Waze nav App

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

liber! schreef: 22 feb 2024, 10:40 Ik heb de laatste tijd vaak dat de box met geschatte aankomsttijd en aantal kilometers wegvalt op Android Auto, nog mensen dit probleem?
Ik heb dat ook af en toe, en hierboven was al eens de tip gegeven: even aantikken om het scherm te splitten (ik heb dan rechts YouTube Music) en dan terug normaal, en dat fixt het inderdaad voor mij.
EDIT: zie mijn post van 3 maand terug, ongeveer 10 posts hierboven.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 154 keer
Bedankt: 72 keer

Bericht

Neen, is vaak voor de rest van de rit. Een recalculate doen zorgt dat het er terugstaat.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Ook al voorgehad. Meestal valt het wel weg als je ergens geen ontvangst hebt, en komt het pas terug bij een recalculate...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Bericht

Update Waze zijn file gegevens ooit? Waar wacht hij op? Op meerdere mensen die waze hebben opstaan? Zondag ochtend 8uur, nooit is hier kans op file, tis maar een kleine stad

Deze ochtend ging ik winkelen (8uur) en doordat er nogal wat werkzaamheden zijn aan de winkeldacht ik Waze te gebruiken, en deze omweg me 4km extra kost (terwijl de winkel misschien net 1km ver ligt), wou hij me een binnenweg insturen omdat de hoofdweg nog file zou zijn (knalrood op de map), terwijl er enkel maar vogeltjes rondfladderden).
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 62 keer

Bericht

Waze maakt een combinatie van historische en recente gegevens. Als je denkt dat er echt iets serieus fout lijkt te staan in de historische gegevens ergens, wil ik daar gerust eens naar kijken (laat me dan in PM de locatie weten). Het is zeldzaam, maar soms durft er vervuiling van die data plaats te vinden dat Waze onnodige omwegen gaat voorstellen.

De enige andere zaken waar ik aan kan denken zijn een wegafsluiting die niet juist staat of een kleine, maar lastige, kaartfout.
Afbeelding Waze BeLux Coördinator / Global Champ
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 60 keer

Bericht

Gisteren vreemde vaststelling
2 inhammen op de A17, op elk stond een botsabsorber.
De 2de was gemerkt, de eerste niet, ik het nog voor ik bij de eerste was die gemerkt en mijn melding kwam bij de tweede terecht en blijkbaar was ik de enige niet gezien de teller bij de tweede

Een vrachtwagen zou beide vlucht inhammen niet kunnen gebruiken

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

LPS
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 37 keer

Bericht

Glodenox schreef: 03 aug 2017, 06:31 Voor zover ik weet is dit ongeveer hoe het werkt:
- bij een 'roodlichtcamera' (dus een camera die controleert of je door rood rijdt en waarschijnlijk ook je snelheid controleert): altijd een auditieve melding.
- bij een snelheidscamera: een goede 500 meter (meer bij hogere snelheden) voor de flitspaal wordt er gekeken of je sneller rijdt dan de maximumsnelheid. Indien wel: auditieve waarschuwing. Indien niet: alleen een melding op het scherm.
- bij een trajectcontrole: altijd auditieve waarschuwing.
- bij dummy camera's: nooit een melding, deze staan er om duidelijk te maken dat de camera die hier staat geen flitscamera is.

Er is geen optie om dit fijner in te stellen, behalve dan door bij 'Scherm & kaart > Meldingen op route' alle meldingen rond flitspalen uit te schakelen (maar dat wil je natuurlijk niet).
Hoewel dit bericht al zeer oud is, wil ik hier toch graag even op terugkomen. Elders geraak ik er niet wijs uit, en dit bericht is het meest to-the-point wat ik kan terugvinden... Vreemd, want voor dergelijke ergernissen is online altijd wel een oplossing te vinden...

