Waze nav App

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 60 keer

Bericht

Met die update is ook de UI gewijzigd. Geen melding van gekregen, moet je dat dan uitzoeken terwijl je aan t rijden bent? Immers je stapt toch op het normale uur voor het woon-werkverkeer
devilkin schreef:Vandaag gemerkt dat waze een opfrissing gekregen heeft (op Android toch). Er is nu ook ondersteuning voor de wide-screen Android auto interfaces.

Wel nog altijd geen aanduiding voor de lengte van een traject controle.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 749 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

devilkin schreef: 09 mei 2023, 06:15 Die had je eigenlijk al - zolang je Waze op het grote stuk wou houden (niet als side app)

Bij goede splitscreen krijg je Waze op 3/4 van het scherm, en 1/4 is dan een andere app (bvb een podcasting app)
Ik kon - tot enkele dagen geleden - geen split screen hebben met Waze. Wel met Google Maps.
Sinds de update kan ik dat wel: Waze op 2/3 en een audio-app (die werkt met AA) op 1/3.
Nu is het stukje Waze natuurlijk héél klein.

@uitzoeken
Als je die split-screen niet activeert (met een druk op de knop) blijf je gewoon full-screen met Waze.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

Bericht

Tiens, ik heb al een hele poos een split screen in Waze. Als ik op de rechter zijkant tikte kreeg ik daar de Spotify app te zien.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 583 keer
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik had sinds enkele weken de split screen bij Waze, toen werkten de spraak-commando's niet meer.
Met deze update zijn de spraak-commando's weer terug.

Voor woon-werk verkeer vind ik de split screen handig, Waze is dan om de beste route te weten, maar de route ken je wel.
Als je echt navigatie nodig hebt naar een nieuwe bestemming, is full screen het duidelijkste.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Ik heb nu Waze 4.94.0.3 en de vorige versie had nog geen Waze-split screen (ik kan niet zien welke versie ik voordien had).
Deze versie heeft het alleszins wel.
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 17 keer

Bericht

bruma schreef: 09 mei 2023, 06:25 s.

Wel nog altijd geen aanduiding voor de lengte van een traject controle.

Dit mis ik ook wel, vooral nu hier in e buurt de traject controles de pan beginnen uit te swingen. pfff 7 nieuwe in de gemeente. vooral 30 per uur trajectjes.

Fietsstraten komen hier als paddestoelen uit de grond. kan dit ook in waze verwerkt worden??
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

stefke schreef: 10 mei 2023, 14:27Fietsstraten komen hier als paddestoelen uit de grond. kan dit ook in waze verwerkt worden??
Wat is er speciaal aan fietsstraten? Welke melding, los van de snelheidsindicator, had je daar gewenst?
stefke
Pro Member
Pro Member

Bericht

Omdat je ook niet mag voorsteken en vooral de snelheid. Maar denk dat ik dit meer schreef uit fustratie. Hier hebben ze zelf een soort van voorang van links uitgevonden. Hoofdbaan gaan niet rechtdoor maar maakt de bocht naar een zijstraat. De baan rechtdoor wordt dan zijstraat. Nieuwe informatie borden waar niemand aan uit geraakt.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

De snelheid wordt toch weergegeven in Waze? Indien dat niet het geval is, zou ik een "map issue" aanmaken, zodat het alsnog kan gefixt worden.
De andere te volgen regels... tja. Er is toch ook geen melding van "bebouwde kom", want daar gelden ook weer andere regels (oa over voorbijsteken)?

