Pagina 1 van 1
Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 31 jan 2012, 15:53
door proz
Weet er iemand wat nu eigenlijk de minimum upstream en downstream capaciteit om te VoIPen via een SIP-telefoon?
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 31 jan 2012, 15:56
door krisken
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 31 jan 2012, 17:51
door wied
weepee (zie website) spreekt van minimaal 100 mbps up/downstream en max 150 ms latency...
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 31 jan 2012, 18:18
door Goztow
Kbps zeker?
[
Post made via mobile device ]
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 31 jan 2012, 18:48
door Kitt
http://nl.weepeetelecom.be/netwerk/test/
Een minimale upload en download speed van 100kbps, de latency mag niet meer dan 150ms bedragen!
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 31 jan 2012, 19:32
door ubremoved_15739
Zeker ook de jitter in het oog houden.
Een webpagina met drie voorbeeld audio bestanden:
http://www.voiptroubleshooter.com/problems/jitter.html
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 01 feb 2012, 12:04
door wied
@Gostow
sorry, inderdaad kbps natuurlijk...

Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 03 feb 2012, 17:50
door proz
Dus als je bij Belgacom op smallband wordt gegooid kan je, als je je internet op dat moment voor niets anders gebruikt, nog net VoIPen?
Iemand al geprobeerd in de praktijk?
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 29 jun 2012, 15:27
door boran_blok
Ik sluit mij aan bij bovenstaande vraag. Heeft er al iemand op smallband gezeten (van BGC of telenet) en welk invloed had dit op VoIP.
Smallband is in theorie wel snel genoeg qua doovoer, maar ik vrees dat de capping methode veel latency zal introduceren.
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 30 jun 2012, 10:41
door krisken
http://userbase.be/nieuws/1-isp/961-tel ... or-klanten
Voor telenetformules met een vaste limiet is voip bijna onmogelijk (128kbps)
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 30 jun 2012, 11:49
door philippe_d
Je hebt de theorie en de praktijk he ....
- Theoretisch is VoIP
perfect mogelijk op een 128 kbit/s verbinding. De hier vermelde 100 kbit/s bandbreedte die je nodig hebt voor VoIP is breed gerekend, de meest gebruikte Codec (G.711) gebruikt 64 kbs/s (up- en down)
- Theoretisch is VoIP zelfs perfect mogelijk op veel lagere bandbreedtes. Ik herinner mij de tijd toen we nog inbelden met analoge telefoonmodems. Je kon perfecte VoIP gesprekken voeren (modem syncte aan max 56 kbit/s).
- Wat we nu smallband noemen (128 kbps), was 10-15 jaar geleden alleen bereikbaar met het bundelen van de 2 ISDN kanalen. Deze techniek werd algemeen toegepast voor professionele videoconferenties (vb Picturetel) tussen bedrijfszetels! Dat was dus niet alleen Voice maar ook video over een 128 kbps lijntje !
- Je kan met "bandbreedte besparende" instellingen proberen:
- * een Codec gebruiken die minder bandbreedte nodig heeft
* Voice activation (er wordt geen bandbreedte gebruikt tijdens gesprekpauzen)
In de praktijk valt dat wel tegen:
De gecapte snelheid die je krijgt is een
gemiddelde snelheid is. Als je dat over een langere tijd (voorbeeld één minuut) meet, ga je wel ongeveer 128 kbp/s krijgen, maar binnen die tijd heb je een zéér onregelmatige snelheid. Deze onregelmatigheid noemt met
jitter.
Voor de VoiP gesprekskwaliteit is deze jitter erg storend: het is belangrijk dat alle VoIP pakketjes stipt (om de 20 ms) op de bestemming afgeleverd worden.
Ik sluit mij dus met deze aan op de vraag van de TS.
Heeft iemand
ervaring met VoiP over een Telenet / Belgacom smallband verbinding ?
