Pagina 1 van 1
Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 15 maa 2015, 13:18
door driesve
Hallo iedereen,
Mijn synchronisatiesnelheid neemt af. Ik heb voor lange tijd (>1j) een 70/6 profiel gehad. Enkele maanden geleden viel mij op dat ik terug op 30/6 zat. Ik dacht toen dat dit misschien met vectoring te maken had. Na 3 maanden was er nog steeds niets veranderd en ik had gelezen dat het zou kunnen dat een lijntest de DLM terug activeerde. Omdat ik dacht: niets te verliezen, voerde ik een lijntest uit. Een uur na de lijntest, zit ik ineens op 9/0.5.
Resultaat lijntest
Voor de lijntest:
http://images.dverhees.be/internet/lijn ... jntest.png
Na de lijntest:
http://images.dverhees.be/internet/lijn ... jntest.png
Installatie
Scarlet Trio, met Sagem, internet in bridge (eigen router)
Voorlopig wacht ik af, in de hoop dat het de komende dagen/uren verbetert. Liever traag internet dan geen internet en geen tv.
Weet iemand wat voor een profiel 9/0.5 is en wat zou de reden kunnen zijn waarom ik dit gekregen heb?
Mijn installatie is al enkele jaren niet meer gewijzigd.
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 15 maa 2015, 13:38
door redman
Je zit op een repair profiel.
Je moet nakijken of je binnenhuis installatie conform is voor vdsl2....
Heb je bv de laatste tijd ergens een telefoon bijgestoken ofzo?
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 15 maa 2015, 17:05
door driesve
Mijn binneninstallatie is geïnstalleerd door een technieker en de afgelopen 2 jaar niet gewijzigd. Vroeger zal ik stabiel op 70/6. Ik heb ook geen telefoon bijgeplaatst, maar volgens mij maakt dat niet veel uit want dat is VOIP.
Ik zal nog eens een lijntest uitvoeren.
---- UPDATE ----
Ik heb een tweede lijntest uitgevoerd, en helaas hetzelfde eindresultaat, maar een interessant tussenresultaat…
10u59: Lijnwaarden 30/6:
http://images.dverhees.be/internet/lijn ... jntest.png
11u: Eerste lijntest uitgevoerd
13u: Resultaat 9/0.5:
http://images.dverhees.be/internet/lijn ... jntest.png
17u: Tweede lijntest uitgevoerd
17u01: Resultaat 30/10:
http://images.dverhees.be/internet/lijn ... jntest.png
17u15: Resultaat 9/0.5:
http://images.dverhees.be/internet/lijn ... jntest.png
De afgelopen twee jaar: constant 70/6 zonder problemen en de laatste maanden 30/6 zonder problemen.
Mijn binneninstallatie is niet gewijzigd.
Kan dit iets te maken hebben met de introductie van vectoring? Is mijn firmware compatibel?
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 15 maa 2015, 17:38
door raf1
Je hebt de laatste Sagem-firmware, maar je kan probleemloos de iets recentere bbox2-firmware flashen:
eerst de runtime:
60A08Q
daarna de recovery:
60R10J
bron:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 06#p552251
Als dit het probleem niet oplost, is er echt wel iets mis met de modem of binnenhuisinstallatie. En eigenlijk zou het ook met jouw huidige firmware moeten werken, maar je weet nooit...
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 15 maa 2015, 18:25
door Patje
Had ik niet ergens gelezen dat bij het actief worden van vectoring en het niet hebben van een compatible modem (zoals een Bbox 2) dat men zou terugvallen op een 9 Mbps profiel ???
Of is dit nu niet van toepassing in zijn situatie .....
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 15 maa 2015, 18:45
door redman
Ik denk dat da zelfs nog minder is , 7 Mb is voor een niet vectoring friendly firmware compatibele modem.
Dus dat lijkt het probleem niet...
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 15 maa 2015, 18:55
door Petervanakelyen
Crossflashen naar de Belgacom firmware is niet nodig, 6LR10J-6LA07C is reeds vectoring friendly.
Het repairprofiel van 9/0,5 wijst ook op een ander probleem.
driesve, kan je eens een paar foto's maken van de aansluitingen op de NTP2007?
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 15 maa 2015, 19:21
door jackho
als test kan je de modem voorlopig aansluiten aan de twee binnenkomende draden zodat er niks anders aangesloten is.
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 15 maa 2015, 19:53
door petzl
Ook eens kijken of er geen oxidatie is op het binnenkomende telefoonpaar
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 15 maa 2015, 23:16
door philippe_d
driesve schreef:Mijn binneninstallatie is geïnstalleerd door een technieker en de afgelopen 2 jaar niet gewijzigd. Vroeger zal ik stabiel op 70/6. Ik heb ook geen telefoon bijgeplaatst
Als er
niets gewijzigd is aan de binneninstallatie, dan duidt een repair profiel (die na een lijntest ook terugkeert) op een probleem op de buitenleiding. Een beetje oxidatie op het binnenkomend telefoonpaar, of een vorige firmware, kan geen repairprofiel veroorzaken ...
> Belgacom verwittigen.
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 21 maa 2015, 10:32
door driesve
Dankuwel voor de reacties. Ik heb mijn binneninstallatie eens vluchtig gecontroleerd en zag niets abnormaal. Mijn installatie is niet "standaard", omdat enkele draden te kort waren. Ze werd wel aangelegd door een technieker.
