Aanrekening per MB blijkt per connectie
Geplaatst: 08 apr 2011, 10:25
Recent heb ik een smartphone aangekocht. En heb, kwestie van er ook iets zinnig mee te kunnen doen, bovenop mijn bestaande My15 abonnement een Mobile Mail & Surf Basic optie genomen. Deze optie wordt geafficheerd als Inbegrepen datavolume 50MB voor 5€ - Prijs per extra MB: 0,10€ (zoals je hier kan lezen: http://www.mobistar.be/nl/aanbod/intern ... /overzicht)
Ik heb verder de hele site afgezocht achter mogelijke adders onder het gras.. maar niets gevonden. Ik begrijp uit deze beschrijving dat ik 5€ extra betaal en daarvoor 50MB aan internet-trafiek mag veroorzaken. Elke MB die ik boven die 50MB verbruik, zal mij 0,10€ kosten. Niet meer, niet minder..
Mijn verbazing is dan ook groot als ik mijn eerstvolgende Factuur krijg en ik 169,13€ blijkt te moeten betalen waarvan 153,66€ aan multimedia-diensten. Op de website kan ik zien dat ik voor die factuur 87,37 MB heb verbruikt.. Een kleine berekening leert me dat ik 87,37 MB - 50 MB = 37,97 MB x 0,10 € = 3,8 € extra zou moeten betalen volgens de voorwaarden van de aangekochte optie..en niet de aangerekende 153,66 €
Verontwaardigd bel ik dus naar de klantendienst, en ik leg daar uit wat ik op de website kan lezen, en wat mij effectief is aangerekend. De call-desk medewerker klinkt licht verbaast dat ik zoveel moet betalen terwijl de website een aanrekening per MB belooft. Na een 10tal minuten op wacht gestaan te hebben krijg ik te horen dat ik in totaal 3921 internet-connecties gemaakt heb en me 0,10 € per connectie aangerekend werd voor elke connectie die buiten die 50MB viel.
Waarop ik natuurlijk protesteerde dat dit mij zo niet verkocht was en dat ik daar niets van terug kan vinden op de website. "Meneer, dat staat in uw contract van uw abonnement" verteld hij me dan plots.. Als ik hem dan vraag waar ik dat contract kan vinden, daar ik dat nooit ontvangen heb, blijkt dat ik dat kan aanvragen op de hoofdzetel te brussel.. Hij bleek mij er zelf geen kopij van te kunnen opsturen...
Moest ik nu een My25 abonnement nemen, dan zou ik dat niet voorhebben, dan zou ik effectief per MB aangerekend worden wist hij me nog te zeggen.
Van heel dat verhaal kan ik niets terugvinden op de website van mobistar. En de algemene voorwaarden die ik er terugvind over abonnementen en/of opties vernoemt nergens iets over betalen per connectie..
Bijgevolg stap ik naar een Mobistar center met de afdruk van de website, mijn verbruiksprofiel en bovenstaande berekening, en mijn factuur. Daar begreep men ook niet dat ik zoveel moest betalen.. Ze hebben daar zelf dan ook contact opgenomen met het call center waar ze initieel ook te horen kregen ik zoveel connecties gemaakt heb. Meteen wist de mevrouw van het mobistar center hen te zeggen dat ik toch een optie had die duidelijk vernoemde dat ik per extra MB betaal en niet per connectie.. Ook zij werd vervolgens minstens een kwartier op wacht gezet waarna ze te horen kreeg dat er inderdaad een fout in de facturatie geslopen was, en ze dit zo snel mogelijk zouden rechtzetten. Ik zou bij volgende factuur een creditnota krijgen en de fout werd rechtgezet voor de toekomst..
Met een gerust hart keerde ik huiswaarts...
Tot ik de volgende maand opnieuw een factuur kreeg van 100,03 € waarvan 78,96 € aan multimedia-diensten en geen spoor van de beloofde creditnota. Volgens mijn verbuik op de website van mobistar zou ik nu in totaal 60,67 MB verbruikt hebben. Een korte rekensom leert me opnieuw dat ik 60,67 MB - 50 MB = 10,67 MB x 0,10 € = 1,067€ extra zou moeten betalen ipv 78,96 €.
Meteen belde ik opnieuw naar de klantendienst om dit te melden en te vragen waar mijn creditnota bleef. "Meneer, uw case is nog in behandeling..." kreeg ik te horen. Op mijn opmerking dat ik intussen al bijna 300 € kwijt ben kreeg ik hetzelfde antwoord. Op mijn vraag wanneer die case dan afgehandeld zou worden, kreeg ik het antwoord "zo snel mogelijk". En op de vraag hoe ver ze er dan al mee stonden en eender wat ik nog vroeg of zei, kreeg steeds dezelfde repliek. "uw case is nog in behandeling"..