Het zit zo: meestal zet ik Waze meestal op 'Alleen meldingen' om zo het aantal geluiden te beperken, onder andere maximaal bvb. het geluidje bij een snelheidsoverschrijding. Er zijn quasi geen gesproken meldingen, wat leuk is omdat Spotify niet onderbroken wordt / de kinderen niet gewekt worden bij een avondrit (een klein geluidje lukt nog, maar de "speed checkzone ahead" (of NL equivalent - schiet me momenteel niet te binnen) is too much in dat geval).

Ik zou graag evolueren van 'quasi geen gesproken meldingen' naar 'GEEN gesproken meldingen'. Ik denk dat ondertussen de mogelijkheid bestaat om de meldingen van 'roodlichtcamera' uit te schakelen (via 'Waarschuwingen en meldingen' > 'Meldingen' > 'Roodlichtcamera's' > 'Toon waarschuwing'). Ik heb het nog niet kunnen testen, dus ik hoop dat dit de - in mijn geval ongevraagde - gesproken meldingen uitschakelt in de stand 'Alleen meldingen'. Maar ik vrees er voor, omdat de optie spreekt over "toon", dus ik stel me er iets visueel bij voor, en niet het auditieve (enkel dit laatste wil ik graag uitschakelen).

Voor de trajectcontrole kan ik echter helemaal geen instelling vinden... Is dit ondertussen via de een of andere manier wel mogelijk, of bestaat er een work-around voor?

Thx :worship:
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

@LPS Die "Toon waarschuwing" gaat inderdaad alleen een visuele melding laten zien, zonder enige audio.

Ik vrees dat er hier niet meteen een optie of zelfs een workaround voor bestaat, noch heb ik weet van plannen hiervoor. Ik dacht nog even dat het aanmaken van een eigen stem een optie zou kunnen zijn, maar instructies zoals trajectcontroles worden daar nog altijd niet in ondersteund. Ik vrees dat ik dus niet meteen een oplossing heb.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Gisteren naar Nederland gereden en mij 2 keer vastgereden op 2 locaties waar de weg afgesloten was (blijkbaar al een hele tijd) maar Waze stuurde me er gewoon doorheen, althans probeerde het toch.

Vandaag eens gekeken op Google & Apple maps en daar staan deze wegen wel afgesloten en krijg ik een andere route terwijl Waze me er doorheen blijft sturen.

Verloopt het blokkeren van wegen bij geplande werken niet automatisch via aangeleverde data vanuit de overheid?
Toch ook bizar dat het algoritme van Waze het blijkbaar niet opvalt of dat er geen match is met Google Maps?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Heb je de moeite genomen om het te melden? Soms doet waze idd wel eens rare dingen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Ik heb ook ooit een aan een afgesloten weg gestaan die niet op Waze was aangeven, ik heb mij toen even opzij gezet en dit gemeld, 's avonds keek ik op de webkaart van Waze en de kaart was geüpdatet.
Als iets niet gemeld wordt is het logisch dat er al eens iets mis loopt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

devilkin schreef: 24 maa 2024, 09:09 Heb je de moeite genomen om het te melden? Soms doet waze idd wel eens rare dingen...
Ik ga eens moeten checken hoe dat kan in CarPlay.
Enige wat ik vandaag heb gedaan is nog eens wat testen met TomTom’s AmiGo app als alternatief.

Al blijft Waze & Google toch de beste manier om allerlei locaties te vinden, en dan zeker Waze vanwege de snelheidsmeter & flitsers.. maar na gisteren is het vertrouwen toch wel gehalveerd.

Toegevoegd na 4 minuten 8 seconden:
on4bam schreef: 24 maa 2024, 11:01 Ik heb ook ooit een aan een afgesloten weg gestaan die niet op Waze was aangeven, ik heb mij toen even opzij gezet en dit gemeld, 's avonds keek ik op de webkaart van Waze en de kaart was geüpdatet.
Als iets niet gemeld wordt is het logisch dat er al eens iets mis loopt.
Inderdaad. Ik ga eens kijken hoe ik dat (alsnog) kan doen, maar:

1. Ik was a te laat door een eerdere afgesloten oprit die niet op Waze stond.
2. Het is niet altijd mogelijk om je aan de kant te zetten / nog meer tijd te verliezen.

