Wie heeft al contactloos betaald?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

DarkV schreef: 11 mei 2023, 21:30 Mijn ervaring is net dat Curve supersnel is (vanop m'n Apple watch).
Hoeveel kaarten zitten er zo dan in ter referentie buiten curve?

Ik mompel meestal iets in de trend van , t komt van ver

glda dat is geen speelgoed voor u als we u moeten vertellen wat de voordelen/ nadelen zijn.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

guy-pc schreef: 11 mei 2023, 11:55 Zou het wel lukken met mijn tweede bank, AXA?
Ik zit bij AXA en ik heb Bonsai geïnstalleerd om met Google Wallet te kunnen betalen zowel op websites als met NFC in de (meeste) winkels, enkel Albert Heijn werkt niet.

Ik gebruik mijn fysieke bankkaart amper nog en daardoor heb ik mijn extra betalende kaarten + Visa af kunnen zeggen. Dus het is ook een besparing voor mij.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

waarom visa weg gedaan. Op sommige websites moet je toch met visa betalen
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

DarkV schreef: 11 mei 2023, 18:45
CCatalyst schreef: 11 mei 2023, 18:36 Bovendien kan ik eigenlijk geen enkele advertentie aanwijzen die rechtstreeks zou kunnen komen van de data die ik bij Curve heb staan.
Ik heb persoonlijk ook geen enkele slechte ervaring met Curve... maar weet wel dat ik nooit PSD2 toegang zal geven op m'n rekening (dus geen Bonsai).
Werkt payconiq/bancontact dan op dezelfde manier als Bonsai?
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Curve is dat weer geen extra echte kaart?
Zie net dat je ook een plastieken kaart krijgt?
Waarom is dat nodig?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Bij Curve krijg je inderdaad een kaart maar die moet je niet gebruiken (maar het kan als je wil, werkt gewoon via NFC of fysiek).

Ik gebruik het gewoon via m'n Apple watch... de kaart heb ik dus niet nodig.
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

snap eigenlijk het voordeel niet van die kaart.
Kan in google wallet ook meerder kaarten toe voegen.
Waarom dan nog een extra kaart.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

glda19 schreef: 12 mei 2023, 07:49 waarom visa weg gedaan. Op sommige websites moet je toch met visa betalen
Je krijgt een (virtuele) MasterCard bij installatie van de Bonsai app ( maar geen plastic meer). Alhoewel hij virtueel is heeft hij een reëel Credit Card nummer en vervaldatum en CCV. Je kan die data dus gebruiken om met creditcard te betalen op websites. De betalings-goedkeuring zal niet gebeuren via je bank maar via de Bonsai app. (Als je daar schrik van hebt kun je ook de online betalingen afzetten op de Bonsai app.)

Toegevoegd na 4 minuten 2 seconden:
glda19 schreef: 12 mei 2023, 08:31 snap eigenlijk het voordeel niet van die kaart.
In sommige gevallen, meestal in een afgelegen, buitenlands gebied, moet je nog echt je plastieken kaart kunnen bovenhalen. Ze kunnen enkel de chip lezen en er moet dus contact zijn met een fysieke kaart.

Toegevoegd na 1 minuut 40 seconden:
ahrand schreef: 12 mei 2023, 13:18
glda19 schreef: 12 mei 2023, 07:49 waarom visa weg gedaan. Op sommige websites moet je toch met visa betalen
Je krijgt een (virtuele) MasterCard bij installatie van de Bonsai app ( maar geen plastic meer). Alhoewel hij virtueel is heeft hij een reëel Credit Card nummer en vervaldatum en CCV. Je kan die data dus gebruiken om met creditcard te betalen op websites. De betalings-goedkeuring zal niet gebeuren via je bank maar via de Bonsai app. (Als je daar schrik van hebt kun je ook de online betalingen afzetten op de Bonsai app.)