Bonheiden (vlakbij Mechelen) is zowat volledig fietsstraat, op de grote assen na. Onlogisch vind ik dat overigens niet, maar het je kan daar ook niet beweren dat je het niet ziet :).
https://www.google.be/maps/@51.0207087, ... 384!8i8192
- een bord bij het begin
- een brede strook met "fietsstraat" midden op straat
- een nogal rare stippellijn in het midden op de ganse straat
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 173 keer

Bericht

Wat mij stoort aan de update is de wijziging in locatie van de 'knoppen'. Vroeger stonden die linksonder en nu rechtsboven. Veel minder gebruiksvriendelijk, zeker in full screen mode super onhandig want nog verder van de chauffeur.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
stefke
Pro Member
Pro Member

Bericht

Tja Bonheiden is een buurgemeente van Tremelo baal dus vandaar dat ze hier ook zo'n goede plannen hebben om het de auto's moeilijk te maken. alles verander hier sinds einde vorige week.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 348 keer

Bericht

SPR schreef: 09 mei 2023, 08:59 Tiens, ik heb al een hele poos een split screen in Waze. Als ik op de rechter zijkant tikte kreeg ik daar de Spotify app te zien.
Volgens mij is de wijziging dat dat nu ook kan op kleine displays. Op mijn Mercedessen (oude MBUX) kon dat nooit, maar sinds de update wel. Tussentijds een vervangwagen gehad die wel breedbeeld Android Auto kon, en daarop kon ik inderdaad toen ook al tegelijk Waze en YouTube Music zien.
StinkyPanda
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 9 keer

Bericht

Ik heb sinds de split screen update last van wazig beeld bij Waze en Google maps
Wanneer Android auto opstart is het beeld scherp, maar na 10sec rijden wordt het ineens wazig.

Heeft nog iemand dit probleem of een eventuele oplossing ?
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

Ptoeneigh schreef: 17 apr 2023, 07:47 Ik gebruik waze via (wireless) CarPlay, merk een enorme battery drain en m’n iPhone (12 pro Max iOS 16) voelt erg warm aan.
Als ik andere navigatie apps gebruik (en waze geforceerd sluit) heb ik dit probleem niet.

Via Google kom ik het probleem heel vaak tegen, het lijkt erger sinds iOS 16, ik wil de schuld dus niet direct bij de waze app leggen want anderen melden de issue ook bij Google maps en YouTube music maar ik vraag me wel af: zijn er nog mensen die dit is opgevallen, en is hier iets van bekend bij waze?

in de instellingen van mijn iPhone, bij batterij verbruik zie het inderdaad dramatisch dalen waarbij waze dan voor 70% van het verbruik zorgt.

Toch gebruik ik de app het liefst vanwege de snelheidswaaschuwingen / snelheidsmeter in CarPlay.
Update: het probleem blijft vrijwel constant aanwezig maar ik ben wel verder gaan zoeken.

Vandaag omdat we een toeristische route wilden rijden heb ik een trial van TomTom genomen en GPX ingeladen. Offline maps download.

En wat denk je: de telefoon had na 2,5u nog 93% batterij en werd totaal niet warm tijdens CarPlay.

Nu kan het natuurlijk ook aan het data verbruik van waze liggen en mijn matige orange data verbinding maar ik weet in ieder geval nu dat er niets mis is met mijn iPhone of wagen.

Toevallig gezien dat TomTom nu ook een gratis app heef die op waze lijkt “amigo” heet ze. Die zal ik ook eens testen en vergelijken.

Begrip me niet verkeerd, ik ben al jaren een fan van waze en heb het iedereen aangeraden maar nu de laatste maanden m’n iPhone als een ware eierkoker in m’n broekzak zit te branden en m’n batterij leeg trekt kan ik niet anders dan beginnen zoeken naar oorzaken en oplossingen. En dat is natuurlijk verdomd moeilijk als je enkel maar op user level kunt vaststellen dat je batterij leegloopt, de internet verbinding actief is met voldoende signaal maar veder geen logs ziet. (Wel zie ik natuurlijk een absurd batterij verbruik maar relatief weinig dataverbruik door Waze).

Nu, andere Google apps zoals YouTube music of Google maps werken ook niet optimaal maar ik vind het dan frappant dat TomTom het wel voor elkaar krijgt. Dan ben ik zelfs bereid om uitzonderlijk ook die €19,95 per jaar te betalen.

