Brexit is een feit

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik wacht nog altijd op bewijzen dat de Vlaamse economie sterker staat dankzij Waalse invloed. Tot die tijd ben/blijf ik voorstander van een ... VLEXIT ... (uit België welteverstaan)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Sasuke schreef:Ik wacht nog altijd op bewijzen dat de Vlaamse economie sterker staat dankzij Waalse invloed. Tot die tijd ben/blijf ik voorstander van een ... VLEXIT ... (uit België welteverstaan)
Dachten de walen ook ten tijde van het hoogtepunt van industrieel België...

Conjunctuur is altijd een cyclus, gewoon kwestie van wanneer. Rollen zullen overvoldoende tijd altijd omdraaien.

Vandaar de belangrijkste wijsheid:
Diversifieer, of je hebt 100% kans om te verliezen.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mja ... zo kan je alles relativeren hé ... risico's zijn er om te nemen. En op dit moment (en al de afgelopen 20 jaar en volgens mij ook nog zeker de komende 30 jaar), is alles toch positief voor een Vlexit, zelfs al verliezen we Brussel ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Dachten ze in UK ook.

Binnen 30j liggen we beiden al dichterbij onze finale rustplek, maar is er wel nog een wereld die we achter laten..

Je moet alles blijven relativeren, iedereen komt klaarblijkelijk met argumenten die helemaal gestaafd zijn op wat alsen en dergelijke.
De realiteit zal altijd iets relatief zijn, beetje dit en dat. Nooit 1 duidelijke lijn, da's eigen des mens. Waterbij de wijn, beetje strompelen.
Maar zonder dat kom je in onbekende waters, waar je geen spectrum meer hebt, maar uitersten.

Vlexit zal ook een exit uit Europa zijn, België de lidstaat van de Eu, zal blijven. Maar Vlaanderen is tot op heden geen lid.

Het is geen buffet
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Sasuke schreef:Mja ... zo kan je alles relativeren hé ... risico's zijn er om te nemen. En op dit moment (en al de afgelopen 20 jaar en volgens mij ook nog zeker de komende 30 jaar), is alles toch positief voor een Vlexit, zelfs al verliezen we Brussel ...
BXL zal dan nog het minste van jullie problemen zijn.
Uit de EU, uit de Nato, uit de VN,....
En dezelfde politici die het nu allemaal al beter doen zullen nieuwe handelsverdragen met al hun buurlanden en de rest van de wereld mogen gaan bedingen.
Hopelijk dan toch met een president aan het hoofd die meertalig is. De huidige beheerst niet eens zijn eigen moedertaal.

De Walo-BXL zullen het wel slimmer aanpakken. Gewoon België verder laten bestaan (met behoud van alle internationale verdragen en lidmaatschappen) en Vlaanderen mag het dan op zijn eentje verder zien te rooien.
Doe me er tegen 2024 nog eens aan herinneren dat ik voldoend borrelnootjes inkoop.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jul 2022, 17:15, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Nee dat begrijp, wat ook de reden is dat ik niet op de NVA kan stemmen ... Vlaanderen zonder Europa zou zelfmoord zijn. Vlaanderen mét Europa is volgens mij alleen maar een succesverhaal ... er zijn geen resources (buiten grond) meer die interessant genoeg zijn in Wallonie om de geldstroom te verdedigen. Brexit (UK) is iets helemaal anders imho.

