Pagina 1 van 1

Ombudsdienst: Massaal klachten Belgacom, Mobistar en Telenet

Geplaatst: 28 jun 2013, 09:28
door TiTanium
Vorig jaar kreeg de ombudsdienst voor telecommunicatie 25.984 klachten binnen. Dit is een stijging met 3.43% tegenover 2011, dan waren er namelijk 25.122 klachten.

Klachten gaan over facturatie, storingen en contracten. Maar een nieuw stevig groeiend pijnpunt voor de operatoren is de klantendienst, deze klachten zijn van 872 naar 1565 gegaan, een stijging van liefst +/-80%. Hieronder geef ik enkele cijfers mee:
  • Stijgende klachten klantendienst:
    • 1. Voo +41,52%
      2. Numericable +37,36%
      3. Scarlet +8,68%
      4. Belgacom/Proximus +4,36%
  • Dalende klachten klantendienst:
    • 1. Base/KPN -10%
      2. Telenet -4,44%
      3. Euphony -4,36%
  • Aantal klachten totaal in procenten:
    • 1. Belgacom/Proximus 41,43%
      2. Mobistar 23,94%
      3. Telenet 15,57%
De ombudsdienst heeft in 2012 31.068 klachten verwerkt, waarvan 90% in het voordeel van de klant is gevallen. Voor 93,10% van de klachten die ingediend zijn, kon een minnelijke schikking voorzien worden. Het aantal behandelde klachten zit al 5 jaar in stijgende lijn. In 2008 was dit nog 19.800 tegenover 31.068 nu (stijging van +/- 57%).

(bron: Knack)

Re: Ombudsdienst: Massaal klachten Belgacom, Mobistar en Tel

Geplaatst: 28 jun 2013, 10:05
door krisken
Ziet er niet goed uit voor Belgacom precies...
En Euphony heeft zelfs minder klachten...dus wss ook minder klanten :-)

Re: Ombudsdienst: Massaal klachten Belgacom, Mobistar en Tel

Geplaatst: 28 jun 2013, 11:20
door Maglor
Een zinniger statistiekje zou zijn om het percentage klachten relatief tov het aantal klanten te tonen. Nogal wiedes dat Belgacom/Proximus het leeuwendeel van de klachten heeft. Ze hebben dan ook het meest aantal klanten.

Re: Ombudsdienst: Massaal klachten Belgacom, Mobistar en Tel

Geplaatst: 28 jun 2013, 13:54
door TiTanium
^ Ik heb geprobeerd om voldoende cijfers bijeen te zoeken, maar doordat het versplintert is in zoveel onderdelen is dit moeilijk te maken. Hetgeen je kan bezien is dat het aantal klachten wel gestegen is, maar niet zo fel als bijvoorbeeld VOO. Ik denk op basis van het aantal klachten dat dat veel harder gaat doorwegen dan een provider die heel Belgiƫ bediend, zowel mobiel als via de koperlijn.

Re: Ombudsdienst: Massaal klachten Belgacom, Mobistar en Tel

Geplaatst: 30 jun 2013, 03:38
door gbmed
Hoge bomen vangen veel wind + alsmaar meer mondige mensen die bovendien al maar beter de weg weten te vinden om klacht in te dienen. Mijn dikke teen had deze trend evengoed kunnen voorspellen.

Ik hou niet van statistieken. Net zoals Mark Twain:

There are lies, damned lies and statistics.

Mark Twain
Durf jij te beweren - statistisch gesproken - dat de helpdesken slechter zijn dan vroeger ? Graag een wetenschappellijke studie die rekening houdt met alle variabelen in dit complex gegeven.

Re: Ombudsdienst: Massaal klachten Belgacom, Mobistar en Tel

Geplaatst: 30 jun 2013, 08:03
door Sylvester
Dit is me ook al opgevallen dat dit statistieken zonder waarde zijn !
Mobistar wordt vergeleken met Belgacom en Telenet. Die hebben allemaal verschillende producten. Totaal niet vergelijkbaar.
Ja, Mobistar heeft (had) ook TV, maar beperkt in tijd en aantal klanten, terwijl ze voor mobiele toepassingen weer meer klanten dan Telenet hebben.

Weer eentje om naast ons neer te leggen?

Re: Ombudsdienst: Massaal klachten Belgacom, Mobistar en Tel

Geplaatst: 30 jun 2013, 13:18
door frodo
Er staat ook te lezen dat de klachten bij TVVlaanderen met 150% zijn gestegen. :-(

Re: Ombudsdienst: Massaal klachten Belgacom, Mobistar en Tel

Geplaatst: 30 jun 2013, 13:31
door Roygenz
Wat klachten TVV betreft, als ik even zie op hun facebook pagina zijn er veel klachten van mensen die hun schotel slecht hebben uitgericht en dus veel storingen & uitval hebben, daar kan tvv natuurlijk niet veel aan doen buiten zeggen dat ze hun setup moeten nakijken. Aan de andere kant schijnen de standaard tvv ontvangers ook niet echt super te zijn, maar ik heb met die ontvangers geen ervaring eigenlijk.

Re: Ombudsdienst: Massaal klachten Belgacom, Mobistar en Tel

Geplaatst: 30 jun 2013, 13:35
door Sylvester
Eigen aan het systeem zeker. Velen die dat kopen en dan zeggen : "Kom ik doe dat snel even zelf".
Dat is natuurlijk het nadeel van TV Vlaanderen. Je moet er een beetje verstand van hebben als je het zelf doet.