Synology DS409 met vastgelopen HD in RAID5
Geplaatst: 13 dec 2015, 15:57
Hallo,
Een paar dagen geleden ben ik het andere topic hier beginnen lezen over een falande HD in een nas. Ik hoopte dat het mij nooit zou overkomen maar vandaag heb ik zowat hetzelfde voor. Het is een beetje mijn eigen schuld want de betreffende HD gaf in het smart status al langer aan dat deze niet meer in goede conditie was (ben de exacte benaming in de DSM van Synology effe kwijt).
Ik heb dus een Synology DS409 met 4 Hitachi Deskstar 7k2000 HD's van 2TB elk. Deze staan in RAID5 en ik heb 5.01TB van de beschikbare 5.36TB in gebruik. DSM versie is 4.2 (mijn NAS is te oud voor DSM 5)
Vandaag hoorde ik de nas dus biepen en de led van HD2 was oranje. De DSM geeft aan dat het volume beschadigd is en dat HD2 vastgelopen is. De data kan ik gelukkig nog benaderen door de RAID5.
Ik ben nu net begonnen zoveel mogelijk belangrijke data te kopieren naar HD's in mijn PC voor het geval er iets zou mislopen met de rebuild. Als vervanger voor de defecte HD heb ik een Western Digital Red D30EFRX van 3 TB besteld. Die zou morgen geleverd worden. Ik weet dat ik zo 1TB aan data zal verliezen maar zo ben ik zeker dat de HD groot genoeg is en als anderen beginnen falen zal ik deze vervolgens ook door dezelfde 3TB HD's vervangen. Als ik 3 van de 4 vervang weet ik dat ik 3TB kwijt ben maar als ik dan de 4de en laatste vervang, zal ik dan extra 3TB ter beschikking hebben in mijn RAID5 tov mijn huidige opstelling? Gebeurt dit automatisch of moet het volume dan gerebuild worden ofzo?
Hoe ga ik exact te werk als ik de nieuwe HD heb? Nas uitzetten, openschroeven en HD vervangen (DS409 ondersteunt geen hot swapping denk ik), aanzetten en dan ergens in de DSM kiezen voor reparatie? Iemand enig idee hoelang dit normaal zou duren? Is er nog iets waar ik op moet letten?
Bedankt voor de info!
Een paar dagen geleden ben ik het andere topic hier beginnen lezen over een falande HD in een nas. Ik hoopte dat het mij nooit zou overkomen maar vandaag heb ik zowat hetzelfde voor. Het is een beetje mijn eigen schuld want de betreffende HD gaf in het smart status al langer aan dat deze niet meer in goede conditie was (ben de exacte benaming in de DSM van Synology effe kwijt).
Ik heb dus een Synology DS409 met 4 Hitachi Deskstar 7k2000 HD's van 2TB elk. Deze staan in RAID5 en ik heb 5.01TB van de beschikbare 5.36TB in gebruik. DSM versie is 4.2 (mijn NAS is te oud voor DSM 5)
Vandaag hoorde ik de nas dus biepen en de led van HD2 was oranje. De DSM geeft aan dat het volume beschadigd is en dat HD2 vastgelopen is. De data kan ik gelukkig nog benaderen door de RAID5.
Ik ben nu net begonnen zoveel mogelijk belangrijke data te kopieren naar HD's in mijn PC voor het geval er iets zou mislopen met de rebuild. Als vervanger voor de defecte HD heb ik een Western Digital Red D30EFRX van 3 TB besteld. Die zou morgen geleverd worden. Ik weet dat ik zo 1TB aan data zal verliezen maar zo ben ik zeker dat de HD groot genoeg is en als anderen beginnen falen zal ik deze vervolgens ook door dezelfde 3TB HD's vervangen. Als ik 3 van de 4 vervang weet ik dat ik 3TB kwijt ben maar als ik dan de 4de en laatste vervang, zal ik dan extra 3TB ter beschikking hebben in mijn RAID5 tov mijn huidige opstelling? Gebeurt dit automatisch of moet het volume dan gerebuild worden ofzo?
Hoe ga ik exact te werk als ik de nieuwe HD heb? Nas uitzetten, openschroeven en HD vervangen (DS409 ondersteunt geen hot swapping denk ik), aanzetten en dan ergens in de DSM kiezen voor reparatie? Iemand enig idee hoelang dit normaal zou duren? Is er nog iets waar ik op moet letten?
Bedankt voor de info!