Mijn vraag is vooral hoe dit nu toch mogelijk is dat alle andere apps deze data wel hebben doorgekregen, die weg is al lang afgesloten ook. Het gaat mij dus om het algemeen (niet) kunnen vertrouwen van Waze en vooral dus dat ik me verbaas dat deze info niet vanuit officiële instanties doorloopt naar waze. Hoe / waarom dus.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 16 keer

Bericht

Over de situatie in Vlaanderen is er deze week toch veel in de media geweest. Er zijn 2 databases ivm. wegenwerken, 1 waar de gemeentes zelf moeten ingeven en 1 van de Vlaamse overheid. Maar de helft van de gemeentes vult de eerste niet aan. De (2?) vrijwilligers van Waze Belgium gebruiken maar 1 van die 2 databases.
Of er in Nederland een algemene database is en/of die accuraat wordt ingevuld weet ik niet. En mogelijks maken ze daar voor Waze ook geen gebruik van automatische updates en/of hebben ze maar beperkt of geen vrijwilligers die het onderhouden.

Welke bronnen Google en Apple maps gebruiken weet ik niet. Ik weet wel dat TomTom oa. gebruik maakt van OpenStreetMaps.
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Iemand anders sinds een van de laatste updates is het meld scherm op apple carplay aangepast.
Ik kan geen meldingen meer geven van voertuigen op de pechstrook.
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

Taaner242 schreef: 24 maa 2024, 17:23Over de situatie in Vlaanderen is er deze week toch veel in de media geweest. Er zijn 2 databases ivm. wegenwerken, 1 waar de gemeentes zelf moeten ingeven en 1 van de Vlaamse overheid. Maar de helft van de gemeentes vult de eerste niet aan. De (2?) vrijwilligers van Waze Belgium gebruiken maar 1 van die 2 databases.
Het zijn zo'n 300 vrijwilligers voor België. De journalist heeft me daar verkeerd geciteerd, want ik zei 2 coördinators en 300 vrijwilligers :bang:
Verder hebben Google Maps of Tomtom ook geen toegang tot die andere database. Die wordt alleen intern binnen de overheid gebruikt. Beter nog: Google Maps haalt 95% van zijn afsluitingen uit Waze. Dus ik weet ook niet meteen wat er daar fout is gelopen in Nederland.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 60 keer

Bericht

::steven:: schreef: 29 apr 2013, 08:11 Ik kijk alvast uit naar je ervaringen.
Rood licht / verkeerslichten worden in principe niet op een specifieke manier weer gegeven, dus hoef je ook nergens te melden.
Het is een ander verhaal natuurlijk, als er een nieuw kruispunt of rotonde werd voorzien.
oude post waar ik vermoedelijk door eigen fout op een verkeerde pagina terecht kwam
ik weet dat dit meespeelt, ik heb ook ooit een melding gemaakt van "gewone" driekleur die niet vermeld stond

echter vanmorgen alweer ondervonden mist
waar ik met mijn vorige GPS app perfect kon weten hoever ik nog van de friekleur verwijderd was en mogelijks moest afremmen omdat ik die niet kon zien door de mist vanmorgen met waze blind moeten rijden, spijtig, dit mis ik wel in die omstandigheden
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 127 keer

Bericht

Stomme vraag, maar zou me wel helpen nu ik een EV heb: is er een mogelijkheid om snel/makkelijk een EV laadpunt te zoeken nabij bestemming? Liefst al rijdend, zodat je eventueel al (lichtjes) kan uitwijken indien nodig (stel ik merk halverwege de heenrit dat ik anders niet meer terug ga geraken ;) )?
ooh. shiny.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 348 keer

Bericht

Vreemde vaststelling recent (en volgens mij was dat vroeger niet) : de snelheidsaanduiding in Waze is ineens maar in stappen van 3 a 4 km/u. Ik krijg dus bvb nooit 120km/u te zien, maar het gaat van 119km/u naar 122, en dan naar 126. En dat is ook met lagere snelheden zo.
Ben ik de enige met dat probleem ?

