Dizzy schreef: 27 okt 2022, 14:26
Bovendien zitten ze op een eiland, afgesloten, waardoor de productie extra nadelen ondervindt als ze elders willen verkopen. Geen voordeel.
?
Sunderland ligt aan zee. RoRo schepen zijn de norm om wagens te transporteren, ook voor wagens die binnen de Unie gemaakt worden. BTW/douane is geen probleem dankzij gunstregimes EU.
Dizzy schreef: 27 okt 2022, 14:26Tja, als je met veel partijen moet overeen komen dan duurt dat inderdaad maar het is des te pijnlijker dat zelfs als ze alleen mogen beslissen ze om de zoveel maanden over een nieuwe premier en een nieuw beleid moeten beslissen. Erg pijnlijk.
Idd, PM's nemen daar hun verantwoordelijkheid (weliswaar niet altijd direct). Iets wat bij ons ongezien is, wat men ook uitsteekt.
Dizzy schreef: 27 okt 2022, 14:26Je bent dus voor het referendum voor Schotland?
Ik ben voor elke vorm van directe democratie. Weliswaar is het al jaren blabla van dat Scots referendum, en als puntje bij paaltje komt zegt London gewoon "nee" en dan is er geen referendum. Nochtans, hadden de Belgen ook zo braaf geluisterd naar het "nee" van de Verenigde Nederlanden, dan was er van onafhankelijkheid wellicht geen sprake. Had Oost-Duitsland geluisterd naar het "nee" van de Stasi, dan stond de muur er wellicht nog. Had Frankrijk geluisterd naar het "nee" van Louis XVI... enzovoort. Grootse dingen gebeuren pas als men geen vrede meer neemt met "nee".
Ik vind het jammer dat men het dreigement van een referendum misbruikt om marginale toegiften los te wrikken van London, terwijl de SNP kiezer op zijn honger blijft zitten met een persoon als Sturgeon die telkens weer dat referendum belooft voor electoraal gewin, maar te gedwee is om het uit te voeren. Ze zou iig wel goed gedijen in de structuren van de EU.
Dizzy schreef: 27 okt 2022, 14:26Ik zeg nergens dat wij onze problemen niet hebben en dat deze niet ernstig zijn maar ik deel ze liever door 26 dan ze te vermenigvuldigen zonder enig idee hoe ze aan te pakken. Dat er enig leedvermaak is in de EU is logisch, hate to say I told you so is een mooi Engels gezegde.
Het is niet delen door 26, bepaalde problemen wegen in bepaalde lidstaten altijd veel meer door dan in andere. En ik vind dat er geen plaats is voor leedvermaak als je zelf niet beter kan doen. En zelfs als je wel beter doet is er m.i. nog geen plaats voor.