Pagina 1 van 1

Bellen via Gigaset.net

Geplaatst: 07 apr 2013, 11:57
door heist_175
Ik las in de manual van mijn C610IP
Het Gigaset.net is een VOIP- dienst van Gigaset Cimmunications GmbH waarmee u gratis kunt telefoneren met andere gebruikers van Gigaset VOIP-apparaten
Ik heb ondertussen al enkele mensen helpen overschaken naar VOIP met een Gigaset telefoon, dus ik probeerde het even uit.
Zij kregen mij wel te horen, maar ik hen niet.
Configuratie langs beide kanten is 100% hetzelfde: Belgacom bbox2, N300 + C610IP.

Op de Gigaset pagina met FAQ over Gigaset.net vond ik
A connection is established with the other party, but you can't hear them and/or they cannot hear you
Het antwoord op dit probleem is een PDF document
(Information on operating Gigaset VoIP telephones with Network Address Translation (NAT) routers).

Ik heb dus bij "Advanced settings" de SIP en RTP poort gewijzigd van 5061 naar 49060 en van 5004-5020 naar 49004-49020
Dat loste het probleem niet op.

Ik heb in de bbox2 bij "LAN servers" de port forwarding ingesteld (zie bijlage)
Ook dat lost het probleem niet op.

Nog suggesties?

Re: Bellen via Gigaset.net

Geplaatst: 07 apr 2013, 12:50
door ubremoved_15739
Activeer de STUN server setting eens voor jouw Gigaset.net verbinding.

Afbeelding

Re: Bellen via Gigaset.net

Geplaatst: 07 apr 2013, 12:59
door philippe_d
- Ik zou eternums advies opvolgen (STUN).
- daarnaast alles terugzetten (alle settings zowel op BBox2 als Gigaset terugdraaien).
- Alleen nog in de BBox2 de VoiP poort (5060) wijzigen (naar vb 5070). Hoewel VoIP op je BBox2 disabled staat, geeft die VoIP poort toch wel problemen als je ze niet verzet.
- eventueel UPnP activeren op de BBox2, dat zou er moeten voor zorgen dat alle nodige poorten automatisch geopend worden.

Re: Bellen via Gigaset.net

Geplaatst: 07 apr 2013, 13:17
door ubremoved_15739
Persoonlijk verkies ik om de gebruikte poorten op het Siemens Gigaset basisstation vast te zetten in plaats van op de Bbox2.
En dit omdat een firmware update van de Bbox2 de poorten mogelijks terug naar de default waarden zet.

Afbeelding

Maar ach, zolang alles werkt maakt het natuurlijk niet uit wat men (ver)kiest.

Re: Bellen via Gigaset.net

Geplaatst: 07 apr 2013, 13:29
door fryelectro
Inderdaad, mijn advies is ook om steeds de devices achter je router op een andere poort SIP te laten doen wegens het feit dat die BBOX2 config wel eens zou kunnen gereset worden...

Re: Bellen via Gigaset.net

Geplaatst: 07 apr 2013, 13:51
door heist_175
Bedankt voor jullie hulp.

- STUN stond al actief
- ik heb de LAN Servers terug uit de bbox gehaald
- ik heb de poorten aangepast aan wat eternum suggereerde
- ik heb de poorten in de bbox op 5999 gezet

Het probleem is er nog altijd: de tegenpartij hoort mij wel, maar ik hoor hen niet.

Re: Bellen via Gigaset.net

Geplaatst: 07 apr 2013, 13:58
door philippe_d
Misschien ligt het aan de instellingen bij de tegenpartij?

Re: Bellen via Gigaset.net

Geplaatst: 07 apr 2013, 14:05
door heist_175
Hoe ik de foutmelding op de site van Gigaset lees, gaat het over dat één van beide partijen (of beide) niet kunnen horen wat er gezegd wordt.
Niet zozeer dat zij het geluid niet "weg" krijgen?
Hoe absurd zou het trouwens zijn om settings te veranderen op andermans lijn, zodat ik hen kan bellen?

Ik ga bij de tegenpartij de VOIP poorten ook aanpassen, maar dat zal wat langer duren :).

Re: Bellen via Gigaset.net

Geplaatst: 20 nov 2013, 19:12
door heist_175
Ik heb hier lange tijd niets meer mee gedaan, tot vandaag.
Op de website van Gigaset vond ik:
Why I am not able to hear the other party on Gigaset.net calls?
The Gigaset.net connection is preconfigured in your phone. It uses a STUN server as standard (the Yes option is enabled). In the sent data packets, Gigaset.net replaces the private IP address of your phone with its public IP address.

If you operate your phone behind a router with symmetric NAT, STUN cannot be used. Otherwise, you would not be able to hear the other party on Gigaset.net calls.

In this case, disable STUN for the Gigaset.net connection:

Open Web configuration
Open Menu Settings --> Telephony --> Connections
Edit Gigaset.net
Click on No to disable STUN
Ik heb dat eerst bij mezelf aangepast en dan een echo-test gedaan:
How can I test, if Gigaset.net is working?
An echo service is available for you to check your VoIP connection.
The echo service is available in six languages:
12341#9 (English)
12342#9 (Dutch)
12343#9 (Italian)
12344#9 (French)
12345#9 (German)
12346#9 (Spanish)
After an announcement, the echo service immediately sends back the voice data you have received in the form of an echo.
Die test was positief, ik hoorde mezelf terug.
Dan de tegenpartij gebeld en daar ook de optie STUN afgezet.
En het werkt :).
Gratis onbeperkt bellen tussen Siemens Gigaset telefoons :bdaysmile: :banana: :beerchug: !!

Voor de geinteresseerden, uw Gigaset-net nummer vind je zo: Settings > Info Services > Username (iets in de stijl 123456789012#0)
Je moet wel even inkomende oproepen van Gigaset-net aanvaarden:
- Settings > Connections > vink de checkbox achter Gigaset.net aan
- Settings > Number assignment > Handset > vink de checkbox achter Gigaset.net aan voor inkomende oproepen