Terug naar het mobistar center waar men ook verontwaardigd was hierover. Meteen belde ze ook terug naar het call center. Daar kregen ze weer te horen dat het normaal was omdat ik zoveel connecties maakte. Nu kreeg ze zelfs te horen dat ze haar producten beter moest kennen, dit werd aangerekend per connectie. Zij verdedigde mij dan dat ze haar vorige keer een ander verhaal hebben gegeven, en creditnota's belooft hebben. Zodoende heb ik als klant dus niets aan mijn internet-gedrag veranderd. Hierdoor zouden ze dan toch deze twee facturen gaan crediteren.. maar ik moest er in de toekomst dan toch rekening mee houden dat ik per connectie betaal, en niet per MB zoals op de website beloofd wordt..
Na afloop van het telefoontje raadde de mevrouw van het mobistar center, zelf ook verontwaardigd, me aan om zelf opnieuw naar de klantendienst te bellen en te eisen dat ik kreeg waarvoor ik ingetekend had op de website, namelijk betaling per MB en niet per connectie. Maar dat zij zelf niet meer kan doen, omdat ze dan blijkbaar toch te horen krijgt dat ze haar producten beter moet leren kennen...
Dit kan toch niet?!! .. En ik weiger ook om me er bij neer te leggen en mijn gsm in te stellen om de internet verbinding altijd open te laten staan (de batterij van zo'n smartphone gaat zo ook al snel genoeg leeg). Er werd mij een optie verkocht voor 50 MB per maand aan 5€ en 0,10 € per extra MB verbruik.. Dan kunnen ze toch niet per connectie gaan rekenen?
Wat raden jullie me aan om nu te doen? Of kan er iemand ergens zwart op wit aantonen dat er inderdaad per connectie mag gerekend wordt en niet per MB ?
Moet ik naar de ombudsdienst (of wacht ik beter tot ik zeker de beloofde credit-nota van vorige 2 facturen heb) ? Of naar de rechtbank ? (want dit lijkt me een duidelijk geval van valse reclame ?) .. of.. ?
Wat zouden jullie doen? En hebben jullie hier ook al problemen mee gehad.. Of in tegendeel.. hebben er nog mensen dezelfde combinatie (My15 + Basic Mail & Surf) waarbij effectief per extra MB gerekend wordt ipv per connectie?
Ik heb verder de hele site afgezocht achter mogelijke adders onder het gras.. maar niets gevonden. Ik begrijp uit deze beschrijving dat ik 5€ extra betaal en daarvoor 50MB aan internet-trafiek mag veroorzaken. Elke MB die ik boven die 50MB verbruik, zal mij 0,10€ kosten. Niet meer, niet minder..
Mijn verbazing is dan ook groot als ik mijn eerstvolgende Factuur krijg en ik 169,13€ blijkt te moeten betalen waarvan 153,66€ aan multimedia-diensten. Op de website kan ik zien dat ik voor die factuur 87,37 MB heb verbruikt.. Een kleine berekening leert me dat ik 87,37 MB - 50 MB = 37,97 MB x 0,10 € = 3,8 € extra zou moeten betalen volgens de voorwaarden van de aangekochte optie..en niet de aangerekende 153,66 €
Verontwaardigd bel ik dus naar de klantendienst, en ik leg daar uit wat ik op de website kan lezen, en wat mij effectief is aangerekend. De call-desk medewerker klinkt licht verbaast dat ik zoveel moet betalen terwijl de website een aanrekening per MB belooft. Na een 10tal minuten op wacht gestaan te hebben krijg ik te horen dat ik in totaal 3921 internet-connecties gemaakt heb en me 0,10 € per connectie aangerekend werd voor elke connectie die buiten die 50MB viel.
Waarop ik natuurlijk protesteerde dat dit mij zo niet verkocht was en dat ik daar niets van terug kan vinden op de website. "Meneer, dat staat in uw contract van uw abonnement" verteld hij me dan plots.. Als ik hem dan vraag waar ik dat contract kan vinden, daar ik dat nooit ontvangen heb, blijkt dat ik dat kan aanvragen op de hoofdzetel te brussel.. Hij bleek mij er zelf geen kopij van te kunnen opsturen...
Moest ik nu een My25 abonnement nemen, dan zou ik dat niet voorhebben, dan zou ik effectief per MB aangerekend worden wist hij me nog te zeggen.
