Glodenox schreef: ↑03 aug 2017, 06:31
Voor zover ik weet is dit ongeveer hoe het werkt:
- bij een 'roodlichtcamera' (dus een camera die controleert of je door rood rijdt en waarschijnlijk ook je snelheid controleert): altijd een auditieve melding.
- bij een snelheidscamera: een goede 500 meter (meer bij hogere snelheden) voor de flitspaal wordt er gekeken of je sneller rijdt dan de maximumsnelheid. Indien wel: auditieve waarschuwing. Indien niet: alleen een melding op het scherm.
- bij een trajectcontrole: altijd auditieve waarschuwing.
- bij dummy camera's: nooit een melding, deze staan er om duidelijk te maken dat de camera die hier staat geen flitscamera is.
Er is geen optie om dit fijner in te stellen, behalve dan door bij 'Scherm & kaart > Meldingen op route' alle meldingen rond flitspalen uit te schakelen (maar dat wil je natuurlijk niet).
Hoewel dit bericht al zeer oud is, wil ik hier toch graag even op terugkomen. Elders geraak ik er niet wijs uit, en dit bericht is het meest to-the-point wat ik kan terugvinden... Vreemd, want voor dergelijke ergernissen is online altijd wel een oplossing te vinden...
Het zit zo: meestal zet ik Waze meestal op 'Alleen meldingen' om zo het aantal geluiden te beperken, onder andere maximaal bvb. het geluidje bij een snelheidsoverschrijding. Er zijn
quasi geen gesproken meldingen, wat leuk is omdat Spotify niet onderbroken wordt / de kinderen niet gewekt worden bij een avondrit (een klein geluidje lukt nog, maar de "speed checkzone ahead" (of NL equivalent - schiet me momenteel niet te binnen) is too much in dat geval).
Ik zou graag evolueren van 'quasi geen gesproken meldingen' naar 'GEEN gesproken meldingen'. Ik denk dat ondertussen de mogelijkheid bestaat om de meldingen van '
roodlichtcamera' uit te schakelen (via 'Waarschuwingen en meldingen' > 'Meldingen' > 'Roodlichtcamera's' > 'Toon waarschuwing'). Ik heb het nog niet kunnen testen, dus ik hoop dat dit de - in mijn geval ongevraagde - gesproken meldingen uitschakelt in de stand 'Alleen meldingen'. Maar ik vrees er voor, omdat de optie spreekt over "toon", dus ik stel me er iets visueel bij voor, en niet het auditieve (enkel dit laatste wil ik graag uitschakelen).
Voor de
trajectcontrole kan ik echter helemaal geen instelling vinden... Is dit ondertussen via de een of andere manier wel mogelijk, of bestaat er een work-around voor?
Thx