Pagina 1 van 1

Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 09:58
door UBremoved9108
Beste(n),

Ik heb momenteel Belgacom Internet start + TV in een pack.
Ik zou graag alle twee deze diensten opzeggen. Echter; sinds de nieuwe telecomwet kan ik er niet echt meer zo goed aan uit hoe dit nu in zijn werk gaat.

Is er nu nog een opzegtermijn van 30 dagen ofniet? Of is het zo dat als ik morgen mijn opzegbrief stuur, het de andere dag nietmeer werkt?
Moet de opzeg nog steeds gebeuren voor de 1ste van elke maand, of is dit nietmeer nodig?
Ik zou eigenlijk vanaf nu nog een 30-tal dagen gebruik willen maken van hun diensten, en daarna zou het gedaan moeten zijn.

De B-box2 modem en de Decoder moeten binnen gegeven worden bij een verkooppunt denk ik?

Iemand die me een beetje wegwijs wilt maken?

Alvast bedankt!
Pieter

PS: ik ben klant bij Belgacom vanaf midden 2010 ongeveer denk ik.

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 10:03
door heist_175
Sinds wanneer je klant bent, maakt niet uit. Hetgeen dat telt is sinds wanneer of tot wanneer je contract loopt.
Voor de huidige telecomwet is dat 6 maanden.

Bij Belgacom is dat niets, er is dus geen minimum periode dat je een product moet hebben voor je kosteloos kan opzeggen.
Je hebt wel een opzeg van 30 dagen.
Meer info vind je hier.

Let wel:
Huurt u toestel van Belgacom?
Huurt u een toestel (tablet, telefoon, enz.) van Belgacom, dan hebt u hiervoor steeds een contract van 24 maanden.
Bij vroegtijdige beëindiging dient u een verbrekingsvergoeding te betalen. De vergoeding is gelijk aan het totaal van de nog verschuldigde huurgelden voor de rest van de looptijd van het contract.
Al lijkt dat me redelijk straf.
Volgens mij voorziet de telecomwet enkel een uitzondering/regeling in geval van gesubsidieerde toestellen (krijg een GSM voor €1 als je een abonnement neemt van €50)

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 10:05
door philippe_d
De nieuwe telecomwet zegt dat je - na de initiële contractduur van 6 maanden - op gelijk welk ogenblik mag opzeggen.
In de praktijk komt neer op:
  • 1) Indien je in je opzegbrief een datum opgeeft, dan moet de opzeg ingaan op deze datum.
    2) Indien je in je opzegbrief géén datum opgeeft, dan nemen de ISP's gewoonlijk een termijn van één maand (afhankelijk van de contractuele bepalingen)
De dag van de maand (éérste van de maand, of maandelijkse facturatiedag), zou hierbij géén rol meer mogen spelen.

Je kan dus best een opzegbrief sturen, en hier een duidelijke (redelijke) opzegdatum vermelden.

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 10:19
door UBremoved9108
Dank u voor de duidelijke antwoorden!

En ik vermoed dat ik de modem (B-Box2) ook bij BGC center zal moeten gaan inleveren? Of mag ik die houden (denk niet dat ik die gekocht heb).
Ik vermoed dat ik die zogezegd huur voor 0 EUR per maand?
Mijn initieel contract/bestelformulier of orderbevestiging heb ik nietmeer.

Vraagt BGC die modem terug (anders kon ik hem nog gebruiken voor mijn volgende provider :-))

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 10:22
door heist_175
De modem huur je misschien voor €0,
maar de decoder huur je voor €8 (of €9) per maand.

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 10:26
door UBremoved9108
Bedankt iedereen.

Zal trouwens ook eens naar BGC bellen vanavond hoe het nu zit met de opzeg. Volgens de website kan je de opzeg blijkbaar ook telefonisch doen.

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 10:33
door heist_175
En als het dan misloopt, heb je niets om dat te bewijzen.
Een aangetekende zending kost maar €5,80 (BPost calculator).

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 10:36
door fluppie
U bent volledig wettelijk in orde,als U een provider opzegt via een aangetekende zending (via de post) in alle andere gevallen kan U messchien geluk hebben,en loopt het toch goed af,op een andere manier,dat is een risico dat U zelf moet inschatten.Ik geloof dat men Sommige providers alleen kan aangetekent opzeggen,Telenet bijv.

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 12:28
door UBremoved9108
Weet ik wel heren, bevestiging vragen via mail van de opzeg hé...

Indien je die niet krijgt, alsnog een aangetekende zending sturen. Heb het zo gedaan. Heb nu opgezegd via een formulier op de BGC website en gevraagd mijn opzeg te bevestigen via mail.

Indien ik tegen vrijdag geen bevestigingsmail heb, stuur ik hen alsnog een aangetekende zending.

Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe dit loopt :-)

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 13:50
door jackho
Er staat ook trouwens :
U wordt dan gecontacteerd door een van onze adviseurs.
'k vraag mij af of ze dit dan ook doen ?

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 15:46
door Lord Utopia
Gewoon brief versturen naar officieel adres van Belgacom met daarin vermelding van op te zeggen producten en opzegdatum.
Belgacom doet dan het nodige. Toestellen zijn binnen te leveren, maar daar ontvang je nog een bevestigingsbrief van. Normaal gezien wordt er niets bevestigd op mail maar wel per brief per post :)

Indien met nummerportering, eerst nummerportering bij andere operator aanvragen, dan pas opzeg aanvragen bij je provider, anders nummer kwijt.

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 15:50
door heist_175
Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen waarom je opzegt en bij wie je dan wel gaat?
(niet echt on-topic, maar wie weet steken we er iets van op:))

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 18:10
door philippe_d
cyberbozzo schreef:Weet ik wel heren, bevestiging vragen via mail van de opzeg hé...
Hoeft niet. Zoals Lord al zei: je krijgt altijd bevestiging per brief.

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 18:54
door seppe
fluppie schreef:Ik geloof dat men Sommige providers alleen kan aangetekent opzeggen,Telenet bijv.
Klopt niet, men kan zelfs online je abonnement opzeggen bij telenet.

http://klantenservice.telenet.be/conten ... t-opzeggen

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 19:53
door jackho
Net zoals je online kunt opzeggen bij Belgacom

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 21:35
door fvhbrugge
Online kan je bij Belgacom helemaal niets opzeggen, zelfs geen optie van je abonnement schrappen kan niet.
Een opzettelijk vertragingsmaneuver van onze lieve Didier ?
Dure opties aanzetten, dan kan natuurlijk onmiddellijk.... Ik had 2 weken geleden nog maar pas mijn antivirus bij belgacom opgezegd in een shop en een uurtje later kon ik die optie online al opnieuw activeren mét 2 maanden gratis anti-virus abonnement...!!!

Qua opzegtermijn:
- 6 maand na start contract TENZIJ je iets goedkoper of gratis hebt gekregen bijv. een tablet.
- Heb je iets gekregen dan is de termijn maximaal 24 maanden.
Eigenlijk betreft het hier een koop op afbetaling want de vergoeding die je moet betalen is het resterende bedrag van de aankoopwaarde van het goedkopere toestel.
Alweer een flater van onze ministers van consumentenzaken.

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 27 nov 2013, 22:05
door jackho
Dus het invullen van het opzeg formulier heeft geen zin dan !?
Dot wordt nochtans iedere keer aangeraden door Eva van Belgacom dat je dit via dit online opzegformulier kunt doen

Re: Belgacom Internet start + TV opzeggen

Geplaatst: 29 nov 2013, 03:54
door jantje81
http://www.belgium.be/nl/nieuws/2012/ne ... comwet.jsp
Hier staan enkele hoofdpunten uit de Telecomwet van 2012. Belangrijk hier is:
Voortaan kan de abonnee een contract schriftelijk opzeggen, per brief of langs elektronische weg (een e-mail versturen, een vakje aanvinken in een formulier op een website, een sms sturen naar een nummer dat door de operator speciaal voor opzeggingen werd ingesteld, …). Er is dus geen aangetekende brief meer nodig en er moeten ook geen rechtvaardigingsgronden meer worden aangehaald. Het contract wordt onmiddellijk geschorst op het door de abonnee gekozen moment. De operator moet zo snel mogelijk een einde maken aan de betrokken dienst, rekening houdend met de techniek, en de abonnee hiervan een schriftelijke bevestiging bezorgen.