Pagina 1 van 1

Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 25 mei 2011, 14:01
door krisken
CD&V-senator Peter Van Rompuy pleit voor een verbrekingsvergoeding van maximaal 15 euro bij telecomcontracten. Die oproep lanceert hij nadat de Ombudsdienst Telecommunicatie vorige week aankaartte in 2010 1.842 klachten ontvangen te hebben over het stopzetten van telefoniecontracten.

Die hoge en onverwachte verbrekingsvergoedingen zijn voor Van Rompuy een "structureel probleem". Abonnees worden gelokt met tijdelijke promoties maar na de promotieperiode stijgt vaak het tarief. Door een hoge verbrekingsvergoeding op te nemen in het contract, proberen de telefonieoperatoren de abonnees aan zich te binden, hekelt de senator, wat de marktwerking verstoort.

Van Rompuy dient daarom een wetsvoorstel in om de verbrekingsvergoeding te beperken tot tien procent van het abonnementsgeld dat nog verschuldigd zou zijn voor de resterende duur van het contract, met een absoluut maximum van 15 euro.

"Het instellen van een beperking op de verbrekingsvergoedingen bevordert de marktwerking binnen de mobiele telefoniesector. Het zorgt ervoor dat de telefonieoperatoren elkaar niet langer zullen beconcurreren op basis van (meestal) weinig transparante promotie-acties en tarieven, maar wel op basis van de dienstverlening voor de abonnee."

Steun van KPN
Van Rompuy krijgt in zijn initiatief de steun van telecombedrijf KPN België (Base). Het bedrijf zegt dat Van Rompuy immers de argumenten daarvoor van hen heeft overgenomen. "KPN heeft altijd al het idee geopperd om de consument de mogelijkheid te laten om snel en vlot van operator te wisselen. Tijdens de senaatszitting bleek het dat Proximus en Mobistar niet meteen te vinden zijn voor het idee dat klanten gemakkelijker naar de concurrentie kunnen overstappen", meldt het bedrijf in een persbericht.

Een ander aspect dat KPN verdedigt is de terugbetaling van handsets, decoders en modems die aan de klant ter beschikking werden gesteld. "Inderdaad, in plaats van een klant tegen zijn zin aan een contract te houden met het argument dat er materiaal ontleend werd en met hoge verbrekingsvergoedingen, kan deze, bij het voortijdige beëindigen van het contract, de restwaarde van het materiaal dat ter beschikking werd gesteld terug storten. Dit is een oplossing die de kosten van de operatoren dekt en tegelijkertijd ook de transparantie van tarieven en de keuzevrijheid van de klant bevordert", klinkt het nog.

http://datanews.rnews.be/nl/ict/nieuws/ ... atanews-nl

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 25 mei 2011, 15:57
door Trojan
Als dit voorstel er door komt krijgt hij mijn stem bij de volgende verkiezingen.

Maar hij mag toch op fel protest rekenen van de providers. Feit is nu eenmaal dat voor het overgrote deel van de klanten belgacom toch een investering moet doen zoals het sturen van een technieker en het achterliggend administratief personeel dat eerst moet terug betaald worden. Daarom dat ze allemaal een contract van minstens 1 jaar verkopen en het daarna pas maandelijks opzegbaar is.

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 25 mei 2011, 16:02
door Lord Utopia
't Gaat hier wel om telefonieoperatoren, en niet om internetverbindingen, denk ik. Dus hier komt absoluut geen technieker aan te pas.

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 25 mei 2011, 16:05
door bambipower
voor vanquickenborne was dat net iets te veel doordenken. Zover zou hij nooit komen.

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 25 mei 2011, 16:56
door rowan
het zullen binnenkort weer verkiezingen zijn zekers ...

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 25 mei 2011, 17:43
door Stormlord
Het initiatief is goed, en men zou dit ook moeten doortrekken naar internet (evt. onder lichtelijk andere voorwaarden).

De vraag zal echter eerder zijn of hier ooit veel van in huis zal komen ...

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 25 mei 2011, 22:11
door Marlboro
Heel goed idee datte, het zou tijd werden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 25 mei 2011, 22:17
door VOiD
Wel ik ben tegen. De mensen zouden beter eens leren lezen voordat ze iets afsluiten. Bovendien gaat dit enkel hogere prijzen tot gevolg hebben... Welke operator gaat er nu nog x maand gratis geven (al hun prijzen zijn berekend op jaarbasis/klantenwerving) ?

