Sync loss

joriz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 13 Mei 2006
Bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Sync loss

Berichtdoor joriz » 16 Jul 2018, 19:59

Omdat ik redelijk vaak sync loss problemen heb met mijn lijn, ben ik sinds januari 2018 begonnen met het bijhouden van storingen in Excel. VPN en telefonie worden stevig gebruikt maar door de onstabiele lijn is dat niet echt betrouwbaar te noemen. Hierdoor overweeg ik om over te stappen naar een kabel provider oplossing.

Ik denk dat ik zowat alles gedaan heb om mijn binnen installatie te optimaliseren maar zonder resultaat:
- Zo heb ik de VVT kabel tussen de TF doos en de modem vervangen
- VVT vervangen door CAT6
- De TF2007 doos werd destijds al een keer vervangen door een Scarlet technieker
- De filter zit er niet meer op (Edp telefonie)
- Aders opnieuw gestript/gepoetst door Scarlet technieker
- De CAT6 kabel loopt rechtstreeks naar de modem (+/- 8meter), wanddoos/inbouwdoos zit er niet meer tussen
- Fritzbox 7490 RMA'ed
- Firmware 6.52 / Annex A / Maximum Stability voor alle sliders

Volgens EDPNET is er niks mis met de lijn. Hun meting is natuurlijk een momentopname.
De sync valt weg zonder reden, maw er zijn geen errors (ES/CRC) te zien in de Fritzbox voor dat de lijn uitvalt.
Als terminate cause op de EPDnet webpagina zie ik "Port Error" staan wanneer er zich een sync loss heeft voorgedaan.

copper analysis
CABLELENGTH = 75 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 6 nF
BE_Capacitance = 7 nF
AB_CAPACITANCE = 552 nF
Copper test type = AGW

De statistics pagina in de Fritzbox toont geen schommelingen of errors (bij geen enkele uitval)
spectrum.JPG


Spectrum
spectrum1.JPG


Dsl
dsl.JPG


Log sinds januari (Datum / Uur).
01/01/2018 17:19:00 syncloss zonder reden?
01/03/2018 / syncloss zonder reden?
11/03/2018 00:34:18 syncloss zonder reden?
11/03/2018 12:21:00 syncloss zonder reden?
02/04/2018 08:21:00 syncloss zonder reden?
29/05/2018 09:40:23 syncloss zonder reden?
18/06/2018 23:17:00 syncloss zonder reden?
06/07/2018 12:22:39 syncloss zonder reden?
11/07/2018 13:17:13 syncloss zonder reden?
16/07/2018 19:09:56 syncloss zonder reden?

Ik heb geprobeerd om een patroon te vinden in de uitval log. Bijvoorbeeld door een technieker die een nieuwe klant aansluit in de ROP ofzo.
Graag tips wat ik zelf nog kan doen om dit optelossen.
Bedankt.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/30Mbit / Fritzbox 7490

Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3207
Lid geworden op: 10 Mar 2010
Bedankt: 334 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor Splitter » 16 Jul 2018, 21:46

-> vdsl is annex B, al werkt het op annex A ook door de multi-annex maar toch het proberen waard.
-> zeker zijn dat je bij de RMA van je fritz ook de voedingsadapter mee gewisseld hebt
-> een bbox testen

moest het nu 10x / dag zijn was het een andere zaak maar 10x uitvallen op 7 maanden is (als dat maar een paar seconden is) nog bwoah.
ik zou iig de bovenstaande zaken zeker eerst even testen.
ooit zal hier iets nuttigs staan

EotT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 Sep 2010
Bedankt: 35 keer
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor EotT » 16 Jul 2018, 21:53

Ik heb even vaak een sync loss. 1x per maand, soms eens een maand dat het 2x is. Ik veronderstel dat je hier niet teveel zorgen over moet maken?

jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 477
Lid geworden op: 18 Apr 2009
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor jantje81 » 17 Jul 2018, 04:14

Ik denk dat ik ongeveer even vaak een onverwachte syncloss heb. Daarnaast nog eens even vaak een PPPoE error waardoor ik enkele seconden geen verbinding heb. Lijkt me niet echt een probleem te zijn, stoort mij ook niet bepaald. Heb je die onderbrekingen ook allemaal echt opgemerkt of vind je ze louter in de logs?

Ik denk niet dat de kabel het veel beter zal doen. Daar zal je bovendien met monitoringstools moeten werken om zo'n onderbreking op te merken. Als EDPnet een dichtgetimmerde modem zou gebruiken (waarin je niet bij de logs kan) zou je vermoedelijk in een deel van de gevallen niets van deze onderbrekingen merken. ;-)
EDPnet VDSL XL 100/30 (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
Canal Digitaal BasisHD + VRT DVB-T (Dreambox 8000 HD) + Stievie Premium
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
WeePee VOIP + EDPnet VOIP

joriz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 13 Mei 2006
Bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor joriz » 17 Jul 2018, 08:22

Voedingsadapter werd ook vervangen, het was een compleet nieuwe Fritzbox. Een PPPoe reconnect merk je inderdaad zelden. Bij een sync loss duurt het ongeveer 2a3 minuten voor alles weer up is. Dit is voldoende om timeouts te krijgen. Gelukkig heb ik geen tv maar er wordt wel gestreamed via Stievie/Netflix.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/30Mbit / Fritzbox 7490

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13716
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2210 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 614 keer
Contact:

Re: Sync loss

Berichtdoor philippe_d » 17 Jul 2018, 08:54

joriz schreef:- Firmware 6.52 / Annex A / Maximum Stability voor alle sliders.

