Pagina 1 van 1

HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 30 dec 2017, 14:17
door krisken
Heb hier thuis een HP Officejet Pro 8600 staan, welke in januari exact 4 jaar oud zal zijn. Maar vandaag een klein foutje : printkop kapot. Dus ging ik kijken naar wat een vervangende printkop (type HP CR324A) zou kosten. Maar eventjes tussen de 140 en 170 euro, afhankelijk van de winkel waar je hem koopt! Wetende dat die printer 4 jaar terug 250 euro heeft gekost bij bol.com zou je op den duur toch wel beginnen overwegen om gewoon een nieuwe te kopen. Uiteraard is dat waarschijnlijk ook exact wat ze willen ...

Nutteloze post, maar moest even uitrazen :)

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 30 dec 2017, 14:36
door heist_175
krisken schreef:Uiteraard is dat waarschijnlijk ook exact wat ze willen
Maar dan zal het wss geen HP worden, wat ze bij HP dan weer liever niet zien gebeuren :).
HP is blijkbaar meester in het foefelen:
- inferieure componenten die na 2-3 jaar stuk gaan, "per ongeluk" net buiten de garantietermijn
- updates die andere inktpatronen weigeren
- inktpatroon als "leeg" opgeven als er nog 20-25% in zit (cfr Frans onderzoek)

Ik begrijp echt niet dat mensen nog voor HP kiezen.
Bovenstaande fratsen heb ik nooit gehad bij Samsung of Brother.
Vergeet Samsung printers trouwens maar snel: https://tweakers.net/nieuws/115593/hp-n ... -over.html

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 30 dec 2017, 14:46
door MaT
Hier een HP laptop.
Had nog een M.2 slot vrij voor 4G modem en antennes zitten klaar, dus ik op zoek naar een 4G modem. Gevonden voor €20, installeren en aansluiten en ik ben klaar. Of zo dacht ik tenminste, want bij het opstarten geeft de BIOS de melding dat de kaart niet ondersteunt word en uitgeschakeld is.
Blijkbaar werkt HP met whitelists in de BIOS waardoor alleen de originele kaartjes werken en die kosten eerder ronde de €100 natuurlijk :evil:

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 30 dec 2017, 15:02
door boonpwnz
Heist ik had daarom een samsung printer gekocht en paar maanden later neemt hp samsung over...

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 30 dec 2017, 15:04
door krisken
Eerlijk? Vroeger een Samsung gehad en daar dezelfde problemen meegemaakt als degene die jij nu opsomt. En de broer van mijn vriendin (zelfstandige) vertrouwde jarenlang Brother maar ook daar al componenten gehad die kapot gingen een maand na het vervallen van de garantiedatum. Dus geen idee welk merk ik nu echt kan vertrouwen ...

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 30 dec 2017, 15:14
door iktjilp
Das meestal het probleem met het consumentenmateriaal. Stukken zijn ook moeilijker te vervangen dan op de professionele toestellen. De ene zit met vijzen aan elkaar en de ander een pak minder en andere connectoren. Stukken zijn dan ook sneller te vervangen.

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 30 dec 2017, 16:31
door ubremoved_2964
Met HP destijds veel miserie gehad, meer bepaald een d135, toen nog een 500 euro. Cartridges met DRM, tussenstukken die niet goed meer inkt aanzuigen tussen cartridge en printkop, en dus nog steeds strepen met nieuwe cartridges.

Ik koop nu altijd 2 printers van zelfde type. Als er dan ééntje stuk gaat, is mijn inkt niet verloren.
Heb nu in Canon 2x MX925 en had 2x MG510 waarvan één 5150 zelfmoordneigingen had en dus maar op containerpark gegooid.

Inkt kost vrijwel niks in den action, kan je geen toners voor kopen.

HP nooit meer

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 04 jan 2018, 14:06
door Ken
Ik print quasi nooit meer, alles via email. Boekhouding volledig digitaal.

Ik kan me quasi niks meer inbeelden waarvoor ik wat moet printen behalve een trein of vliegtuig ticket.

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 04 jan 2018, 14:41
door Tim H.
Ken schreef:Ik print quasi nooit meer, alles via email. Boekhouding volledig digitaal.

Ik kan me quasi niks meer inbeelden waarvoor ik wat moet printen behalve een trein of vliegtuig ticket.
kleurplaat voor de dochter :-)

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 04 jan 2018, 18:00
door ITnetadmin
Het wordt idd tijd dat er wetgeving komt dat niet alleen de verkoop van reparatieonderdelen verplicht, maar ook verplicht aan een conforme prijs; maw dat je het toestel in onderdelen kunt kopen, assembleren, en evenveel betaald hebt als het toestel in zijn geheel kopen.

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 04 jan 2018, 18:10
door FlashBlue
Je vraagt iets dat per definitie onmogelijk is he ;)

De hele reden dat spare parts in alle industrieen (auto, IT, mech, name it) altijd (veel) duurder zijn dan een geassembleerde unit, is omdat de kost voor het opslaan en beheren van de spare parts stock meegerekend is in de prijs van de onderdelen...

En dat is doodnormaal. Je kan niet verwachten van een fabrikant dat uit zijn eigen zak gaat betalen om spare parts te stockeren van toestellen die (om een bv te geven) al 3 jaar niet meer op de markt zijn, en dus geen winst meer opbrengen... Dus dat rekenen ze gewoon door.


Dat de prijs van spares voor printers (en echt niet alleen HP)vaak enorm hoog zijn, zelfs rekening houdend met dat feit, is een ander verhaal natuurlijk...

offtopic:
(En dan moet je dat heel plaatje ook nog eens afzetten tegen de wegwerpeconomie, waar iedereen (ok, 90%) liever naar de winkel spurt en iets nieuw koopt, ipv tijd te investeren om uit te zoeken hoe je het probleem zelf kan oplossen met wat "elbow grease" en common sense...

Kocht je bv vroeger een boormachine, dan zat daar bijna default een exploded view bij met alle onderdelen genummerd en met bestelcode's erbij. En dan kon je die onderdelen ook bestellen, en de gemiddelde gereedschapshandel had die op een paar dagen in huis. Nu ken ik bijna geen enkele zaak meer die in spares doet, want er is gewoon geen vraag meer naar door klanten... Het is een beetje een vicieuze cirkel, gestuurd door de luiheid en onwil van de mensheid (beetje gegeneraliseerd) heb ik soms de indruk.... )

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 04 jan 2018, 18:13
door ITnetadmin
Ik verwacht dat wel.
Dat moeten ze dan maar voorzien in de totale prijs van het toestel.
Vandaar dat een wet daarop geen kwaad zou kunnen. Als je iets maakt moet je maar zien dat je gedurende 5-10 jaar onderdelen kan voorzien.
Alsook verbod op planned obsolescence. Het moet gedaan zijn met toestellen maken zodat ze net buiten de garantie breken.

En dat is overigens vooral onzin.
Autoemblemen bv verkopen ze voor ettelijke euros terwijl er op die bedrijven emmers van die dingen staan aan 10 cent het stuk.

Er moeten trouwens geen middle men zijn.
Gewoon verplichte lijst met onderdelen en bestelcodes en een website van de fabrikant zelf.
Laatst nog naar de garage moeten gaan omdat ik het juiste, exact juiste, onderdeel van een autospiegel niet kon vinden wegens geen onderdeelnummer.

Re: HP en hun prijssetting...

Geplaatst: 04 jan 2018, 18:19
door boonpwnz
Sorry maar ik vergelijk het met sommige toestellen waar de accu vervangen duurder is dan het toestel vervangen?

Dan zit er toch iets helemaal verkeerd?