Verder toch hoe langer hoe meer ergernissen, al is het me nog altijd niet duidelijk of het aan Waze, Android, mijn telefoon, of mijn wagen (Mercedes) ligt:
* Al enkele keren voorgehad dat hij ineens stopt met navigeren. Ik zie dan nog enkel de kaart, maar mijn route is ineens weg.
* Af en toe dat de ETA aanduiding linksonder ineens weg is.
* Af en toe dat de zoekfunctie niets doet. Ik tik op het vergrootglas. Er komt 'zoeken' met een draaiend icoontje (*) maar het menu met Favorieten, Recent, enz... verschijnt niet. Ik keer dan terug en klik weer op het vergrootglas en dan werkt het wel direct.
En ik vergeet er wellicht nog enkele...

Allemaal kleine dingen, maar enorm irritant omdat je dan tijdens het rijden langer je aandacht kwijt bent.

(*) Totaal off-topic: maar wat is de term weer voor dat soort 'wachten' icoon ? Ik herinner me dat er daar een fancy woordje voor bestond, maar ik kan het me totaal niet meer herinneren.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 453 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Geen idee of het een recente fout is, maar Waze stuurt me de laatste tijd gemakkelijk naar dit kruispunt om me daar naar links te sturen:

Hoe kan ik dit correct melden dat dit aangepast wordt?

Want als je je weg daar niet kent en je moet naar links, maar je bent braaf en rijdt naar rechts, dan ben je tijdens drukke momenten daar behoorlijk gescheten.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 193 keer

Bericht

Ik heb het doorgegeven aan iemand die ik ken die de Waze map bewerkt en het werd snel doorgevoerd. Had zelf al even opgezocht waar dit precies was en het was in Kortrijk :)

Zal dus binnen enkele dagen wel aangepast zijn in de app.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Het snelste is om dit aan te geven in het Waze forum, als je zelf niet de benodigde rechten hebt om het te wijzigen.

Helaas is dit een soort van catch 22 situatie: om rechten te krijgen om zaken te wijzigen, moet je... zaken wijzigen, maar je hebt dan weer de rechten niet.
Is een goed systeem om foutieve wijzigingen tegen te gaan natuurlijk, zodat enkel geloofwaardige editors iets kunnen wijzigen, maar gezien je via een post op het forum niet zelf de credits krijgt op het Waze editor platform, zal je steeds moeten "smeken" om iets te wijzigen helaas.
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

Het is inderdaad een lastige situatie, maar eigenlijk laten we nog zeer veel aanpassingen toe. Alleen naarmate een weg belangrijker wordt, moeten we ons natuurlijk meer indekken tegen vandalisme :)

Ter info: er wordt momenteel hard gewerkt aan een "suggest an edit" functie binnen de kaartbewerkingswebsite. Voor sommige aanpassingen aan wegsegmenten is dit nu al mogelijk. Dan gaat een vertrouwde bewerker deze nakijken, en krijg je zelf nog het krediet voor de aanpassing.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Het is altijd afwegen en een evenwicht proberen vinden. Wij reden eens terug van Dardennen en er was blijkbaar iemand op het traject die continu meldingen zat te versturen. Tegen dat we in Brussel waren hadden we een vijftigtal meldingen gekregen die nergens op sloegen.

Een ander probleem hebben we recent dat bij de start van een route Waze de weg precies niet kan vinden en precies door de straten heen rijdt. Na enige tijd herstelt zich dat maar als je bvb verbinding verliest door een tunnel kan het opnieuw gebeuren.

