Pagina 1 van 2
repairprofiel ?
Geplaatst: 15 aug 2014, 16:19
door broke23
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 25048 kbps 6048 kbps
Modem max: 33748 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 27708 kbps 5805 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 269 m Estimated!
Training margin: 8.6 dB
Attenuation: 7.8 dB
Details over de snelheid van uw internetabonnement
Uw telefoonnummer
02********
Uw internetabonnement
Belgacom Internet Overal Start
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 61,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload
Min.: 27,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload.
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 61,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload
Min.: 27,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload.
Man man man, dat is hier al miserie geweest bij mijn ouders hier, sta volgens vdsl tool wederom op een repair tool, hoe vaak ze hier al ni geweest zijn dit jaar belgacom voor die nest, ja, dan zetten ze onze 2e decoder den HD af ... makkelijk natuurlijk, maar sta dus wederom op repair, kan het te maken hebben doordat ik manueel de HD op decoder 2 terug aan en uit zet ? Klopt toch niet ofwel ? Zou op 17a profiel zitten met 25/6 ???
edit: heb dus naar 0800 22 424 gebeld, ben curieus what it will do
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 15 aug 2014, 16:29
door konda
Ik zou daar heel content mee zijn.
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 15 aug 2014, 16:39
door broke23
hebt ge het over de uitlijsting van die lijn door de vdsl tool (bovenaan) of de theoretisch info van belgacom over onze lijn (onderaan) ?
want daar is wel een serieus verschil in qua mogelijkheden hé
qua BTV zou ik Maximaal 3 tv's in hd kunnen aansluiten
en men heeft ons toen op onze 2e decoder de HD laten afzetten, toch niet logisch, ofwel ?
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 15 aug 2014, 19:51
door Devilzown
Noise margin & max attainable is veel te laag, daarmee dat je op 25/6 komt.
Verbinding is brak & moet hersteld worden. Als techniekers het niet kan oplossen dan moet ie CAB team laten komen.
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 15 aug 2014, 20:42
door broke23
Probleem is dus nooit opgelost geraakt want wederom repair profiel. Pffff.
Zal denk ik al interventie 4 of 5 zijn ondertussen
[
Post made via mobile device ]
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 15 aug 2014, 20:48
door philippe_d
broke23 schreef:heb dus naar 0800 22 424 gebeld, ben curieus what it will do
Naar dit 0800 nummer bellen is natuurlijk zinloos, zolang het onderliggend probleem niet opgelost geraakt.
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 16 aug 2014, 12:21
door lacer
Best een nazicht (laten) doen van je binneninstallatie.
Kan je eens beschrijven hoe die eruit ziet, beginnende met de introkabel van BGC (kabel die van de straat komt), tot aan je Bbox2.
Lees ook even deze reactie van Phillippe_d
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 53#p560807
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 16 aug 2014, 20:15
door broke23
Zal het eens bekijken. Thx!
[
Post made via mobile device ]
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 17 aug 2014, 17:16
door broke23
Bij deze de straatkant en de huiskamer:
deze hebben ze al eens opengevezen één van de vorige keren (is nooit niets aan gewijzigd)
hier heeft men nog nooit naar gekeken, maar lijkt me normaal, of niet ?
heb hier wel wat prul weggehaald (verduurde rekker) maar zal wel geen kwaad gekunnen hebben
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 25000 kbps 6048 kbps
Modem max: 33260 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 27308 kbps 5721 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 263 m Estimated!
Training margin: 9.7 dB
Attenuation: 7.6 dB
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 17 aug 2014, 17:24
door lacer
Indien geen slechte of geoxideerde verbindingen (want dat kan ik niet nagaan) ziet dit er goed uit.
Ik zie dat er wel geen telefoon is aangesloten, klopt dit ?
Modem direct op de filter aangesloten met een RJ45 stekker ?
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 17 aug 2014, 17:25
door broke23
die telefoon had ik losgekoppeld met dat ik de foto's nam (stak op de rechtste rj11)
geoxideerd waar ze vastgevezen zitten bedoel je?
modem zit op zo'n 6 pin splitter op, die zo naar de bbox 2 gaat
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 17 aug 2014, 17:28
door lacer
Ja, waar ze vastgevezen zitten, maar de kans is klein want je hebt een redelijke recente installatie.
...stukje geschrapt...

Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 17 aug 2014, 17:33
door broke23
ja, is 6 pin ipv 5 idd
belgacom nog maar eens laten langskomen zeker ?

Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 17 aug 2014, 17:50
door lacer
Het kan ook aan een slechte kabel liggen in je straat ?
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 17 aug 2014, 20:04
door philippe_d
Een repair profiel duidt meestal op een (verboden) aftakking. Op de foto's zie je:
- - een 4-draads (2 paar) kabel vertrekken vanaf de Belgacom intro.
- dezelfde (?) 4-draads (2 paar) kabel aankomen op de NTP.
Wat je
niet ziet zijn eventuele vertakkingen op deze kabel (tussen vertekpunt en NTP).
Vraag is dus aan
broke23: ben je er 100% zeker van dat er geen enkele andere aftakking / aansluiting / telefoondoos aanwezig is in de woning?
[EDIT]
Een goede test zou zijn:
Probeer eens je modem (voorlopig) aan te sluiten direct op de Belgacom intro (verwijder de blauwe en witte draad, rechtsboven op de belgacom intro, en sluit daar de NTP op aan (middels 2 korte draadjes).
Voer dan de lijntest (0800 22424) opnieuw uit, en wacht op het resultaat.
Indien je terugvalt op het repair profiel zit de fout zeker NIET in je binnenbekabeling, en moet je Belgacom contacteren.
Indien de test opstelling stabiel blijft (30/6), dan heb je een probleem binnen (verboden aftakking?)
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 17 aug 2014, 20:09
door broke23
Normaalgezien niet nee. Alles komt daar binnen...
Edit : effe nagevraagd en nagekeken : kabel komt binnen. Loopt van de straatkant dus in 1 stuk door tot in één van de buizen die zoals de electriciteit de grond ingaan en dan dus achter de tv binnenkomt
Test zal ik morgenvroeg eens proberen mits ik ergens een dergelijke kabeltjes kan vinden (wat voor kabels moet ik hiervoor gebruiken?)
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 17 aug 2014, 20:37
door broke23
Mag ik de niet gebruikte stukjes kabel losmaken en afknippen als vervanging van die witte en die blauwe om dan zo te testen
[
Post made via mobile device ]
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 17 aug 2014, 21:02
door Digital_007
Je kan ook eens het 2de paar aansluiten (groen/paars) om na te kijken of noise margin beter is. Blauw/wit dus aan beide kanten wijzigen naar groen/paars.
Controleer ook dat de draden goed vast zitten onder de vijzen. Soms komen deze los als je er aan trekt.
Indien probleem zelfde blijft zou ik ook de modem aansluiten rechtstreeks op 1ste aansluitdoos. Zou de draden wel niet afknippen.
Maak dan liever de blauwe en oranje draad (paar 1) los op de 6p aansluitdoos en sluit deze draden aan op het zwarte blokje van uw NTP2007 inbouw.
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 18 aug 2014, 08:56
door broke23
rechtstreeks op de intro van belgacom aangekoppeld:
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 25048 kbps 6048 kbps
Modem max: 34760 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 28539 kbps 5979 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 243 m Estimated!
Training margin: 10.3 dB
Attenuation: 6.8 dB
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 18 aug 2014, 09:17
door philippe_d
Na de lijntest (0800 22424)?
Probleem ligt dus duidelijk aan de kant van Belgacom.
Helpdesk contacteren voor een interventie!
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 18 aug 2014, 09:50
door broke23
net na aansluiting op intro, en ook na de 20 minuten waar ze naar verwijzen (0800 22 424)
dus ja, lijkt me duidelijk dat het bij belgacom ligt
ps: een bbox 3, gaat die daar iets aan veranderen ? want dit hebben ze al eens geprobeerd:
1: interventie thuis, niets aangepast, lag in de kast volgens hen
2: interventie thuis, decoder gewisseld ... (v5 ipv v4 geplaatst)
3: interventie met 3 techniekers in de kast van belgacom
4: interventie thuis, bbox 3 afgeleverd (deze staat nu bij mij thuis, heb mijn bbox 2 hier gezet, omdat ik wou zien hoe of wat, en ziehier, nog steeds problemen...
op naar interventie 5 dus (vandaag tussen 10-14u30, jaja, had al geanticipeerd op dit resultaat)

Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 18 aug 2014, 12:03
door broke23
en ze gaan de stoep openbreken
reden: er zijn werken geweest in ons straat en
vermoedelijk is er een kabel geraakt
allé bon, wachten maar ...
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 19 aug 2014, 12:30
door broke23
vandaag technieker geweest voor de lijn buiten: "er is helemaal geen probleem" uw lijn is normaal
ik vraag dan waarom een 25/6 profiel => "ah omdat er meerdere mensen op die kabel zitten..."