Ik denk dat in jouw geval deze instelling geen effect. Jouw SNR is goed, er is geen reden om dit te proberen "op dit krikken" via de sliders.

Eigenlijk heeft deze instelling totaal geen zin in België, waar de download/upload reeds beperkt wordt door profielen.
In landen waar zo'n profielen niet bestaan, synct de FritzBox altijd op de volle snelheid van de lijn (dus "Current troughput" = "Attainable troughput"), met een target SNR van 6dB.
Klanten waar de lijn onstabiel is (= dagelijks frequente resyncs), kunnen hiermee de stabiliteit verhogen door de snelheid te laten zakken (= target SNR verhogen).

joriz schreef:Graag tips wat ik zelf nog kan doen om dit op te lossen.

Ik denk dat deze storingen van buiten komen, met andere woorden je kan dit zelf niet oplossen (EDPNet? Proximus?)

Misschien is de eerste oplossing om 10 resyncs in 7 maanden niet als een "probleem" te zien :wink:
Zelfs als je 3 uur per dag Netflixt, is de kans dat je 1 resync hebt tijdens het kijken zeer klein (< 0.04% of zo?)
Of als je dagelijks 10 gesprekken hebt van 5 minuten is de kans dat dit tijdens een gesprek gebeurt uiterst klein.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1761
Lid geworden op: 21 Aug 2006
Bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor lithion » 17 Jul 2018, 09:27

Mijn modem houdt zelfs geen 2 dagen sync (zelfs na verlagen snelheid door DLM). Allemaal echter normaal volgens EDPNET. (Signal-to-noise ratio dB 20 12 met 30/6 profiel)

Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 313
Lid geworden op: 24 Nov 2004
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Bedankt: 188 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor Joachim » 17 Jul 2018, 09:29

lithion schreef:Mijn modem houdt zelfs geen 2 dagen sync (zelfs na verlagen snelheid door DLM). Allemaal echter normaal volgens EDPNET. (Signal-to-noise ratio dB 20 12 met 30/6 profiel)

Je mag me zeker jouw gegevens PM'en, elke 2 dagen sync loss is niet normaal.

Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 Feb 2017
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor Razberry » 4 weken 1 dag 16 uur geleden (20 Jul 2018, 19:34)

Ik heb zelf ook af en toe sync loss en dit is toch wel storend. Sommige merk je niet omdat het 's nachts voorvalt.
Gemiddeld gebeurt dit een paar keer per maand, maar de afgelopen 5 dagen heb ik al 6 keer sync verloren..

Mag ik jou ook eens pm'en Joachim?

lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1761
Lid geworden op: 21 Aug 2006
Bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor lithion » 3 weken 3 dagen 7 minuten geleden (26 Jul 2018, 11:50)

Mijn sync loss lijkt in ieder geval opgelost met een andere modem. De SNR is terug een vlakke lijn momenteel. Thx Joachim. Ik heb ook eens de test gedaan met Annex A en Annex B (zit op vector enabled ROP) en de upload SNR op Annex A ging met 2db omhoog. Hierdoor ging ook de attainable upload omhoog van 9.5 naar 11mbps. Download SNR zag ik geen verschil.

joriz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 13 Mei 2006
Bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor joriz » 2 weken 1 dag 14 uur geleden (03 Aug 2018, 21:40)

Vandaag nog een keer sync loss gehad, 4de op vrij korte vind ik zelf. Terug zonder voorgaande errors.
06/07/2018 12:22:39
11/07/2018 13:17:13
16/07/2018 19:09:56
03/08/2018 13:00 (exact om 1 uur)

De line settings in de Fritzbox heb ik maar terug op max performance gezet en Annex B aangezet. Dit geeft SNR 17/9 - LINE ATT 4/6 (bij Annex A = LINE ATT 4/3).
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/30Mbit / Fritzbox 7490

joriz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 13 Mei 2006
Bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor joriz » 1 week 20 uur 42 minuten geleden (11 Aug 2018, 15:15)

Een weekje later 11/03/2018 @ 11:59:27.
Geen errors te bespeuren. Rocksolid grafiekjes.
Is er een mogelijkheid om een lijntest uit te voeren over een langere periode ? Nu heb je enkel een moment opname...
Screen Shot 2018-08-11 at 15.12.30.png
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/30Mbit / Fritzbox 7490

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13716
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2210 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 614 keer
Contact:

Re: Sync loss

Berichtdoor philippe_d » 1 week 2 uur 28 minuten geleden (12 Aug 2018, 09:29)

De grafiek is niet echt een momentopname, maar het verloop gedurende 24 uur (snr, resync, fouten).
Je kan ook kiezen voor een weergave over één week (vanaf FW 06.52 dacht ik).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2175
Lid geworden op: 18 Dec 2004
Locatie: 053 Aalst
Bedankt: 142 keer
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer

Re: Sync loss

Berichtdoor cptKangaroo » 6 dagen 20 uur 8 minuten geleden (12 Aug 2018, 15:49)

Als de random disconnects blijven duren, vraag dan om op een andere poort in de ROP gezet te worden.

Ik heb er ook jaren mee gesukkeld (met telkens irritante onderbreking van tv/opnames) hoewel meerdere tests van Proximus een perfecte lijn toonden; ook tweemaal vervanging van router, en een schuurbeurt van de aders in de contactdoos. Niets hielp totdat ik een poortwissel in de ROP aanvroeg. De technieker zei toen dat hij een viertal slechte poorten had moeten uitproberen vooraleer er eentje werkte dus er moet iets foutgelopen zijn in de ROP.


Terug naar “EDPnet (LaTribu)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast