hallo,
ik ben er weer eens in getrapt. Alhoewel ik weet uit ervaring ( ex-tiscali en wanadoo ) dat -voor mij-scarlet de slechtste provider is, ben ik toch ingegaan op hun aanbod om gratis over te stappen van adsl naar vdsl.
Gratis modem+installatie en zelfs iets lagere abonnementskost, wie laat dat liggen?
Er werd duidelijk gemaakt dat de router nu gesplit staat op een
gewone faxlijn. Geen enkel probleem meneer. Het enige dat van belang was , was of het een gewone of ISDN lijn was. Gewoon dus.
Op mijn vraag of ik net zoals op mijn D-link 4 apparaten met LAN kabels kon aansluiten ( 3 computers + printer in netwerk ) bleek het na 3 keer rondvragen geen probleem.
Gisteren komt de installateur hier langs met die Sagem. Met exact 1 LAN aansluiting. En nu, waar moet ik de 3 computers + printer aansluiten die geen WiFi hebben? Geen enkel probleem. Zelfs zoveel te beter dat die modem op een weinig gebruikte faxlijn komt, want vdsl is zo veel gevoeliger en telefoongesprekken kunnen voor storingen zorgen.
Het probleem met die vaste verbindingen heeft de installateur heel eenvoudig opgelost: de oude modem werd gewoon ingeplugd op de enige LAN ingang van de SAGEM. En zo bleef mijn netwerk ook bestaan. WiFi, printen, browsen en email, geen probleem.
Totdat we met enkelen in huis vaststelden dat er toch af en toe korte onderbrekingen waren. Geen erg als je surft en 30 seconden off line bent, wel vervelend tijdens downloads, TV kijken met betaalde lijn, kortom, dit kan niet.
De chatsessie met Scarlet is heel positief en vlug verlopen - pluim voor die dienst. Maar het resultaat is halucinant : "O, maar de SAGEM modem is niet compatibel met een fax".
Men had inderdaad gezien dat er veelvuldige onderbrekingen waren - terwijl ik vandaag maar 3 faxen had ontvangen.
Ik moet dus een dag mijn fax afkoppelen.

En ik verwacht er me morgen al aan dat ze zullen zeggen: "voilà meneer, probleem opgelost. Laat die fax maar zitten"
Ja, en nu? Al mijn klanten die me nog faxen? Mijn briefpapier, naamkaartjes, 2 websites enz ? Dit kan toch niet. Ik vrees het ergste dat ik nu in een moeras zal verzeilen waarbij Scarlet - weeral- zal proberen de schuld op mij te steken. Maar komaan hé zeg, die installateur heeft gisteren toch ook goed gezien dat er hier op die lijn een fax stond? Hij heeft het ding trouwens opnieuw geïnstalleerd.
Terug naar jouw probleem: is het mogelijk dat er nog een ander apparaat op je lijn staat ? Fax, telefoon , alarminstallatie enz? Telefoon waarschijnlijk, en dan zal Scarlet zeggen " Sorry , die Sagem is niet compatibel met een telefoon..."
Probeer maar eens de chatsessie. O ja, tip: bewaar die chatsessie door te selecteren en in een Word doc te plaatsen. Wie weet waarvoor je het nog nodig hebt.
