Pagina 1 van 2

Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 08:40
door KevinBodson
Ik speel al enkele jaren Fifa via xbox. In het verleden had ik steeds problemen hierbij. Sinds kort ben ik overgeschakeld op PS3, maar de problemen blijven houden. Na enig opzoekingswerk heb ik gezien dat er voor betere online resultaten, best enkele poorten kunnen worden geopend. Voor Fifa op PS3 zijn dit onder meer poort 80 en 443. Maar deze zijn door Telenet standaard geblokkeerd. Is er een manier om dit te omzeilen?

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 09:02
door ubremoved_539
Vermoedelijk bedoelen ze uitgaand... en dan staan ze natuurlijk open, bij iedere provider.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 09:31
door KevinBodson
Zowel UDP als TCP staat er vermeld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 10:29
door ubremoved_539
Uitgaand staat er niets dicht (en moet je ook niets forwarden) muv. SMTP.

Post anders eens de link.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 10:47
door Tomby
Misschien eerst duidelijk aangeven welke problemen je juist ondervindt ? Poorten open of dicht is een kwestie van wel of niet werken, terwijl het eerder lijkt dat je bedoelt dat het niet goed werkt.
Porten forwarden hoef je tegenwoordig normaal niet expliciet te doen, als je er maar voor zorgt dat je op je router UPnP enablet. Dat zorgt er voor dat je XBox/PS3 zelf aan de router vraagt om sommige poorten te forwarden.
Geef anders ook eens wat meer details over je netwerk setup.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 11:22
door KevinBodson
Que verbinding heb ik inderdaad geen problemen. Lag of zo heb ik ook nooit. Enkele problemen die ik ondervind als ik online Fifa speel zijn:

- trage spelersreacties
- mijn spelers sprinten beduidend minder snel dan mijn tegenstanders (geen idee of je voetbal kent, maar als ik bevoorbeeld speel met Cristiano Ronaldo, word ik binnen de kortste keren ingehaald door zelfs de traagste verdedigers. Omgekeerd word ik gewoon voorbij gelopen door spelers met minder sprintsnelheid).
- simpele passes die helemaal verkeerd gaan, terwijl bij mijn opponent iedere pas loepzuiver is

Er zijn nog veel meer kleine zaken waaraan ik merk dat er iets niet klopt. En ik ben geen noob of zo. Ik speel al Fifa sinds 1996, en zelfs met deze "handicap" slaagde ik er de voorbije jaren in om meerdere titels te behalen in de hoogste online divisie. Het is gewoon frustrerend!!!

En offline zijn die problemen er niet. Als ik gewoon met mijn jongste broer hier thuis 1 op 1 speel, spelen we wel met dezelfde tools.
Ben al enkele jaren op zoek naar een oplossing, maar heb er nog geen gevonden...

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 11:32
door krisken
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat dit probleem ligt bij Telenet?
Heb je juist voordat je deze problemen ondervond geen veranderingen gemaakt aan je netwerk, je computer, ...?

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 11:35
door KevinBodson
De problemen zijn er al sinds ik Fifa 13 online begon te spelen 2 jaar geleden. En ik heb nog nooit iets veranderd qua netwerk.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 11:40
door Tomby
Zoals ik zei: geef eens wat meer info over je netwerk setup thuis.
Klinkt in elk geval als te hoge ping, maar heb verder ook geen idee hoe FIFA games gehost worden. Is dat op een centrale server, of is dat een van de spelers die dat host ? Zit er in FIFA ook geen mogelijkheid om je netwerk kwaliteit te bekijken ?

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 11:41
door ubremoved_539
Post eens de resultaten van een speedtest.net

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 12:07
door KevinBodson
Netwerk setup thuis is gewoon de modem/router van Telenet, met daaraan aangesloten mijn pc, PS3 en de digicorder.
Abonnement is Internet 160 (Whoppa)
In bijlage vind je de speedtest

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 12:18
door ubremoved_539
Ik veronderstel dat dit wireless is... maar je PS3 is ook wireless aangesloten ?

33ms lijkt me wel aan de hoge kant.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 12:42
door KevinBodson
Alles is met kabels aangekoppeld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 12:44
door krisken
Ook de computer waarmee je net je tests deed?
Vraagje : als je broer dat spel aan t spelen is, heeft hij dan dezelfde problemen (op dezelfde internetconnectie)?

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 12:47
door KevinBodson
Ja de pc is ook met kabel aangesloten.

En ja, mijn broer ondervindt deze problemen ook bij het online gamen. Hij is ook Telenet klant. Ik weet wel niet welk abonnement hij juist heeft.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 12:48
door krisken
OK, doe de test eens op speedtest.telenet.be EN (!) op speedtest.net waar je een andere server kiest in België.
Zorg dat alleen jouw computer online is, geen andere apparaten (xbox, ps, ...) die de snelheid kunnen beïnvloeden.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 12:55
door KevinBodson
Heeft de digicorder hier invloed op?

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 12:56
door ubremoved_539
KevinBodson schreef:Alles is met kabels aangekoppeld.
Je hebt slechts 19 van de 160 Mbits... ergens is er dan duidelijk iets niet in orde... en dat in combinatie met een verhoogde ping;

Post ook eens de resultaten van een "ping -n 20 http://www.telenet.be"
KevinBodson schreef:Heeft de digicorder hier invloed op?
Nope.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 12:57
door krisken
In principe nauwelijks of niet, maar trek toch maar uit voor de test :)

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 13:11
door KevinBodson
De 2 speedtesten zijn gelukt.