Maar ok ... we wijken af van de TS :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Wie A zegt moet ook B zeggen. Je kan niet beiden hebben.
Vraag de gemiddelde Brit, wanneer hij wars van nationalisme zijn mening eens kan zeggen, hoe positief hij de Brexit zelf ervaart.
Je kan je niet afscheuren van een land (wat een deel van de Vlaamse politici hun plan is) en de onafhankelijkheid uitroepen en dan het lidmaatschap claimen van de organisaties waar je zelf vrijwillig bent uitgestapt.
o.a. Spanje en Frankrijk,.... gaan dat nooit erkennen en hebben vetorecht.
Het leave kamp heeft hun achterban ook van alles wijsgemaakt dat eenmaal de Brexit een feit was gewoon bijeen gelogen bleek te zijn.
Zo anders is het er daar dus niet aan toegegaan.
Sommige mensen leren van de fouten van anderen. Anderen willen ze eerst zelf nog eens herhalen voor het echt duidelijk is.
Een Vlaanderen dat die weg kiest richt zichzelf bewust ten gronde. Je noemt het zelf zelfmoord maar blijft toch voorstander. Tja.
Van wat? De republiek Lemminggrad?
Je laatste zin maakt wel veel duidelijk. :-D Geen wingewest meer dus stoten we het af. :bang: De laatste der kolonialen?
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ivob schreef: Vraag de gemiddelde Brit, wanneer hij wars van nationalisme zijn mening eens kan zeggen, hoe positief hij de Brexit zelf ervaart.
Ik vrees eerlijk gezegd dat de meningen niet veel veranderd zijn. Pro is nog altijd grotendeels Pro, Contra nog altijd grotendeels Contra. Boris Johnson heeft alle economische schade tot op heden behoorlijk vlotjes kunnen afschuiven op de COVID-19, hoewel er zeker ook een deel Brexit bij zat.

Bovendien, en dat moet zeker gezegd, zijn zowat alle onheilsvoorspellingen niet uitgekomen. De vrachtfiles aan het Kanaal zijn niet spectaculair groter geworden dan pre-Brexit, de chaos bij de douane is er niet gekomen, de financiële en verzekeringssector van de City is niet massaal vertrokken naar de EU, de symbolische Sunderland fabriek van Nissan draait nog steeds (ze hebben EU fabrieken gesloten in de plaats), en de rekken van de Britse supermarkten zijn niet minder leeg dan bij ons (en hebben evenmin gebrek aan EU-importproducten).

Het IMF voorspelt dat het VK de komende jaren zal wegzakken naar de traagste groeier van de G7, en dan zal het al duidelijker worden waar het aan ligt. Maar dan moet die voorspelling wel uitkomen ook, en eenmaal het zover is, is Boris al lang weg.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ok, op naar de Vlexit dan.
Eerst nog een goede spindoctor vinden die +50% van de Vlamingen ook zo gek kan krijgen dat ze leugens voor de waarheid aanzien.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het probleem van de Britten is nog maar begonnen. Er eens gaan rondlopen kan u snel veel duidelijk maken.

Britten zijn ook bijzonder trots en koppig, typisch bij eilanders. Ze klagen wel over bepaalde gevolgen maar als je hen dan wijst op de Brexit dan wuiven ze dat weg. Alsof het een lastige vlieg is, helaas zit de vlieg er even later opnieuw. Ze zeggen dan dingen als "waarom konden ze niet gewoon redelijk zijn" over de onderhandelingen waarmee ze bedoelen dat de EU gewoon wederom moest toegeven. Ze vinden het vanzelfsprekend dat voor het grote rijk een uitzondering wordt gemaakt. Een ander sprak alsof UK en USA hun voet naast elkaar konden zetten, ik moest ermee lachen maar die vent was bloedserieus.

Ik stond voor een gebouw van de NHS dat in slechte staat was. Ik zei al lachend dat het toch vreemd was dat ondanks al dat extra geld van Europa men het gebouw niet kon onderhouden, de kerel kon er niet mee lachen, iets wat zelden het geval is want meestal zijn ze sociaal en altijd in voor een joke.

Het grootste probleem was personeel. Elke zaak had volk tekort en kon niemand vinden. De jongeren trekken naar de steden, dorpen lopen leeg en zaken vinden geen personeel. Zeker de laagste jobs hebben het moeilijk, die werden door buitenlanders gedaan maar die moesten ze niet meer hebben. De Britse jongeren zelf doen liever ander werk of slapen uit als ze voor hun toekomst moeten kiezen.

Vandaag las ik dat hun alcoholprobleem door corona nog een graadje erger is geworden. Ik kan het bevestigen. Ze hebben meer pubs dan wat anders. Bestellen moet aan de bar want er is geen personeel. Het bier is lauw, zonder col en zonder smaak maar toch kappen ze het per halve liters binnen alsof de pub in de fik staat. Dat loopt dus zelden goed af en vaak krijg je opstootjes waardoor sommigen een buitenwipper zouden gebruiken die ze niet vinden.

