Nieuwe DLM profielen voor 'lange' lijnen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 216 keer

Bericht

Als je dat ziet is het idd meer en meer wachten tot het profielen verhaal zal stoppen, denk vooral dat ze een manier moeten zoeken om echte defect of underpreforming lijnen te detecteren.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 19 keer

Bericht

Evolutie lijn: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 63#p688063

Ik heb van gisteren op vandaag weer gemerkt dat het iets sneller ging. Vervolgens de Tool geopend en gezien dat vectoring is geactiveerd.
Van (screenshot is van 25/10/'17):
Afbeelding
naar
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 878 keer
Bedankt: 3375 keer
Recent bedankt: 44 keer

Bericht

Jouw lijntje heeft al een mooie evolutie gemaakt in de tijd:
12/1 > 16/3 > 16/4 > 20/4 (download verhoging zone 4 naar 20 vorig jaar) > 30/5 (vectoring zone 4/5)

Je zit dus in "zone 4" met vectoring (basisprofiel 22/2), en DLM heeft jouw al verhoogd naar 30/5
Theoretisch kan DLM tot 60/10 gaan, maar gezien jouw lijnwaarden zal het waarschijnlijk bij 30/5 blijven.
40/6 zou nog net kunnen, maar waarschijnlijk te borderline voor een DLM beslissing ...
zie tabel: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 19 keer

Bericht

Current bitrate is weer wat veranderd. Dit zal wel veruit het maximum zijn wat de lijn zal aankunnen vermoed ik.
Van
Afbeelding
Naar
Afbeelding

Uploadsnelheid is niet sneller geworden. Maar dit zal waarschijnlijk wel aan Scarlet liggen met hun 50/4 beperking.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 133 keer

Bericht

Das wss het bewijs dat dlm minder rekening houd met upload zeker?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 231 keer

Bericht

Waarom denk je dat? Ik denk dat in bovenstaand geval ook nog een cap zit.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 106 keer

Bericht

Bijna 11dB SNR op maar enkele honderden bits per seconde marge is niet correct, volgens mij.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 86 keer

Bericht

philippe_d schreef:Je zit dus in "zone 4" met vectoring (basisprofiel 22/2), en DLM heeft jouw al verhoogd naar 30/5
Theoretisch kan DLM tot 60/10 gaan, maar gezien jouw lijnwaarden zal het waarschijnlijk bij 30/5 blijven.
40/6 zou nog net kunnen, maar waarschijnlijk te borderline voor een DLM beslissing ...
Philippe, ben je zeker dat iets als 40/xx wel bestaat?

Ik zit al een maar maand op attainable van 52/9.

En ik blijf op max dslam 30/10 steken.

Bij mij zou 40/10 dan toch wel zeker moeten haalbaar zijn? Ook al twee keer een TBF gedaan... niets veranderd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ZwarteVeugele
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bericht

Afbeelding

Geen idee hoe dit te lezen, maar momenteel haal ik 72 down, maar slechts 5 up.

Techniekers hebben al modem vervangen, ze zeggen dat dit het maximum is?
Klopt dit of willen ze gewoon niet veel moeite doen?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Het hangt er vanaf welk abo je hebt (provider), mogelijk ook een cap op uw upload.
Maar je hebt nu 85 / 30 (sync waarden) en ziet er naar uit dat dit het maximum zal zijn.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
ZwarteVeugele
Starter
Starter

Bericht

Proximus Internet Maxi (is 2 maanden geleden aangesloten, geen idee waarom ze dit gegeven hebben)

Op myProximus staat 85mbps down en 15mbps up.

Up kom ik niet voorbij de 5.

Ik vraag dit nu al ruim een maand om dit op te lossen, als blijkt dat het Internet Maxi abonnement het probleem is, dat ze me dan op iets anders zetten. Het was hen duidelijk gemaakt bij de start dat ik minimum 7 up moest hebben (wat niet overdreven is lijkt mij).

maar op zich zou de lijn het moeten aankunnen?

Mvg,
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

De modem sync is 85/30 dus het probleem zit niet in de modem of de lijn (trouwens jouw lijn -gelukkig maar- valt niet in de categorie "lange lijnen").
Je haalt 72/5 als effectieve snelheid. Voor alle zekerheid, je test toch bekabeld (en niet via wifi of powerlines of dergelijke) en liefst rechtstreeks op de router ??
ZwarteVeugele
Starter
Starter

Bericht

DIBO schreef:De modem sync is 85/30 dus het probleem zit niet in de modem of de lijn (trouwens jouw lijn -gelukkig maar- valt niet in de categorie "lange lijnen").
Je haalt 72/5 als effectieve snelheid. Voor alle zekerheid, je test toch bekabeld (en niet via wifi of powerlines of dergelijke) en liefst rechtstreeks op de router ??
klopt volledig, al getest met kabel rechtstreeks op modem, kabels uit de muursockets, steeds hetzelfde resultaat.
(ook met de WIFI af).
*Olivier*
Starter
Starter

Bericht

Ik heb momenteel sinds vrijdag enige internet connectie problemen. Misschien iemand die raad weet hiermee?