Uiteraard ben ik voorstander langs de andere kant: Ik neem een abbo op een IPhone bij Telenet aan 1€ en sluit het direct af tegen een kost van 15€... :angel:

Een beter idee zou zijn de operatoren (en dit zowel voor telecom, tv, gsm, internet,...) verplichten steeds duidelijk de gemiddelde prijs op jaarbasis weer te geven bij promoties.

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 25 mei 2011, 22:21
door Tim.Bracquez
Nu is het maximaal 150 euro (privé) als ik me niet vergis.
Dit lijkt me een redelijk bedrag, je moet de consumenten niet meer en meer beschermen, denk dat je ook goed een contract mag nalezen. D

e enige reden waarom ik niet snel bij MobileVikings weg ga, is gewoon de gedachte dat ik er ieder moment weg kan. Zelf ben ik ook niet zo een kei in alle kleine lettertjes te lezen en alles tot op de laatste cent te berekenen wat het voordeligste is, voor die reden ga ik dan ook geen telefoon abbo aan !

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 25 mei 2011, 22:49
door TiTanium
Ze zouden beter de kleine lettertjes verbieden en alles in normaal tekst aanbieden misschien dat je ze sneller gaat lezen dan als ze zo klein er op staan.

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 26 mei 2011, 08:23
door Goztow
Algemene voorwaarden mogen maximaal één pagina in times new roman 14 innemen. Dat zou ook al heel wat problemen kunnen oplossen :).

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 26 mei 2011, 09:22
door Ramaht
Prijzen gaan niet stijgen, eerder uitvlakken.
Die 6 maand gratis en 6 maand aan halve prijs moeten ook betaald worden. Dan heb ik liever dat het tarief per minuut verlaagt, wat hier in BE nog altijd schandalig hoog ligt.

En die kleine lettertje mogen inderdaad aangepast worden. Voor een gemeengoed als een telefonie-abonnement moeten er niet teveel clausules zijn, hou er ook rekening mee dat er mensen zijn die de ingewikkelde termen niet altijd begrijpen.
En dat zij veelal raad vragen aan de verkopers van de abonnementen...


Ook zou men de providers moeten verplichten tot de mogelijkheid om een maximum-bedrag in te bouwen. Bij het aangaan van je contract dient dit ingevuld te worden, dit zou al voor veel mensen veel problemen oplossen. Uitgaande oproepen worden geblokkeerd als je aan dat plafond zit.

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 26 mei 2011, 09:41
door fredo66
Naast de algemene vw heb je nog de bijzondere vw. Meestal zitten daar de adders onder het gras. Dikwijls ontvangt een consument de av's niet op papier, zelf op te zoeken op een onoverzichtelijke website. Av's opgesteld in een juristentaal, vele pagina's tektsbrij. 't Is gemakkelijk gezegd dat een klant de voorwaarden maar moet lezen ...

Er zijn sectoren waar men werkt met modelcontracten, gelezen en goedgekeurd door verbruiksorganisaties ....

Ben ook benieuwd wat ze in de nieuwe regeling gaan doen met die koppelverkooppraktijken welke ze toegelaten hebben: dure gsm voor 0 euro met abonnement. Ex-klant betaalt dus de restwaarde terug (hoe gaan ze dat bepalen ? ....). En wat gaat die operator in hemelsnaam aanvangen met een gebruikte gsm ... Een nieuwe klant wil immers een nieuwe gsm (of zijn eigen gsm behouden).

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 26 mei 2011, 09:57
door Ramaht
Wat't met die gsm's betreft, de verzekeringssector heeft tabellen met waardeverlies per maand in geval van totaalverlies.

Ik vind dat men zich daarop moet richten en contractueel bepalen dat indien men het contract verbreekt men de gsm MOET kopen tegen het dan nog resterende bedrag.
Dit zijn dan zaken die duidelijk moeten vermeld staan op de factuur, en niet in kleine lettertjes.

Re: Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Geplaatst: 26 mei 2011, 20:37
door fvhbrugge
Voor de "gratis" gsm's: dat is een laakbare praktijk want eigenlijk is dat een vorm van consumentenkrediet. De gsm wordt immers op afbetaling gekocht. (onder de vorm van een 24-maands of 36-maands abonnement.

Daarom is het beter de contracttermijnen voor abonnementen te beperken tot 1 jaar en nadien opzegbaar met terugbetaling van reeds betaald abonnementsgeld "pro rato temporis".
Wie voor dat ene jaar opzegt, die moet voor mij nog altijd een schadevergoeding betalen gelijk aan het resterend bedrag tot einde van het 1e jaar. Nadien uiteraard geen enkele schadevergoeding meer !!