Update 2: nu ook de gratis TomTom NaviGO (die erg op Waze lijkt en enkel online werkt) getest en ook geen batterij issues of oververhitte iPhone.
Ik zie dat mensen over andere apps ook deze issues melden maar uiteindelijk krijgen de ontwikkelaars dit wel opgelost. Ik hoop dat hier door Waze onderzoek naar kan worden gedaan. Ik ben meer dan bereid hier aan mee te werken!
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 453 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Ik ben nog altijd een tevreden gebruiker van waze, maar de app is echt niet meer zo praktisch als vroeger.
De route rondom de pijl wordt weg gedrukt in een hoekje:
Screenshot_20230520_150711_com.waze.jpg
Screenshot_20230517_183057_com.waze.jpg
De max. snelheid is niet te zien, de snelheid soms ook niet en de route is soms echt niet te zien.
In de eerste screenshot zie je, als je heel goed kijkt, dat er 2 wegen naar links zijn, maar om te zien de welke je moet nemen moet je al behoorlijk goed kijken.
Is dit zoals het zou moeten zijn, of heb ik een instelling verkeerd ingesteld voor mijn gsm-schermformaat? :oops:

Misschien dat het beter is als de gsm in portrait wordt geplaatst, maar daar ben ik niets mee, de houder in mijn auto kan enkel in landscape.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 62 keer

Bericht

Er lijkt me daar inderdaad iets fout te lopen. Ik zie ook dat de oranje knop en snelheidsmeter veel hoger staan dan normaal. Het lijkt er een beetje op alsof je het toetsenbord geactiveerd had staan en dat de app na het sluiten daarvan niet meer terug de beschikbare hoogte is gaan gebruiken.

Ik heb het in elk geval zelf nog niet zien passeren. Je kan waarschijnlijk best rechtstreeks contact opnemen met Waze via het contactformulier of op hun Facebook-account.
Afbeelding Waze BeLux Coördinator / Global Champ
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

OK, zal ik doen. Bedankt.
Dit zijn schermopnames op andere dagen (17/05 & 20/05), dus niet een enkel moment.

Ik heb nu, (binnen) eens een nieuwe route gestart en dan staat de oranje bol wel juist, maar de route wordt nog altijd zo in een hoekje geduwd. De zwarte rechthoek is vééél te prominent aanwezig.
Afbeelding
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

@Ptoeneigh Ik merk nu pas je bericht op. Je kan waarschijnlijk ook best rechtstreeks contact opnemen met Waze hierover. Sowieso gaat de combinatie 3D kaartweergave + gps + netwerk wel wat moeite vragen van toestellen, maar als anderen het niet hebben lijkt het me wel een onderzoek waard bij Waze. Het kan inderdaad altijd zijn dat een samenloop van omstandigheden voor problemen zorgt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer

Bericht

heist_175 schreef: 10 mei 2023, 15:16 Wat is er speciaal aan fietsstraten? Welke melding, los van de snelheidsindicator, had je daar gewenst?
Een reminder dat je fietsers niet mag inhalen, zou super zijn.
Het is zo een reflex om fietsers te passeren, dat ik er gewoon niet bij stilsta en mijn frank meestal past valt als ik de fietser al voorbij ben.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Een watermerk van een fiets over de hele kaart, of een fiets onder de max. snelheid is inderdaad een goed idee
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 67 keer

Bericht

Ik heb terug de Waze versie geïnstalleerd zonder de UI overhaul en splitscreen. Verschillende elementen die het voor mij minder gebruiksvriendelijk maakten met Android Auto.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 83 keer

Bericht

Deze week gemerkt dat Waze met CarPlay de instructies niet meer correct zegt. Ik krijg enkel nog de "vervolgens ..." instructies te horen. Ook eens de TomTom app geprobeerd, deze geeft de instructies wel correct door dus het is een specifiek Waze probleem.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

