Pagina 1 van 1

Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 23 jan 2012, 12:42
door Jack Daniels
Sinds vorige week heeft ons bedrijf een compleet nieuwe telefooncentrale met bijbehorende vaste toestellen en draagbare toestellen. Alles is IP, dus loopt via ons netwerk. Ook de draagbare, er zijn namelijk IP antennes geplaatst in het bedrijf. De nieuwe centrale is voorzien van 4 VoIP kanalen. Zelf hebben wij op dit moment een ISDN lijn (fax en telefoon). We zijn dus beperkt tot 2 simultane gesprekken tegelijkertijd. Nu zouden we op termijn de stap naar VoIP willen zetten. Op dit moment lopen de gesprekken dus via de ISDN lijn. Wie of wat raden jullie aan om VoIP te gaan? Behouden we onze huidige nummers bij Belgacom of laten we ze porteren naar een VoIP provider? Heeft het nog zin om die (dure) ISDN lijn te behouden? Kan je niet beter die ISDN omzetten naar 2 analoge lijnen met behoud van de nummers? Als je ziet hoeveel abonnementskosten wij betalen, je zou nogal verschieten.

Re: Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 23 jan 2012, 12:52
door Goztow
op mijn werk hebben we één ISDN lijn behouden en de drie andere vervangen door uitgaande voip. Werkt netjes voor de meesten. Sommige, moeilijke, mensen vinden dat er kwaliteitsverschil is en willen dus op ISDN blijven. De telefooncentrale zal ook automatisch op de ISDN lijn overschakelen als er al meer dan x voip gesprekken gaande zijn, kwestie van altijd voldoende bandwith over te houden.

Ik weet niet direct waarom we ISDN hebben behouden i.p.v. naar gewone PSTN lijn over te schakelen.

Ik zou zeggen: het kost je praktisch niks om het een maand te proberen, hé. Ik zou wel mijn nummers bij BGC houden en dus een inkomende vaste lijn houden, zo ben je zeker van inkomende kwaliteit van het gesprek, kan je altijd teruggaan als voip niet OK is volgens je medewerkers, enzovoort.

Re: Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 23 jan 2012, 12:59
door Jack Daniels
Het is niet zo dat we hier constant meerdere telefoontjes tegelijkertijd binnenkrijgen (of plegen) maar omdat de zaak toch blijft groeien zou het telefoonverkeer in de toekomst ook kunnen toenemen. Wat bandbreedte betreft zie ik niet meteen een probleem, wij zitten op VDSL van Belgacom sinds een paar maanden. Hoe raar het ook kan klinken, betalen we nu minder abonnementsgeld dan voordien met ADSL. Ik heb namelijk een andere, goedkopere formule bij Belgacom genomen voor onze internet aansluiting met als gevolg dat wij automatisch werden overgezet op VDSL met de bijbehorende modem van Belgacom.

Re: Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 23 jan 2012, 13:08
door krisken
Ik heb het zelfs al voorgehad bij bedrijven dat ze een VDSL lijn hadden (comfortlijntje) waar enkel en alleen VOIP werd over gedaan. Hadden iets van 10 nummers waarmee ze dan konden bellen. De prijs van een comfort VDSL lijn lag vele malen lager dan de prijs van hun ISDN oplossing...

Re: Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 23 jan 2012, 13:26
door VOiD
Hier volgende setup (full voip):
- Inkomend Weepee met 20 DIDs
- Uitgaand 0800 + 078 via Weepee, al de rest via OVH

Kostprijs per maand voor alles +-15€ (en dat voor 9 personen hé)

Wat kost een analoog lijntje nu ook alweer bij Belgacom ? :angel:

