Pagina 1 van 1
Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 06 jul 2011, 09:58
door theduvelking
Mijn ouders hebben een vreemd probleem.
Ze hebben internet via EDPnet en dat loopt al enkele jaren probleemloos.
De pc is draadloos verbonden via een Belkin AP. Hier zijn sinds het begin geen wijzigingen aangebracht in de instellingen.
Sinds enkele maanden treden er problemen op. Netwerkverbinding valt weg en het duurt soms uren eer er weer verbinding mogelijk is.
Na het AP zonder stroom te zetten lukt het soms wel en soms niet om terug verbinding met internet te krijgen.
Volgens EDPnet scheelt er niets aan de lijn. 5 de helpdesk vertelde dat hij maar de stroom even moest uittrekken van de AP als hij het probleem zich nogmaals zou voordoen

)
Wat mijn pa ondertussen wel heeft opgemerkt is dat als er een inkomend telefoontje is, dan valt de verbinding bijna altijd uit en is het dus bijna onmogelijk om terug te verbinden. Ook bij een uitgaande oproep hetzelfde probleem.
Kent iemand een soortgelijk probleem of eventuele verklaring?
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 06 jul 2011, 10:03
door honda4life
Dat klinkt als een defecte splitter, je zou eens kunnen proberen deze te verwisselen.
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 06 jul 2011, 10:27
door theduvelking
Telefoon en internet hebben beide een telefoonstekker (die op elkaar zitten)
Beide zijn reeds vervangen. Zelfde probleem.
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 06 jul 2011, 10:30
door philippe_d
Misschien ook eens wat weer info geven ? zoals:
- - heb je ADSL2+ of VDSL2 ?
- welke modem ?
- hoe zijn de ap en de modem met elkaar verbonden ?
- heb je telefoon van belgacom (analoge lijn) of van edpnet (voip) ?
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 06 jul 2011, 11:12
door theduvelking
- ADSL aansluiting (enough internet abo)
- foutje in openingspost. Is modem-router van Belkin (model weet ik niet vanbuiten maar lijkt uiterlijk op onderstaande.
- analoge telefoonlijn BC

Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 06 jul 2011, 21:44
door philippe_d
Kan je op de web interface vande Belkin modem de eigenschappen zien van de ADSL verbinding ?
zoals: sync snelheid, attenuation, snr ....
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 06 jul 2011, 22:18
door Sasuke
theduvelking schreef:Telefoon en internet hebben beide een telefoonstekker (die op elkaar zitten)
Beide zijn reeds vervangen. Zelfde probleem.
De Internet "telefoonstekker" is toch zeker een van het speciale type voor ADSL Lijnen ? En dus niet een gewone Telefoonstekker ... ?
Grtz,
Sasuke
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 07 jul 2011, 08:14
door theduvelking
@Philippe_d
kan eens kijken, maar die staat bij mijn ouders en kom daar nu ook niet elke dag binnen. Aan mijn pa moet ik dat niet vragen ...
@sasuske
Ik veronderstel een ADSL. Het heeft al die jaren altijd probleemloos gewerkt.
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 07 jul 2011, 08:24
door texarcanaa
Ik heb dit probleem jaren geleden zelf ook meegemaakt.
Rustig surfen en als er iemand belde, viel de connectie weg.
Bij mij lag de oorzaak aan de electriciteitscabine in de buurt.
Ze hadden daar iets vergeten (zou iets met de bliksemafleider geweest zijn).
Na hun interventie daar werkte alles weer perfect.
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 07 jul 2011, 09:37
door Ken
Ik veronderstel dat de splitter weg is, of verkeerd verbonden...
Misschien kan TS wat meer informatie en eventueel foto's plaatsen van de aansluitingen?
- inkomende lijn Belgacom
- telefoonstopcontacten die in gebruik zijn
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 07 jul 2011, 13:40
door theduvelking
Tja, wat kan ik er nog meer over zeggen.
2 stekkers die op elkaar zitten. Eentje voor telefoon en eentje voor ADSL
Die er jaren hangen en nooit zijn uitgetrokken.
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 07 jul 2011, 15:04
door ubremoved_539
theduvelking schreef:2 stekkers die op elkaar zitten. Eentje voor telefoon en eentje voor ADSL
Als dit de typische doorlus stekkers zijn dan is dit reeds een foutieve opstelling... je telefonie moet namelijk gefilterd worden van je ADSL signaal.
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 07 jul 2011, 16:04
door theduvelking
En dat heeft altijd goed gewerkt. Tot over enkele maanden ...
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 07 jul 2011, 17:02
door ubremoved_539
Kan best zijn (met je ogen dicht het straat oversteken kan ook een tijdje lukken)... ik zeg alleen dat het niet correct is (als de stekkers geen ADSL filter bevatten).
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 07 jul 2011, 17:49
door redman
Dit is correct wat r2504 zegt, kan voor jaren werken en plots niet meer.
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 07 jul 2011, 20:18
door theduvelking
ik meen mij te herinneren dat op 1 van de 2 ADSL staat.
Wat moet ik dan aanpassen? Geen 2 stekkers meer in elkaar pluggen?
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 07 jul 2011, 20:22
door redman
De eerste stekker die ingeplugd is moet adsl op staan. Alle andere stekkers moeten daarop ingeplugd zijn.
En dit op alle contactdozen waar een telefoon is op ingeplugd.
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 08 jul 2011, 08:06
door theduvelking
En dat zit dus zo ingeplugd.
Was destijds ook zo gedaan door een BG technieker (toen ze nog inet van belgacom hadden)
Re: Netwerkverbinding: AP of telefoon?
Geplaatst: 08 jul 2011, 13:10
door philippe_d
Ik sluit mij aan bij vorige posters ... volgens mijn bescheiden mening is er inderdaad een probleem met de ADSL filters.
Kijk nog eens goed na of:
- je een echte ADSL filter hebt (zoals foto hieronder), en dat je modem aangesloten is op de ADSL uitgang (RJ11 stekker). Je modem mag dus niet aangesloten zijn via een telefoonstekker die bovenop de ADSL filter ingeplugd is.
- het telefoontoestel bovenop de ADSL filter (5-polige stekker) ingeplugd is.
- en dat je op ieder stopcontact waar een telefoontoestel staat ook zo'n filter hebt zitten.
- controleer ook eens de hele binnenbekabeling (alle telefoonprises openen en schroeven vastdraaien ...)
- je kan eventueel ook eens een nieuwe splitter proberen.
Nog beter is een centrale filter plaatsen (op de plaats waar Belgacom binnenkomt), dan is je installatie ook al klaar voor de overgang naar VDSL2.
Als je nog verdere hulp nodig hebt, gelieve dan ook eens je modemwaarden door te geven (up- en dowload snelheden, attenuation, snr)