Klopt. We zijn op de hoogte van problemen in de op voorhand ingesproken stemmen in Waze. Dit blijkt een wereldwijd probleem te zijn sinds een recente update van Waze. De stemmen die eender welke tekst kunnen omzetten naar spraak (zoals Jasmien of Femke) hebben geen last van deze bug en zouden dus tijdelijk gebruikt kunnen worden om dit probleem te omzeilen.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Ergernis vorig (lang) weekend. Met Waze naar Aachen maar eerst een stop net voor de grens, dus nog in Belgie. Geen probleem. Na onze fietstocht rijden we verder en is de begeleiding in het Duits terwijl er niets aan de settings veranderd is. Uiteindelijk in de settings moeten duiken om de stem weer in het NL te krijgen. Waarom beslist Waze om uit zichzelf de taal te veranderen? Een maand geleden idem toen we vanuit Zaventem naar huis reden (zoals hier reeds vermeld) US stem ingesteld en plots meldingen in het Japans.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

Nog iemand last sedert de laatste update van Waze in Android Auto dat het scherm niet meer wijzigd als je lichten aan gaan?

Vroeger was het zo dat tijdens de dag een witte kaart was en s'nachts een grijze kaart kwam (minder intens). Bij mijn Skoda lukt dit niet meer. Op gelijk wat dat Android auto staat, dag, nacht of automatisch, hij blijft wit en intens.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Nope, geen last mee. Je kan wel in waze zelf ook instellen dacht ik.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DiffieHM
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Is er eigenlijk een manier (op iOS) om snel tussen voertuigen te wisselen? Heb bv auto en moto en voor elk daarvan heb ik andere brandstof / wegvoorkeuren etc. Momenteel gebruik ik voor moto gewoon Google Maps om te vermijden dat ik bij elke sessie verschillende instellingen moet aanpassen.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Ondertussen het taal probleem opgelost.
Reminder: na een trip in Japan werden melding van trajectcontrole e.d. in het Japans vermeld terwijl de navigatie in English US stond. Een maand nadat we weer thuis waren was dat nog zo.

Na het veranderen van de taal en daarna weer English US in te stellen zijn de meldingen opnieuw in orde. Dit was op een Iphone (van de zoon).

Ook op een andere Iphone (van mijn vrouw) is de spontaan naar het Duits veranderde taal na het opnieuw naar NL in te stellen opnieuw in orde.

Ergens zit toch een bug als Waze zonder user input talen gaat veranderen omdat je toevallig de grens over gaat of dichtbij de grens komt.
Het veranderen van de taal gebeurt niet tijdens een rit maar wanneer Waze een volgende keer gestart wordt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

on4bam schreef: 08 jun 2023, 09:27 Ergens zit toch een bug als Waze zonder user input talen gaat veranderen omdat je toevallig de grens over gaat of dichtbij de grens komt.
Het veranderen van de taal gebeurt niet tijdens een rit maar wanneer Waze een volgende keer gestart wordt.
Dit is jammer genoeg een lang gekend probleem dat we jaar na jaar blijven aankaarten bij hen. Het blijft een vreemde logica, die alleen steek houdt de eerste keer dat je de app opent.
MVO
Starter
Starter

Bericht

Wij (mijn man en ik) rijden beide met de wase navigatie en Android auto). Telefoons zijn identiek. We zijn nog nooit met deze auto of met onze telefoons in het buitenland geweest. Meldingen van trajectcontrole komen bij mij in het Engels, bij mijn man in het Nederlands.
De talen in de Apps staan bij beide telefoons identiek... ook het stemgeluid is anders bij mij (scherp en irretant).
Is dit een wase probleem, een probleem van Android auto, google assistent???
Waar moeten we zoeken naar het verschil tussen de beide telefoons?
Het is een engel die het ons kan vertellen!
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

MVO schreef: 11 jun 2023, 12:24Is dit een wase probleem, een probleem van Android auto, google assistent???
Waar moeten we zoeken naar het verschil tussen de beide telefoons?
Het is een engel die het ons kan vertellen!
Waze maakt gebruik van twee soorten stemmen. Er zijn de op voorhand ingesproken stemmen die ondersteuning bieden voor bepaalde instructies en er zijn stemmen die eender welke tekst kunnen uitspreken. Een ietwat verborgen deel van dit systeem is dat er gebruik gemaakt wordt van het tweede type stem wanneer de eerste een instructie niet kent. Dat gebeurt dus bij o.a. trajectcontroles en spoorwegovergangen. De gekozen stem is dus niet altijd de enige stem die je zult horen bij het eerste type stem.