Toegevoegd na 4 minuten 2 seconden:
glda19 schreef: 12 mei 2023, 08:31 snap eigenlijk het voordeel niet van die kaart.
In sommige gevallen, meestal in een afgelegen, buitenlands gebied, moet je nog echt je plastieken kaart kunnen bovenhalen. Ze kunnen enkel de chip lezen en er moet dus contact zijn met een fysieke kaart.
Bij Curve en Wise krijg je er nog een fysieke kaart bij, bij Bonsai niet.
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Maar ik gebruik google wallet. En heb daar mijn fortis kaart en bonsai kaart aan toe gevoegd.
Maar hoe kan ik nu bij het betalen kiezen met welke kaart ik betaal? Zonder de standaard betaal kaart te wijzigen
Ratface
Premium Member
Premium Member

Bericht

Ratface schreef: 12 mei 2023, 08:00
DarkV schreef: 11 mei 2023, 18:45
CCatalyst schreef: 11 mei 2023, 18:36 Bovendien kan ik eigenlijk geen enkele advertentie aanwijzen die rechtstreeks zou kunnen komen van de data die ik bij Curve heb staan.
Ik heb persoonlijk ook geen enkele slechte ervaring met Curve... maar weet wel dat ik nooit PSD2 toegang zal geven op m'n rekening (dus geen Bonsai).
Werkt payconiq/bancontact dan op dezelfde manier als Bonsai?
Mijn voorgaande vraag bleef onbeantwoord.

Tevens, als je in Curve ook je bestaande kaarten moet koppelen, is dat dan niet via hetzelfde principe als bij Bonsai??
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 193 keer

Bericht

DarkV schreef: 12 mei 2023, 08:23 Bij Curve krijg je inderdaad een kaart maar die moet je niet gebruiken (maar het kan als je wil, werkt gewoon via NFC of fysiek).

Ik gebruik het zelf ook enkel via Apple Pay via de Apple Watch. Mijn vrouw heeft de fysieke kaart en zo kunnen dus alle uitgaven met Curve uitgegeven worden. Heel handig.

Bij mijn weten kan je een kaart niet aan 2 verschillende Apple profielen hangen voor Apple Pay, tenzij dit ondertussen veranderd is en ik dit gemist heb :wink:
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Verdergaand met de betaalapp, ben ik op zoek naar een juiste oplossing.

Ik heb 4 zichtrekeneningen met elk hun functie. (3 worden echt gebruikt voor betalingen en zoek ik dus een oplossing voor.
Ik heb geen kredietkaart, wil hier geen geld aan uitgeven en krijg deze met mijn inkomen moeilijk goedgekeurd.

Ik zou graag google wallet gebruiken, maar daar heb ik een kredietkaart voor nodig.

Is er een mogelijkheid om mijn debet kaarten toch met Google Wallet (en dan google pay op android) te gebruiken?

Bonsai kan dit, maar de PSD2 methode die zij hanteren probeer ik dan toch het liefst te vermijden.
Curve is geen optie, want die bundelt enkel kredietkaarten met een csc/cvc code, plus zit aan een limiet van 2 kaarten voor het gratis account.
Revolut zou ook gaan, maar dan moet ik telkens opladen en dat is toch wel een rompslomp vind ik persoonlijk. En vraag mij af of ik dat dan als buitenlandse rekening moet zien...

Bestaat er zelfs een oplossing buiten bonsai?
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 18 keer

Bericht

Modbreak:
Full quote verwijderd
oorspronkelijke tekst
Bij KBC krijg je tegenwoordig gratis kredietkaart bij zowel basisrekening als plusrekening. Limiet kan je zelf instellen (maar moet worden goedgekeurd, met beperkt inkomen zal dat een basisbedrag zijn vermoed ik). KBC debetkaart kan je ook koppelen aan Google Pay.
Hoe dit gelinked kan worden met Google Wallet weet ik niet, geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door on4bam 17 mei 2023, 17:09, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Full quote verwijderd
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 64 keer

Bericht

Belgissschenaap schreef: 17 mei 2023, 15:26
Ik zou graag google wallet gebruiken, maar daar heb ik een kredietkaart voor nodig.
Met de keytrade visa debetkaart is het me al gelukt om een 'credit card only' betaling te doen, was echter niet google dus weet niet of het overal werkt.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Het gaat dus over Keytrade en BNP parisbas rekeningen.

BNP kan ik dus toch gewone debit kaarten toeveoegen, gewoon steeds over de security code gekeken in verleden.
Maar Keytrade wordt dus niet ondersteund dus.

