Pagina 1 van 1

€18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 14:17
door Tomby
Mijn vrouw heeft een Generation MTV van €10 per maand. Vorige maand waren we op reis in Nederland en heeft ze daar heel even online gemoeten.

Nu krijg ik de factuur, en blijkt dat ze 2.6MB verbruikt heeft. Blijkbaar vindt Proximus er dan niets beter op dan je automatisch een Daily Travel Pass Europe+ van €18 voor 50MB (de duurste!) aan te smeren : http://www.belgacom.be/en/personal/prod ... abroad_otc . Op de factuur zie ik dat ze dat zelfs doen vanaf een verbruik van 200 KB wat dus onder je normale tarief (€0.54/MB) maar een dikke 10 CENT kost !

Ik vind dat eigenlijk ronduit schandalig. Vroeg me af of er mensen zijn met gelijkaardige ervaringen. Uiteraard ga ik ook nog naar Proximus bellen maar als ik nu bel met mijn GSM, wordt er direct opgehangen met de melding dat ik mijn account manager moet contacteren, ongetwijfeld door het feit dat dit een GSM van 't werk is bij Proximus :bang: :bang: . Moet dus wachten totdat mijn vrouw thuis is en met haar GSM bellen.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 14:20
door krisken
Ben je zeker dat die pass nooit eerder is geactiveerd? Het is namelijk zo dat dit een gratis optie is die enkel geld kost als je er van gebruik maakt in het buitenland. Blijf je dus binnen BE en verdoe je geen data, dan gaat dit nooit op je factuur komen.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 14:26
door Tomby
Inderdaad, heb eens haar oude facturen bekeken en daar staat er blijkbaar al altijd als optie die Daily Travel Pass bij. Dan nog vind ik het wel het toppunt eigenlijk. GRATIS optie my ass. Zal maar direct eens kijken wat die andere 'gratis' opties zijn die ik nog op haar factuur zie staan.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 14:28
door Lord Utopia
Tomby schreef:maar als ik nu bel met mijn GSM, wordt er direct opgehangen met de melding dat ik mijn account manager moet contacteren, ongetwijfeld door het feit dat dit een GSM van 't werk is bij Proximus
Is dat zo vreemd?

Daily Travel Pass is niet gratis.

Op een normale manier je verhaal hier komen vertellen, dat gaat precies ook niet.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 14:33
door Tomby
Een andere optie is 'Vodafone Passport', en zie, Google brengt me direct naar Userbase: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 8&start=20 waar blijkt dat ook daarmee de klant in het zak gezet wordt. :evil:

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 14:36
door Tomby
Lord Utopia schreef:Op een normale manier je verhaal hier komen vertellen, dat gaat precies ook niet.
LOL man, ga ergens anders trollen he.
Blijkbaar vind jij het normaal dat je automatisch een optie krijgt waar je zogezegd voordeel mee moet doen, maar waar je gewoon in het merendeel van de gevallen mee in het zak gezet wordt. Het feit dat er dan staat "Daily Travel Pass wordt gefactureerd per dag van verbruik vanaf een verbruik van 200 KB. Voor verbruik minder dan 200KB betaalt u de prijzen buiten de bundel." is eigenlijk al helemaal de klant uitlachen.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 14:46
door Lord Utopia
Neen, dat is niet trollen. Dat is vaststellen dat jij niet normaal je verhaal kan posten en advies vragen.

De voorwaarden zijn wat ze zijn. Ofwel surf je in het buitenland Pay-as-you-go aan 0,54 euro per MB, ofwel activeer je een data pack waarmee je per dag zoveel volume krijgt voor zoveel abogeld. Daily Surf Packs zijn voor gebruikers die "veel" surfen (zijnde: meer dan enkele MB's per maand), anders kan je dat evengoed laten uitschakelen.
Inderaad, als het volume kleiner is dan 200 KB, dan betaal je de step-in prijs.

Als er fouten zijn gebeurd langs de kant van Belgacom/Proximus, dan wordt dat rechtgezet, zelfs als je onvriendelijk bent. :roll:

Durf je het aan je factuur te posten hier op het forum? Wij kunnen op deze manier ook maar gokken en jouw verhaal 'geloven', ook al kan jij hier voor hetzelfde geld trollen en liegen.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 14:47
door Joe de Mannen
En dat is de eerste keer dat je ervan hoort dat mobiel internet in het buitenland duur is ?

Ofwel informeer je je, ofwel zie je af van die verbinding omdat je weet dat het duur is, ofwel zit je op de blaren. Meer opties zijn er helaas niet.

Ik stel me de vraag wat er zo dringend kan zijn dat je het internet op *moet*, maar je hoeft het niet te zeggen als het te privé is.