Waze valt terug op de meest recent gekozen stem van het tweede type. Dit was in jouw geval waarschijnlijk de stem "Amy" en bij je man "Femke". De reden voor dit verschil kan ik zo niet meteen geven.

De oplossing voor je probleem is dus de stem "Jasmien" of "Femke" te kiezen in de instellingen en daarna terug de vorige stem (ik vermoed "Thomas" of "Bram"?) in te stellen. Zo zal Jasmien of Femke terug inspringen op de momenten dat Thomas of Bram een bepaalde instructie niet kent. Het gaan dan dus wel twee verschillende stemmen blijven als je voor Thomas of Bram kiest.

Je kan ook meer algemene informatie terugvinden over de stemmen in Waze op https://www.wazebelgium.be/nl/waze-stemmen/
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

IMG_6571.png
Weet iemand wat het ruit symbool met 3+ wil zeggen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

Die aanduiding slaat op carpool-rijstroken. Soms kan je andere rijstroken/wegen gebruiken als je met voldoende mensen in de wagen zit en Waze kan daar rekening mee houden. Maar je krijgt die optie alleen als je een route instelt die in de buurt komt van zo'n rijstrook.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 81 keer

Bericht

Wat zou er staan te gebeuren bij waze?

https://gocar.be/nl/autonieuws/boetes/e ... en-op-waze

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

Sorry hoor, maar dat is echt clickbait-journalistiek. Ja, Waze is onderdeel van Geo geworden in plaats van een eerder op zichzelf staand bedrijf en sommige dubbele afdelingen worden daardoor samengevoegd. Nee, die mensen die daar werken worden niet zomaar ontslagen, maar worden (indien haalbaar) ergens anders binnen Google te werk gesteld. Maar dat heeft allemaal niets te maken met de meldingen die in Waze getoond gaan worden of de toekomst van Waze in zijn geheel.

De manier waarop de data van Waze verzameld en gebruikt wordt is helemaal anders dan die van Google Maps. Het zijn nog altijd twee kaarten die volledig los staan van elkaar, met dan ook nog eens een redelijk verschillend doel. Samenvoegen is dus niet echt een optie en Waze stopzetten zou een ronduit domme beslissing zijn als je het marktaandeel bekijkt. De vergadering van hoe de inclusie van Waze binnen het Geo-team gaat gebeuren heeft al maanden geleden plaatsgevonden. Die grote lijnen zijn al lang uitgezet.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Gisteren was mijn Waze in de war: links werd rechts en omgekeerd.
De kaartaanduiding was juist, maar de instructie op het scherm zei "ga naar links" en de kaart toonde "naar rechts". Verwarrend :).
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

heist_175 schreef: 12 jul 2023, 08:06 Gisteren was mijn Waze in de war: links werd rechts en omgekeerd.
De kaartaanduiding was juist, maar de instructie op het scherm zei "ga naar links" en de kaart toonde "naar rechts". Verwarrend :).
Je moet de stem veranderen van vrouw naar man en 't is opgelost. :wink:
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Bericht

Was dit overal het geval of alleen op 1 bepaald punt? In principe zijn de visuele instructie en de uitgesproken tekst volledig aan elkaar verbonden, dus het is me niet echt duidelijk hoe dat kan gebeuren. Alleen een speciale stem waar men dit als "grap" heeft toegevoegd zou dit kunnen verklaren.

Ik ben in elk geval niet op de hoogte van een algemeen probleem hierrond.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 583 keer
Bedankt: 135 keer

Bericht

Ik heb het een maandje geleden ook een keer gehad. Het was over de ganse rit. De dag nadien was het vanzelf opgelost.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Ik heb aan Waze niets aangepast, noch de stem recent verwisseld ofzo. Ik heb al jaren dezelfde stem. Het was ook niet echt een "grap", want ik ben de enige die toegang heeft tot mijn smartphone en 's ochtends waren de instructies nog correct.
Het was trouwens de ganse rit zo.

Sindsdien niet meer in de auto geweest.