Pagina 1 van 1

Prioriteit/QoS VoIP

Geplaatst: 26 mei 2014, 17:48
door jos123
Wat is de beste manier om VoIP prioriteit te geven? Welke hardware/software is aangeraden?

- Thuis - Kleine bedrijven?

- Middel & grote bedrijven?

Re: Prioriteit/QoS VoIP

Geplaatst: 26 mei 2014, 18:47
door philippe_d
Bedoel je op het lokaal netwerk?
Of bedoel je prioriteit op je internet verbinding (extern) ?

Re: Prioriteit/QoS VoIP

Geplaatst: 26 mei 2014, 18:58
door jos123
philippe_d schreef:Of bedoel je prioriteit op je internet verbinding (extern) ?
Vooral extern :)

Wanneer is het nodig om zorgen te maken voor (ook) intern?

Re: Prioriteit/QoS VoIP

Geplaatst: 26 mei 2014, 19:34
door gimic
Extern prio geven kan je niet zelf doen, dit moet samen met je provider adhv Qos en/of een Sla met gegarandeerde bandbreedte.

Intern kan je problemen hebben als alles in hetzelfde subnet zit, maw geen vlan's en veel broadcasts die de latency op je netwerk verhoogd

Re: Prioriteit/QoS VoIP

Geplaatst: 26 mei 2014, 20:28
door ITnetadmin
Zeker vlans met top priority voor voip (realtime priority zelfs). Dus managed switchen over de hele lengte die gemaakt zijn om een bepaalde hoeveelheid verkeer aan te kunnen zonder vertraging of vast te lopen.
Als je echt kan ben je soms beter af aparte switchen en kabels te steken voor het voip netwerk.

Extern kan je eventueel mulithomen en de voip over een dedicated connectie laten lopen.


Als het echt niet kan en er is gecentraliseerde bekabeling voorhanden ben ik zelf vaak nog voorstander van de mixed oplossing, nl een old fashioned pbx die telefoon patched via de bestaande netwerkbekabeling.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Prioriteit/QoS VoIP

Geplaatst: 26 mei 2014, 22:08
door jos123
gimic schreef:Intern kan je problemen hebben als alles in hetzelfde subnet zit, maw geen vlan's en veel broadcasts die de latency op je netwerk verhoogd
Wat is veel broadcast?
ITnetadmin schreef:Zeker vlans met top priority voor voip (realtime priority zelfs). Dus managed switchen over de hele lengte die gemaakt zijn om een bepaalde hoeveelheid verkeer aan te kunnen zonder vertraging of vast te lopen.
Waarom volstaat niet QoS voor een bepaald MAC/IP adres op de managed switch/router?