Gisteren zag ik een klein stukje van het debat van de opvolgers van Johnson. Ik kende hen beiden amper maar na een paar zinnen was het al duidelijk dat de vrouw gewoon Johnson's waanzin wou verderzetten. De voordelen van de brexit zouden gewoon alles oplossen. Dit was een vrouw die dus tegen de brexit stemde maar nu alweer haar kar keerde. Wie gelooft die mensen nog geldt ook in de UK.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dizzy schreef: Gisteren zag ik een klein stukje van het debat van de opvolgers van Johnson. Ik kende hen beiden amper maar na een paar zinnen was het al duidelijk dat de vrouw gewoon Johnson's waanzin wou verderzetten. De voordelen van de brexit zouden gewoon alles oplossen. Dit was een vrouw die dus tegen de brexit stemde maar nu alweer haar kar keerde. Wie gelooft die mensen nog geldt ook in de UK.
Nah, ze wil niet de nieuwe Janssen zijn maar gewoon Thatcher bis. Ze heeft zelfs al de inhoud van Margaret's kleerkast mogen herbruiken.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

De NHS krijgt een nieuwe impuls, tot 8.000 jobs minder. Jobs, jobs, jobs zeggen ze dan hier :lol:

Afbeelding

Meer dan 300.000 mensen wachten al meer dan een jaar op hun operatie en 12.000 zelfs meer dan 2 jaar! Ik snap dat veel Britten naar de EU komen voor een behandeling want je bent er straks sneller aan dan behandeld. Helaas zijn ze uit de EU gestapt en met 8.000 jobs minder zal het ongetwijfeld sneller gaan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Laten we toch niet vergeten dat wachtlijsten bij ons ook een feit zijn, soms erg lang tot extreem lang (mentale gezondheidszorg bv).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Die zijn er helaas in sommige domeinen ook bij ons, maar ik heb nog niet veel mensen naar het UK zien gaan daarvoor.

Ik zag toevallig een reportage over een behandeling van beenmergtransplantatie en in vitro. Ook daar werd België aangehaald als een land waar je dit gemakkelijker kon laten uitvoeren. Dat is win-win want zo wordt onze ongebruikte capaciteit ook rendabeler.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

https://www.tijd.be/politiek-economie/e ... k/10407069
In Groot-Brittannië staan 6,7 miljoen mensen op de wachtlijst voor routinebehandelingen in de ziekenhuizen van de Britse gezondheidsdienst NHS. Dat is het hoogste cijfer sinds de eerste tellingen 15 jaar geleden.
En dat met al die extra miljoenen na de brexit :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ze gaan daar een pittig najaar tegemoet.
Niet enkel met NHS-problemen, maar evenzeer energieprijzen.
Hoe serieus de deelnemers aan de "burgerlijke ongehoorzaamheid" door het niet betalen van de energiefacturen genomen moeten worden, zullen we over enkele maanden weten.

We zijn in BE evenmin gespaard van die problemen, maar wel op een ander niveau :).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Vandaag in DS (paywall): de 7 plagen van GB
In het Verenigd Koninkrijk is tegenwoordig alles erger dan in de rest van Europa. De inflatie is er hoger, de sociale onrust groter, zelfs de droogte slaat er harder toe dan in veel Europese landen. ‘Bijna niets lijkt nog te werken in Groot-Brittannië en het kan nog erger worden’, kopte The Economist over het gevoel van diepe malaise waarin het land is terechtgekomen....

Erger dan de economische rapporten zijn de stijgende armoede en de sociale onrust. Bijna 4 miljoen Britse kinderen leven in relatieve armoede. In sommige regio’s kunnen de voedselbanken het aantal aanvragen om hulp niet volgen. De rekken raken er leeg. In de transportsector is het al maanden onrustig. Treinen rijden niet, het personeel van de ferryboten staakt. De zevendaagse staking die zondag is begonnen in Felixstowe, de grootste containerhaven van het VK, dreigt het flink ontregelde vrachtverkeer van en naar het eiland verder in de war te sturen.
Groot-Brittannië is net zoals voor de Brexit, alleen is het trager en duurder geworden’ Sebastian Payne Journalist The Financial Times
In de rust- en ziekenhuizen is het personeelstekort gigantisch. Alleen al in de sociale zorgsector staan liefst 160.000 banen vacant. Het personeel stroomt weg omdat de lonen te laag zijn. De ceo’s gaven alleen zichzelf opslag: ze verdubbelden hun salaris in vijf jaar...

