2 Proximus V5 decoders en Bbox 3 - onregelmatig uitval
Geplaatst: 13 feb 2015, 13:06
Hallo iedereen!
Mijn schoonbroer heeft - na een niet vlekkeloze start - een pack bij Proximus genomen met 2 TV decoders. De installatie werd door een technieker vervolledigd en de netwerkbekabeling ligt er een 2 jaar en werd geplaatst door een elektricien tijdens verbouwingen.
Een switch (particulier Cisco model tot 100Mbit ergens in een computerwinkel aangeschaft) werd geïnstalleerd om de netwerkaansluitingen voor tv met de Bbox 3 te verbinden.
Vreemd genoeg ervaart mijn schoonbroer zeer onregelmatig problemen met de digitale TV. Om de x-tijd krijgt hij een foutmelding te zien dat er geen signaal is. Je krijgt de mogelijkheid om een test te overlopen - die na circa 1 seconde een positief resultaat geeft - waarop alles weer werkt zoals het hoort.
De decoder detecteert dus netwerkproblemen die klaarblijkelijk direct weer van de baan zijn maar de decoder vereist het doorlopen van de netwerktest. Opnames lopen tevens niet zolang de netwerktest op de V5 decoders niet is voltooid.
Beide decoders werden vervangen na een tweede contact met Proximus.
Nu bleef het probleem zich enkel voordoen op 1 decoder (beneden). Om netwerkfouten intern uit te sluiten de decoders gewisseld om te kijken of het probleem mee verhuisde. Na enkele dagen: het probleem was niet verhuisd - voor enkele dagen -.
Ondertussen heb ik eenmalig krak het zelfde probleem voorgehad bij mij thuis (helaas net tijdens opnames van een televisieploeg in mijn huis die de TV van doen hadden, ik heb toen de Bbox3 van de stroom moeten halen en alles leek weer te werken, maar geen tijd om even wat zaken uit te gaan lezen).
De Bbox 3 had een knipperende blauwe led voor "internet" hier. Internet zelf deed het dus nog wel. De v5 decoder kreeg geen (of slechts enkele seconden) een beeldsignaal.
Sindsdien hier geen last meer van gehad overigens.
Terug naar de schoonbroer: hij heeft ee nog steeds last van. Morgen ben ik daar toevallig nog eens en dan ga ik er ook eens naar kijken ('t is een leek op dat vlak). Nu had ik graag wel wat voorbereid geweest. Hebben jullie tips?
Ik had sowieso in gedachte om een reserve switch mee te nemen die hier momenteel niet gebruikt wordt.
Ook check ik nogmaals de kleurcode van de netwerkbekabeling na, hoewel diezelfde kabels perfect functioneerden in het lokaal netwerk en dat nu nog steeds doen tot die 1 a 2 keer per dag dat de decoder(s) in fout gaan.
Ik check sowieso de Bbox 3 indien er problemen zijn en kijk of ik zoals bij me thuis een flikkerende LED zie.
Enkele tuutjes UTP kabel om defecte kabels uit te sluiten.
Ik draai er ook even de Bbox 3 Sagem tool in de hoop dat het geen technicolor model is en noteer S/W en firmware versie van decoders en modem.
Schoonbroer heeft vooral schrik om met extra kosten te zitten als er opnieuw een technieker langs moet komen. Zijn ervaring is al niet denderend (TV niet op afgesproken tijdstip geleverd, activeringskosten waarvan telefonisch gemeld dat die gratis waren, decoders vervangen na 2 weken,...) en extra kosten in een lopende verbouwing vermijd je natuurlijk liever, laat staan dat dan liever werkt dan aan de telefoon hangt.
Zie ik iets over het hoofd?
Mijn schoonbroer heeft - na een niet vlekkeloze start - een pack bij Proximus genomen met 2 TV decoders. De installatie werd door een technieker vervolledigd en de netwerkbekabeling ligt er een 2 jaar en werd geplaatst door een elektricien tijdens verbouwingen.
Een switch (particulier Cisco model tot 100Mbit ergens in een computerwinkel aangeschaft) werd geïnstalleerd om de netwerkaansluitingen voor tv met de Bbox 3 te verbinden.
Vreemd genoeg ervaart mijn schoonbroer zeer onregelmatig problemen met de digitale TV. Om de x-tijd krijgt hij een foutmelding te zien dat er geen signaal is. Je krijgt de mogelijkheid om een test te overlopen - die na circa 1 seconde een positief resultaat geeft - waarop alles weer werkt zoals het hoort.
De decoder detecteert dus netwerkproblemen die klaarblijkelijk direct weer van de baan zijn maar de decoder vereist het doorlopen van de netwerktest. Opnames lopen tevens niet zolang de netwerktest op de V5 decoders niet is voltooid.
Beide decoders werden vervangen na een tweede contact met Proximus.
Nu bleef het probleem zich enkel voordoen op 1 decoder (beneden). Om netwerkfouten intern uit te sluiten de decoders gewisseld om te kijken of het probleem mee verhuisde. Na enkele dagen: het probleem was niet verhuisd - voor enkele dagen -.
Ondertussen heb ik eenmalig krak het zelfde probleem voorgehad bij mij thuis (helaas net tijdens opnames van een televisieploeg in mijn huis die de TV van doen hadden, ik heb toen de Bbox3 van de stroom moeten halen en alles leek weer te werken, maar geen tijd om even wat zaken uit te gaan lezen).
De Bbox 3 had een knipperende blauwe led voor "internet" hier. Internet zelf deed het dus nog wel. De v5 decoder kreeg geen (of slechts enkele seconden) een beeldsignaal.
Sindsdien hier geen last meer van gehad overigens.
Terug naar de schoonbroer: hij heeft ee nog steeds last van. Morgen ben ik daar toevallig nog eens en dan ga ik er ook eens naar kijken ('t is een leek op dat vlak). Nu had ik graag wel wat voorbereid geweest. Hebben jullie tips?
Ik had sowieso in gedachte om een reserve switch mee te nemen die hier momenteel niet gebruikt wordt.
Ook check ik nogmaals de kleurcode van de netwerkbekabeling na, hoewel diezelfde kabels perfect functioneerden in het lokaal netwerk en dat nu nog steeds doen tot die 1 a 2 keer per dag dat de decoder(s) in fout gaan.
Ik check sowieso de Bbox 3 indien er problemen zijn en kijk of ik zoals bij me thuis een flikkerende LED zie.
Enkele tuutjes UTP kabel om defecte kabels uit te sluiten.
Ik draai er ook even de Bbox 3 Sagem tool in de hoop dat het geen technicolor model is en noteer S/W en firmware versie van decoders en modem.
Schoonbroer heeft vooral schrik om met extra kosten te zitten als er opnieuw een technieker langs moet komen. Zijn ervaring is al niet denderend (TV niet op afgesproken tijdstip geleverd, activeringskosten waarvan telefonisch gemeld dat die gratis waren, decoders vervangen na 2 weken,...) en extra kosten in een lopende verbouwing vermijd je natuurlijk liever, laat staan dat dan liever werkt dan aan de telefoon hangt.
Zie ik iets over het hoofd?