Ook hebben we de laatste tijd soms dat de snelheid niet klopt. De snelheid verandert dan met 30km/u terwijl we gewoon constant rijden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 127 keer

Bericht

cloink schreef: 5 maanden geleden Stomme vraag, maar zou me wel helpen nu ik een EV heb: is er een mogelijkheid om snel/makkelijk een EV laadpunt te zoeken nabij bestemming? Liefst al rijdend, zodat je eventueel al (lichtjes) kan uitwijken indien nodig (stel ik merk halverwege de heenrit dat ik anders niet meer terug ga geraken ;) )?
Ik leid uit de radiostilte af dat dit (nog) niet kan? :cry:
ooh. shiny.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 94 keer

Bericht

bericht verwijderd
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Rocky2014
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Ik hoorde zeer veel positieve geluiden over waze maar bij mij toch wat minder geluk.
Ik heb tomtom app 20 euro per jaar omdat ik dat de beste gps systeem vind.
Daarnaast flitsmeister dash gekocht, zalig appaaraatje (niet perfect maar wel beter dan mijn waze ervaringen).
En daarnaast waze op de carplay op dit moment. Waze is raar; in bepaalde plaats; de flitspaal dat zegt die, ik keer op diezelfde baan terug, kom ook flitspaal tegen, toont het maar zegt nooit wat. Bizar. Heb al aan talloze instellingen zitten prutsen maar nada.

Dan naar Nieuwpoost ong 65 minuten rijden, trajectcontroles aangeven was ook maar zozo, nieveel goeste had die er in terwijl tomtom en FM wel goed waren, mss niet perfect maar wel goed.
Dan was er ne flitser, zag die ook staan op de brug en de enige die het aangaf was FM. Tomtom had ik verwacht dat die niks zou zeggen maar waze nietske. Ik weet het wel, mensen moeten dit doorgeven maar er zijn meer waze gebruikers dat ik zie, of niet doorgegeven of ook een probleem bij mij, geen idee.

Van waze hier kan ik niet zoveel goeds zeggen, FM oke en TT beste voor gps gebruik.
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

Als je niet te snel rijdt, zal Waze geen hoorbare waarschuwing geven bij gewone flitspalen (wel altijd een melding bij een verkeerslichtcamera). We zijn Waze HQ al jaren aan het zeggen dat mensen daar een optie voor willen hebben, maar jammer genoeg stellen staan ze niet te springen voor het toevoegen van meer opties, omdat slechts zeer weinig gebruikers daar ook echt gebruik van maken. We zullen het blijven aankaarten...

Persoonlijk kan ik geen andere gps meer verdragen. Die andere kaarten zijn maanden na veranderingen nog altijd niet aangepast en blijven dan onmogelijke routes geven of geven totaal foute snelheidslimieten aan, zonder een manier om dat vlot gemeld en verwerkt te krijgen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 193 keer

Bericht

Rocky2014 schreef: 1 maand geleden
Dan was er ne flitser, zag die ook staan op de brug en de enige die het aangaf was FM. Tomtom had ik verwacht dat die niks zou zeggen maar waze nietske. Ik weet het wel, mensen moeten dit doorgeven maar er zijn meer waze gebruikers dat ik zie, of niet doorgegeven of ook een probleem bij mij, geen idee.
Ben je zeker dat het een flitser is en geen ViaPass controle? Die zie je regelmatig op bruggen staan met hun mobiele controles. Dus technisch gezien is dat geen flitser die in Waze zou moeten staan.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De info van mobiele controles is natuurlijk ook afhankelijk van de input van gebruikers die deze melden als ze ze zien.
Vanuit CarPlay en in het bijzonder in het CarPlay Dashboard lijkt dit niet mogelijk zover ik ervaar.

FM had tot een paar maanden geleden ontzettend veel actieve gebruikers (vooral in Nederland) maar sinds de overname door Proximus hebben ze onpopulaire maatregelen doorgevoerd door prijsverhogingen en bijv. CarPlay betalend te maken.
Dit zal veel mensen weggejaagd hebben, hopelijk naar Waze als alternatief?

@Glodenox is het merkbaar / meetbaar voor Waze dat er een groei is ontstaan aan mogelijke overstappers? (Bijvoorbeeld rond de tijd dat FM wat negatieve pers kreeg ivm prijsverhogingen of mensen na een app update er achter komen dat ze moeten betalen zou je denken dat het aantal overstappers piekt).