Overzicht: http://images.dverhees.be/internet/inst ... erview.jpg
Bakje Belgacom: http://images.dverhees.be/internet/inst ... _front.jpg
Dat heeft enkele jaren stabiel gewerkt, grotendeels met een 70 Mbps profiel, met uitzondering van een repairprofiel nadat de Sagem raar deed. Dit repairprofiel verdween direct na de automatische lijntest:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=34923
Ik heb zonet naar Scarlet gebeld en ze hebben mijn lijn gemeten en zagen een veel fouten op de downstream. Er is een dossier aangemaakt bij Belgacom en woensdag komen ze langs. De helpdesk zei dat we wellicht enkel in de centrale moesten zijn, maar voor de zekerheid ga ik toch zorgen dat er iemand thuis is.
Wordt vervolgd!
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 21 maa 2015, 10:44
door technieker
zet uw lijnnummer eens in pb naar mij dan kijk ik wel effe naar uw lijn. (Terradyne, saly)
[
Post made via mobile device ]
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 21 maa 2015, 12:15
door philippe_d
driesve schreef:Dankuwel voor de reacties. Ik heb mijn binneninstallatie eens vluchtig gecontroleerd en zag niets abnormaal. Mijn installatie is niet "standaard", omdat enkele draden te kort waren. Ze werd wel aangelegd door een technieker.
Je installatie is "speciaal" in die zin dat het VOIP signaal vanuit de Sagem terugkomt op de NTP en van daaruit naar de telefoons.
Ben je zeker dat de dipswitches op de splitter (TF2007) nog altijd goed staan? Geen andere splitter gebruikt?
Probeer eens het kabeltje, die vanuit de Sagem naar de RJ11 van de NTP gaat (voor telefonie) uit te trekken, en dan de lijntest te doen ...
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 21 maa 2015, 13:53
door driesve
Ik heb mijn lijnnummer doorgegeven aan
technieker.
Philippe, dat kan ik later wel eens proberen. Ik heb mijn installatie, inclusief de splitter, de afgelopen maanden niet aangeraakt, dus die kans lijkt klein, maar ik ga het later zeker eens proberen.
In ieder geval, Belgacom gaat woensdag langskomen, dus in tussentijd kan ik nog wel overleven op 9/0.5. Zolang de tv niet opstaat, is het nog wel doenbaar.
-- Update --
Ik heb de volgende stappen uitgevoerd:
- Telefoonaansluiting uit Sagem getrokken (NTP was lastiger, maar dat is dezelfde kabel)
- Reset Sagem
- (Had nog steeds 9/0.5)
- Automatische lijntest laten uitvoeren
- (Kreeg 30/10 met 21 dB margin)
- Na 30 minuten: telefoon aangesloten. VDSL status wijzigt kort naar Training en er is een reconnect van de PPPoE-sessie in de Sagem-logs
- (Nog steeds 30/10, maar met 20.7 dB)
Ondertussen zijn we een uurtje na de lijntest en ik zit nog steeds op 30/10.
Als ik maandagochtend nog steeds op 30/10 zit, ga ik de technieker afbellen. Als het stabiel blijft, vermoed ik dat de reset van de Sagem het 'em heeft gedaan.
Het enige vreemde vind ik dat het aansluiten van de telefoon voor een reconnect heeft gezorgd en een verandering in downstream training margine. Heeft iemand daarvoor een verklaring?
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 28 maa 2015, 08:38
door driesve
Na de reset van de modem bleef de lijn stabiel op 30/10. Ik heb Scarlet opnieuw gecontacteerd om de technieker te annuleren, maar ze vonden het toch nog nodig dat hij langskwam omdat volgens hun het probleem nog niet volledig weg was.
De technieker heeft het volgende gedaan:
- Aansluiting in de ROP aangepast (geen idee wat exact)
- Intro bij mij thuis aangepast (geen idee wat exact)
- De NTP aansluitingen aangepast.
Er zit geen aansluiting rechtstreeks op de splitter/ntp. Er gaat één draad in, en komt er één weer uit. Beide paren zijn gebruikt (DSL/VOIP)
- Een nieuwe splitter geplaatst
Helaas was ik niet thuis, maar het was een héél vriendelijke technieker. Hij heeft alle grafieken en cijfers getoond met uitleg en volgens hem was de lijn terug stabiel. Als het probleem toch nog zou terugkomen, dan moet ik de modem vervangen.
Resultaat na de technieker:
http://images.dverhees.be/internet/lijn ... nieker.png
Profiel is nog hetzelfde, maar de downstream margin is verhoogd van 20.7 dB naar 21.8 dB.
Nu maar hopen dat de DLM terug langskomt, zodat ik terug op 70/10 geraak.
Re: Lijnsnelheid 9/0.5
Geplaatst: 28 maa 2015, 09:46
door philippe_d
Met zoveel aanpassingen weet je natuurlijk niet meer wat de juiste oorzaak van het probleem geweest is.
Maar gezien het inpluggen van de telefoon een storing veroorzaakte, denk ik toch in de richting van een fout in de gebruikte telefonieschakeling (foute bedrading, of foute positie van de 2 dipswitches, of kapotte filter).
Het in- of uitpluggen van de telefoon mag géén enkele invloed hebben op de lijn, want in jouw geval is telefonie volledig geïsoleerd (als de switches juist staan).
Hopelijk staat DLM actief op jouw lijn ("DLM eligibile"), maar dat zal je vlug merken: 4-5 dagen na de TBF gebeurt normaal de eerste evaluatie ...