Ga nog wat verder experimenteren dan, alvast bedankt allemaal :)
Ratface
Premium Member
Premium Member

Bericht

Belgissschenaap schreef: 17 mei 2023, 15:26 Bonsai kan dit, maar de PSD2 methode die zij hanteren probeer ik dan toch het liefst te vermijden.
Gebruikt de payconiq/bancontact app niet dezelfde methode (of enkel vanaf je je rekening zelf linkt en niet enkel de kaart)?
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 83 keer

Bericht

Ratface schreef: 18 mei 2023, 07:13
Belgissschenaap schreef: 17 mei 2023, 15:26 Bonsai kan dit, maar de PSD2 methode die zij hanteren probeer ik dan toch het liefst te vermijden.
Gebruikt de payconiq/bancontact app niet dezelfde methode (of enkel vanaf je je rekening zelf linkt en niet enkel de kaart)?
Payconiq/Bancontact gebruikt als ik mij niet vergis twee systemen:

Payconiq = QR scannen bij handelaar en zelf bedrag ingeven of die voorgeprinte QR's of winkel opzoeken en bedrag ingeven of contactpersoon betalen = een soort van instant overschrijving
Bancontact = per transactie gegenereerde QR op webshop of betaaltoestel = betaling via het Bancontactnetwerk zoals met je bankkaart

Aan de Payconiq app kan je één rekening koppelen (Payconiq systeem) en verschillende bankkaarten (Bancontact systeem).
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

Vaganzza schreef: 17 mei 2023, 13:38
DarkV schreef: 12 mei 2023, 08:23 Bij Curve krijg je inderdaad een kaart maar die moet je niet gebruiken (maar het kan als je wil, werkt gewoon via NFC of fysiek).

Ik gebruik het zelf ook enkel via Apple Pay via de Apple Watch. Mijn vrouw heeft de fysieke kaart en zo kunnen dus alle uitgaven met Curve uitgegeven worden. Heel handig.

Bij mijn weten kan je een kaart niet aan 2 verschillende Apple profielen hangen voor Apple Pay, tenzij dit ondertussen veranderd is en ik dit gemist heb :wink:
Je kunt Apple Pay geschikte kaarten van zowel curve en eender welke andere aanbieder aan verschillende iPhones toevoegen, bijvoorbeeld die van familieleden.

Dit kan op 2 manieren:
1. Via de app van de bank (of curve dus), deze installeer je dan even op het toestel van deze persoon zodat ie de kaart aan Apple Pay kunt toevoegen.

2. Makkelijker nog: je neemt de fysieke kaart erbij en voegt deze handmatig toe aan Apple Pay:
IMG_4273.jpeg
IMG_4268.jpeg
IMG_4269.jpeg
IMG_4270.png
IMG_4271.jpeg
Je gaat dan zelf wel een sms of push melding krijgen van je bank / kaart uitgever curve om die kaart te activeren op het andere toestel.

Ik heb zelf een hello bank rekening die je als gezamenlijk potje kunt gebruiken voor kinderen bijvoorbeeld dan hoef ik niet steeds alles terug te betalen maar kunnen ze gewoon die kaart gebruiken.

:!: Waar ik wel voor wil waarschuwen is dat je bij je bank of curve vaak niet kunt zien welke “virtuele Apple Pay kaarten” actief zijn op andere toestellen dus hier zit wel een risico.
Uiteraard kan je bank deze wel blokkeren.

Destijds bij Bunq herinnerde ik me dat als je de kaart “bevroor” dus tijdelijk blokkeerde dat de pas in Apple Pay dan werd ingetrokken en dan moest je deze opnieuw toevoegen, wat op zich wel meer controle geeft.
Maar niet bij iedere bank heb je daar zelf de controle over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Wat is het voordeel van bonsai en curve
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

glda19 schreef: 20 mei 2023, 07:05 Wat is het voordeel van bonsai en curve
In het kort gebruiken mensen dit vooral om contactdoos (via Apple Pay of Google pay) te kunnen betalen via banken die dit zelf nog niet ondersteunen.

Zie voor meer info ook dit topic: viewtopic.php?f=96&t=49872&p=962750#p962750
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 490 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Nog eens test gedaan bij AH in Vlaanderen, een van de twee grote holdouts van de normale betaalmethodes.

Aan de deur, amateuristisch geprint zwart/wit papier met de oude logo's van Visa en Mastercard en een groot kruis erdoor. Zo klantvriendelijk en veelbelovend alweer. Men had evengoed een blad kunnen hangen met het bericht "alleen mensen van hier zijn hier welkom". Maar ik leid er wel uit af dat er vraag is naar die betaalmethodes.