Toegevoegd na 2 minuten 53 seconden:
Een functie die ik waardeer van TomTom (en NaviGo) echt mis bij Waze is de gemiddelde snelheid die je hebt gereden bij een trajectcontrole.
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

Ptoeneigh schreef: 1 maand geleden@Glodenox is het merkbaar / meetbaar voor Waze dat er een groei is ontstaan aan mogelijke overstappers? (Bijvoorbeeld rond de tijd dat FM wat negatieve pers kreeg ivm prijsverhogingen of mensen na een app update er achter komen dat ze moeten betalen zou je denken dat het aantal overstappers piekt).
Zeker, dit valt te zien in het aantal gelijktijdige gebruikers dat een serieuze sprong gemaakt heeft rond die periode: https://www.wazebelgium.be/stat/city.php?id=6
Ptoeneigh schreef: 1 maand geledenEen functie die ik waardeer van TomTom (en NaviGo) echt mis bij Waze is de gemiddelde snelheid die je hebt gereden bij een trajectcontrole.
Waze heeft laten weten dat ze niet van plan zijn om die functie toe te voegen. Op zich is er al de maximumsnelheid die getoond wordt en dit soort controles komt wereldwijd nog te weinig voor om er veel extra tijd in te steken. Ze zijn ook niet overtuigd van de exacte toegevoegde waarde van die gemiddelde snelheid en willen niet de verantwoordelijkheid op zich nemen als mensen zo denken even sneller te mogen rijden dan de maximumsnelheid, maar toch een boete te pakken hebben.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bedankt voor de info @Glodenox !
Ik ben het er volledig mee eens of in ieder geval van mening dat een navigatie app vooral een handig hulpmiddel is om veiliger te kunnen rijden en niet om politiecontroles te vermijden of bijvoorbeeld als notoire hardrijder alleen je snelheid aan te passen op plekken waar de pakkans te groot is. Je gewoon aan de verkeersregels houden is natuurlijk een prima idee.
Even een seintje krijgen van Waze om op te letten dat je niet met 6 km te hard langs een flitspaal of door een trajectcontrole gaat is natuurlijk prima om onnodige boetes te voorkomen.

Plus daarbij twijfel ik wel eens over de toegelaten snelheid en dan is Waze ook een handig hulpmiddel, in de meeste gevallen staat die toch correct aangegeven in de app.

Zeker voor iets dat gratis is ben ik zeer content!
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Enig idee of de tijdsafhankelijke snelheid van onder andere Nederland in de toekomst in de app komt?
Ik rij geregeld in NL en vind het vooral lastig rond de tijdswissel en als je rond steden rijdt.
Jap
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Bericht

@Glodenox Enig idee of Waze ooit eens de trajectcontrolebalk die op smartphone getoond wordt (en toont dat je nog in de trajectcontrole zit), ook zal tonen op Android Auto/Carplay? Het gebrek aan die balk is al jaren mijn grootste frustratie met Waze.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

cadsite schreef: 1 maand geleden Enig idee of de tijdsafhankelijke snelheid van onder andere Nederland in de toekomst in de app komt?
Ik rij geregeld in NL en vind het vooral lastig rond de tijdswissel en als je rond steden rijdt.
Ik heb eens gelezen dat dit voor Waze moeilijk te implementeren was.

