Proximus FTTH => EDPnet FTTH: al 2 weken geen internet
Geplaatst: 12 jun 2018, 23:36
Ik heb al meer dan een jaar FTTH van Proximus, en vanaf het moment dat EDPnet dit aanbiedt heb ik een overstap aangevraagd inclusief easy-switch. Na ongeveer een week wachten (maandag 28 mei) zie ik vanop mijn werk dat mijn aansluiting geactiveerd is, krijg ik PPPoE logingegevens en zie ik dat mijn proximus abonnement opgezegd is. Thuisgekomen versteek ik zoals aangegeven op de EDPnet wiki de ethernetkabel tussen mijn router en de ONT in de tweede poort van de ONT. Ik zie dat de lampjes aan die poort beginnen branden. Ik wijzig ook de PPPoE gegevens in de router, maar die kan geen verbinding maken. Op aanraden van Joachim vraag ik een testmodem (fritzbox) aan. Dan moet de helpdesk geen moeilijke openWRT router gaan ondersteunen. Na een week wachten op die modem (mijn pakje bleef 3 werkdagen steken in de laatste stap voor de cubee muur), heb ik die aangesloten en ingesteld. Zoals verwacht kreeg ik weeral geen verbinding.
Daarop stuurt EDPnet me (gratis onder voorwaarden) een technieker (vrijdag 8 juni), waar ik weerom een paar dagen op moest wachten. Ik was zelf niet thuis, maar mijn buren hebben hem binnen gelaten. Het enige wat die technieker kon doen was vaststellen dat ik alles juist geïnstalleerd had. En alles was juist ingesteld... Volgens mijn buren zei de technieker dat er iets mis is op het proximus netwerk, maar gelooft proximus dat niet. (Op de ONT branden de power, optical en lan lampjes groen). Ze zouden vandaag (dinsdag 12 juni) opnieuw iemand langssturen voor 16u30. Mijn buren hebben niemand gezien om 16u45. Dan heb ik nog maar eens de helpdesk gebeld. Die vertelden me dat er een technieker aan de straatkast heeft gewerkt. Ik had dat nog niet gezien, aangezien de interventierapporten pas een dag later op de issuetracker verschijnen. Helaas werkt m'n internet nog steeds niet... Ze willen nog eens een technieker langssturen, maar ik heb geen idee hoe die het probleem gaat oplossen. Dat is zeker aangezien mijn vorige abonnement bij proximus bewijst dat er niets mis is met mijn installatie binnen. Ik kan ook niet aan m'n buren blijven vragen een technieker binnen te laten, en ik kan zelf ook maar zelden in een voorgesteld tijdslot aangezien ik overdag werk.
Wat me, behalve de technische problemen, vooral stoort is dat er telkens meerdere dagen gaan tussen het updaten van support tickets. Op die manier gaat het heel traag.
Ik heb ook eens gepolst ze niet voor een tijdelijke oplossing konden zorgen in de vorm van een simkaart met veel data (ongeveer 20GB). Na 2 weken met 6GB begint dat bytes tellen echt onmogelijk te worden. Ze hebben me eerst gewoon hun commerciëel aanbod aangeboden. 2GB voor €20... Nadat ik vertelde dat ik nood heb aan 20GB en bereid ben mijn vaste lijn te beginnen betalen daarvoor (€45), hebben ze gewoon mijn ticket gesloten zonder antwoord.
edit: Het volledige support ticket kan je hier vinden: https://familienijs.be/owncloud/index.p ... D8xfGg5zik .
Wat me ook opvalt is dat op verschillende plaatsen mijn adres fout is: mijn busnummer ontbreekt. Soms worden enkel straat en huisnummer afgebeeld. De UTAC (het nummer op mijn aansluitpunt) komt wel overeen met het nummer welk in een ander support ticket staat.
Weet er iemand hoe het netwerk FTTH netwerk van proximus in elkaar zit en hoe ik eventueel zelf uitzoeken of proximus of EDPnet een fout hebben gemaakt? Ik heb de indruk dat de techniekers van zowel EDPnet als Proximus nog niet goed weten hoe alles werkt met FTTH.
TL;DR
ONT geeft aan dat alles werkt
Proximus beweert dat hun netwerk werkt
EDPnet beweert dat het netwerk van proximus niet werkt
EDPnet zegt dat mijn installatie juist is geconfigureerd
Router beweert geen PPPoE verbinding te kunnen maken
=> Waar zit de fout?
Daarop stuurt EDPnet me (gratis onder voorwaarden) een technieker (vrijdag 8 juni), waar ik weerom een paar dagen op moest wachten. Ik was zelf niet thuis, maar mijn buren hebben hem binnen gelaten. Het enige wat die technieker kon doen was vaststellen dat ik alles juist geïnstalleerd had. En alles was juist ingesteld... Volgens mijn buren zei de technieker dat er iets mis is op het proximus netwerk, maar gelooft proximus dat niet. (Op de ONT branden de power, optical en lan lampjes groen). Ze zouden vandaag (dinsdag 12 juni) opnieuw iemand langssturen voor 16u30. Mijn buren hebben niemand gezien om 16u45. Dan heb ik nog maar eens de helpdesk gebeld. Die vertelden me dat er een technieker aan de straatkast heeft gewerkt. Ik had dat nog niet gezien, aangezien de interventierapporten pas een dag later op de issuetracker verschijnen. Helaas werkt m'n internet nog steeds niet... Ze willen nog eens een technieker langssturen, maar ik heb geen idee hoe die het probleem gaat oplossen. Dat is zeker aangezien mijn vorige abonnement bij proximus bewijst dat er niets mis is met mijn installatie binnen. Ik kan ook niet aan m'n buren blijven vragen een technieker binnen te laten, en ik kan zelf ook maar zelden in een voorgesteld tijdslot aangezien ik overdag werk.
Wat me, behalve de technische problemen, vooral stoort is dat er telkens meerdere dagen gaan tussen het updaten van support tickets. Op die manier gaat het heel traag.
Ik heb ook eens gepolst ze niet voor een tijdelijke oplossing konden zorgen in de vorm van een simkaart met veel data (ongeveer 20GB). Na 2 weken met 6GB begint dat bytes tellen echt onmogelijk te worden. Ze hebben me eerst gewoon hun commerciëel aanbod aangeboden. 2GB voor €20... Nadat ik vertelde dat ik nood heb aan 20GB en bereid ben mijn vaste lijn te beginnen betalen daarvoor (€45), hebben ze gewoon mijn ticket gesloten zonder antwoord.
edit: Het volledige support ticket kan je hier vinden: https://familienijs.be/owncloud/index.p ... D8xfGg5zik .
Wat me ook opvalt is dat op verschillende plaatsen mijn adres fout is: mijn busnummer ontbreekt. Soms worden enkel straat en huisnummer afgebeeld. De UTAC (het nummer op mijn aansluitpunt) komt wel overeen met het nummer welk in een ander support ticket staat.
Weet er iemand hoe het netwerk FTTH netwerk van proximus in elkaar zit en hoe ik eventueel zelf uitzoeken of proximus of EDPnet een fout hebben gemaakt? Ik heb de indruk dat de techniekers van zowel EDPnet als Proximus nog niet goed weten hoe alles werkt met FTTH.
TL;DR
ONT geeft aan dat alles werkt
Proximus beweert dat hun netwerk werkt
EDPnet beweert dat het netwerk van proximus niet werkt
EDPnet zegt dat mijn installatie juist is geconfigureerd
Router beweert geen PPPoE verbinding te kunnen maken
=> Waar zit de fout?