Ofwel was het voor je plezier en heb je er nu spijt van omdat het achteraf gezien duurder is dan gedacht.
Ofwel was het zo belangrijk dat het echt niet anders kon en dan is het jammer dat het duur is maar daar zeur je dan niet om.

Ik kan uit je berichten niet opmaken wat het geweest is.

J.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 14:50
door krisken
Tomby schreef:Inderdaad, heb eens haar oude facturen bekeken en daar staat er blijkbaar al altijd als optie die Daily Travel Pass bij. Dan nog vind ik het wel het toppunt eigenlijk. GRATIS optie my ass. Zal maar direct eens kijken wat die andere 'gratis' opties zijn die ik nog op haar factuur zie staan.
Het is inderdaad een gratis optie : gebruik je dit niet, dan betaal je ook niet. Echter als je de optie wel gebruikt dan dient er (uiteraard) betaald te worden. Deze is dan per gebruikersdag. Dus van het moment dat ze ook maar 1kB dataverkeer doet word deze aangerekend en is deze naar mijn ogen volledig correct.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 14:58
door Tomby
Tuurlijk weet ik al lang dat Internet in het buitenland duur is. Juist daarmee dat het tot een minimum beperkt geweest is. Ik weet zelfs al niet meer wat mijn vrouw op dat moment moest opzoeken. Wat je echter niet verwacht is dat je voor heel effen online, direct de duurste dagpas in je strot geramd krijgt, zelfs al is je verbruik maar 5% van hetgeen waarvoor je dan uiteindelijk betaalt.

Nu ja, dankzij Krisken (waarvoor dank!) weet ik dus dat dat blijkbaar een optie was in haar abonnement om dat automatisch te activeren. Dus de factuur klopt blijkbaar wel. Het ongeloof van de hoge factuur maakt enkel plaats voor ongenoegen over een optie die je zogezegd voordeel moet opleveren, maar die er eerder op lijkt van onwetenden te misleiden. Cfr ook die Vodaphone Pass thread die ik hierboven linkte en waar een gelijkaardige conclusie naar boven kwam.

En ja, je kan inderdaad wel zeggen dat wij ons beter moesten informeren. Truth is dat bij aankoop van de GSM + abonnement, de informatie die we kregen van de Proximus desk werkelijk om te huilen was. Het was in elk geval niet het enige dat ons verzwegen werd. En ja, je kan inderdaad alle kleine lettertjes gaan lezen (ik ga ervan uit dat het daar wellicht wel instond) en hopen dat je het allemaal begrijpt, maar wil wel eens zien wie dat doet op het moment hij daar aan de desk staat met zijn nieuwe aankoop.

Soit, mijn vraag is beantwoord. Zal morgen maar eens bellen om die opties te laten deactiveren.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:01
door meon
Je kan het ook omdraaien: je had meer mogen surfen en had dus niet zo oplettend moeten zijn, de kosten waren uiteindelijk toch al gemaakt.
Da's nu eigen aan het systeem met staffels: je betaalt ineens een stuk meer voor een volgende blok, ook al gebruik je niet alles.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:03
door Goztow
Dit zijn zo herkenbare situaties waardoor ik mij toch de vraag blijf stellen of providers er niet net voordeel bij hebben van geen extra informatie te verschaffen. Ik hoop dat proximus het absurde van de situatie inziet en dit aanpast.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:05
door Tomby
Meon, dat begrijp ik ook wel. Daar gaat het niet om. Het gaat eerder om het feit dat je die optie ongevraagd krijgt. Maar sowieso ga ik niet tegenspreken dat het ook een kwestie is van zeer goed te weten wat er allemaal in je abonnement zit, en als het abonnement dan nog niet eens van jezelf is, maar van je vrouw, ga je sowieso al minder de details uitvlooien :roll: :angel: .

Ik zal haar wel eens vragen of ze sowieso geen SMS oid gekregen heeft op het moment dat ze online ging. Zou toch wel een minimale service mogen zijn dat je op de hoogte gebracht wordt dat er vanzelf een dagpas geactiveerd wordt.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:22
door iRockabizzydilly
Als het echt een optie is die vanuit het niks komt en nooit gevraagd is volstaat het om daar bij Belgacom/Proximus melding van te maken en intern een klacht laten opstellen. Als je belt naar klantendienst en je krijgt direct melding ivm accountmanager, heb je dan wel de optie gekozen om voor een ander nr als het uwe te bellen of krijg je nergens dergelijke optie?