Maar: in het regeerakkoord in Nederland staat dat ze die flauwe zever (met 100 overdag en 130 na 19u) willen afschaffen en gewoon weer naar 130 willen gaan waar mogelijk. Dat is natuurlijk ook een oplossing ;-)
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik las dat die "waar mogelijk" over een marginaal deel zou gaan, dus ze zijn er nog lang niet vanaf.
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

cadsite schreef: 1 maand geledenEnig idee of de tijdsafhankelijke snelheid van onder andere Nederland in de toekomst in de app komt?
Het komt, maar ik durf geen uitspraak meer te doen over wanneer. Hetzelfde geldt voor de dynamische zone 30's in België. Waze is nu eerst heel hun systeem om tijdsgebaseerde restricties in te geven aan het vernieuwen (wordt bijvoorbeeld gebruikt in schoolstraten en autoluwe gebieden binnen bepaalde uren) en dat blokkeert dus het kunnen ondersteunen van tijdsgebaseerde snelheidslimieten. Ze dachten dat dit een relatief makkelijke stap ging zijn, maar die functie is een stuk uitgebreid geraakt met zaken als schoolvakanties, herbruikbare templates, etc.
Jap schreef: 1 maand geleden@Glodenox Enig idee of Waze ooit eens de trajectcontrolebalk die op smartphone getoond wordt (en toont dat je nog in de trajectcontrole zit), ook zal tonen op Android Auto/Carplay? Het gebrek aan die balk is al jaren mijn grootste frustratie met Waze.
Na veel gedoe hebben we Waze kunnen overtuigen om een gesproken instructie "einde trajectcontrole" te laten toevoegen, maar het toevoegen van deze balk is blijkbaar niet makkelijk of gewoon een heel lage prioriteit voor hen. Ik durf er dus geen uitspraken over doen. Maar weet wel dat de community hiervan op de hoogte is en dat ze dit met enige regelmaat bij Waze blijven aankaarten.
Jap
Member
Member

Bericht

Bedankt voor de input, @Glodenox! Vind het nog steeds vreemd dat dit een issue zou zijn; de balk bestaat al op smartphone dus hem toevoegen aan AA/Carplay lijkt me niet zo moeilijk (maar ik ben absoluut geen developer).
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

Jap schreef: 1 maand geleden Bedankt voor de input, @Glodenox! Vind het nog steeds vreemd dat dit een issue zou zijn; de balk bestaat al op smartphone dus hem toevoegen aan AA/Carplay lijkt me niet zo moeilijk (maar ik ben absoluut geen developer).
Van wat ik begrepen heb: in Android Auto moet men met bepaalde componenten werken om de interface mee op te bouwen. Zo'n balk maakt geen deel uit van de beschikbare componenten. Waze heeft ondertussen al meerdere componenten laten toevoegen door Google, dus de kans bestaat zeker nog dat ze het gaan toevoegen. Maar zoals ik al eerder gezegd heb: wereldwijd komen trajectcontroles nog te weinig voor om het een hoge prioriteit te geven, jammer genoeg.
Jap
Member
Member

Bericht

Het lijkt erop dat ik voor het eerst zal moeten duimen voor meer trajectcontroles... 😅
Rocky2014
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Zijn er hier nog die de fm dash hebben?

Het zal je verbazen welke reden wrm ik dat ding heb aangeschaft; ik kwam vd cinema zo richting Gentbrugge naar huis en wat ik niet wist is dat er daar trajectcontrole was.
Boete natuurlijk.
Ook ben ik nogal vergeetachtig; ik mag nog ne flitspaal/trajectcontrole weten staan/zijn, ik ben soms zodanig aan iets aant denken dat ik het zou durven vergeten, er niet opletten haha.
Ik zal oud aan het worden zijn denk ik ppff. Vroeger had ik dat zo niet als ik met de wagen aan het rijden was maar nu, alsof ik meer in dromenland zit ofzo en niet dat ik een accident ofzo zou veroorzaken ze dat nu niet maar toch gelijk in dromenlandachtig gedoe, waarschijnlijk door al dat trage rijden met die 30 en 50. Want ik heb vandaag met veel risico eens wat meer petrol gegeven en dan merk je dat je geene tijd hebt om in dromenland te zitten, je bent gewoon meer geconcentreerd omdat je sneller aant gaan ben.

Waar ik woon of in mijn gemeente moede niet snel verwachten dat ne waze of fm een mobiele flitser zal aanduiden, dus een boete van mobiele flitser is de kans nog vrij groot in om te hebben.