Pagina 1 van 1
Problemen met vectoring
Geplaatst: 23 nov 2014, 11:06
door pyro85
Hallo allen,
Ik heb sinds kort een probleem met mijn lijn.
Vorig jaar werd ik klant bij Belgacom met een comfort pack TV + internet, toen haalde ik een snelheid van 30/4. DLM heeft mijn snelheid nooit hoger gezet, nochtans zit ik redelijk dicht bij de rop (200m ofzo). Sinds april werd vectoring geactiveerd, en ik haalde zoals verwacht een snelheid van 64/4.
Nu haal ik sinds een week 30mbps. Het is net alsof er een cap op mijn snelheid werd gezet, want als Proximus TV aan staat dan daalt de internetsnelheid niet.
Ik kan nergens info weervinden dat Proximus opnieuw caps zou toepassen, dus ik denk dat er eerder een technisch probleem moet zijn met mijn lijn.
Volgens MyProximus zijn er geen problemen met mijn lijn. Ik heb al naar 0800 22424 gebeld, maar de automatische lijntest lijkt helemaal niets te doen. De modem herstart niet, terwijl dit wel zou moeten?
Ik moet wel zeggen dat de lijn die hier toekomt er nogal belabberd uitziet (afschilferende isolatie). Ik heb een Technicolor bbox3, dus ik kan helaas de lijnwaarden niet uitlezen. Ik heb hier wel nog een bbox2 liggen van vroeger van mijn ouders.
Heeft iemand dit ook al meegemaakt met een vectoring-lijn, of weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit probleem?
Voor ik naar de helpdesk bel zou ik me zo goed mogelijk willen informeren, kwestie van niet afgewimpeld te worden
Alvast bedankt voor de hulp!
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 23 nov 2014, 12:03
door proximusboyke
waarschijnlijk zal proximus terug een onderscheid gaan maken in de abos (wat normaal is).
Is al een tijdje sprake.
Misschien is dit de oorzaak best eens naar de klantendienst bellen
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 23 nov 2014, 17:39
door jackho
Dan moet dit toch recentelijk veranderd zijn want er was alleen maar een beperking op de upload snelheid!
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 23 nov 2014, 19:10
door pyro85
proximusboyke schreef:waarschijnlijk zal proximus terug een onderscheid gaan maken in de abos (wat normaal is).
Is al een tijdje sprake.
Wat? Echt?
Waarom als bedrijf zoveel geld en tijd in vectoring steken met als bedoeling de haalbare snelheden te verhogen ... om dan de snelheden terug dicht te knijpen? I don't get it...
Ik zal er in praktijk enkel maar iets van merken als ik iets zwaars download, maar toch, ik vind dit een zware achteruitgang als dit waar blijkt te zijn.
Zijn er nog mensen in Gent (of elders) met vectoring die de snelheidsverlaging kunnen bevestigen?
Ben alvast benieuwd wat de helpdesk morgen te zeggen zal hebben.
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 23 nov 2014, 19:36
door jackho
Juist een test gedaan , ik haal nog 64 Mbps , dus zeker nog geen cap toegepast bij mijn comfort pack
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 23 nov 2014, 20:23
door Lord Utopia
pyro85 schreef:proximusboyke schreef:waarschijnlijk zal proximus terug een onderscheid gaan maken in de abos (wat normaal is).
Is al een tijdje sprake.
Wat? Echt?
Waarom als bedrijf zoveel geld en tijd in vectoring steken met als bedoeling de haalbare snelheden te verhogen ... om dan de snelheden terug dicht te knijpen? I don't get it...
Ik zal er in praktijk enkel maar iets van merken als ik iets zwaars download, maar toch, ik vind dit een zware achteruitgang als dit waar blijkt te zijn.
Niet ongerust worden. Dit is gewoon een geruchtenmolen opstarten dat proximusboyke probeert, zoals gewoonlijk.
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 23 nov 2014, 21:57
door AndRo555
Als telenet daartegen over een 160Mbps en 60Mbps aanbod heeft zal proximus echt niet in zijn snelheden snijden tot op het niveau van het laagste telenet abo (30Mbps).
Wel zie ik ze nog de (toekomstige) 100Mbps met vectoring voorbehouden aan het Maxi pack. Om toch wat meer verschil met Comfort te genereren.
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 23 nov 2014, 22:32
door philippe_d
proximusboyke schreef:waarschijnlijk zal proximus terug een onderscheid gaan maken in de abos (wat normaal is).
Is al een tijdje sprake.
Misschien is dit de oorzaak best eens naar de klantendienst bellen
Dit soort ongefundeerde geruchten verspreiden, en insinueren dat Proximus bestaande snelheden zal verlagen, staat bijna gelijk met ISP bashing