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Jammer genoeg gebeuren dergelijke dingen dagelijks bij alle providers. Als er toevallig bij aanvraag of wijziging een incentive liep op dergelijke opties of men koppelde daar een verkoopswaarde aan zijn er altijd medewerkers die het nogal makkelijk aanvinken en er op gokken dat men het niet merkt.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:30
door krisken
Overigens voor data roaming heb je 4 opties (voor internet op je gsm)
- Betalen per kb
- Daily Travel Pass 10MB Europe (€2 per gebruikersdag)
- Daily Travel Pass 30MB Europe (€5.99 per gebruikersdag)
- Daily Travel Pass 50MB Europe (€18.15 per gebruikersdag)

Standaard zet men dit op "betalen per kB". Dus van zodra je dataverkeer genereert loopt de teller. Je kan dus dit goedkoper maken door één van de Travel Passes aan te schaffen (ik en mijnvriendin hebben bvb de 10MB optie). Ik vermoed dus dat je vrouw dit ooit zal veranderd hebben via bvb de hallo applicatie of via de e-services?

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:32
door philippe_d
iRockabizzydilly schreef:Als er toevallig bij aanvraag of wijziging een incentive liep op dergelijke opties of men koppelde daar een verkoopswaarde aan zijn er altijd medewerkers die het nogal makkelijk aanvinken en er op gokken dat men het niet merkt.
Waarom gaat iedereen er altijd van uit dat hier "kwaad opzet" mee gemoeid is.

De TS heeft zelf toegegeven dat de optie "Daily Pass" op alle vroegere facturen staat, het is dus niets dat er "heimelijk" ingeslopen is. Alleen jammer dat hij niet wist wat de betekenis hiervan was. Hij kan dan ook beter die optie annuleren, of voor een goedkopere optie gaan (10 MB)

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:33
door fredo66
krisken schreef:...
Het is inderdaad een gratis optie : gebruik je dit niet, dan betaal je ook niet. Echter als je de optie wel gebruikt dan dient er (uiteraard) betaald te worden.
Ha ha, dat is de grap van de dag. Jouw betekenis van de term "gratis optie" is hilarisch. Alleen vrees ik dat je reactie ernstig bedoeld was, er stond geen smiley bij...

In dat geval: een 'optie' is een uitbreiding op een standaardaanbieding. Wanneer die uitbreiding doorgevoerd is en de klant moet MEER betalen spreken we duidelijk van een betaalde optie. Indien zijn bedrag gelijk blijft was het dus een gratis optie.

De zaken zijn dus heel eenvoudig: betaalde opties en gratis opties.
Uiteraard doen de telco's er alles aan om het onderscheid tussen deze 2 zo ondoorzichtig mogelijk te maken.
TS werd daar het zoveelste slachtoffer van.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:36
door iRockabizzydilly
Ik zeg totaal niet dat er perce kwaad opzet mee gemoeid is. Inderdaad, het staat telkens vermeld op factuur maar heel mijn 'claim' gaat over gokken op het feit dat men het niet opmerkt of niet verder bekijkt e.d.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:49
door krisken
Je moet enkel betalen bij gebruik in het buitenland en het is een optie. Dus hoe noem je dit dan???

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:49
door Tomby
Ik heb ondertussen eens alle paperassen nagekeken, en weliswaar staan dus een aantal opties op het contract (Vodafone Passport, Voice Mail, Travel Pass), maar nergens maar dan ook nergens staan die opties uitgelegd. Aan de desk zijn ze ons in elk geval ook niet verteld geweest, behalve misschien dat het standaard opties zijn die mee in het abonnement zitten. Trouwens, van opties waar je elke maand €0 op je factuur ziet staan, ga je er eigenlijk (allez, ik toch) van uit dat het iets extra is dat je gratis bij je abonnement krijgt.

Ik ga morgen dus in elk geval toch een poging doen om verhaal te halen, want ik vind een meerkost van €18 voor 2MB op een abonnement van €10 toch te gek voor woorden, zelfs al kun je claimen dat we ons maar beter moesten informeren.
iRockabizzydilly schreef:Als je belt naar klantendienst en je krijgt direct melding ivm accountmanager, heb je dan wel de optie gekozen om voor een ander nr als het uwe te bellen of krijg je nergens dergelijke optie?
Ik kreeg gewoon direct die melding. Helemaal geen menu of zo gekregen. En @Lord Utopia: ja, ik vind dat vreemd, want ik belde helemaal niet het gratis 6000 nummer voor Proximus klanten, maar het 078 nummer 'vanaf een ander toestel in Belgie'.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:54
door krisken
Tomby,

Probeer een BGC winkel binnen te stappen en uit te pluizen wat voor abonnement je hebt en welke opties daar aan vast zitten. Vooral de prijs van die opties en wat ze juist betekenen zijn hier van belang.

Eventueel kan je proberen om een extra bijdrage van 2 euro (europe 10MB) te bedingen ipv hetgeen wat je nu hebt, wat duidelijk veel te veel is voor jouw vrouw.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 15:59
door Tomby
krisken schreef:Probeer een BGC winkel binnen te stappen en uit te pluizen wat voor abonnement je hebt en welke opties daar aan vast zitten. Vooral de prijs van die opties en wat ze juist betekenen zijn hier van belang.
Ik was dat inderdaad al telefonisch van plan. Of denk je dat het gemakkelijker/beter is via een BGC winkel ?

De opties staan op zich wel duidelijk op de factuur, en kosten allemaal €0, maar het probleem is dus inderdaad van te weten wat ze inhouden:
* Internet on GSM 500MB: dat weet ik, da's gewoon haar maandelijkse databundel binnen Generation MTV 15
* Daily Travel Pass 50MB: is ondertussen duidelijk :D
* 100 minuten: gewoon haar 100 maandelijkse belminuten, vermoed ik
* ProxiComfort: geen idee
* Vodafone Passport: weet ik dankzij die andere Userbase thread waar ik op terecht kwam.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 25 sep 2013, 16:08
door nickz
ProxiComfort is een "tweede lijn" (een signaal als je een tweede oproep krijgt terwijl je aan het bellen bent en de mogelijkheid om gesprekken in wacht te zetten en te schakelen tussen twee gesprekken).

Voor die € 18 zou ik aanraden om te bellen naar de klantendienst. Als je zegt dat je deze optie nooit hebt gevraagd en je daar niet van op de hoogte was, dan zullen ze normaal gezien niet moeilijk doen en die € 18 gewoon crediteren (en je verbruik eventueel aanrekenen aan € 0,54 / MB).

Het is wel een feit dat Proximus tegenwoordig erg creatief is in het omzeilen van de door de EU opgelegde maximumtarieven voor roaming met allerlei ontransparante opties die ze zwaar promoten of zelfs ongevraagd aansmeren.

Sent from my Xperia Z using Tapatalk 4

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 04 okt 2013, 11:33
door Tomby
Nog effen een update.

Na een beetje aandringen had de helpdesk medewerker dan toch begrip voor mijn verhaal en zal het bedrag gecrediteerd worden. Hij ontkende ook formeel dat die opties standaard actief zijn op ons (of eender welk) abonnement, en de klant ze normaal expliciet moet vragen. In ons geval kregen we ze dus niet enkel ongevraagd, maar werden ze ons zelfs niet gezegd/uitgelegd.
iRockabizzydilly schreef:Jammer genoeg gebeuren dergelijke dingen dagelijks bij alle providers. Als er toevallig bij aanvraag of wijziging een incentive liep op dergelijke opties of men koppelde daar een verkoopswaarde aan zijn er altijd medewerkers die het nogal makkelijk aanvinken en er op gokken dat men het niet merkt.
Is dus duidelijk dat het inderdaad zoiets zal geweest zijn. Of de verkoper was gewoon heel onwetend en wist zelfs niet wat hij juist allemaal activeerde, want echt slim leek hij me niet (had ook de verkeerde soort SIM geactiveerd voor de iPhone die we op dat moment kochten waardoor mijn vrouw ook nog enkele dagen moest wachten eer ze kon bellen).

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 04 okt 2013, 12:35
door devastator
krisken schreef:Overigens voor data roaming heb je 4 opties (voor internet op je gsm)
- Betalen per kb
- Daily Travel Pass 10MB Europe (€2 per gebruikersdag)
- Daily Travel Pass 30MB Europe (€5.99 per gebruikersdag)
- Daily Travel Pass 50MB Europe (€18.15 per gebruikersdag)

Standaard zet men dit op "betalen per kB". Dus van zodra je dataverkeer genereert loopt de teller. Je kan dus dit goedkoper maken door één van de Travel Passes aan te schaffen (ik en mijnvriendin hebben bvb de 10MB optie). Ik vermoed dus dat je vrouw dit ooit zal veranderd hebben via bvb de hallo applicatie of via de e-services?
Mmm, waarom zou je de 50 MB nemen, als 5x10MB bijna de helft goedkoper is ?

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 04 okt 2013, 12:37
door iRockabizzydilly
'k Had al zo'n vermoeden, maar goed dat het dus gecrediteerd wordt.
Waar was dat misschien gebeurd?

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 04 okt 2013, 13:34
door Tomby
iRockabizzydilly schreef:Waar was dat misschien gebeurd?
In zo een standje in onze Carrefour. Toen de helpdeskmedewerker dat hoorde, hoorde ik hem effen gniffelen :P.

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 04 okt 2013, 13:36
door iRockabizzydilly
Een externe verkoper dus :P mja, intern passeerde daar wel wat van :wink:

Re: €18 voor 2MB vanuit Nederland !?!?

Geplaatst: 04 okt 2013, 14:26
door Lord Utopia
Carrefour zijn externe verkopers, ja. Dus geen Proximus-verkoper, maar partner.