Pagina 1 van 1

VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 16 jan 2012, 22:02
door ndornez
Vandaag is men telent komen installeren.

Heb al terug toegang tot mijn fritzbox via internet LAN 1 (IP adres automatich verkregen van Telenet router want ik weet niet hoe ver de DHCP range loopt).

Mijn telefoon zit nog zoals voorheen op te fritzbox aangesloten en daarom gaan uitgaande gesprekken ook nog steeds via fritzbox.
so fare so good maar als ik nu naar mijn vast telefoontoestel bel via GSM krijg ik geen beltoon op mijn vast toestel ik hoor er wel één in mijn GSM.

Ik heb de tip van Philippe_d reeds gelezen dat de Upnp moet aan staan voor de inkomende gesprekken maar toch geen beltoon.
Wie kan mij verder helpen Philippe_d??

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 16 jan 2012, 23:13
door philippe_d
Gezien het de bedoeling was om je FritzBox voor VoiP en als router te gebruiken, was het verstandiger geweest om bij jouw Telenet installatie niet te kiezen voor de Telenet "wireless modem" (modem + router), maar aan te dringen voor een modem/only.

Hier op het Forum is al herhaaldelijk geschreven over VoIP problemen met de Telenet router. Zie Topic Fibernet: modem/only versus modem/router

Wat je kan doen is:
- Klantendienst bellen en aandringen op een modem-only wegens de VoIP problemen ?
- Technische dienst bellen en aandringen op een oplossing (een user rapporteerde dat ze vanop afstand iets aan zijn router hebben ingesteld, waardoor VoIp wel kon werken) ?
- Via "Mijn Telenet" je fritzBox in DMZ zetten ?
- FritzBox instellen dat deze een andere VoIP poort gebruikt i.p.v 5060 (kan niet via de Web interface) ?
- Portfowardings in je Telenet modem (zowel SIP als RTP poorten) ?

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 16 jan 2012, 23:13
door krisken
Poort 5060 of 5061 open zetten naar die fritz

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 17 jan 2012, 08:44
door philippe_d
Bij een andere router zou dat helpen, maar niet op de Telenet router (ware het maar zo gemakkelijk :))
Als je met portforwarding probeert, kan je misschien ook de RTP poorten forwarden.
Voor de FritzBox is dat poort 7078+32

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 17 jan 2012, 10:46
door 2Flip
Bij mij heeft telenet dit van op afstand opgelost (meermaals Charlotte op twitter gecontacteerd, en dan heeft iemand van de technische dienst me uiteindelijk teruggebeld met de melding dat het terug zou moeten werken).
Ik moet wel zeggen dat dit bij de "start" van FiberNet was. Ik ga er van uit dat het nu wat vlotter verloopt ;)

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 17 jan 2012, 12:39
door ndornez
2Filip,

Net naar Telenet technische dienst gebeld en daar meld men mij dat ze voor VOIP geen ondersteuning kunnen bieden. :evil:

Philippe_d, kan je iets meer detail geven hoe je de Fritzbox in DMZ zet?
of hoe ik Portfowardings in je Telenet modem (zowel SIP als RTP poorten) moet doen ?

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 17 jan 2012, 14:14
door philippe_d
2Flip schreef:Bij mij heeft telenet dit van op afstand opgelost (meermaals Charlotte op twitter gecontacteerd, en dan heeft iemand van de technische dienst me uiteindelijk teruggebeld met de melding dat het terug zou moeten werken).
Ik zal Charlotte kontakteren en wijzen op deze discussie. Als Telenet het bij jou heeft kunnen oplossen, dan moet dat ook mogelijk zijn voor andere gebruikers. Feit is dat - zonder technische ingreep - het blijkbaar voor de meeste gebruikers onmogelijk is om VoIP achter een Telenet modem te runnen.
ndornez schreef:Philippe_d, kan je iets meer detail geven hoe je de Fritzbox in DMZ zet?
of hoe ik Portfowardings in je Telenet modem (zowel SIP als RTP poorten) moet doen ?
Dit moet niet in de FritzBox gedaan worden, maar op de Telenet modem (via "mijn Telenet"). Misschien kan een Telenetter je hierbij helpen met de exacte menus.