Aan de self-kassa uitchecken, POS is grijs Wordline bakje:
- Apple Pay Curve MasterCard debit => wordt meteen geweigerd (zonder aan te bieden aan acquirer)
- Curve fysieke MasterCard debit => wordt meteen geweigerd (zonder aan te bieden aan acquirer)
- Tijd om te zien of ze de wet respecteren met een BNPPF co-branded Bancontact/Visa debit waarvan ze dus beiden moeten aanvaarden. Ik duw eerst op CORR zodat ik de keuze krijg, vervolgens NFC read van de BNPPF kaart, ik krijg het keuzemenu en ik kies Visa Debit en niet Bancontact, nog eens NFC read => aanvaard.

Kassaticket print Visa Debit transactieinformatie. Acquirer = Worldline.

Evaluatie: weinig veranderd, anno 2024 maakt AH het nog steeds om onbekende redenen extreem moeilijk om niet met Bancontact te betalen. Waarom? Geen idee. Visa Debit of Mastercard Debit kost hen evenveel, en toch wordt de ene compleet geweigerd en de andere in alle stilte aanvaard - ook al zegt het blad aan de deur van niet - maar enkel via een gecompliceerde omweg en vermoedelijk ook alleen maar omdat de wet het hen oplegt. Echt vreemde klantonvriendelijke attitude om internationale labels nog steeds niet te aanvaarden. AH in Nederland aanvaardt daarentegen wél gewoon Mastercard Debit/Visa Debit, zucht...

Next up voor nog eens een test, de andere grote holdout: Colruyt.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 23 feb 2024, 12:29 Nog eens test gedaan bij AH in Vlaanderen, een van de twee grote holdouts van de normale betaalmethodes.

(…)

Evaluatie: weinig veranderd, anno 2024 maakt AH het nog steeds om onbekende redenen extreem moeilijk om niet met Bancontact te betalen. Waarom? Geen idee. Visa Debit of Mastercard Debit kost hen evenveel, en toch wordt de ene compleet geweigerd en de andere in alle stilte aanvaard - ook al zegt het blad aan de deur van niet - maar enkel via een gecompliceerde omweg en vermoedelijk ook alleen maar omdat de wet het hen oplegt. Echt vreemde klantonvriendelijke attitude om internationale labels nog steeds niet te aanvaarden. AH in Nederland aanvaardt daarentegen wél gewoon Mastercard Debit/Visa Debit, zucht...

Next up voor nog eens een test, de andere grote holdout: Colruyt.
Kijk, dat is nog eens nuttig onderzoek.
Het kan per locatie wel verschillen want ik heb zelden ergens last met Mastercard debit, ze kunnen natuurlijk ook niet anders aangezien die kaarten massaal gebruikt worden via ‘mobile pay’ door gewone Belgische lokale klanten.

Zoals ik vorige maand al eens stelde, het kost ze effectief niets extra, maar blijkbaar snappen ze vaak het verschil nog altijd niet tussen een debitcard en een creditcard. :bang:
viewtopic.php?p=980980#p980980

Worldline zou deze handelaars eigenlijk actief moeten aansporen of dit verplicht gewoon open zetten, eigenlijk helpen ze dan zowel de handelaar als de consument qua betaalgemak zonder dat iemand er nadeel van heeft.

Ps. Ik zal maar niet melden dat de contactloze Edenred kaart nog altijd nergens werkt via Apple Pay? :wink:
Niet dat ik het überhaupt nog probeer.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ptoeneigh schreef: 23 feb 2024, 13:21 Ps. Ik zal maar niet melden dat de contactloze Edenred kaart nog altijd nergens werkt via Apple Pay? :wink:
Niet dat ik het überhaupt nog probeer.
Maar iedere maand spammen ze wel je mailbox vol dat ze het ondersteunen :bang:

Ik heb onlangs eens een support ticket geopend en moest m'n rijksregister nummer geven of men kon me niet helpen... gewoon een degoutant bedrijf :!:

Hoog tijd dat ze dit gewoon afschaffen en vervangen door een code op je loonbrief.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zo'n minachting voor haar klanten. Dat kan niet anders dan weer een Frans bedrijf zijn, met even Franse "van kastje naar de muur" klantendienstcultuur.

