Probleem met VoIP installatie
Geplaatst: 05 okt 2014, 21:36
Beste,
Ik heb ergens een VoIP installatie geplaatst.
Het is een Cisco SPA3102 die achter een B-box 3 zit van Belgacom. 2 trunks: WeePee & FreeVoipDeal.
Het probleem is dat de beide trunks zich soms deregistreren, dan kan er niet gebeld worden. Je moet dan manueel even de trunks forceren om te reconnecten alvorens dit werkt.
In de B-Box3 is poort 5060 geforward naar de SPA3102, heb ook de SPA3102 al eens in DMZ geplaatst: geen soelaas.
Nu heb ik er ter vervanging een Siemens C610IP gezet: zelfde probleem.
Ik heb de SPA3102 dan maar zijn eigen PPPoE laten opbouwen om dit probleem te elimineren (uiteraard voor security gezorgd dat je niet aan de webinterface en dergelijke kan).
Echter: probleem blijft.
Ik hoor van de gebruikers achter die B-Box3 dat ze echter soms ook voor minuten geen internet hebben (meer informatie weet ik niet).
Kan toch volgens mij enkel nog maar aan een defecte B-Box3 liggen of een defecte VDSL2 poort in de ROP, ofniet?
Bij Belgacom zien ze dat de modem zijn 96uur soms niet volledig 'uitdoet', maar al eerder verbreekt.
De lijnwaarden en dergelijke zijn wel goed (uitgemeten door BGC).
Probleem is dat je in die B-Box3 niet zo heel veel meer kan zien van informatie voor troubleshooting.
Wat denken jullie?
PS: is een BGC Maxi, dus die moet meer dan 1 PPPoE aankunnen, dat mag het probleem niet zijn.
Ik heb ergens een VoIP installatie geplaatst.
Het is een Cisco SPA3102 die achter een B-box 3 zit van Belgacom. 2 trunks: WeePee & FreeVoipDeal.
Het probleem is dat de beide trunks zich soms deregistreren, dan kan er niet gebeld worden. Je moet dan manueel even de trunks forceren om te reconnecten alvorens dit werkt.
In de B-Box3 is poort 5060 geforward naar de SPA3102, heb ook de SPA3102 al eens in DMZ geplaatst: geen soelaas.
Nu heb ik er ter vervanging een Siemens C610IP gezet: zelfde probleem.
Ik heb de SPA3102 dan maar zijn eigen PPPoE laten opbouwen om dit probleem te elimineren (uiteraard voor security gezorgd dat je niet aan de webinterface en dergelijke kan).
Echter: probleem blijft.
Ik hoor van de gebruikers achter die B-Box3 dat ze echter soms ook voor minuten geen internet hebben (meer informatie weet ik niet).
Kan toch volgens mij enkel nog maar aan een defecte B-Box3 liggen of een defecte VDSL2 poort in de ROP, ofniet?
Bij Belgacom zien ze dat de modem zijn 96uur soms niet volledig 'uitdoet', maar al eerder verbreekt.
De lijnwaarden en dergelijke zijn wel goed (uitgemeten door BGC).
Probleem is dat je in die B-Box3 niet zo heel veel meer kan zien van informatie voor troubleshooting.
Wat denken jullie?
PS: is een BGC Maxi, dus die moet meer dan 1 PPPoE aankunnen, dat mag het probleem niet zijn.