Re: Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 23 jan 2012, 13:28
door philippe_d
Jack Daniels schreef:Heeft het nog zin om die (dure) ISDN lijn te behouden? Kan je niet beter die ISDN omzetten naar 2 analoge lijnen met behoud van de nummers? Als je ziet hoeveel abonnementskosten wij betalen, je zou nogal verschieten.
Als je (voorlopig) de vaste telefoon aansluiting wil behouden, zie ik het voordeel niet om van ISDN over te schakelen naar 2 * analoog
  • - ISDN kost niet meer dan 2 * analoog
    - Bij ISDN kan je meerdere nummers hebben (MSN), waardoor inkomende gesprekken direct naar de betreffende medewerker kunnen gestuurd worden (en ook faxnr naar de faxmachine, enz). Op een nummer kan je ook gelijktijdig 2 inkomende gesprekken hebben.
    - Bij analoog zijn de 2 lijnen volledig apart, met elk een eigen nummer. Als het eerste nummer aan het bellen is, is het nummer bezet. Als je één van de 2 lijnen als fax hebt, dan is deze lijn exclusief voor fax.
    - De uitgaande CLIP is deze van de indivuedele lijn (Bij ISDN kan je zelf de uitgaande CLIP kiezen enz
ISDN is dus veel flexibeler (en nog altijd een betere spraakwaliteit: digitaal)
Jack Daniels schreef:Wie of wat raden jullie aan om VoIP te gaan? Behouden we onze huidige nummers bij Belgacom of laten we ze porteren naar een VoIP provider?
Zoals Krisken zei: je kan het in 2 stappen doen:
  • 1) Kies een betrouwbare (Belgsiche (*) VoIP provider, en laat al jouw uitgaande gesprekken via VoIP gaan. Je zal er leren mee omgaan, de instellingen op julllie nieuwe centrale leren gebruiken, en de provider kunnen beoordelen.
    2) Als je dan 100pct overtuigd bent, schakel je over en porteer je de Belagcom nummers naar VoIP. Indien alles goed ingesteld, zal deze overgang zelfs volledig ongemerkt voorbij gaan: vanaf de portatie komen de inkomende telefoons gewoon binnen via een andere weg, de gebruiker zal er niets van merken.
(*) Met Belgisch bedoel ik een VSP die Belgsiche nummers aanbiedt.
Je kan bijvoorbeeld bij WeePee 2 SIP accounts aanmaken, die je in jouw centrale registreert. Laat hierop reeds je uitgaande CLIP screenen. Later kan je gewoon nummers porteren naar deze accounts.

Re: Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 23 jan 2012, 20:42
door VOiD
Waarom 2 SIP accounts ? Als je een centrale hebt is een trunk veel handiger en flexibeler (oa. backup server).

Re: Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 23 jan 2012, 21:42
door Astralon
Oorspronkelijk had ik 2 ISDN lijnen (4 telefoonnummers) in combinatie met een centrale en betaalde hiervoor ongeveer 500 euro per maand, inclusief gesprekken en internet.
Nu heb ik VDSL internet van Belgacom (zonder vaste lijn) en gebruik 10 DIDs via VoIP met een "centrale" van Cisco / Linksys.
Met 3starsnet heb ik niet de goedkoopste provider maar ben in totaal nog altijd maar een 500 euro PER JAAR kwijt.

Trouwens waarom nog analoog of ISDN behouden?
Ik durf zeggen (knock on wood) dat ik in de voorbije jaren maximaal 30 minuten problemen gehad heb met het internet van Belgacom en als ze de kabel afrijden dan maakt het niet uit over een analoog signaal overgaat of een VDSL signaal.
In het begin had ik Telenet als backup maar dat heb ik gestopt en heb nu een 3G router voor als het echt misgaat.

Re: Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 23 jan 2012, 21:53
door Goztow
Gewoon tijdens een overgangsperiode een vaste lijn houden lijkt me een goed idee.

Re: Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 23 jan 2012, 22:13
door Astralon
@Goztow, oke, in de overgangsfase is het inderdaad verstanding om niet te veel aan de situatie te veranderen.
Ik heb trouwens zelf alles (faxen, bandbreedte, werking centrale, enz...) eerst getest met test telefoonnummers gedaan alvorens mijn nummers van Belgacom te porteren.
En zoals reeds aangegeven als het porteren goed gaat dan merk je er (bijna) niets van.
Heb dan na een paar weken al mijn lijnen opgezegd. De centrale hangt er nog omdat ik anders moet herschilderen :wink:

Re: Nieuwe tel. centrale + VoIP

Geplaatst: 24 jan 2012, 09:36
door Jack Daniels
Dank voor jullie reacties. Ik ga ze allemaal afprinten en aan de directie voorleggen zodat ze overtuigd geraken van mijn "gelijk" om naar VoIP over te stappen. Op deze manier heb ik er weer wat argumenten bij.