Italiaanse poot nu ook voorwerp van onderzoek voor fraude.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 23 feb 2024, 12:29 - Tijd om te zien of ze de wet respecteren met een BNPPF co-branded Bancontact/Visa debit waarvan ze dus beiden moeten aanvaarden. Ik duw eerst op CORR zodat ik de keuze krijg, vervolgens NFC read van de BNPPF kaart, ik krijg het keuzemenu en ik kies Visa Debit en niet Bancontact, nog eens NFC read => aanvaard.
Is daar effectief wetgeving rond? Want ik dacht dat winkeliers alleen maar 'een' mogelijkheid tot elektronisch betalen moeten aanbieden. Zodra ze kaartbetalingen aanbieden, moet er meteen ook een keuze kunnen gemaakt worden in geval van co-badged kaarten? Of hoe moet ik dit begrijpen?

Bij uitbreiding: dat moet het bij Colruyt dus ook mogelijk zijn om met Visa/MC debit te betalen?
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het zal wel rebels of puberaal klinken maar als mensen nu eens hun kar vullen, liefst met producten die terug de koeling in moeten, en dan als ze niet kunnen betalen met hun debit card, kar laten staan. Zou er dan niemand in die winkel eens in gang schieten en eens gaan nadenken?

Dat ze niet klantgericht zijn dat is al duidelijk, maar als ze zelf de last beginnen ervaren?

Normaal zou ik zeggen: ga gewoon ergens anders, maar ja niet iedereen heeft die keuze of luxe.
Ik heb Google maps even geopend en hier heb ik 7 supermarkten binnen een paar minuten bereik (0-2 km) en meer dan 20 supermarkten binnen de 5km dus ja ze hebben zelf wel in de gaten dat ze niet flauw moeten gaan doen.
T is wel de grensstreek met Nederland en dat zorgt precies wel voor gezonde concurrentie en blijkbaar normale acceptatie van debit cards. Alsof het iets bijzonders is in 2024…
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Anderzijds: wie ligt daar echt wakker van, of je nu wel of niet met Apple Pay kan betalen?
Of we blij moeten zijn voor een bijkomende, financiële dan nog, afhankelijkheid van een paar reuzen in de US, weet ik ook zo niet.

Benieuwd of de poging van EPI een succes gaat zijn: https://www.epicompany.eu/
By joining forces in EPI, European issuers and acquirers are supporting the strengthening of the Single Market and the European digital agenda. Our aim is to stimulate the growth of a unified Europe by continuously innovating in payments, which is an important underlying feature of our economy."
Zo blijven de transactiekosten en "big data" alvast binnen de SEPA-zone.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

heist_175 schreef: 23 feb 2024, 15:47 Anderzijds: wie ligt daar echt wakker van, of je nu wel of niet met Apple Pay kan betalen?
Of we blij moeten zijn voor een bijkomende, financiële dan nog, afhankelijkheid van een paar reuzen in de US, weet ik ook zo niet.

Benieuwd of de poging van EPI een succes gaat zijn: https://www.epicompany.eu/
Op dit moment is Apple Pay (op een iPhone / Apple Watch) de enige manier om echt veilig te betalen zonder dat je pincode kan worden afgekeken en bankkaart kan worden gestolen. Voor mij is het een enorm gemak en ik betaal er eigenlijk overal en altijd mee als het kan.

Ik heb dat van EPI eens bekeken, concurrentie voor Visa en Mastercard is altijd goed tegen de dominantie.

Nu dat de EU heeft bevolen om de ‘Wallet’ of dus de NFC chip van de iPhone open te stellen voor andere apps zou het mogelijk worden voor banken of dus EPI om zelf een alternatief te bieden.

Toch moet ik de Amerikanen zoals Apple en Mastercard ook wel meegeven dat de wereldwijde acceptatie en het gebruiksgemak echt wel goed is. Het hele proces zit wel goed voor de klant (denk aan chargeback, fraude preventie etc). It just works.
De Europese banken zijn natuurlijk niet heiliger dan de Amerikaanse bedrijven , het zijn allemaal wolven die een % van je geld en data willen pakken.
Uiteindelijk wint dan de partij die het grootste gemak kan bieden.