PS. Zoals al verschillende keren vermeld op dit Forum, zou het probleem voor klanten die een router gebruiken achter de Telenet modem opgelost kunnen worden indien Telenet de "Mac passtrough" optie van de Telenet modem beschikbaar zou stellen via "Mijn telenet"
  • - dit zou alle problemen met routers / dubbele NAT oplossen.
    - geen noodzaak meer voor "advanced" users om vooor een modem-only te kiezen.
    - beschikbaarheid van Telenet Homespot.
... met andere woorden de voordelen van de 2 systemen combineren: voordeel van de Telenet router, et het voordeel van een publiek IP op de eigen router.

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 17 jan 2012, 20:30
door ndornez
Philippe_d, alvast bedankt voor uw moeite om Charlotte te contacteren.
Hopelijk levert dit iets op...

Ondertussen voor de DMZ instelling heb ik volgende gevonden op mijn telenet
:
Mijn telenet.jpg
(66.61 KiB) Nog niet gedownload
Moet ik dan het DMZ adres gelijk zetten aan het IP adres van de Fritzbox?

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 17 jan 2012, 21:47
door jaker
ndornez schreef:Moet ik dan het DMZ adres gelijk zetten aan het IP adres van de Fritzbox?
Inderdaad 8)

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 17 jan 2012, 21:57
door q-tec
Als ze het maar vandaag hebben geïnstalleerd zou je natuurlijk ook kunnen bellen en zeggen kom alles maar terug halen als jullie mijn voip niet laten werken/of kom een modem only router plaatsen. (14dagen bedenktijd)

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 19 jan 2012, 21:12
door ndornez
jaker schreef:
ndornez schreef:Moet ik dan het DMZ adres gelijk zetten aan het IP adres van de Fritzbox?
Inderdaad 8)
Heb ik gedaan maar zonder resultaat.

Heb ook nog even contact opgenomen met de winkel waar ik mijn telenet heb besteld.
Daar vertelde men dat indien ik de noodzakelijke poort die open gezet moest worden kon vermelden ze daarvoor een aanvraag konden doen bij Telenet.
Of indien het een poort is onder de 1024 ik dat zelf kon open zetten via "Mijn Telenet".

Klopt het dat voor VOIPBuster poort 5060 is?

Re: VoIP telenet Fritzbox geen inkomende beltoon

Geplaatst: 19 jan 2012, 21:22
door philippe_d
* Poorten <1024 (inkomend) zijn altijd gesloten, en dit heeft niets met je modem te maken, maar met het netwerk. Dat je dat via "Mijn Telenet" zou kunnen openzetten heb je waarschijnlijk mis begrepen, ofwel is het een serieuze mis-informatie.

* Dat je een aanvraag kan doen bij Telenet om een poort (vb 5060) open te zetten (op je modem) is nieuw voor mij, en is misschien de ingreep waar user 2Flip het over had (zie enkele posts hoger) ?
ndornez schreef:Klopt het dat voor VOIPBuster poort 5060 is?
Jouw probleem zijn inkomende gesprekken via WeePee.
Dit heeft toch niets met Voipbuster te maken ?

Zoals hierboven al aangegeven, als je 100% zekerheid wil hebben dat het werkt, dan zou ik gaan voor de modem-only, en gebruik maken van de 14-dagen bedenktijd.
Je kan ook wachten tot je een oplossing vindt (al of niet met de hulp van Telenet), maar tegen die tijd is je 14-d periode om ...
Aan jou de keuze.
Maar als je blijft vasthouden aan de wireless router, dan is de kans heel groot dat het problematisch blijft :-( .