Pagina 1 van 1
VOIP en Telenet
Geplaatst: 28 mei 2015, 19:24
door krisken
Hoewel mijn FreePBX server steeds correct heeft gewerkt op Belgacom en Scarlet VDSL2 lijnen, krijg ik het nu niet voor elkaar bij Telenet. De server geeft continue de volgende fout terug in de logs:
[2015-05-28 19:17:58] NOTICE[2139] chan_sip.c: -- Registration for
[email protected]' timed out, trying again (Attempt #11655)
[2015-05-28 19:17:58] NOTICE[2139] chan_sip.c: -- Registration for '
[email protected]' timed out, trying again (Attempt #11655)
[2015-05-28 19:18:04] NOTICE[2139] chan_sip.c: -- Registration for '
[email protected]' timed out, trying again (Attempt #11655)
Configuratie:
- Telenet op een modem only
- Routing door Mikrotik
- poort 5060 open gezet naar 10.0.0.41 (mijn freePBX server)
- poorten 10000 - 10050 open gezet naar 10.0.0.41 (mijn freePBX server)
- voip bij SpeakUp (trunk), WeePee (trunk) als internetcalls (single lijn)
- hostnames bovenaan kan ik wel pingen
Iemand een idee wat er aan het handje is?
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 28 mei 2015, 22:49
door Tomsworld
Wat zie je gebeuren als je een capture (tcpdump) maakt op je freepbx ?
Lukt een telnet op poort 5060 naar de sip servers ?
Zie je de nat translaties correct op je mikrotik.
Dns ok op je freepbx, ik veronderstel dat je vanaf daar gepingt hebt.
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 28 mei 2015, 22:59
door krisken
DNS is OK op de freepbx, ik heb inderdaad een ping vanaf daar gedaan naar de servers. Overigens gebruik ik de DNS servers van Google zelf.
Wat je andere vragen betreft : ik zal straks (kwartiertje) het eens proberen, en laat het hier weten.
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 28 mei 2015, 23:35
door krisken
Hmm je helpt me op de juiste weg : telnet is niet mogelijk (naar geen enkele voipserver).
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 28 mei 2015, 23:45
door VOiD
Telnet naar poort 5060 UDP ?
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 29 mei 2015, 00:11
door krisken
Daar zeg je iets, 5060 is uiteraard UDP. Maar hoe geef je in telnet (centos) mee dat hij udp moet gebruiken, niet tcp?
man telnet zegt daar op t eerste zicht niet veel over...
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 29 mei 2015, 02:40
door laroyj
ik heb een voip telefoon en een cisco gateway hangen achter mn telenet modem only, werken via internetcalls SIP, geen problemen met poort 5060, maar je moet normaal ook de poort voor de STUN-server openzetten...
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 29 mei 2015, 12:44
door dusty
Asterisk hier met Telenet modem only. Enkel UDP 8000:8020 opengezet in iptables. SIP registratie bij weepee zorgt ervoor dat incoming calls via hen ook werken. Ik had anders nogal wat last van vreemde IP's die probeerden te registreren
Voor zover ik weet is STUN enkel nodig als je NAT gebruikt dus als uw PBX op uw router draait is dit niet echt nodig.
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 30 mei 2015, 01:13
door Tomsworld
Sip is vaak tcp & udp in ieder geval die van weepee en spekup reageren beiden op udp en tcp.
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 30 jun 2015, 15:44
door ubremoved_539
krisken schreef:Configuratie:
- Telenet op een modem only
- Routing door Mikrotik
- poort 5060 open gezet naar 10.0.0.41 (mijn freePBX server)
- poorten 10000 - 10050 open gezet naar 10.0.0.41 (mijn freePBX server)
Ik heb een gelijkaardige setup met FreePbx... ik heb echter geen enkele poort geforward en alles werkt perfect.
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 30 jun 2015, 18:43
door ITnetadmin
Vraagje: als je de poorten niet forward, hoe weet je router dan naar welk toestel hij een incoming call moet verbinden?
[
Post made via mobile device ]
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 30 jun 2015, 18:55
door jos123
ITnetadmin schreef:als je de poorten niet forward
Poort 5060 van VoIP werkt gelijk webpoort 80 waar je ook geen poort forwarding moet doen om binnenkomende verkeer te hebben.
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 30 jun 2015, 19:19
door Tomby
jos123 schreef:Poort 5060 van VoIP werkt gelijk webpoort 80 waar je ook geen poort forwarding moet doen om binnenkomende verkeer te hebben.
Huh?
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 30 jun 2015, 19:31
door jos123
ITnetadmin schreef:Vraagje: als je de poorten niet forward, hoe weet je router dan naar welk toestel hij een incoming call moet verbinden?
Tomby schreef:Huh?
VoIP werkt met NAT gelijk Web, wat begrijp je niet juist?
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 30 jun 2015, 19:54
door petzl
ik heb die toch moeten open zetten, anders kon ik na x aantal tijd geen oproepen meer ontvangen.
op het werk heb ik die ook moeten open zetten .....
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 30 jun 2015, 20:04
door jos123
Wij niet, freepbx icm pfsense
Re: VOIP en Telenet
Geplaatst: 30 jun 2015, 20:58
door ubremoved_539
ITnetadmin schreef:Vraagje: als je de poorten niet forward, hoe weet je router dan naar welk toestel hij een incoming call moet verbinden?
FreePbx (eigenlijk Asterisk) zet een SIP-trunk op met de VoIP provider (uitgaand verkeer en dus geen forwards nodig)... blijkbaar gaat alle verkeer over die trunk dus.
Maar ik ben totaal geen VoIP kenner... ik weet alléén dat het prima werkt zo.