Alleszins goed dat er Europese alternatieven aankomen!
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

johann schreef: 23 feb 2024, 15:15
Is daar effectief wetgeving rond? Want ik dacht dat winkeliers alleen maar 'een' mogelijkheid tot elektronisch betalen moeten aanbieden. Zodra ze kaartbetalingen aanbieden, moet er meteen ook een keuze kunnen gemaakt worden in geval van co-badged kaarten? Of hoe moet ik dit begrijpen?
Ze moeten minstens 1 mogelijkheid bieden om elektrisch te betalen, en dat mag enkel Bancontact.
Maar als ze zowel Bancontact als Mastercard aanbieden, dan moeten ze je in theorie de keuze (kunnen) geven als je betaalt met bv. een nieuwe Bancontact/Mastercard Debit kaart van KBC. Maar als ze enkel Bancontact aanvaarden uiteraard niet.
heist_175 schreef: 23 feb 2024, 15:47 Benieuwd of de poging van EPI een succes gaat zijn: https://www.epicompany.eu/
Dat bestaat al 4 jaar en staat nog nergens, ik ben er vrij zeker van dat dit een even "groot" succes wordt als "Qwant"(ooit opgericht in Frankrijk om een "Europees" alternatief voor Google te hebben.
Revolut, Klarna, Wise,... zijn ook Europese betaalbedrijven die op 4 jaar veel meer bereikt hebben(met samenwerking Mastercard/Visa/Apple Pay/Google Pay) en er wel voor zorgen dat je intraEuropees kan betalen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

johann schreef: 23 feb 2024, 15:15 Bij uitbreiding: dat moet het bij Colruyt dus ook mogelijk zijn om met Visa/MC debit te betalen?
Stroper heeft de correcte uitleg al gegeven.

Een en ander blijft discutabel en hoe consumentvriendelijk je interpretatie is, en bij AH ligt het moeilijker dan Colruyt gelet op de franchisewerking. Als je op franchiseniveau interpreteert zou je kunnen oordelen dat een AH geen Visa Debit moet aanvaarden, ook al doet een andere franchise dat wel. Ik vermoed echter dat het overkoepelende AH management wel instaat voor de contracten met de acquirers en de levering en het onderhoud van betaalterminals in haar franchises gezien het financieel interessanter is om dat met grotere volumes te doen - dat is dan weer een punt in het voordeel van de algemene aanvaarding van Visa Debit In ieder geval, AH volgt de wet, welke interpretatie je ook volgt.

In het geval van Colruyt ligt het eenvoudiger, het zijn filialen en geen franchises (filiaalketens kan je makkelijk identificeren: het zijn degene bij wie anno 2024 de winkels nog altijd dicht zijn op zondag). Bijgevolg is de aanvaarding van Visa (Debit) in een van de vestigingen - en dat is in sommige zeker het geval - m.i. voldoende om het in elk filiaal te aanvaarden. Desondanks ben ik om diverse redenen toch minder hoopvol inzake Colruyt. Het gaat er daar toch net nog een stuk gieriger, conservatiever en klantonvriendelijker aan toe dan bij AH. "Wij hebben de goedkoopste prijzen" (quod non trouwens) lijkt het excuus om de klant maar alle soorten ongemakken te laten ondergaan als Etablissementen Franz Colruyt NV daarmee een cent kan besparen, alhoewel dat inzake aanvaarding van Visa/MC Debit geen verschil meer uitmaakt want ook hun acquirer mag daarvoor niet meer aanrekenen dan voor Bancontact. Maar soit, we zullen zien hoe het er mee staat.
heist_175 schreef: 23 feb 2024, 15:47 Anderzijds: wie ligt daar echt wakker van, of je nu wel of niet met Apple Pay kan betalen?
Het gaat niet zozeer om Apple Pay, wel om Visa en Mastercard Debit. Dat Apple Pay (evenals Google/Samsung/Fitbit/Garmin/... Pay) daarbij komt is leuk meegenomen en vooral praktisch.

Waarom wel Visa en Mastercard Debit:
- Omdat concurrentie naast Bancontact welkom is. Genoeg monopolisten in dit land.
- Omdat mensen met een niet-Belgische debetkaart, ook van buiten Maestro-landen, even vlot elektronisch moeten kunnen betalen bij ons, en omgekeerd, omdat je met een Belgische debetkaart even vlot elektronisch moet kunnen betalen wereldwijd, ook buiten de Maestro-landen. Niet iedereen kan immers een kredietkaart krijgen.
- Omdat je als consument beter beschermd bent. Bancontact heeft geen enkele chargeback mogelijkheid (niet van niet kunnen, maar van niet willen). Visa en Mastercard Debit hebben die wel.
- Samengevat: omdat Bancontact eigenlijke pure winst vormt voor de grootbanken zonder dat ze een mooie dienstverlening teruggeven voor deze geldkoe.