Het schrijnendst is dat in de National Health Service (NHS). Slechts 36% is er nog tevreden over. Het is geleden van 1997 dat het vertrouwen zo laag stond. Dat heeft alles te maken met eindeloze wachttijden. 6,6 miljoen Britten wachten op een behandeling...

In juni becijferde het Centre for European Reform, een Britse denktank, dat de Britse economie 5,2% kleiner is dan wanneer het VK in de EU was gebleven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Wat hebben ze daar toch met die £350 miljoen gedaan die ze altijd aan de EU moesten betalen en aan de NHS zouden besteden?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Daarvan werd al onmiddellijk na het behalen van de Brexit toegegeven dat het ronduit gelogen was.
Maar dat wordt terug allemaal beter als Boris de touwtjes terug in handen mag nemen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results :)

Ondertussen hebben 1.300 migranten op 1 dag de oversteek gedaan, dat probleem is ook goed opgelost.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dizzy schreef: 23 aug 2022, 10:54 In het Verenigd Koninkrijk is tegenwoordig alles erger dan in de rest van Europa. De inflatie is er hoger
Hmmm. Die van Estland (22.8%), Litouwen (21.6%), Letland (21.5%), Tsjechië (17.5%), Bulgarije (17.3%), Polen (15.6%), Roemenie (14.96%), Hongarije (13.7%), Slowakije (13.6%), Kroatië (12.3%), Griekenland (11.6%), Slovenië (11%), Cyprus (10.86%), Spanje (10.8%) en Nederland (10.3%) zijn allemaal hoger dan die van het VK (10.1%). Correcter is dat men verwacht dat de inflatie in het VK hoger zal worden. In al die opgesomde arme landen (enkel Nederland niet) zal het nu al heel snel onbetaalbaar worden voor de kritische massa, in het VK heeft men nog steeds veel marge.

Sociale onrust is in sectoren waar er een staakcultuur heerst en die dat vroeger ook al genoeg deden, droogte is hetzelfde als bij ons (men dramatiseert het wel veel beter), dat van die "lege rekken" dat kennen we al, ze zijn leeg tot de Belgische toerist eens komt checken.

En zoals je zelf zegt: talloze migranten zien het nog steeds als het beloofde land, en worden de oversteek dus niet afgeraden door familie/vrienden die er al zitten.
Dizzy schreef: 23 aug 2022, 10:54In juni becijferde het Centre for European Reform, een Britse denktank, dat de Britse economie 5,2% kleiner is dan wanneer het VK in de EU was gebleven.
Wel niet de meest neutrale bron om dit te becijferen. Ergo ik denk dat er nog steeds niet veel van mening veranderd zijn over de Brexit.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Klopt, de uitspraak ging over de inflatie die men verwacht maar ik kon niet het hele artikel quoten. In ieder geval blijft het zo dat ze nog niet aan de nieuwe patatjes zijn, dat anderen dat ook zijn of erger speelt voor betrokkenen geen rol.

Stakingen vielen mij bij een bezoek toch ook op. Je zit natuurlijk ook met het gegeven van de sociale klassenmaatschappij die er toch sterker is dan bij ons.

Lege rekken viel inderdaad mee al heb ik weinig winkels bezocht, wel een enorm tekort aan personeel.

Beloofde land voor iemand die van India komt misschien en hoopt op hereniging met mensen die men kent en er al zijn. Punt blijft dat de migratie totaal niet opgelost is met de Brexit, integendeel.

Of ze van mening veranderd zijn of niet, de gevolgen komen wel aan. Hate to say, I told you so.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dizzy schreef: 23 aug 2022, 14:08 Punt blijft dat de migratie totaal niet opgelost is met de Brexit, integendeel.
Ging m.i. niet over migranten die "de oversteek maken" waarmee ik dan denk aan de kampen in Calais en de mensen die op de snelwegparkings in West-Vlaanderen rondlopen - dat zijn illegalen die ook de EU niet rechtmatig binnengekomen zijn. Dit ging over Oost-Europeanen (lid van EU) die vrij eenvoudig konden werken in het VK. Dit is wel degelijk gestopt, ze konden na de Brexit niet meer naar het VK om er te gaan werken.

