nickz schreef:"Gratis" internet en sms'en krijgen bij een herlaadbeurt en vervolgens dat geld gaan doorsluizen naar andere bedrijven in plaats van het op te gebruiken bij de operator zelf (d.m.v. normale telefoongesprekken, aankopen van extra data, etc.) kan niet blijven duren
Klopt uiteraard, maar wie biedt het zo aan?
Mensen op dit forum weten wel dat je sowieso betaalt voor die 'gratis' bonussen, maar het merendeel van de bevolking kiest gewoon voor zo iets omdat er 'gratis' bij staat.
Als ze het niet
kunnen aanbieden, bieden ze het beter niet aan. Die 4GB data of die sms'jes kosten hun amper iets, de uitbouw en het onderhoud van hun netwerk, de winkels en de betaling van het personeel is wat hun echt geld kost.
Ze verplichten je toch niet wat je met het belkrediet moet doen? Jullie denken automatisch dat zoiets slecht is voor een provider, maar als mijn zoontje morgen een gsm heeft en de bus moet pakken, en al zijn belkrediet aan de bus geeft, zou niemand het vreemd vinden, terwijl de provider daar nog minder profijt aan heeft.
Bij een betaallijn etc. gaat een
+20% naar Proximus/Orange/BASE/..., nog een stuk naar degene die het nummer uitgeeft, een stuk belastingen en de rest naar de eigenaar van het nummer (die er dan ook een stukje winst voor zichzelf van af houdt).
Bovendien is het waarschijnlijk maar een héél klein aantal dat die betaallijn echt gebruikt of er zelf maar van af weet.
0900-nummers zijn voor alle partijen (behalve de beller) het meest rendabel.
070-nummers en sommige premium-sms-diensten het minst.
Zoveel providers over de wereld, dat nog steeds prepaid aanbieden, hebben een duidelijk systeem. Maar in België willen ze gewoon 'valse' reclame maken met zogezegde gratis bonussen.
Waarom kan je niet 15 euro opladen, en dan gewoon zelf voor 5 euro bijvoorbeeld, 4GB data aankopen? Die 5 euro hebben ze dan sowieso. Dan nog 3 euro voor 2.000 sms'jes, of zo iets...
Heel veel providers passen dit al lang toe. De overige 8 euro kan je dan opbellen, of recupereren, maar de provider heeft sowieso al 7 euro vast.
Als ze zeggen dat de bonussen gratis zijn, mag je er als klant van uit gaan dat ze gratis zijn, vind ik. Dan hoeven ze zeker geen nummers te blokkeren omdat zij er dan minder winst uit halen: ze halen er sowieso toch nog winst uit.
Slechts weinigen zullen herladen of cashen via 0900-nummers, omdat mensen niet genoeg nadenken en niet zien dat het wel voordeel kan bieden. Ze denken automatisch "oei, nee, dan ben ik de helft van m'n geld zomaar kwijt".
Ik snap natuurlijk wat je bedoelt, hè! Maar de providers moeten dan gewoon duidelijker zijn, en niet zeggen dat iets gratis is als ze niet willen dat het ook effectief gratis is voor jou.
Of ik nu alles geef aan De Lijn, de sekslijn, spelletjes of de betaallijn, mijn bonussen zijn toch zogezegd gratis.