Bancontact(/Mister Cash) is voor ons elektronisch betalen lange tijd het equivalent van Minitel geweest van het internet in Frankrijk: baanbrekende pionier, tot het ervoor zorgt dat je als natie achterloopt op de rest van de wereld. Gelukkig dat dat tijdperk nu voorbij is. Alhoewel het opentrekken van de markt wel van de EU moest komen, want Belgie ging het natuurlijk nooit doen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 543 keer
Bedankt: 326 keer

Bericht

Zijn transactiekosten Maestro (BC) niet lager dan Visa Debit of Mastercard of andere kredietkaart?

Ik kijk nog beetje kat uit de boom, vooraleer ik speciaal hier Hello Bank voor open.

Nu bij KT en Belfius (maar wil geen 5,5€/maand betalen hiervoor).

Voor hetzelfde geld, wordt het wel mogelijk bij AH, of gaan andere banken het toch aanbieden door de concurrentie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

satsurfer schreef: 11 maa 2024, 12:51 Zijn transactiekosten Maestro (BC) niet lager dan Visa Debit of Mastercard of andere kredietkaart?
Alle debettransacties hebben nu dezelfde transactiekosten nav Europese regulering, ongeacht het netwerk langs waar ze verlopen. Dat slaat dus op BC, Maestro, Debit Mastercard, Visa Debit, etc.

Kredietkaarttransacties, waaronder ook degene die via de Visa of Mastercard netwerken verlopen, kosten nog altijd meer. Dat slaat ook op de kaarten van "uitgesteld debet" aka charge cards zoals American Express.

Merk dus op dat er zowel debet- als kredietkaarten uitgegeven worden met de logos van Mastercard of Visa erop, en dat langs de netwerken van Visa en Mastercard zowel debettransacties als kredietkaarttransacties kunnen verlopen, en deze zijn verschillend geprijsd.

Een betaalterminal kan wel ingesteld worden om bv enkel de debetkaarten van Mastercard of Visa te aanvaarden en niet de kredietkaarten.
Ratface
Premium Member
Premium Member

Bericht

Albert Heijn in Oostende aanvaardt alvast zonder problemen een betaling via Google Wallet i.c.m. Curve en achterliggend de keytrade visa debet kaart.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ratface schreef: 11 maa 2024, 14:59 Albert Heijn in Oostende aanvaardt alvast zonder problemen een betaling via Google Wallet i.c.m. Curve en achterliggend de keytrade visa debet kaart.
Ik doe quasi al m'n betalingen op die manier (wel via Apple Pay/Curve dan) zonder veel problemen.
Ratface
Premium Member
Premium Member

Bericht

Ja, ik ook. Dacht gewoon dat hierboven ergens vermeld werd dat AH de lastigste was.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

AH en Colruyt zijn idd de lastigste van de grootwinkels.

Evenwel hangt het wel af van franchise tot franchise (AH) of filiaal tot filiaal (Colruyt). Zeker bij Colruyt is er geen lijn in te trekken.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 790 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bericht

De lokale AH neemt zowat alles aan wat ik heb aan kaarten, zij het maaltijdcheques (2 partijen), Visa Debit, Visa, Mastercard, Bancontact, Maestro, ...
Zelfs prepaid mastercard (revolut) zonder problemen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Zou het kunnen dat het niet zozeer de transactiekosten zijn die Colruyt & gedeeltelijk AH ervan weerhouden om VIsa/MC te accepteren, maar wel de verwerkingstijd? BC transacties lijken vliegensvlug afgehandeld te worden en gegeven de omzetvolumes, lijkt het mij niet vreemd ervan uit te gaan dat de dagomzet (desgevallend tot een bepaald cut off tijdstip) iedere avond op de bankrekeningen staat van die retailers, daar waar dat bij Visa/MC een extra dag (of twee?) zou kunnen duren? Bij flinterdunne marges en een grote nood aan liquiditeiten, kan ik me voorstellen dat dit voordelen biedt, al blijft dan nog de vraag waarom dat bij andere retailers niet speelt, en zelfs binnen de eigen groep bij bv. Okay geen issue blijkt.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

https://tweakers.net/nieuws/219604/nieu ... maten.html

Same here natuurlijk. Ik hoop dat het aantal klachten toeneemt zodat die handelaren eens actie ondernemen / in gang schieten.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 790 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bericht

Of, 98% werkt wel. Dus mss kan je degene die echt niet meewillen links laten liggen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)