Pagina 1 van 1

Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Geplaatst: 05 jan 2011, 20:24
door DIBO
Zit al 2 weken te wachten op overdracht van vaste telefoonlijn+nummer van Belgacom naar Scarlet One.
Scarlet support gebeld en oorzaak van mijn probleem was de 'centrale nummeroverdracht database' die in december een tweetal weken buiten dienst zou gelegen hebben en daardoor serieuze achterstand bij nummeroverdrachten.
Klink redelijk aannemelijk voor een leek, maar dan moeten er nu een heleboel mensen zijn die dezelfde vertraging hebben bij hun nummeroverdracht... Twee vraagjes:
1) voor de insiders : bestaat er zo'n centrale nummeroverdracht database/applicatie ?
2) nog veel mensen momenteel met vertraging bji hun nummeroverdracht ?

PS: Scarlet tech.support: redelijk korte wachttijd en vrij snel diagnose met bovenstaand antwoord gekregen

Re: Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Geplaatst: 05 jan 2011, 20:26
door rowan
Natuurlijk bestaat die database CRDC publieke website voor opvraging van een nummerlocatie
www.crdc.be
site wordt beheerd door BIPT

Re: Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Geplaatst: 05 jan 2011, 20:29
door philippe_d
Mijn GSM nummeroverdracht van Mobistar naar Mobile Vikings gebeurde in minder dan 48 uur.
Ik neem aan dat dit ook via CRDC gaat.
Philippe.

Re: Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Geplaatst: 05 jan 2011, 20:43
door simon1991
philippe_d schreef:Mijn GSM nummeroverdracht van Mobistar naar Mobile Vikings gebeurde in minder dan 48 uur.
Ik neem aan dat dit ook via CRDC gaat.
Philippe.
Amai da's snel! Duurde bij mij 10x zolang voor de overdracht van Proximus naar Base....

Re: Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Geplaatst: 05 jan 2011, 20:58
door ubremoved_539
DIBO schreef:oorzaak van mijn probleem was de 'centrale nummeroverdracht database' die in december een tweetal weken buiten dienst zou gelegen hebben en daardoor serieuze achterstand bij nummeroverdrachten.
Hebben ze al die tijd de aanvragen op een papiertje geschreven en is een Indier die nu aan het intypen of wat :bang:
Ik kan dergelijk verhaal moeilijk geloven...

Re: Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Geplaatst: 05 jan 2011, 21:40
door Trojan
Ik dacht eens gelezen te hebben dat de database voor vaste lijnen door belgacom beheerd wordt.

Re: Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Geplaatst: 06 jan 2011, 02:35
door Joe de Mannen
Vermits de nummeroverdracht op vaste lijnen iets is dat door de alternatieve operatoren is gepushed, lijkt het me bizar dat die lijst zou beheerd worden door Belgacom.
Los daarvan is het inderdaad een raar verhaal van Scarlet.

J.

Re: Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Geplaatst: 06 jan 2011, 11:04
door qless
Als dat een computer systeem is wat door BIPT wordt beheerd: Ja kan makkelijk, hun eigen site ligt er ook dikwijls uit... prutsers daar (kwa ICT)

Re: Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Geplaatst: 06 jan 2011, 17:16
door skynetbbs
ongeveer 3h overdracht tussen Simyo (Base MVNO) en Mobile Vikings (Base MVNO)
de simkaart had ik binnen de 24h per post na online bestelling

Re: Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Geplaatst: 07 jan 2011, 09:34
door rowan
De NPA.

De NPA (Number Portability Association) is een officieel door het BIPT aangestelde VZW die verantwoordelijk is voor nummeroverdracht in België, zowel voor geografische nummers, niet-geografische nummers als mobiele nummers. Alle operatoren in België met toegewezen nummerblokken hebben immers de verplichting tot nummeroverdraagbaarheid, zoals bepaald in de overeenkomstige KB’s van 2000 tot en met 2009.


Nummeroverdracht of portering wordt operationeel uitgevoerd door het CRDC (Common Reference Database Centre) die zorgt voor het beheer en de uitvoering van de porteringsprocessen tussen telecom operatoren. De status en de beherende operator van alle toegewezen nummers worden in de CRDB (Common Reference DataBase) bijgehouden. Deze informatie wordt als een bijkomende dienst dagelijks aangeleverd aan NLI (Number Location Information) klanten.
http://www.crdc.be/CRDCNLI/BrowserDefau ... ?tabid=280