Pagina 1 van 1

Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 17 jul 2015, 13:19
door Jack Daniels
Toevallig vorige week te weten gekomen: 112 bellen via VoIP (met 3starsnet account) lukt niet. Aangekaart bij 3stars. Vandaag antwoord gekregen:
Om op een correcte manier de nooddiensten te kunnen aanbieden, hebben we momenteel minstens 1 nummer nodig op ons netwerk van u. Enkel zo kunnen wij garanderen naar de diensten dat de postcode dan ook klopt.
Voor alle duidelijkheid: wij hebben enkel en alleen een siptrunk bij 3stars, geen tel. nrs. Die zitten nog steeds bij Belgacom. De enige manier blijkbaar om dit te omzeilen is via de bestaande ISDN lijn bellen.

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 17 jul 2015, 13:28
door MarkDM
Ik veronderstel dat je dan uitbelt met geheim nummer als afzender (via 3starsnet). Nogal logisch dat je dan de hulpdiensten niet kan bellen, etc.
Het verwondert me dat je zo'n account hebt. Ik heb dat vorig jaar ook gevraagd om te testen, maar ze wilden het niet geven: de username is het telefoonnummer bij 3starsnet.

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 17 jul 2015, 13:28
door ubremoved_2964
Kan je niet gewoon met de GSM naar de noodiensten bellen?

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 17 jul 2015, 13:42
door Jack Daniels
MarkDM schreef:Ik veronderstel dat je dan uitbelt met geheim nummer als afzender (via 3starsnet). Nogal logisch dat je dan de hulpdiensten niet kan bellen, etc
ons nummer is niet geheim en wordt met elke uitgaande oproep meegestuurd.

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 17 jul 2015, 13:43
door Jack Daniels
ub4b schreef:Kan je niet gewoon met de GSM naar de noodiensten bellen?
We hebben (voorlopig nog) onze ISDN lijn. Daar mag dat geen probleem zijn met onze vaste toestellen. Alleen... wij hebben hier meerdere draadloze toestellen en die uitgaande gesprekken gaan automatisch via VoIP, daar kunnen we geen ISDN selecteren.

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 17 jul 2015, 15:11
door Tomsworld
Vraag gewoon 1 nummer aan bij 3* en bij oproepen naar de hulpdiensten stuur je dat nummer mee, voila opgelost.

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 17 jul 2015, 17:26
door Bssoft
Jack Daniels schreef:We hebben (voorlopig nog) onze ISDN lijn. Daar mag dat geen probleem zijn met onze vaste toestellen. Alleen... wij hebben hier meerdere draadloze toestellen en die uitgaande gesprekken gaan automatisch via VoIP, daar kunnen we geen ISDN selecteren.
Je vertelt niet wat er achter jou systeem zit .... heb je een PABX ?
Zo ja ===> en alle interne toestellen zitten er aangekoppeld.
Kan je dan niet programmeren in de PABX dat je een externe buitenlijn kan nemen met vb:
0 = is via ISDN systeem naar buiten gaan (meestal standaard achter een PABX)
9 = is via VOiP systeem naar buiten gaan ?
Jack Daniels schreef:Om op een correcte manier de nooddiensten te kunnen aanbieden, hebben we momenteel minstens 1 nummer nodig op
ons netwerk van u. Enkel zo kunnen wij garanderen naar de diensten dat de postcode dan ook klopt.
Dat is ook zo iets .... ik heb een nummer VOiP in zone 02 met een PABX, dan zal het ok zijn naar 112 te bellen, maar ik heb ook een VOiP toestel op
afstand vb: in Oostende waar ik mee naar buiten kan bellen via het VOiP nummer van Brussel.
Als ik dan in Oostende een noodoproep doe zal ik toekomen bij de 112 van Brussel en niet die van Oostende !!!!

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 17 jul 2015, 17:30
door petzl
Bij ons zijn ze zo slim geweest dat 112 een intern nr is ....

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 17 jul 2015, 18:05
door Jack Daniels
Bssoft schreef:Je vertelt niet wat er achter jou systeem zit .... heb je een PABX ?
Ik weet niet wat een pabx is maar wij hebben een VoIP telefooncentrale voor uitgaand verkeer. Inkomende gesprekken komen binnen via onze Belgacom ISDN lijn (1 nummer is telefoon en ander nummer is fax). In onze VoIP centrale zat oorspronkelijk een kaartje om 4 simultane gesprekken tegelijkertijd te kunnen voeren maar dat heb ik laten vervangen door een kaartje dat 8 simultane gesprekken aankan.