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 30 jun 2012, 12:04
door krisken
Philippe,
Als ik mij niet vergis heb jij ook een Meraki thuis hé?
Ik heb voor de grap eens een SSID aangemaakt met 128/128 kbps. Deze SSID toegewezen aan de tweede netwerkpoort en daar een ATA achter gehangen. Conclusie : VoIP was amper tot niet mogelijk!
Opstelling:
- Meraki verbonden met een 24 poorts gigabit switch
- ATA verbonden met Meraki is een Linksys PAP2T
- Gebruikte telefoon is een gewone Philips
- ATA maakt verbinding met een server binnen het netwerk. ATA is eveneens op dezelfde 24 poorts gigabit switch aangesloten
- Server maakt gebruik van FreePBX, is en lokaal
- Er is dus geen gebruik gemaakt van internet
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 01 jul 2012, 14:24
door wied
@philippe
enkel ervaring hier met Voip over 3G middels goedkope Galaxy Mini smartphone! Sinds 5 à 6 weken werkt "csipsimple" right-out-of-the-box (nightly build version only!) en lijkt alles doorgaans goed te werken over proximus netwerk. Codec 711 ingesteld voor breedband, en GSM codec voor smalband...
Steeds prima kwaliteit wat mijn kant betreft, terwijl aan ontvangerszijde na 15 à 20 minuten wel eens lichte echo/galm klachten voorkomen. Bel hier thuis (3-hoog in antwerpen) voornamelijk met internetcalls.
Re: Minimum upstream en downstream capaciteit voor VoIP
Geplaatst: 01 jul 2012, 16:14
door VOiD
philippe_d schreef:- Theoretisch is VoIP perfect mogelijk op een 128 kbit/s verbinding. De hier vermelde 100 kbit/s bandbreedte die je nodig hebt voor VoIP is breed gerekend, de meest gebruikte Codec (G.711) gebruikt 64 kbs/s (up- en down)
G.711 codec is inderdaad 64kbit maar dit is puur de codec. Met een 'gemiddelde' overhead (die hangt af van de gebruikte technologie) en payload zit je echter rond de 80kbit per gesprek.
philippe_d schreef:De gecapte snelheid die je krijgt is een gemiddelde snelheid is. Als je dat over een langere tijd (voorbeeld één minuut) meet, ga je wel ongeveer 128 kbp/s krijgen, maar binnen die tijd heb je een zéér onregelmatige snelheid. Deze onregelmatigheid noemt met jitter.
Voor de VoiP gesprekskwaliteit is deze jitter erg storend: het is belangrijk dat alle VoIP pakketjes stipt (om de 20 ms) op de bestemming afgeleverd worden.
Jitter is het verschil in vertraging. De payload kan je kiezen, 20ms en 30ms is courant. Een grotere payload is interessant omdat je meer spraak in 1 IP packet steekt en dus minder overhead hebt (resultaat: minder bandbreedte nodig). Nadeel is dat als je 1 packet verliest je dus ook meer spraak kwijt bent.
philippe_d schreef:Ik sluit mij dus met deze aan op de vraag van de TS.
Heeft iemand ervaring met VoiP over een Telenet / Belgacom smallband verbinding ?
Neen, maar ik heb in het verleden wel VOIP installaties gedaan op zeer trage verbindingen (en zelfs compressie op ISDN verbindingen). Cruciaal is dat je op dergelijke verbindingen een zeer geavanceerde Qos gaat gebruiken. Zonder Qos mag je het vergeten.
Op verbindingen < 768kbit speelt ook de serialisation delay (tijd nodig om een packet te versturen over de verbinding) een grote rol. Als je bv. een data packet verstuurt met een normale MTU van 1500 dan duurt het op een 64kbit verbinding al 180ms. Je kan al raden wat er gebeurt met de voip packetjes die staan te wachten....
Het is dus niet enkel de bandbreedte die een rol speelt. Zeker op trage verbindingen zijn er andere factoren die nog belangrijker zijn.