Ongewenst internet via Smartphone
Geplaatst: 29 apr 2012, 18:43
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Mijn zoon van 14 heeft sinds 2010 een P&G simkaart in zijn Smartphone. Ik denk dat we toen in die eerste weken tot de onaangename verrassing waren gekomen dat zijn Smartphone internetconnectie maakte via Proximus zonder dat hij of ik het vermoedde. Dit had natuurlijk tot gevolg dat zijn (weliswaar beperkt) prepaid bedrag aanzienlijk snel zakte. En ik meen me te herinneren dat ik toen als reactie aan de klantendienst van Proximus had gevraagd of het mogelijk was om internet uit te schakelen op zijn Gsm-nummer. Dit bleek geen probleem te zijn en nadat men dit gedaan had, hebben we hier geen last meer van gehad, maar ...
In maart van dit jaar besluiten we om dat P&G-nummer over te laten zetten naar een MTV15 promo abo met een looptijd van 24 maand. We gaan daarvoor langs bij een Vandenborre-shop bij ons in de buurt en op de vraag van de verkoper welke opties we actief wensen, nemen we enkel Vodafone Passport. Dit raadt hij ons ook zo aan. De omzetting bij Proximus verloopt vlot want ik merk 1 dag later via 'Mijn e-services' van Belgacom dat zijn P&G inderdaad is aangepast naar MTV15. Rond 7 april krijgt mijn zoon een Sms van Proximus waarin staat dat zijn internetverbruik opgelopen is tot 10h45 en de raad wordt gegeven om te bellen naar 6000 om een hoge factuur te vermijden. Ik vraag onmiddellijk uitleg aan de klantendienst van Proximus waar men mij zegt dat dit komt doordat - jawel - de Smartphone inderdaad terug verbinding maakt met het internet: in totaal 14 connecties 'Mobile Internet' voor een duur van 645 minuten waar mijn zoon noch ik terug iets van vermoedden. Ik verwijs naar de situatie van 2010 maar de lieftallige dame aan de telefoon kan niets anders doen, zegt ze, dan terug het internet te deactiveren (wat ik dan ook ogenblikkelijk laat doen). Ze zegt me er nog bij dat ik de eerste factuur dien af te wachten vooraleer ik het bedrag kan betwisten. Welnu, vorige vrijdag (27/4) heb ik die ontvangen en i.p.v. het verwachte forfaitaire bedrag van 10 EUR dient hij 64,02 EUR te betalen.
Wat is volgens jullie de meest efficiente manier om dit aan te kaarten met Proximus? Ik vermoed betalen en dan betwisten?
We hadden totaal niet verwacht dat met de overschakeling van P&G naar MTV15, dat internet terug actief zou komen op zijn nummer. Wij kunnen dit toch niet weten? En als je als 'leek' moet bijhouden waar je moet op letten in zo'n situatie, dat lijkt me toch wel een straat te ver...
Mijn zoon van 14 heeft sinds 2010 een P&G simkaart in zijn Smartphone. Ik denk dat we toen in die eerste weken tot de onaangename verrassing waren gekomen dat zijn Smartphone internetconnectie maakte via Proximus zonder dat hij of ik het vermoedde. Dit had natuurlijk tot gevolg dat zijn (weliswaar beperkt) prepaid bedrag aanzienlijk snel zakte. En ik meen me te herinneren dat ik toen als reactie aan de klantendienst van Proximus had gevraagd of het mogelijk was om internet uit te schakelen op zijn Gsm-nummer. Dit bleek geen probleem te zijn en nadat men dit gedaan had, hebben we hier geen last meer van gehad, maar ...
In maart van dit jaar besluiten we om dat P&G-nummer over te laten zetten naar een MTV15 promo abo met een looptijd van 24 maand. We gaan daarvoor langs bij een Vandenborre-shop bij ons in de buurt en op de vraag van de verkoper welke opties we actief wensen, nemen we enkel Vodafone Passport. Dit raadt hij ons ook zo aan. De omzetting bij Proximus verloopt vlot want ik merk 1 dag later via 'Mijn e-services' van Belgacom dat zijn P&G inderdaad is aangepast naar MTV15. Rond 7 april krijgt mijn zoon een Sms van Proximus waarin staat dat zijn internetverbruik opgelopen is tot 10h45 en de raad wordt gegeven om te bellen naar 6000 om een hoge factuur te vermijden. Ik vraag onmiddellijk uitleg aan de klantendienst van Proximus waar men mij zegt dat dit komt doordat - jawel - de Smartphone inderdaad terug verbinding maakt met het internet: in totaal 14 connecties 'Mobile Internet' voor een duur van 645 minuten waar mijn zoon noch ik terug iets van vermoedden. Ik verwijs naar de situatie van 2010 maar de lieftallige dame aan de telefoon kan niets anders doen, zegt ze, dan terug het internet te deactiveren (wat ik dan ook ogenblikkelijk laat doen). Ze zegt me er nog bij dat ik de eerste factuur dien af te wachten vooraleer ik het bedrag kan betwisten. Welnu, vorige vrijdag (27/4) heb ik die ontvangen en i.p.v. het verwachte forfaitaire bedrag van 10 EUR dient hij 64,02 EUR te betalen.
Wat is volgens jullie de meest efficiente manier om dit aan te kaarten met Proximus? Ik vermoed betalen en dan betwisten?
We hadden totaal niet verwacht dat met de overschakeling van P&G naar MTV15, dat internet terug actief zou komen op zijn nummer. Wij kunnen dit toch niet weten? En als je als 'leek' moet bijhouden waar je moet op letten in zo'n situatie, dat lijkt me toch wel een straat te ver...