logisch, maar dan is hun dienst niet gegarandeerd
wtf ... met andere woorden de kous is af, nog een hele uitleg gedaan van 3 hd streams... 3x9mb voor een hd stream kom je op 27mb terwijl we er maar 25 voorhanden hebben= problemen dus, dienst niet gegarandeerd, waarvoor we dan toch betalen
ging ie toch eens horen, na halfuur: "ja uw profiel is nu terug op 30/6 gezet, maar als er problemen zijn heb je men gsm nummer dan zal ik proberen het nodige te doen..."
lijn nog niet kunnen uitlezen, was niet aanwezig bij men ouders deze ochtend
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 19 aug 2014, 19:45
door broke23
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 30040 kbps 4176 kbps
Modem max: 32444 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 26638 kbps 5581 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 307 m Estimated!
Training margin: 6.8 dB
Attenuation: 10.1 dB
ze hebben dus dat profiel idd terug op 30/6 gezet, maar waarom zakt die nest dan toch altijd weer ?
Kan het ergens aan soort abonnement ofzo liggen of puur en alleen aan belgacom zelf ?
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 19 aug 2014, 21:02
door philippe_d
Op 30/6 ???
Je synct aan 30/4, en de modemwaarden zijn nog verslechterd

Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 19 aug 2014, 21:37
door Retroglide
Ik heb het gevoel dat jouw paar veel last ondervind door crosstalk van een ander paar in de hoofdkabel.
Was die technieker van Belgacom zelf? Zou normaal een lasser moeten zijn als het voor buiten is.
Pm'je mij even je AN door, dan kijk ik alvast even na of ik kan zien in de historiek welke lijn jou mss kan storen.
Als ik jou was zou ik ook terug bellen naar de technieker sinds je toch geen 30/6 profiel haalt.
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 19 aug 2014, 23:00
door Bssoft
@Retroglide, a.u.b. kijk ook eens als je kan of er nog veel paren heen en terug zijn gelast, want dat kan ook zorgen voor problemen !
Afstanden tussen 243 tot 307 meter .... kan dit alleen aan de VDSL2 tool liggen ?
Zoals door sommige reeds aangegeven: je Training Margin is niet veel soeps en is slecht te noemen: 6,8 db
Curieus wat @Retroglide gaat waarnemen !
Wat ik ook zou gedaan hebben is in de aansluitdoos van 6 paar de draden links oranje/blauw kijken dat het vernis er mooie af is ....
En de draden moeten boven op de vijzen liggen zoals die rechts van de binnenkabel !
Feitelijk is dat werk voor die van Belgacom dat nakijken van de draden !
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 19 aug 2014, 23:27
door philippe_d
Bssoft schreef:Wat ik ook zou gedaan hebben is in de aansluitdoos van 6 paar de draden links oranje/blauw kijken dat het vernis er mooie af is ....
Of eens checken of dit wel het goede paar is?
Normaal is Oranje-Blauw wel paar 1
Maar er zit in zo'n PET kabel nog een oranje draad (paar 3: Oranje-Groen), of nog een blauwe draad (paar 5: Geel-Blauw)
Of is dit te ver gezocht?
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 20 aug 2014, 07:32
door broke23
Alvast bedankt iedereen voor de nodige assistentie!

l
Ik ga dadelijk nog eens uitlezen bij mijn ouders en bij mijn zus die 2 huizen hogerop woont
over die technieker, heb die wederom niet zelf gezien, maar het was er alleszins eentje die buiten moest zijn (ze gingen normaal de stoep opengooien

)
bssoft: over die afstanden: die 243 was aan de intro zelf, er zit nog zo'n 20 meter kabel van daar tot aan men splitter, dus afstand varieert tussen 263 en +300
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 20 aug 2014, 08:26
door broke23
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 30040 kbps 6048 kbps
Modem max: 30792 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 25281 kbps 5296 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 298 m Estimated!
Training margin: 7.2 dB
Attenuation: 9.8 dB
ps: tot 3x toe kregen mijn ouders gisteravond de melding "geen signaal" tijdens het tv kijken (tussen 20.30 en 21.15 ergens) (drukke periode qua televisie neem ik aan)
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 20 aug 2014, 09:39
door Bssoft
philippe_d schreef:Of is dit te ver gezocht?
Nee, het is een goede redenering, maar indien correct gelast:
1 - indien je een telefoonlijn hebt zou je dan op je toestel geen kiestoon hebben
2 - indien meting zou hij een fout geven = 1 draad geïsoleerd ten opzichte van de andere draad
3 - normaal gezien moet het systeem weerstand meten tussen de 2 draden
Indien niet correct gelast, maar recht gezet op de aansluitdoos van 6 paar:
1 - indien alle draden dezelfde lengte hebben zal er geen fout te meten zijn
2 - indien verschil in lengte zou er onbalans tussen de 2 draden moeten gemeten worden !
Wat betreft de kablering deze is correct voor een 4 paar pet kabel:
Paar 1 - oranje/blauw
Paar 2 - wit/grijs
Paar 3 - oranje/groen
Paar 4 - wit/grijs
Zwarte draad = aardingsdraad
PS: in pet kabel werken we niet met een paar van 2 draden maar met een kwart = 2 paar/4 draden
Paar 1 en 2 = herkennings kwart
Paar 3 en 4 = richtings kwart
Nu wat betreft meting .... voor die dat mee lezen van Belgacom !
als je PC zegt dat het goed is, terwijl de klant veel problemen heeft
doe dan nog eens een test via je GSM het zou kunnen dat je daar iets anders hoort

Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 20 aug 2014, 12:25
door broke23
2 huizen hogerop dus 50/6 te zien op bbox2 pagina (kon em niet uitlezen met vdsl tool om een of andere reden)
daar stak de technieker het niet op de lus, ze zaten op de korte lus volgens hem, maar neen, ze staken op een lange lus naar de kast van belgacom, zo bleek als ze de boel deftig checkten
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 20 aug 2014, 12:27
door Retroglide
Daarnet even gemeten, de lijn heeft sinds vandaag een grondfout en contact met andere paren. Die was er gisteren nog niet.
Ik ga ervan uit dat er een fout in het kabelnet zat maar die gisteren jouw paar nog niet bereikt had. (wss een brandplekje van vocht in de kabel die zich nu gestaag verder verspreid over alle paren.) Omdat dat ander paar zwakker werd kreeg jij wss al crosstalk op jouw paar.
Op het eerste zicht krijg jij crosstalk van het paar die binnen zit in huisnummer 60. Maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen sinds ik geen meting ter plaatse heb gedaan of kan doen.
Dus je belt best terug naar de technieker en die zal nu ook zien dat jouw lijn niet meer goed is.
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 20 aug 2014, 13:33
door broke23
thx retro! will do
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 20 aug 2014, 15:46
door broke23
de procedure weer helemaal doorlopen uiteraard, vrijdag komen ze langs (hopelijk direct straatkant hé!)
heb nummer 60 eens opgezocht, ja, daar heeft de straat dus opengelegen een week of 2 geleden...

Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 20 aug 2014, 18:06
door Bssoft
Retroglide schreef:....de lijn heeft sinds vandaag een grondfout en contact met andere paren.
....een brandplekje van vocht in de kabel die zich nu gestaag verder verspreid over alle paren.
.... Op het eerste zicht krijg jij crosstalk van het paar die binnen zit in huisnummer 60.
Meestal als het veel regent .... komen de problemen beter boven !
1 - ofwel is het beschadigde papierkabel in straat en dan werkt dit gelijk een spons, met verlies en kortsluitingen op de lijnen als gevolg,
kabel verzopen zoals ze zeggen maar dan hebben er daar veel poblemen normaal gezien ....
2 - ofwel is het een plastiek-kabel in straat en dan is het enkel de beschadigde paren die problemen hebben en de andere paren
zonder schade hebben er geen last van = ongeschonden plastiek laat geen water door ....
3 - ofwel is er ergens een slechte las ....
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 22 aug 2014, 13:32
door broke23
men is nu dus ter plaatse, lastige technieker, wil me niet spreken, hij zal het wel oplossen (kort en opgenaaid), lijkt me eerder dat ie ni veel goesting heeft (vrijdagnamiddag you know)

Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 22 aug 2014, 14:01
door broke23
BOER van nen technieker, mijn moeder zegt ja HD werkt niet meer sinds gisteren, zegt die technieker van "IK bepaal hier hoe ik mijn werk doe en niemand anders" terwijl mijn moeder gewoon zegt dat iets niet werkt
als mijn vader opeens binnenkomt is meneer opeens een heel pak kalmer, denk dat ik klacht ga neerleggen tegen die technieker want vriendelijk was ie allesbehalve
vermoedelijk volgende week opensmijten ...
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 26 aug 2014, 12:23
door broke23
smijt belgacom de stoep ook open als het regent/giet ?
en... zo'n probleem onder de grond, is dat meestal rap opgelost ? om 12u was er nog geen niemand van belgacom langsgeweest om die stoep daar open te gooien (er zijn blijkbaar wel degelijk meerdere buren die last hebben in onze straat...)
Re: repairprofiel ?
Geplaatst: 26 aug 2014, 12:47
door Retroglide
Ja de lassers werken ook als het regent.
En is te zien hoeveel water er in de kabel is gegaan. Volgende mogelijkheden zijn er.
1) Kabel plaatselijk herstellen.
2) Niew stuk kabel steken tot de hoofdkabel weer droog is.
3) Meerdere fouten op 1 kabel.