Pagina 1 van 1
Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 00:52
door ubremoved_15739
Tokyo, Japan, November 17, 2014―Akio Toyoda has seen the future, and it's called "Mirai". That's the name of Toyota's new fuel cell vehicle, which the company's president announced in a video released the day before the car's official launch.
Mirai, which means future in Japanese, represents a turning point for the automotive industry, offering the promise of a world that is safer, greener and easier for everyone. This groundbreaking vehicle has the cruising range of a conventional sedan, can be refueled in less than five minutes and emits only water vapor. In Akio Toyoda's words: "This is a car that lets you have it all with no compromises."
....
Bron: Toyota Gobal Newsroom
[youtube]GUjYIaUGmqU[/youtube]
De commercialisering van de Mirai al voorzien in 2015.
Re: Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 07:02
door heist_175
Ik denk dat de fuell cell inderdaad de toekomst is, en niet de zuiver elektrische wagen.
Je kan een elektrische wagen maar opladen als er elektriciteit voor handen is, waterstof kan je maken uit aardgas, maar ook met elektriciteit.
De opslag van waterstof is meteen uw buffer tussen de moment dat er goedkope elektriciteit is (winderig, warm) en de moment dat er "getankt" wordt.
Bij zuiver elektrisch is er geen buffer, als je nu wil opladen moet er ook nu energie zijn.
Bijkomend is de "tanktijd" van waterstof vergelijkbaar met benzine, diesel, LPG terwijl de oplaadtijd van een elektrische auto enkele uren is.
Ook naar infrastructuur toe is waterstof makkelijker uit te rollen dan superladers voor elektrische auto's.
Re: Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 12:23
door FunkStar
Kan je dat ook in een jerrycan meedoen?

Re: Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 14:33
door ubremoved_15739
Tuurlijk kan je een jerrycan in uwe koffer steken.
Maar nog beter: als de elektriciteit in je huis uitvalt dan kan je de auto aansluiten op uw huis!!
Niet om de auto op te laden, maar wel
om je huis van elektriciteit te voorzien.
9kW maximaal vermogen en een capaciteit van 60kWh.
Dus mensen die rond de 3000kWh elektriciteit per jaar verbruiken, zullen gemiddeld ongeveer een week hun eigen elektriciteit voor thuis kunnen produceren per tankbeurt. Ideaal voor Belgen dus!
Laat Elia hun afschakelplan maar in werking treden als je zo'n Mirai in huis hebt!
The Mirai comes with a power supply system with a large capacity of approximately 60 kWh and maximum power supply capability of 9 kW for use during power outages, such as those following natural disasters. When a power supply unit (sold separately) is connected, it converts the DC power from the CHAdeMO power socket located inside the trunk to AC power and can power a vehicle-to-home system or a vehicle-to-load system.
===========================================================================================================
Vandaag werden er heel wat technische gegevens vrijgegeven:
Toyota Ushers in the Future with Launch of 'Mirai' Fuel Cell Sedan.
Daar staat een hele lap tekst (in het Engels) die de moeite is om door te nemen.
Enkele getalletjes:
- 153 Pk
- 335 Nm
- 1850 kg
- 650 km actieradius
- volgestouwd met allerhande hoogstaande technische snufjes: niet enkel voor de veiligheid maar ook voor comfort (o.a. "Eight-way adjustable power seats for achieving the optimal seat position and a motorized lumbar support function are installed as standard on the driver's and passenger's seats.")
- drie minuten om te tanken
- geen uitstoot van koolstofdioxide of andere vervelende stoffen terwijl je rijdt
- Prijs in Japan: 7236000 yen (ongeveer 49.000 €)
- Verkoop start vanaf 15 december 2014 in Japan
En diegene die denken dat een auto op batterijen "de toekomst" is:
Hydrogen can be generated using a wide range of natural resources and man-made byproducts such as sewage sludge. It can also be created from water using natural renewable energy sources like solar and wind power. When compressed, it has a higher energy density than batteries, and is relatively easy to store and transport, therefore it also carries expectations for potential future use in power generation and a wide range of other applications.
Iets wat je ook al direct kan zien in onder andere het gewicht en de actieradius van batterijen versus waterstof.
Nu nog waterstof tankstations ... om te kunnen tanken.

