Dizzy schreef: 05 jan 2023, 08:25
Volgens analisten zal de Britse economie volgend jaar het slechtst presteren van alle grote ontwikkelde landen. De Britse terugval met 1,2% komt in de buurt van die van Rusland, waar Goldman Sachs een krimp van 1,3% voorspelt. KPMG is nog iets negatiever voor de Britten: de consultant verwacht een recessie van 1,3%.
Wel, het jaar is ondertussen al bijna 5 maanden ver. Laat ons nu eens zien waar we staan. In onze media zie ik de laatste maanden minder leedvermaak dan normaal met de Britten wat doorgaans betekent dat het leedvermaak eerder aan de andere kant van het kanaal plaatsvindt.
Immers, het IMF heeft toegegeven dat ze er weer compleet naast zaten, en heeft
haar groeiverwachtingen voor het VK bijgesteld. In plaats van een afname van de groei van 0.3%, verwacht ze nu een stijging van 0.4%. Het VK presteert vooralsnog immers een pak beter dan verwacht, en het vermijdt zo de recessie die voorspeld werd.
Hoe zou het in de EU zijn, waar het toch een pak beter zou gaan dan in het VK volgens sommigen? Wel, in tegenstelling tot het VK, heeft Duitsland wel een negatieve groei opgetekend, en dat voor de tweede keer op rij. De grootste economie van de EU
zit nu dus in een recessie, wat ongetwijfeld een negatieve invloed zal hebben op de andere EU landen, niet in het minst ons land. Hopelijk op tijd om de welverdiende electorale afstraffing voor alle huidige regeringspartijen volgend jaar zo maximaal mogelijk te maken. Definitieve cijfers voor het kwartaal van de EU zijn er nog niet, maar in het laatste kwartaal van vorig jaar tekende de EU ook al een verlies op, terwijl het VK een nulgroei kende.
Zoals het IMF zei in het eerste artikel: ze verwachten niet langer dat het VK het slechtst zal presteren van alle grote ontwikkelde landen, maar wel Duitsland (en dus de EU).
Ik denk dus dat we weer voor de gek gehouden zijn, en dat we - nog maar eens - met een soort van feel-good berichten opgezadeld zijn, terwijl de realiteit is dat het VK het weer beter doet dan de EU, ondanks de Brexit?
Ik wacht ook nog steeds op de talloze jobs die naar hier gingen komen, en de Nissan-fabrieken die gingen sluiten in het VK. Tot op heden zijn enkel de Nissan-fabrieken aan onze zijde van het kanaal gesloten. En vooral: ik wacht nog steeds op die al zo lang voorspelde instorting van de Britse economie door de Brexit, niet op berichten dat er eigenlijk groei is in het VK, en dat de recessie aan
onze kant is...