Pagina 1 van 1
Scarlet VOIP: doorschakeling
Geplaatst: 10 jan 2011, 20:43
door nickdd
Hallo,
Momenteel zit ik nog met een duur ISDN abonnement waarop 2 nummers gekoppeld zijn.
Intern wordt een Innovaphone VOIP telefooncentrale gebruikt die dan via de ISDN naar buiten belt.
Om de maandelijkse kosten te verminderen zou ik graag naar internet+telefonie van scarlet overstappen, daar heb je ook de optie om een extra telefoonnummer/lijn aan te vragen (5 euro per maand).
Toch een aantal vragen:
1) Er kunnen toch 2 oproepen tegelijkertijd gevoerd worden indien je ook 2 nummers aanvraagt bij Scarlet ?
=> kan je dan ook 2 oproepen tegelijkertijd op hetzelfde nummer ontvangen. Of zal dit enkel een signaal 2e oproep geven ?
2) Kan de Scarlet box zo geconfigureerd worden dat de VOIP/SIP login ingesteld wordt op de Innovaphone PBX en dus de VOIP van Scarlet niet gebruikt wordt, dus dat ik qua VOIP account de login van Scarlet gebruik, meer niet.
3) Hoe werkt oproepdoorschakeling (is beschikbaar als optie) ? Werkt dit ook zoals de comfortdiensten bij ISDN: *21*nummer# of moet dit via een webinterface of andere codes ?
thx!
Re: Scarlet VOIP: doorschakeling
Geplaatst: 10 jan 2011, 21:32
door philippe_d
Is de Innovaphone PBX ook een SIP Client waarmee je kan connecteren naar externe VOIP Providers via het SIP protocol ? Ik dacht dat naar buiten toe gewerkt wordt met de H.323 standard ? Intern kunnen wel clients bediend worden met de 2 standards (de Innovaphone PBX doet de conversie) ...
Wat betreft je vragen:
1) Als je 2 nummers aanvraagt bij Scarlet, zal je wel 2 oproepen tegelijkertijd kunnen voeren: De ScarletBox heeft hiervoor 2 analoge uitgangen. Tenzij de Innovaphone PBX naast VOiP en ISDN ook nog aansluitingen heeft voor analoge buitenlijnen, vrees ik dat je deze niet op de ScareltBox kan aansluiten.
2) Voor zover ik weet is Scarlet telefonie gebaseerd op het Belgacom I-Talk platform, en in principe niet instelbaar op eigen VOIP apparatuur (Scarlet VoIP werkt over een aparte VLAN). Er zijn echter berichten dat dit wel zou mogelijk zijn (zie:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 27#p360909 ), maar een bevestiging heb ik nog niet gezien.
3) Oproepdoorschakeling moet in principe ingesteld worden in de web-interface van de ScarletBox.
Ik wil mijn niet uitspreken tegen Scarlet, maar persoonlijk zou ik uw situatie kiezen voor:
a) nummerportering naar WeePee.
- De overdracht van uw ISDN lijn naar 2 VOIP nummers van WeePee zal uw éénmalig 2 * 18 EUR kosten, géén maandelijks abbo, en uw spaart de kost van uw ISDN lijn (ca 34 EUR/maand).
- Voor Internet kan je dan bijv. Scarlet zonder vaste lijn nemen, ofwel overgaan naar een analoge lijn.
- Het gelijktijdig kunnen bellen met verschillende lijnen heeft niets te maken met het aantal telefoonnummers. Je kan bij WeePee één nummer hebben, en toch simultane gesprekken: dat hangt alleen van je Hardware af (je Innovaphone PBX) en van de bandbreedte. Theoretisch tot 31 lijnen per account.
- Meerder nummers heb je alleen nodig om binnenkomende oproepen te kunnen verdelen naar de juiste binnentoestellen.
- Je hebt de volledige vrijheid om van Internetprovider te wisselen, zonder enige invloed op je Telephony (ISP en VSP gescheiden).
b) Je kan ook een VOIP router gebruiken met een ISDN uitgang (vb iedere FritzBox): op de So uitgang van de FritzBox kan je gewoon de bestaande PBX aansluiten zonder wijzigingen ...
Philippe.
Re: Scarlet VOIP: doorschakeling
Geplaatst: 11 jan 2011, 00:21
door nickdd
Alvast bedankt voor de uitleg.
Ik zit met een IP302 PBX, dus de interne telefoonstructuur / parlofoons vormen geen probleem.
Alle inkomende oproepen komen nu via de ISDN BRI binnen, en voor de uitgaande routeer ik sommige via poivy naar buiten en andere via de ISDN BRI (Belgacom).
In principe heb ik ook geen probleem om de voip van scarlet (Belgacom iTalk) te gebruiken, maar ik moet natuurlijk wel zorgen dat de innovaphone PBX de SIP connectie kan maken.
Het mooie is dat de innovaphone 2 netwerkpoorten heeft, dus ik kan eentje voor de LAN gebruiken en de andere instellen op de VLAN van Belgacom om via die weg een verbinding te maken.
Ik ben nog een beetje bang van de betrouwbaarheid van Weepee (tov iTalk), maar misschien is dit onterecht ?
Daarom dat ik voornamelijk inkomende oproepen nog via een klassiekere isp zou laten binnenkomen (althans in een eerste fase)
Re: Scarlet VOIP: doorschakeling
Geplaatst: 11 jan 2011, 17:33
door philippe_d
nickdd schreef:In principe heb ik ook geen probleem om de voip van scarlet (Belgacom iTalk) te gebruiken, maar ik moet natuurlijk wel zorgen dat de innovaphone PBX de SIP connectie kan maken.
Het mooie is dat de innovaphone 2 netwerkpoorten heeft, dus ik kan eentje voor de LAN gebruiken en de andere instellen op de VLAN van Belgacom om via die weg een verbinding te maken.
User
axs heeft intussen bevestigd dat hij Scarlet VOIP werkende gekregen heeft via een ATA op zijn Internet. Dus de omweg via VLAN20 schijnt niet nodig te zijn. Hopelijk blijft dit stabiel.
Enige nadeel t.o.v. VLAN20 is dat de traffiek wel meetelt voor het maandelijkse volume (tenzij je onbeperkt neemt).
Ik keek nog eens naar de specificaties van de IP302 PBX. Die heeft wel 2 analoge telefoonpoorten, maar dat is voor interne toestellen (vb fax). Je hebt dus geen andere keuze dan de Scarlet VoIP in de PBX in te stellen ...
Philippe.
Re: Scarlet VOIP: doorschakeling
Geplaatst: 11 jan 2011, 17:48
door driesve
philippe_d schreef:User
axs heeft intussen bevestigd dat hij Scarlet VOIP werkende gekregen heeft via een ATA op zijn Internet. Dus de omweg via VLAN20 schijnt niet nodig te zijn. Hopelijk blijft dit stabiel.
Enige nadeel t.o.v. VLAN20 is dat de traffiek wel meetelt voor het maandelijkse volume (tenzij je onbeperkt neemt).
Alle abonnementen van Scarlet zijn onbeperkt, dus het maandelijks volume lijkt mij geen probleem. (VOIP verbruikt nu ook geen gigabytes)
Je moet wel rekening houden dat je op je gewone internet (VLAN10) de 36h disconnect hebt, die heb je niet op VLAN20. Als je VOIP via VLAN10 doen, doe je beter iedere nacht een disconnect, zo ben je zeker dat je nooit het gesprek verliest!