Pagina 1 van 1

Laattijdige betaling ? raar maar waar

Geplaatst: 31 maa 2017, 15:24
door karel3012
Als iemand zijn rekening te laat betaald komen er nalatigheids kosten bij.
Ik moet 11,76€ van mobistar ( orange ) terug krijgen voor 28 januari......momenteel 31 maart en nog steeds geen betaling ontvangen.....heb dan maar naar hun gebeld.
Inderdaad er stond nog een betaling open en ze zouden het dadelijk in orde maken.
Ik vroeg of ik nu ook nalatigheids intrest kreeg ........hij dacht van niet.
Waarom moet de klant wel extra betalen en orange niet ?
Wat denken jullie hiervan ?

Re: Laattijdige betaling ? raar maar waar

Geplaatst: 31 maa 2017, 15:40
door laroyj
is toch altijd al zo geweest, en had je zelf niet gebeld kon je om je geld fluiten..., ze kennen toch je rekeningnr, dat ze het gewoon terugstorten naar de laatste rekening van waarop er betaald werd...

Re: Laattijdige betaling ? raar maar waar

Geplaatst: 31 maa 2017, 19:00
door jphermans
Heb ook zo iets voor al van vorig jaar maar dan met Proximus. In plaats van 20€ 200€ betaald net bij een opzegging van een product. Dus mijn laatste betaling verkeerd in mij nadeel. Maar heb nog niets terug gekregen.

Re: Laattijdige betaling ? raar maar waar

Geplaatst: 31 maa 2017, 19:02
door blaatpraat
Als jij aangetekend een aanmaning stuurt naar Orange, heb je recht op intresten vanaf de werkdag nadat je deze brief verzonden hebt (normaal dus ook de dag van ontvangst bij hun).
Dit werkt inderdaad in 2 richtingen, maar je moet zelf de stap zetten (net zoals Orange de stap moet zetten om jou een aangetekende aanmaning moet sturen).

Re: Laattijdige betaling ? raar maar waar

Geplaatst: 31 maa 2017, 20:56
door CCatalyst
blaatpraat schreef:Als jij aangetekend een aanmaning stuurt naar Orange, heb je recht op intresten vanaf de werkdag nadat je deze brief verzonden hebt (normaal dus ook de dag van ontvangst bij hun).
Dit werkt inderdaad in 2 richtingen, maar je moet zelf de stap zetten (net zoals Orange de stap moet zetten om jou een aangetekende aanmaning moet sturen).
Je gaat wel naar de rechtbank moeten stappen om die nalatigheidsinteresten na je aangetekend ook te ontvangen.

Als je dat effectief doet: held.

Re: Laattijdige betaling ? raar maar waar

Geplaatst: 31 maa 2017, 21:24
door blaatpraat
CCatalyst schreef:
blaatpraat schreef:Als jij aangetekend een aanmaning stuurt naar Orange, heb je recht op intresten vanaf de werkdag nadat je deze brief verzonden hebt (normaal dus ook de dag van ontvangst bij hun).
Dit werkt inderdaad in 2 richtingen, maar je moet zelf de stap zetten (net zoals Orange de stap moet zetten om jou een aangetekende aanmaning moet sturen).
Je gaat wel naar de rechtbank moeten stappen om die nalatigheidsinteresten na je aangetekend ook te ontvangen.

Als je dat effectief doet: held.
Klopt, net zoals Orange naar de rechtbank zou moeten stappen, als ik klant zou zijn bij hun, om intresten te mogen ontvangen van mij, want ik ga deze ook niet betalen zonder gerechtelijk bevel.

Re: Laattijdige betaling ? raar maar waar

Geplaatst: 01 apr 2017, 01:11
door CCatalyst
blaatpraat schreef: Klopt, net zoals Orange naar de rechtbank zou moeten stappen, als ik klant zou zijn bij hun, om intresten te mogen ontvangen van mij, want ik ga deze ook niet betalen zonder gerechtelijk bevel.
Ja, maar het verschil is dat zij sterker staan dan jou. Betaal je die intresten niet, dan sluiten ze je dienst af. En dan is het weer aan jou om naar de rechtbank te stappen.

Stel dat je die dienst ook gewoon niet meer wilt en het je dus niet kan schelen dat ze je afsluiten, dan zal het incassobureau zijn. Orange zal immers niet naar het gerecht stappen voor wat nalatigheidsinteresten, omwille van dezelfde reden waarom jij wellicht niet naar het gerecht zou stappen om die te innen als ze in jouw voordeel zouden zijn: het duurt veel te lang en het kost veel te veel. Eenmaal het incassobureau jouw dossier in handen krijgt is de kous af voor Orange. Zij hebben dan van het incassobureau een percentage van jouw schuld ontvangen (niet veel hoor), en in ruil hebben zij jouw gegevens "verkocht" aan een organisatie van veelal bedenkelijk allooi die je nu voortdurend gaat lastig vallen. Ik weet wel, je kan daar weer vanaf raken etc en als je het maar goed genoeg speelt dan zal je die nalatigheidsintresten nooit moeten betalen*, maar mijn gevoel is toch dat jij dan nog altijd een klein beetje de verliezer bent en Orange een klein beetje de winnaar. Zij krijgen immers (wat) geld, jij krijgt last en je verliest tijd (en tijd=geld!).

Er zou eens een "incassobureau voor consumenten" moeten opstaan, onder dezelfde voorwaarden: jij krijgt een percentage van hetgeen waar je recht op had in ruil om er "vanaf te zijn" en het incassobureau gaat dan - met veel meer expertise en ervaring dan jij - het bedrijf lastig gaan vallen. Voor je dit weglacht: dit bestaat al in bepaalde materies, vb de passagiersrechten voor Europese vluchten. In de VS - een land waar consumenten veel sterker staan dan hier - bestaat het nog in heel wat meer sectoren. Zo gek is dat idee dus niet. Mijn vrees is wel dat er vanuit de industrie gelobbyd zal worden om zo'n initiatieven wettelijk te verbieden, wellicht met succes (terwijl aan de huidige incassobureaus niet geraakt zal worden natuurlijk) want de meeste van onze politici zijn nu eenmaal te koop.

* tenzij het over een erg grote som gaat (maar dat is al niet echt het domein van de incassobureaus) zal een incassobureau ook niet naar het gerecht stappen, ook al dreigen ze altijd van wel. Opnieuw wegens de kost in tijd en geld maar ook omdat de verstandhouding tussen justitie en de incassobureaus veelal niet optimaal is en men als de dood is voor een gerechtelijk precedent waarbij beslist zou worden dat bijvoorbeeld de bijkomende "administratiekosten" die een incassobureau oploopt niet aan de schuldenaar-consument doorgerekend mogen worden bij gebrek aan contractuele oorzaak.