Nu, men heeft vorig jaar in het najaar gemerkt dat men deze mensen eigenlijk wel kon gebruiken op bepaalde momenten, en dus een tijdelijk visum ontwikkeld waarbij de Oost-Europeanen er toch enkele maanden konden werken. Het "tijdelijk" karakter van dat visum is inmiddels verlengd tot 2024, maar het gaat over een relatief beperkt aantal (30k-40k) en de voorwaarde blijft dat wanneer het visum vervalt ze buitengesmeten worden zonder sociale rechten. Genoeg jonge Oost-Europeanen zijn daarop ingegaan voor de hogere verloning dan in hun thuisland, dus de Brit had zijn kalkoen op tafel. Voor het VK is het dus wel voordeliger geworden: deze mensen zijn een stuk meer expendable dan voor de Brexit, en men kan meer of minder visums uitgeven naar gelang de noden. Zolang jonge Oost-Europeanen daar zonder verpinken op ingaan (puur omwille van het geld, de sociale implicaties voor hun diaspora daar liggen ze niet wakker van) zit het VK op rozen.

Je gaat die mensen trouwens niet gezien hebben het personeelstekort in de winkels verhelpen want ze kunnen geen woord Engels, dit zijn mensen die met trucks rondrijden en zorgen dat de rekken niet leeg zijn, in warenhuizen van Tesco werken, of op boerderijen, allemaal zaken waar de Brit zich veel te goed voor voelt (de Vlaming trouwens ook).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het personeelstekort ging veel verder dan wat winkelpersoneel, iets waar er ook een tekort was. Het personeel dat er wel was zou normaal geen kans maken bij enige concurrentie. Dit gebrek aan volk brengt direct schade toe aan de economie. Als je je winkel niet kan openen omdat je ofwel geen personeel hebt, ofwel omdat ze pas willen koffie schenken vanaf 10u ofwel omdat uw voorraad niet aangevuld raakt omdat de vervoerder ontslag heeft genomen omdat hij 1 pond extra elders kan verdienen, tja.

Dit was de eerste keer dat het me zo opviel hoeveel jobs er eigenlijk door deze groep wordt gedaan. Vaak zijn ze inderdaad vrij onzichtbaar omdat ze de minder aantrekkelijke jobs doen maar deze zijn niet minder noodzakelijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Wat is er aan de hand in de UK?? De nieuwe PM. Liz Truss heeft een eigen kijk op de moeilijkheden van vandaag,hou er ook rekening mee dat voor de bevolking v/d UK er geen index aanpassing van 2% bestaat.
Daarmee moeten er ook in de UK maatregelen genomen worden voor de bevolking te steunen,wel dat gaat volledig fout,Liz was namelijk van mening dat een zeer grote belastingsvermindering (en dat te betalen met geleend geld) de economie er weer zal bovenop helpen,maar het was al vlug geweten dat de hoogste belastingsschalen veruit de grootste profijt er zullen uithalen voor de gewone mensen eigenlijk weinig of niets.
Maar er zijn ook nog andere effecten zo moest de Nationale Bank in de UK erg tussenkomen,anders waren er al pensioenfondsen in de UK overkop gegaan.
De redding voor de Uk kwam dus van de |Nationale Bank die gelukkig het hoofd koel heeft gehouden,maar die kunnen dat niet blijven doen natuurlijk....daarmee gaat het Engelse Pond zeer erg onderuit dat is al niet goed voor de inflatie.

Het blijft afwachten wat Liz de volgende keer zal doen,ik denk dat een volgende belastingsvermindering een zeer groot risico zal inhouden trouwens deze die het meest profiteren zullen hun winsten zeker niet in de UK herinvesteren.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Tijdens de oliecrisis (1972) hebben zij net hetzelfde gedaan, we kunnen het dus een beproefd recept noemen misschien?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Als ik de economen mag geloven is dat ook in 1972 volledig mislukt(vraag mij niet hoe dat juist zit,kzou het echt niet weten).
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

En dat ging toen over belastingsvoeten die van 80% plus naar 40% gebracht zijn.
En ervoor ging het goed, ze hadden geen corona crisis die al een grote hap uit budgetten hebben genomen.