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 17 jul 2015, 18:23
door philippe_d
Bssoft schreef: Je vertelt niet wat er achter jou systeem zit .... heb je een PABX ?
Zo ja ===> en alle interne toestellen zitten er aangekoppeld.
Kan je dan niet programmeren in de PABX dat je een externe buitenlijn kan nemen met vb:
0 = is via ISDN systeem naar buiten gaan (meestal standaard achter een PABX)
9 = is via VOiP systeem naar buiten gaan ?
Zoiets los je beter op met kiesregels in de PABX. Alle oproepen naar noodnummers (100, 101, 112) gaan automatisch via ISDN uit. Anders moet je de mensen nog vertellen, welke buitenlijn ze moeten nemen om noodnummers te bellen :(.
En wat als toevallige bezoekers het noodnummer nodig hebben, en van deze afspraak niets afweten??

Noodnummers via VoIP is nog altijd een probleemgebied.
  • - sommige providers bieden het wel aan (3*net, Scarlet, ...), maar dan mag je dit nummer niet nomadisch gebruiken (zie probleem hieronder). Verantwoordelijkheid dat adres overeenkomt met het nummer ligt bij de klant!
    - sommige providers bieden het niet aan (vb WeePee).
    - sommige providers bieden het theoretisch wel aan (vb OVH), maar als je het dan eens nodig hebt, werkt het niet.
En ik heb mijn twijfels of de noodoproep dan wel naar de juiste noodcentrale wordt gerouted, want dat heeft niets met het zonenummer te maken (vb Moeskroen heeft 056, maar noodoproepen moeten naar de Waalse hulpdiensten (Doornik, Mons?) omgeleid worden.

Persoonlijk raad ik VoIP gebruikers altijd aan om:
  1. een zelfklever op ieder telefoontoestel te plaatsen met de tekst "NOODNUMMERS NIET BEREIKBAAR - Gebruik uw GSM".
  2. de geografische nummers van de lokale brandweer/politie in de PBX of toestel te programmeren.
Bssoft schreef: Dat is ook zo iets .... ik heb een nummer VOiP in zone 02 met een PABX, dan zal het ok zijn naar 112 te bellen, maar ik heb ook een VOiP toestel op
afstand vb: in Oostende waar ik mee naar buiten kan bellen via het VOiP nummer van Brussel.
Als ik dan in Oostende een noodoproep doe zal ik toekomen bij de 112 van Brussel en niet die van Oostende !!!!
Dat is natuurlijk jouw verantwoordelijkheid, en heeft niets met de VoIp provider te maken. Dat kan ook met de vaste lijn: als ik op vakantie in Mallorca ben, en ik met mijn Smartphone inlog op mijn PABX thuis, dan zullen ook alle oproepen vanuit Waregem komen.

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 18 jul 2015, 03:18
door ITnetadmin
Ne klassieker: bij ons is het heel vaak "0" bellen voor een buitenlijn.
In de states is dat doorgaans "9".
Ben je daar dus gewoon om vanuit een telefooncentrale te bellen, en vergeet je effe dat je ergens op een gewone lijn zit, heb je het direct vlaggen als je gebeld nummer met "11" begint, en je belt uit gewoonte "9-11...".

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 18 jul 2015, 03:43
door axs
Je bedoelt waarschijnlijk met 'klassieker' dat het een 'broodje aap' verhaal is?

Er is namelijk in de US geen enkel nummer dat begint met 1 aangezien de eerste digit (van de area code en de local exchange) enkel een getal tussen 2 en 9 kan zijn.

(1xx) 1xx xxxx komt dus nergens voor.


edit: ondertussen bron gevonden om dit te staven:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/North_A ... ering_Plan

De 9 voor een buitenlijn is idd wel het meest voorkomend, maar de combinatie van buitenlijn (9) gevolgd
door een nummer dat begint met 1 1 kan dus niet.