Voorheen zat ik een 20 jaar bij Scarlet. Nu voor 6 maanden een promoperiode bekomen bij Proximus.

Daarover kan ik zeggen dat ik op 1 mei terug overschakel naar Scarlet. Als de promo van € 49,99 bij Proximus is afgelopen.

Puur en alleen maar om de prijs, omdat ik geen verschil merk. Het enigste dat ik nu meer kan is onbeperkt bellen op mijn vaste lijn, de Pickx app overal (maar dat gebruik ik nauwelijks), meer zenders die ik niet gebruik.

Als ik dan de prijs Proximus (normale prijs zal € 96 zijn voor mijn flex pack) Scarlet (€ 42) vergelijk is de keuze snel gemaakt. De snelheid is identiek. De klantenservice is beter bij Scarlet. Ook al smelt alles nu meer en meer samen.

Als ik mijn Internetbox (Bbox4) loskoppel omdat ik mijn Bbox3 even wil aansluiten (om via de tool de lijn status te kunnen bekijken) en terug omgekeerd de Internetbox aansluit dan wil hij niet meer synchroniseren en verbinding maken met de lijn. Ik moet dan iedere keer contact op gaan nemen met de helpdesk om de lijn opnieuw te configueren blijkbaar.

Maar nu sinds deze avond als ik de Bbox3 aansluit dan doet deze ook in het geheel niets meer op de lijn. Enkel het blauwe lampje van de power staat aan, het wifi lampje en het DSL lampje knippert. Dit alle 3 in de blauwe kleur.

Kan het te maken hebben dat de medewerker het profiel zoals hij in de chat neergezet heeft op 70/30 gezet heeft?

Verder ben ik vrij nieuwsgierig, ik heb er al het 1 en ander over opgezocht.

Maar wie kan mij verduidelijken wat steeds bedoelt word met termen als:

- Vectoring
- Repair profile
- 17a of 8b profiel? (bestaan er nog soorten?)

Hieronder post ik nog even een test die ik vandaag nog kon doen met de Bbox3 vooraleer het niet meer lukte deze aan te sluiten op mijn netwerk: (iemand die misschien een analyse kan maken van mijn lijn?)

PROXIMUS B-Box3 Test 3 17/03/2024

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   24.863 kbps
Upstream current bit rate:     1.998 kbps

Downstream max bit rate:       44.186 kbps
Upstream max bit rate:         5.034 kbps

Downstream attenuation:        26,2 dB

Downstream noise margin:       17,3 dB
Upstream noise margin:         12,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            999 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

Vectoring
- 17a of 8b profiel? (bestaan er nog soorten?)

Fyi zie bv.
https://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2
https://en.wikipedia.org/wiki/VDSL

repair profile
= fallback profile
https://www.edpnet.be/en/support/orderi ... ofile.html

P.S.
Zoals reeds aangestipt op het Proximus forum heeft het geen enkele zin aan uw lijn een line profile 70/30 Mbps toe te kennen; blijkbaar haalt uw lijn op dit ovenblik 25/2 Mbps en zou eventueel blijkbaar max. 40/4 Mbps (bruto) haalbaar zijn
netto = +/- 90% bruto
Samengevat
uw lijn is van het type vdsl2 vectorised met een profiel 8b en heeft de DLM uw basis/startsnelheid verhoogd
Voor een lijn met een lengte tussen 700 en 1000 m 30/10 Mbps (LP135), maar omwille van de kwaliteit van de kabel/het kabelpaar** wordt deze minimumsnelheid niet gehaald en is uw startsnelheidlheid (lijnprofiel) vermoedelijk lager (LP196 18/2)
Proximus gebruikt bij mijn weten de profielen 8b (lijn +/-> 500 m en 17a (+/- < 500 m); een roll out van profiel 35b (+/- < 250 m) is voor zover mij bekend nog niet "ongoing"

**: diameter koperpaar < 0.7? ouderdom distributiekabel ("vele" herstellingen)? ....
*Olivier*
Starter
Starter

Bericht

Bedankt voor het nuttig antwoord.
Laatst gewijzigd door philippe_d 18 maa 2024, 22:17, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd