Heel hard bedankt voor jullie tijd en reactie.
r2504 schreef:Type nummer graag... zo zijn er diverse modellen.
Model CH6514E
Wireless modem 3.0 (DOCSIS)
dajo schreef:Dat varieert. Deze morgen lag de VOIP er al uit na 4-tal uur denk ik.
r2504 schreef:Hoe besluit je dat die eruit ligt ? Is dat van buitenaf of ook intern ?
Omdat ik er niet meer mee kon bellen. De VOIP ATA heeft slechts 1 fysieke netwerk interface die rechtstreeks verbonden is met de TN-modem. Hij is dan niet meer bereikbaar via het LAN (ping noch webinterface), daar waar dit wel het geval was toen hij pas opgestart was. Inloggen om uit te zoeken wat het probleem is, gaat dus ook niet meer. Als hij achter mijn eigen router hangt, dan heb ik dit probleem nog nooit gehad.
dajo schreef:Bij de router(s) varieert het, kan soms vrij snel zijn maar soms na 3-4 dagen.
r2504 schreef:Wat doet een router achter je TN router ?
Vanalles en niets.

Hier een aantal van de redenen:
-als de connectie naar de modem wegvalt, is een toestel niet meer bereikbaar. Door quasi alles op de router te zetten, moet ik snel 1 toestel rebooten en alles werkt terug ipv de printer te herstarten, 5 minuten later de NAS, dan een andere NAS, dan de netwerkkabel van de pc, ...
-op de TN modem heb ik geen Gigabit ethernet
-ik moet toch een Wifi accesspoint installeren
-meerdere NAS en VOIP in 1 netwerk, dan is QOS wel handig
-ik wil dat televisie netwerkverkeer uit mijn eigen netwerk houden.
-...
Ik apprecieer je antwoord en tijd maar het probleem (of een soortgelijk) stelt zich ook zonder die eigen router. Voor het merendeel van hetgeen ik nodig heb is inderdaad een switch voldoende (noot: ik heb ook zitten testen met de router in switching modus).
r2504 schreef: besef je de gevolgen van een router achter een router... niet alléén de dubbele NAT
Neen, dat doe ik vermoedelijk niet , maar ik leer altijd wel graag wat bij, so shoot.

Voor de duidelijk als alles net gestart is, dan kan ik pingen naar 192.168.1.1 (mijn router, verschillende modellen getest) en 192.169.0.1 (TN modem/router). Na verloop van tijd faalt die laatste ping.
r2504 schreef: besef je de gevolgen van een router achter een router... maar vermoedelijk blokkeer je op je eigen WAN interface ook nog eens ICMP verkeer (zodat de TN router vermoedelijk denkt dat je toestel er niet meer is).
Neen, ook daar ik ken ik weinig/niets van, maar dat zou mogelijks wel wat verklaren. Ik had ook al wel eens in die richting gezocht en de configuratie zo ingesteld dat er niets geblokkeerd wordt, doch zonder enige verbetering. Hoe kan ik controleren of ICMP verkeer geblokkeer is, wordt hier een specifieke poort voor gebruikt?
r2504 schreef:
dajo schreef:en ben ik begonnen met meer achter eigen router(s) te stoppen om de oorzaak beter te kunnen elimineren.
Meer is net wat je niet mag doen... bij een probleem moet je terug gaan naar de essentie (en complexe dingen als extra routers vermijden als de pest).
dajo schreef:Ik heb zo niet echt de indruk dat er bij Telenet werk van dit probleem gemaakt wordt.
Dat vermoeden kan correct zijn... maar jij kan wel de oorzaak achterhalen van dit alles... en da's stap 1.
Daar heb je eigenlijk 100% gelijk in (al vind ik dat complexe dingen ook mogen werken hoor

). Daar de essentie nu is, dat mijn router de TN-modem/router niet meer kan bereiken, is het enige dat ik moet doen die router weghalen.
Als ik nu, in mijn kelder een oude laptop rechtstreeks aan die TN-modem/router hang, en ik laat die via een tooltje periodisch pingen naar 192.168.0.1 (TN-modem/router) en 8.8.8.8 (Google public DNS), dan zou dat 95% van de tijd moeten werken, correct?
En als het na een bepaalde tijd niet meer werkt, om pas terug te werken nadat ik de kabel even heb uitgetrokken, dan ligt het probleem bij Telenet? Is er nog iets waar ik moet opletten, om elk argument na die paar weken/dagen/uren testen weg te nemen dat het aan mijn laptop of de kabel ligt (of elk ander argument om me van het kastje naar de muur te sturen)?
De laptop geef ik een fixed IP address (192.168.0.2).
De firewall instellingen van de TN-modem/router zijn als volgt:
-Blokkeer gefragmenteerde IP pakketten: Niet actief
-Firewall bescherming: Niet actief (voor de duur van de test)
-UPnP actief: Niet actief
-DMZ adres: 192.168.0.2
Alvast bedankt voor enige reactie of aanvulling vooral dan op mijn allerlaatste vraag.
Noot: De Telenet-helpdesk kerel noemde het effectief "een gekend probleem dat computers die permanent aanstaan, na verloop van tijd niet meer bereikbaar zijn", ik heb dat niet uitgevonden of zo hoor, dat waren zijn woorden.
Uit al het bovenstaande lijkt dit een beetje verloren te zijn gegaan. Ik heb geen idee of het 1st, 2nd of 3rd level support was die me toen terug opgebeld heeft maar hij sprak alleszins met meer kennis van zaken dan de rest die ik al aan de lijn gekregen had (en hij belde zelf terug).
Het verbaast me niet dat Telenet geen prioriteit maakt van een dergelijk probleem daar mijn VOIP ATA hen inkomsten doet derven, mensen die servers met een SLA willen draaien maar een business abo moeten nemen, dergelijke problemen illegale torrent-activiteiten iets moeilijker maakt, ... Daarenboven is er hier nog geen VDSL dus hoe ontevreden ik ook mag zijn, er zijn geen echte alternatieven.
Voor de duidelijkheid, enkel de VOIP ATA in bovenstaande is voor mij van toepassing.
Daarom dat mijn post ook meer betrekking had op het zoeken naar een oplossing (of workaround) voor het probleem dan op het weerleggen/bevestigen dat het probleem bij Telenet ligt.