Re: Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 14:39
door ITnetadmin
Waterstof is wel een gas op kamertemperatuur, wat dus ofwel koeling, ofwel hogedrukcylinders vereist voor de opslag. Either way, kan gevaarlijk zijn bij crashes
[
Post made via mobile device ]
Re: Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 14:42
door AndRo555
En een gas tank die leeg is als je je auto lang genoeg laat staan...
Maar op zich, (waarschijnlijk), wel de toekomst na/tijdens de benzine/diesel (al dan niet plug-in) hybrids.
Re: Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 14:43
door heist_175
Het is inderdaad gevaarlijk. Waterstof is hoog explosief.
Anderzijds, batterijen zijn ook gevaarlijk. Als je het batterijpak van een Tesla bewerkt, krijg je een enorme steekvlam.
Je moet de gevaren van waterstof niet minimaliseren, maar het is wel efficiënter en toekomst proof,
puur op batterijen is een doodlopend straatje.
Al ziet zo'n Tesla er wel verdomd knap uit.
In de buurt zijn er zo 2, ik kan het niet laten er naar te kijken als ze langsrijden.
Re: Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 14:43
door ubremoved_15739
Misschien eerst eens de tekst lezen ITnetadmin.
Tanks 700 bar.
Zeer uitgebreide veiligheidstesten werden uitgevoerd: crashes, impact van geweerschoten op de tanks, hoge permeabiliteit van waterstof, mogelijke lekken etc...
Re: Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 14:47
door AndRo555
eternum schreef:T
En diegene die denken dat een auto op batterijen "de toekomst" is:
Hydrogen can be generated using a wide range of natural resources and man-made byproducts such as sewage sludge. It can also be created from water using natural renewable energy sources like solar and wind power. When compressed, it has a higher energy density than batteries, and is relatively easy to store and transport, therefore it also carries expectations for potential future use in power generation and a wide range of other applications.
Iets wat je ook al direct kan zien in onder andere het gewicht en de actieradius van batterijen versus waterstof.
Nu nog waterstof tankstations ... om te kunnen tanken.

BS, het is vrij moeilijk op waterstof op te slagen en te transporteren. Ten eerste is er vrij hoge druk nodig. Ten tweede gaat er ook continu waterstof verloren door de tank, geen enkele tank kan waterstof blijven behouden zonder te lekken. En daarnaast zijn er nog wel andere dingen zoals tanken die moeilijker zijn dan even wat diesel tanken op de kabel insteken.
Re: Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 14:48
door ubremoved_15739
heist_175 schreef:Het is inderdaad gevaarlijk. Waterstof is hoog explosief.
Jep. Dat knalt. En dat knalt hard.
Ooit meegemaakt in het labo met een Parr apparaat ...

Re: Mirai: Toekomst.
Geplaatst: 13 dec 2014, 14:58
door ubremoved_15739
AndRo555 schreef:BS, het is vrij moeilijk op waterstof op te slagen en te transporteren. Ten eerste is er vrij hoge druk nodig. Ten tweede gaat er ook continu waterstof verloren door de tank, geen enkele tank kan waterstof blijven behouden zonder te lekken. En daarnaast zijn er nog wel andere dingen zoals tanken die moeilijker zijn dan even wat diesel tanken op de kabel insteken.
Uiteraard is waterstof heel explosief. Dat zal ik zeker niet ontkennen.
De veiligheidsvoorzieningen en technische vereisten zijn van een heel andere orde dan bij benzine, diesel en LPG.
Dat is zo.
Anderzijds wordt waterstofgas nu reeds op grote schaal ondergronds getransporteerd in België.
Ga maar eens kijken rond de grote chemische installaties.
Daar komt ondergronds, onder druk, waterstofgas via leidingen met behoorlijke diameter toe.
Die fabrieken komen echt niet toe met een gasfles (of een tankwagen met gasflessen).
Plaatje met, onder andere, waterstofgas pijpleidingen in België
(klik om te vergroten).
Bronnen: Hydrogen transportation en An Overview of the Pipeline Networks of Europe.