Pagina 1 van 1

Probleem VoIP in combinatie nieuwe OBOX3 modem

Geplaatst: 09 dec 2015, 23:02
door solvathus
Beste,

Er is een probleem vastgesteld bij de nieuwe versie van de Obox3 ( firmware ).

Mensen kunnen mogelijk een probleem hebben dat ze zelf niet kunnen bellen....De kiestoon is ok maar als je een nummer vormt gebeurd er niets. Als je belt naar je eigen vaste lijn dan is de lijn bezet.

Hoe kan ik detecteren of ik een nieuw model van modem heb?
- Als het blauwe DSL poortje vlak naast de 2 groene VoIP poorten zit, dan heb je een nieuw model.
- Staat het blauwe DSL poortje appart = oud model.


Wat te doen?
- Momenteel is de enige oplossing een herstart van de modem, of een oudere versie te laten installeren ( als de tech deze nog in stock heeft )
Ook dit is niet waterdicht. Er zijn ook meldingen van het zelfde probleem op "oude" obox3 modellen, maar wel een pak minder.

Proximus en Scarlet zijn hier van op de hoogte en zijn aan het zoeken waar het probleem juist zit.

mvg

Re: Probleem VoIP in combinatie nieuwe OBOX3 modem

Geplaatst: 15 dec 2015, 12:14
door solvathus
Het problem is opgelost.

Re: Probleem VoIP in combinatie nieuwe OBOX3 modem

Geplaatst: 15 dec 2015, 12:35
door philippe_d
Een (heel) kleine beetje meer uitleg zou onze technische nieuwsgierigheid toch beter stillen.
  • * Wat was het probleem ?
    * Hoe is het opgelost? Firmware update? Een setting in de VOIP server bij Proximus? of bij Scarlet?
als je a zegt moet je b zeggen :-D

Re: Probleem VoIP in combinatie nieuwe OBOX3 modem

Geplaatst: 15 dec 2015, 14:36
door solvathus
Het problem zat bij de DHCP van de VLAN 20. Deze verloor zijn IP en ging opnieuw een IP verkrijgen via VLAN 10 en daardoor kon er niet meer gebeld worden.

Er zijn dan aanpassingen op het network gebeurd en het problem is sindsdien opgelost.

Dat is toch hetgene ik er van begrepen heb.

Re: Probleem VoIP in combinatie nieuwe OBOX3 modem

Geplaatst: 15 dec 2015, 17:45
door flupke19
dan heeft dat dus niks met oude of nieuwe versie van de obox te maken, als de DHCP-servers in het netwerk hun job niet doen?

Re: Probleem VoIP in combinatie nieuwe OBOX3 modem

Geplaatst: 16 dec 2015, 11:05
door solvathus
Daarmee er van onder in de text stond dat het problem ook kon voorkomen bij oudere modellen. Nieuwe hadden er wel meer last van om dat deze op een andere firmware versie draaien dan de "oude" generatie.

Re: Probleem VoIP in combinatie nieuwe OBOX3 modem

Geplaatst: 16 dec 2015, 11:59
door philippe_d
flupke19 schreef:dan heeft dat dus niks met oude of nieuwe versie van de obox te maken, als de DHCP-servers in het netwerk hun job niet doen?
Zou toch een samenloop kunnen zijn?
Misschien dat de nieuwe firmware anders reageert bij IP verlies op VLAN20
  • - de ene FW blijft misschien proberen om opnieuw een IP op VLAN20 te krijgen?
    - de andere FW probeert de VOIP registratie via VLAN10 (internet), van zodra het IP via VLAN20 wegvalt?
Zijn theoretische veronderstellingen, waarmee ik bedoel dat verschillende FW's op een verschillende manier kunnen reageren, wanneer de DHCP-servers in het netwerk hun job niet doen?