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 18 jul 2015, 09:14
door Bssoft
Voor het testen van een noodnummer kan je altijd bellen naar het nummer 117 (test nummer).
Je moet even wachten .... dan hoor je welke provincie zal instaan bij een nood oproep !
Bron: http://www.beltug.be/news/3608/TIP_How_ ... l_routing/

Elke provincie + Brussel heeft zijn noodcenter (Waals Brabant niet) ....
Bron: http://www.fedict.belgium.be/fr/binarie ... 66796.pptx
Lees daar ook vanaf "slide 23" over oplossing met het nummer 1992 (sites in verschillende provincies).

Gebruik maken van het nummer 1992 voor je SIP calls:
Bron: http://wiki.innovaphone.com/index.php?t ... P_Provider
En daar klik je op punt 5.5 - Emergency calls .... kan je zien hoe het is geprogrammeerd (ze gebruiken 117 om te testen) !
De enen heeft als postcode 1000 (Brussel) de andere heeft als postcode 2500 (Lier)
De ene zal bij een call, in dit voorbeeld, noodcenter Brussel horen .... de andere zal Vlaams Brabant horen.

Ik weet dat je in een PABX van Belgacom/Proximus van het nieuwe type forum 5xx(x) het kan activeren via het aanvinken van:
"belgacom/proximus emergency calls".

Meer gegevens over de werking van 1992 heb ik niet, misschien zijn er hier die er meer over weten ?

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 18 jul 2015, 12:00
door MarkDM
Zeer goede tip waar ik al lang naar zocht. Ik heb even getest met 3Starsnet en het nummer 117 werkt. De provincie klopt.
Bedankt Bssoft.

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 18 jul 2015, 14:08
door ITnetadmin
axs schreef:Je bedoelt waarschijnlijk met 'klassieker' dat het een 'broodje aap' verhaal is?

De 9 voor een buitenlijn is idd wel het meest voorkomend, maar de combinatie van buitenlijn (9) gevolgd
door een nummer dat begint met 1 1 kan dus niet.
Ook ns effe gegoogled, het voorkomend probleem blijkt inderdaad niet te liggen bij legitieme nummers, maar bij misdials, dus verkeerde inputs, oa waar een 1 gebruikt voor long distance, of gewoon directe finger slips. Met een 9 en een 1 als input ben je meteen in gevaarlijk water om zo'n misdial uit te voeren.
Fyi: de google search was op "accidental 911 call from pbx"; er zijn er wel meer te vinden daar.

"Many IP-PBX phone systems require users to dial 9 for an outside line, and 1 to place a long distance call, so it’s easy to see how a sensitive keypad or slip of the hand can result in an accidental 911 call being placed by an unsuspecting user."
http://e911buzz.com/2009/09/09/misdiale ... y-mistake/
"We are running Cisco UCM 9.1.1.20000-5. We also have CCX for our dispatch department. We are trying to see if there is any option, either directly from Cisco or a 3rd party program, that will give us CDR reports. We've had an issue recently with people accidentally dialing 911 while trying to make an outbound call (have to dial 9 for outside line) and hanging up before letting 911 know it was an accident. Needless to say emergency services is getting frustrated when they call back and talk to the receptionist and she says everything is fine."
http://community.spiceworks.com/topic/4 ... anager-cdr
"911 is easy enough to program into the phone system.  However, I’ve been asked to leave it out sometimes.  People in certain cases have a tendency to start dialing and forget what the number they were trying to call was.  They dial ’91’ then look back at the paper the telephone number was written on.  As soon as they realize it is a long distance telephone call, they dial an additional ‘1’.  When that happens, before they can dial any additional numbers, they dial peer for ‘911’ is matched and immediately sends those digits to the PSTN"
http://networkingnerd.net/2011/03/08/9- ... this-town/



[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 18 jul 2015, 14:19
door philippe_d
axs schreef:De 9 voor een buitenlijn is idd wel het meest voorkomend, maar de combinatie van buitenlijn (9) gevolgd
door een nummer dat begint met 1 1 kan dus niet.
Dat kan wel, want 11 is gereserveerd voor verkorte nummers (waarbij "11" het sterretje vervangt).
voorbeeld: *67 = 1167 = caller-Id blokkeren (call-by-call).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vertical_service_code

Re: Nooddiensten en 3starsnet

Geplaatst: 27 jul 2015, 14:16
door Ontheronix
Heeft iemand al effectief de nooddiensten gebeld met 3*net?