Van heel dat verhaal kan ik niets terugvinden op de website van mobistar. En de algemene voorwaarden die ik er terugvind over abonnementen en/of opties vernoemt nergens iets over betalen per connectie..
Bijgevolg stap ik naar een Mobistar center met de afdruk van de website, mijn verbruiksprofiel en bovenstaande berekening, en mijn factuur. Daar begreep men ook niet dat ik zoveel moest betalen.. Ze hebben daar zelf dan ook contact opgenomen met het call center waar ze initieel ook te horen kregen ik zoveel connecties gemaakt heb. Meteen wist de mevrouw van het mobistar center hen te zeggen dat ik toch een optie had die duidelijk vernoemde dat ik per extra MB betaal en niet per connectie.. Ook zij werd vervolgens minstens een kwartier op wacht gezet waarna ze te horen kreeg dat er inderdaad een fout in de facturatie geslopen was, en ze dit zo snel mogelijk zouden rechtzetten. Ik zou bij volgende factuur een creditnota krijgen en de fout werd rechtgezet voor de toekomst..
Met een gerust hart keerde ik huiswaarts...
Tot ik de volgende maand opnieuw een factuur kreeg van 100,03 € waarvan 78,96 € aan multimedia-diensten en geen spoor van de beloofde creditnota. Volgens mijn verbuik op de website van mobistar zou ik nu in totaal 60,67 MB verbruikt hebben. Een korte rekensom leert me opnieuw dat ik 60,67 MB - 50 MB = 10,67 MB x 0,10 € = 1,067€ extra zou moeten betalen ipv 78,96 €.
Meteen belde ik opnieuw naar de klantendienst om dit te melden en te vragen waar mijn creditnota bleef. "Meneer, uw case is nog in behandeling..." kreeg ik te horen. Op mijn opmerking dat ik intussen al bijna 300 € kwijt ben kreeg ik hetzelfde antwoord. Op mijn vraag wanneer die case dan afgehandeld zou worden, kreeg ik het antwoord "zo snel mogelijk". En op de vraag hoe ver ze er dan al mee stonden en eender wat ik nog vroeg of zei, kreeg steeds dezelfde repliek. "uw case is nog in behandeling"..
Terug naar het mobistar center waar men ook verontwaardigd was hierover. Meteen belde ze ook terug naar het call center. Daar kregen ze weer te horen dat het normaal was omdat ik zoveel connecties maakte. Nu kreeg ze zelfs te horen dat ze haar producten beter moest kennen, dit werd aangerekend per connectie. Zij verdedigde mij dan dat ze haar vorige keer een ander verhaal hebben gegeven, en creditnota's belooft hebben. Zodoende heb ik als klant dus niets aan mijn internet-gedrag veranderd. Hierdoor zouden ze dan toch deze twee facturen gaan crediteren.. maar ik moest er in de toekomst dan toch rekening mee houden dat ik per connectie betaal, en niet per MB zoals op de website beloofd wordt..
Na afloop van het telefoontje raadde de mevrouw van het mobistar center, zelf ook verontwaardigd, me aan om zelf opnieuw naar de klantendienst te bellen en te eisen dat ik kreeg waarvoor ik ingetekend had op de website, namelijk betaling per MB en niet per connectie. Maar dat zij zelf niet meer kan doen, omdat ze dan blijkbaar toch te horen krijgt dat ze haar producten beter moet leren kennen...
Dit kan toch niet?!! .. En ik weiger ook om me er bij neer te leggen en mijn gsm in te stellen om de internet verbinding altijd open te laten staan (de batterij van zo'n smartphone gaat zo ook al snel genoeg leeg). Er werd mij een optie verkocht voor 50 MB per maand aan 5€ en 0,10 € per extra MB verbruik.. Dan kunnen ze toch niet per connectie gaan rekenen?
Wat raden jullie me aan om nu te doen? Of kan er iemand ergens zwart op wit aantonen dat er inderdaad per connectie mag gerekend wordt en niet per MB ?
Moet ik naar de ombudsdienst (of wacht ik beter tot ik zeker de beloofde credit-nota van vorige 2 facturen heb) ? Of naar de rechtbank ? (want dit lijkt me een duidelijk geval van valse reclame ?) .. of.. ?
Wat zouden jullie doen? En hebben jullie hier ook al problemen mee gehad.. Of in tegendeel.. hebben er nog mensen dezelfde combinatie (My15 + Basic Mail & Surf) waarbij effectief per extra MB gerekend wordt ipv per connectie?