.
pyro85 schreef:Volgens MyProximus zijn er geen problemen met mijn lijn. Ik heb al naar 0800 22424 gebeld, maar de automatische lijntest lijkt helemaal niets te doen. De modem herstart niet, terwijl dit wel zou moeten?
De bedoeling van het 0800 22424 is enkel en alleen om gebruikers die op een repair profiel zaten, terug op hun provisioning profiel te zetten.
Gezien je zelf vermoedt dat je
sessie gecapt wordt, en je sync snelheid OK is, is deze lijntest eigenlijk nutteloos...
Ik zou inderdaad de helpdesk bellen en dit laten nakijken.
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 23 nov 2014, 23:03
door jackho
terug op hun provisioning profiel te zetten.
Bij mensen die al op vectoring staan is dit provisioning profiel nu 70/6 dan,
want op de keper beschouwt is het provisioning profiel 30/6 en het vectoring profiel 70/6,
dus veronderstel ik dat ze na het bellen van dit nummer terug op 70/6 komen te staan als alles Ok is, of interpreteer ik dit verkeerd !
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 24 nov 2014, 10:38
door proximusboyke
Dat is nie zomaar loslaten, alé wie vind dat nu normaal als je 25€ of 56€ zou betalen dat ze dezelfde snelheden zouden behalen.
Enja ik weet voor jullie is uplad belangrijker maar voor de consument zijn de cijferkes van download het belangrijkste , kijk maar naar de marketing van telenet hoe goed het werkt.
Ik zeg aleen maar wat ik gehoord heb, want sinds onderscheid met 4g (wat ikzelf toen ook nie geloofde dat ze het zouden toepassen) zou ik het ergens normaal vinden dat ze de lijn doortrekken op internetvlak.
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 24 nov 2014, 16:03
door philippe_d
jackho schreef:Bij mensen die al op vectoring staan is dit provisioning profiel nu 70/6 dan,
dus veronderstel ik dat ze na het bellen van dit nummer terug op 70/6 komen te staan als alles Ok is, of interpreteer ik dit verkeerd !
Ik
denk dat jouw interpretatie juist is.
Maar op dit ogenblik is er te weinig in-side info over vectoring - en de bijhorende procedures - bekend om dat te bevestigen?
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 24 nov 2014, 17:19
door pyro85
Ik ben tijdens mijn middagpauze eens binnen geweest in een Proximus winkel, de medewerker daar kon me verzekeren dat er niks aan mijn abonnement is veranderd. Ook de internetformules van start/comfort/maxi worden in de toekomst al zeker niet meer naar onder aangepast, wat me ook wel logisch leek. Dus iedereen die nu 70mbit heeft met gelijk welk abonnement, blijft dit behouden.
Het was ook de eerste keer dat hij dit probleem hoorde, een technische medewerker ging me nog opbellen om het probleem verder te onderzoeken.
*edit*
De technische medewerkster wist ook niet wat het was

Ze gingen het verder onderzoeken.
Blijkbaar een niet alledaags probleem...
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 01 dec 2014, 18:16
door pyro85
Heb zonet contact gehad met de technische dienst van Proximus. Met mijn lijn is alles ok want de snelheid werd ongeveer 2 weken geleden opgetrokken naar 100mb
Duidelijk geen problemen met vectoring dus. Volgens de technieker zou er mogelijks een probleem zijn met mijn bbox 3 die de snelheid niet zou aankunnen ofwel afkapt. Morgen mag ik achter een nieuwe gaan.
Zijn er andere personen met vectoring in Gent die eens een speedtest willen doen? Mogelijks zie je snelheden tot 100mb

Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 01 dec 2014, 18:44
door a3ke
er is geen enkele BBOX 3 meer die lijnwaarden kan weergeven eens vectoring aktief is spijtig genoeg

Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 01 dec 2014, 18:56
door malinwa001
Iemand een idee wanneer heel dat vectoring gedoe is uitgerolt?
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 01 dec 2014, 19:04
door lacer
pyro85 schreef:Heb zonet contact gehad met de technische dienst van Proximus. Met mijn lijn is alles ok want de snelheid werd ongeveer 2 weken geleden opgetrokken naar 100mb
...
Zijn er andere personen met vectoring in Gent die eens een speedtest willen doen? Mogelijks zie je snelheden tot 100mb

Eens je een speedtest kan doen met je nieuwe Bbox3 ga je die dan even posten in het topic "Vectoring rollout" ?
In welke buurten of wijken van Gent hebben ze nu al Vectoring ? Hier in deelgemeente 9032 toch nog niet...
Lijstje graag
Iemand een idee wanneer heel dat vectoring gedoe is uitgerolt?
Dacht dat dit was tegen eind 2015.
Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 02 dec 2014, 18:25
door pyro85
Ik heb mijn nieuwe bbox aangesloten, doordat het een sagem is kan ik de lijnwaarden zien
Actual Line Rate (Down/Up)
99999 / 6063 Kbps
Wel raar dat de downloadsnelheid hoger ligt dan deze van de reachable line rate:
89 / 14 Mbps
Hieronder alle stats ter info:
Code: Selecteer alles
xDSL
DSL Line Status
Connected
DSL Mode
G_992_1_ANNEX_A
Actual Line Rate (Down/Up)
99999 / 6063 Kbps
Reachable Line Rate (Down/Up)
89 / 14 Mbps
INP
42
Noise Margin (Down/Up) (+)
9 / 11 db
Loop Attenuation (Down/Up)
11 / 0 db
Estimated Attenuation at 1 MHz (Up)
54
Power
124 / -176
Delay
18 / 0
PM counters (15 min)
ES
0
SES
0
FEC
466 / 5671
Code Violation
0 / 0
UAS
0
Reinitializations
0
Failed Initializations
0
PM counters (24 h)
ES
0
SES
0
FEC
0 / 0
Code Violation
0 / 0
UAS
72
Reinitializations
0
Failed Initializations
0
PM counters (Current show time)
ES
0
SES
0
FEC
984 / 22277
Code Violation
0 / 0
UAS
0
Reinitializations
0
Failed Initializations
0
Advanced
WAN Ethernet
Total Bytes (Sent/Received)
103380345 / 69070679
Total Packets (Sent/Received)
121011 / 85944
Total Errors (Sent/Received)
0 / 0
Total Discard Packets (Sent/Received)
0 / 0
Total Unicast Packets (Sent/Received)
0 / 0
Total Multicast Packets (Sent/Received)
0 / 0
Total Broadcast Packets (Sent/Received)
0 / 0
lacer schreef:Eens je een speedtest kan doen met je nieuwe Bbox3 ga je die dan even posten in het topic "Vectoring rollout" ?
Een speedtest geeft helaas nog steeds hetzelfde: 28-29mbps. Vermoedelijk zit ik op een testprofiel van 100/6 waar de internetsnelheid nog wordt afgekapt? Heb er anders geen verklaring voor...
Eens ik de volledige snelheid zie bij een speedtest zal ik de vectoring rollout topic updaten
lacer schreef:
In welke buurten of wijken van Gent hebben ze nu al Vectoring ? Hier in deelgemeente 9032 toch nog niet...
Lijstje graag

De wijk Ekkergem heeft al vectoring

Re: Problemen met vectoring
Geplaatst: 03 dec 2014, 20:23
door sddt
Dat ziet er netjes uit
Hopelijk komt er een snelle uitrol van deze profielen enkel had ik wel de upload graag wat hoger gezien.
Maar zoals reeds eerder gezegd hier focust Proximus nu eerst op de downstream