Pagina 1 van 1

eigen smtp server werkt niet meer?

Geplaatst: 10 jan 2013, 00:00
door johcla
Hallo,

Sinds 2 dagen kan ik geen mails meer versturen via mijn eigen smtp server en ik vermoed dat dit aan Belgacom ligt.
Ik heb 2 routers en 2 NAS-toestellen, verspreid over 2 adressen, die dagelijks één of meerdere statusrapporten versturen. Dit gebeurt via een externe smtp server 'smtp.domein.be' op poort 587. Het laatste mailtje dateert van 7 januari. Op beide adressen is een VDSL-aansluiting van Belgacom.

Ik gebruik ook Google Apps en om geen 'on behalf of'-toestanden te hebben, worden de mails vanuit Gmail ook via die smtp-server verstuurd, en dat werkt nog steeds. Vandaar dat ik vermoed dat het aan Belgacom moet liggen.

Heeft iemand hier ook last van of weet iemand waaraan dit kan liggen?

Alvast bedankt!

Re: eigen smtp server werkt niet meer?

Geplaatst: 10 jan 2013, 07:50
door Splitter
als het je eigen smtp server is, moet je dus ook aan de logs kunnen...
en dan moeten die je iets wijzer kunnen maken?

ik zit ook op een BGC connectie, gebruik ook mijn eigen mailservers op 587,
en heb geen enkel probleem.

Re: eigen smtp server werkt niet meer?

Geplaatst: 10 jan 2013, 12:07
door johcla
Heb het ondertussen aangepast naar relay.skynet.be, en nu werkt het.

Ik heb eens gekeken naar log-files, maar vind ze niet meteen. Mijn domein wordt gehost bij Versio, en het beheer gebeurt via DirectAdmin. Iemand een idee waar ik kan zoeken?

Re: eigen smtp server werkt niet meer?

Geplaatst: 10 jan 2013, 12:44
door rpr
Ik denk dat gmail verplicht om te authenticeren om te verzenden.

Belgacom zal trouwens werken maar let op! Als je teveel verzend blokkeert Belgacom deze ook.

Re: eigen smtp server werkt niet meer?

Geplaatst: 10 jan 2013, 19:13
door Splitter
je gebruikt thuis dus normaal je mailserver die bij versio staat.
ik zou het dan eerder bij versio zoeken, of je connectie tussen thuis en versio.

hoe je de mail logs bij versio bekijkt... geen idee, zal je hun een keertje moeten vragen.

Re: eigen smtp server werkt niet meer?

Geplaatst: 10 jan 2013, 23:21
door johcla
Ik heb wat verder gezocht en bij Versio een overzicht gevonden van alle mails die verstuurd worden.
En die lijst is correct, dus moet het tussen Versio en Gmail zitten (mijn domein is gekoppeld aan google Apps).
Bij Versio heb ik ook een Wordpress website staan, en die wordt ook iedere dag gebackupped naar mijn NAS thuis, en daarvan ontvang ik ook een status-rapport. Die vertrekt dus direct bij Versio en gaat naar Gmail.

Ik zal Versio eens contacteren, misschien heeft het te maken met het feit dat het om hetzelfde domein gaat en Versio dat nu intern will afleveren, in plaats van de MX records te raadplegen.

Re: eigen smtp server werkt niet meer?

Geplaatst: 10 jan 2013, 23:26
door johcla
rpr schreef: Belgacom zal trouwens werken maar let op! Als je teveel verzend blokkeert Belgacom deze ook.
Het gaat in totaal om 6 statusreports per dag, eventueel nog mails met voicemail-berichten en meldingen van geblokkeerde ip-adressen. Dus meer dan 10 per dag is het nooit, ik vermoed dat dat geen probleem is.

Vroeger was er 1 BGC-connectie en 1 Scarlet-connectie. Vandaar dat ik dan mijn smtp gebruikte, zodat de toestellen gemakkelijk verhuisd konden worden, zonder settings te moeten wijzigen. Nu het 2 BGC-connecties zijn, is dat niet meer van toepassing.

Re: eigen smtp server werkt niet meer?

Geplaatst: 11 jan 2013, 11:26
door Mathy
Zijn er toevallig onlangs SPF records geactiveerd op je domeinnaam?

Re: eigen smtp server werkt niet meer?

Geplaatst: 11 jan 2013, 12:33
door johcla
Ik gebruik inderdaad SPF, maar die is al maanden niet gewijzigd.
Zowel de hosting-server van Versio als de mail-servers van Google worden aanvaard.
Sinds ik skynet nu gebruik, geeft het inderdaad een soft-fail op skynet. Die mails zijn dus enkel voor 'eigen gebruik', dus ik ga de SPF voorlopig niet aanpassen.