"ping -n 20 http://www.telenet.be" Waar voer ik dit uit? :-D

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 13:14
door ubremoved_539
KevinBodson schreef:De 2 speedtesten zijn gelukt.
Precies met heel onstabiele resultaten ?
KevinBodson schreef:"ping -n 20 http://www.telenet.be" Waar voer ik dit uit? :-D
Op een Windows command prompt (welke je start met het commando "cmd").

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 13:20
door Tomby
Probeer ook eens met andere kabels. In elk geval is 30 Mbps veel te weinig voor Whoppa, en zelfs mocht je PC een Fast Ethernet (100 Mbps) ipv Gigabit (1000 Mbps) interface hebben, is het nog veel te laag.
Ikzelf haal betere resultaten, en een ping van 20 ms, terwijl ik nog via mijn eigen router alsook een stel homepluggen ga, dus rechstreeks met kabel tussen PC en Telenet modem zou het nog veel beter zijn.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 13:21
door KevinBodson
Als ik dat invoer in cmd met de spaties zoals ze daar staan, kan hij de host niet vinden.
Wat kan de oorzaak zijn van de onstabiele downloadsnelheid?

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 13:22
door Tomby
Het is "ping -n 20 www.telenet.be" dus zonder de http:// ervoor.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 13:27
door KevinBodson
Zal even een andere kabel testen ook

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 13:31
door KevinBodson
Speedtest uitgevoerd met kabeltje van 1 meter

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 13:36
door Tomby
Die ping-test ziet er prima uit. Probeer eens de IP adressen te achterhalen van waar je naar connecteert bij FIFA, en doe eens een ping naar daar.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 13:55
door KevinBodson
Even ping gedaan naar easo.ea.com (hier gevonden http://help.ea.com/en/article/how-to-pe ... raceroute/), in bijlage het resultaat.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 14:00
door KevinBodson
Heb ook even de homespot uitgeschakeld, maar de speedtest geeft vergelijkbare resultaten

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 14:10
door Kenw00t
De ping naar die EA-server is vanaf mijn Belgacom lijn gemiddeld 104ms. Lijkt me wel normaal voor een server in Californië?
http://www.ip-tracker.org/locator/ip-lo ... aso.ea.com

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 14:25
door KevinBodson
Zou je eventueel deze UOTRACE eens willen uitvoeren?
http://help.ea.com/en/article/how-to-uo-trace/
Dan kan ik eens vergelijken...

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 16:57
door krisken
Heb jij nog een eigen switch of router in je netwerk?

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 17:12
door KevinBodson
Nee geen eigen switch of router

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 18:48
door MClaeys
Beetje raar dat dit aan Telenet zou liggen daar ik redelijk wat kameraden heb die online gamen en Telenet hebben die (vrijwel) nergens last van hebben. Maar tegelijk kan het wel kloppen, want diezelfde vrienden hebben bijna nooit een open NAT (kan je bekijken in de settings van sommige games en bij Xbox One gewoon in de settings. Hier zegt Telenet gewoon een zakelijk abonnement te nemen als je die poorten open wil. Maar volgens mij ligt het probleem wel degelijk elders (ook gezien uw snelheidstests).

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 19:37
door ubremoved_539
Als ik kijk op http://support.xbox.com/nl-BE/xbox-360/ ... -xbox-live zie ik onderstaande poorten en aangezien men spreekt over port-forwarding betreft het wel degelijk inkomende connecties;

•Poort 88 (UDP)
•Poort 3074 (UDP en TCP)
•Poort 53 (UDP en TCP)
•Poort 80 (TCP)

Wie dergelijk design doet begrijp ik echt niet... op poort 80 draai je webservers, poort 53 is voor DNS... een nette implementatie kan je dit echt niet noemen.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 19:53
door KevinBodson
Zou het plaatsen van een router eventueel soelaas kunnen bieden?
En hoe moet die dan opgesteld/ingesteld worden om de ingebouwde telenet-router te omzeilen?

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 20:21
door ubremoved_539
Neen... en ik kan moeilijk geloven dat dit een probleem is (anders zou iedereen problemen hebben).

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 20:24
door KevinBodson
Er moet toch ergens iets zijn wat dit veroorzaakt? The million dollar question 8)

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 20:27
door MClaeys
r2504 schreef:Wie dergelijk design doet begrijp ik echt niet... op poort 80 draai je webservers, poort 53 is voor DNS... een nette implementatie kan je dit echt niet noemen.
Hangt er vanaf, de consoles zijn tijdens online games zelf de host van zowat alles wat er mee vasthangt. Wil niet zeggen dat alle games hier ook gebruik van maken, wat mogelijk ook de verklaring is waarom sommige games problemen geven en andere niet. Het probleem stelt zich daarom ook niet alleen bij Xbox. En hoe het systeem precies in elkaar zit weet niemand behalve Microsoft en Sony.

Code: Selecteer alles

Alle games die door SCEE zijn uitgegeven, gebruiken de volgende poorten voor communicatie met de gameservers:
TCP-poorten: 80, 443, 5223 en 10070 - 10080
UDP-poorten: 3478, 3479, 3658 en 10070

Voor PLAYSTATION Network:
TCP-poorten: 80, 443, 5223
UDP-poorten: 3478, 3479, 3658

Het poortnummer dat door Remote-play wordt gebruikt, is TCP-poort 9293.
Bij de nieuwe consoles gaat dat minder het geval zijn omdat ze meer voor dedicated servers gaan.
Maar moest dat hier het geval zijn zou dat willen zeggen dat niemand op het Telenet netwerk die game normaal zou kunnen spelen, dus het probleem ligt elders dan de poorten.

Re: Online gaming

Geplaatst: 13 okt 2014, 20:38
door KevinBodson
Enig idee wat dan de oorzaak kan zijn? Alle suggesties zijn welkom...

[Afbeelding Post made via mobile device ]