We shall see, een probleem voor over het water xp
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Als je een maatregel neemt,en daarna dreigen de pensioen fondsen over de kop te gaan dan is het vrij ernstig voor het hele land.Gelukkig heeft de nationale bank op tijd ingegrepen,maar die hebben gewaarschuwd dat de rezerves....nu op zijn.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Centrale banken doen aan geldcreatie, zij hebben geen nood aan reserves...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik denk dat het momentum van geldcreatie nu wel voorbij is,de inflatie in de UK is ook heel hoog,wij hebben eigenlijk een luxe positie in de UK geen index van 2% als deze overschreden word.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

In gidsland Nederland, met een nog veel hogere inflatie en nog altijd hoofdzakelijk afhankelijk van gas, ook niet.
Ons index-systeem is redelijk uniek. Dat mag idd ook wel eens gezegd worden.
Liz Truss, die voor Tatcher 2.0 wil doorgaan, was duidelijk de domste van de hoop en tot alles bereid om even virtueel te mogen proeven van de uiterlijke tekenen van de macht. Had daardoor geen enkel moreel probleem om de handpop te zijn van wie werkelijk de macht uitoefent.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Ivob, wie oefent werkelijk de macht uit dan?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Niet de De Croo's, Michels, von der Leyens, Trusses, Bidens van deze wereld => follow the money.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu weten we al wie het niet is.
Maar wie het WEL is blijft een groot vraagteken.

Tja, ivob kan nog een acht miljard namen die het niet zijn gaan typen en dan gaan we het misschien weten.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

duizend schreef: 02 okt 2022, 10:37 Nu weten we al wie het niet is.
Maar wie het WEL is blijft een groot vraagteken.
Net zoals in het Oekraïne topic waar het bewapenen van Oekraïne niet de oplossing is maar wat dan wel een oplossing zou kunnen zijn de grote vraag blijft. :wink:

We zien in elk geval dat, nu de UK niet meer "naar de pijpen van Brussel" moet dansen, het niet zo goed gaat, enquêtes wijzen uit dat bij nieuwe verkiezingen de Tories naar de oppositiebanken mogen verhuizen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Maar in de UK zijn met de hulp van handpoppen Truss & Kwarten de hoogste belastingsschijven wel afgeschaft => follow the money.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

on4bam schreef: 02 okt 2022, 12:00 We zien in elk geval dat, nu de UK niet meer "naar de pijpen van Brussel" moet dansen, het niet zo goed gaat, enquêtes wijzen uit dat bij nieuwe verkiezingen de Tories naar de oppositiebanken mogen verhuizen.
Tegelijk heeft de nieuwe wind binnen Labour ondertussen duidelijk gemaakt dat ook zij niet meer moeten weten van een nieuwe toenadering met de EU. Alsook willen ze het versoepelen van de handel met NI (wat in principe tegen het Brexit-verdrag met de EU zal indruisen, tenzij het herzien wordt).

Ondanks de huidige toestand binnen het VK is er dus geen enkele politieke wil meer om terug te keren naar de EU. Bovendien wordt de malaise in het gros van de Engelse media ook helemaal niet toegeschreven aan de Brexit, en de weinigen die dat wel doen krijgen forse kritiek. Eerst was het COVID, vandaag is het de sterk gestegen energieprijzen die de verantwoordelijke zijn. Enkel de media aan onze zijde van het kanaal schrijven het unisoon toe aan Brexit.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

In 1973 (oliecrisis) waren de oliemaatschappijen duidelijk de baas, nu (energiecrisis) zijn het diezelfde Big Oil namen weer! Maar ditmaal geholpen door een nieuwe "digitale" fintech wereld...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik denk dat het in de UK nog een tijd zal duren vooraleer men tot de conclusie komt dat het geld die ze hebben uitgespaard door de Brexit nu gewoon in de zakken verdwijnt van de elitaire bevolking die echt wel geholpen word met die belastingsvermindering .Ook de sterke daling van hun Pond maakt alles nog veel erger voor de gewone mens in de UK inflatie cijfers worden intresant over het kanaal.
Men is die rode dubbeldekker al lang vergeten blijkbaar.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”