Pagina 1 van 1

Discovery Line

Geplaatst: 03 dec 2010, 15:06
door Zamba
Even een korte mededeling :

Belgacom is vanaf 01-12-10 gestopt met het aanbieden van een 'Discovery Line'.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 03 dec 2010, 15:18
door Goztow
Dus ofwel raw copper, ofwel klassieke lijn? Verandert er daar iets aan de kosten?

Re: Discovery Line

Geplaatst: 03 dec 2010, 15:24
door philippe_d
En wat gebeurt er met de bestaande Discovery klanten ?
Overgezet naar Classic? Of behouden zij hun huidige Discovery line traieven ?
Philippe.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 03 dec 2010, 15:31
door cloink
What the... ?

En er is geen nood dit officiëel te communiceren aan alle Discovery klanten (waaronder ikzelf ja) ofzo? :|

Re: Discovery Line

Geplaatst: 03 dec 2010, 16:04
door Zamba
bestaande klanten met dit produkt blijven natuurlijk deze lijn behouden.

er kan niet meer ingetekend worden op dit produkt, vandaar melding stopzetting.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 03 dec 2010, 18:34
door cloink
De alternatieve xDSL operator gaat het weer graag horen. Voor de doorsnee klant maakt dat een nieuwe aansluiting alweer enkele euro's duurder (en dus minder interessant t.o.v. ... juist ja, het eigen Belgacom aanbod), gezien raw copper dan als "goedkoopste" alternatief geldt. Na de talloze prijsstijgingen van de Discovery line is dit toch weer een "fraaie" zet van Belgacom. :?

Re: Discovery Line

Geplaatst: 04 dec 2010, 14:25
door Ken
Discovery lijn of raw copper komt op hetzelfde neer, alleen kan je met de discovery lijn bellen en gebeld worden, maar het kan ook allemaal via VoIP... Dus een goeie zet om nieuwere klanten een stap te laten zetten naar evolutie, VoIP...

Re: Discovery Line

Geplaatst: 04 dec 2010, 15:13
door cloink
Ken schreef:Dus een goeie zet om nieuwere klanten een stap te laten zetten naar evolutie, VoIP...
Als je voor alles bij Belgacom klant bent wel ja (blijkbaar kan VoIP enkel als je Belgacom-internet hebt...). Voor iemand als ik, klant van een alternatieve operator, is dit simpelweg een prijsverhoging (raw copper is duurder dan de Discovery-lijn), mochten ze ooit beslissen om ook bestaande Discovery klanten "om te zetten" (wat ongetwijfeld een der dezen wel eens zal gebeuren zeker?).

Re: Discovery Line

Geplaatst: 04 dec 2010, 17:15
door Ken
Sinds wanneer kan je geen VoIP hebben als je bij een alternatieve ISP bent?

Re: Discovery Line

Geplaatst: 04 dec 2010, 17:18
door philippe_d
cloink bedoelt VOIP van Belgacom (i-Talk).
Philippe

Re: Discovery Line

Geplaatst: 04 dec 2010, 18:53
door cloink
Inderdaad, als klant van een alternatieve ISP ben je nu aangewezen op raw copper of de Classic lijn... Beiden gevoelig duurder dan de Discovery.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 04 dec 2010, 19:06
door Lord Utopia
Gelukkig bieden een aantal providers het veel goedkoper aan dan doorgaans. EDPnet aan 10 euro (tel lijn), Dommel lijn aan 9,5 euro gemiddeld het eerste jaar, Scarlet aan 5 euro, en andere providers waar het in de kost inbegrepen is.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 01:50
door Ofloo
Ken schreef:Discovery lijn of raw copper komt op hetzelfde neer, alleen kan je met de discovery lijn bellen en gebeld worden, maar het kan ook allemaal via VoIP... Dus een goeie zet om nieuwere klanten een stap te laten zetten naar evolutie, VoIP...
eigenlijk vind ik het niet zo goed ik gebruik momenteel discoverylijn als backup bv voor nood nummers, .. en dan is het heel interessant om voip met een discoverlylijn te combineren, ook wanneer je internet down is kan je nog steeds gebeld worden, terwijl dit met voip niet kan en in mijn geval met recent ddos op mijn lijn was dit meer dan welkom. heb een maand ddos ontvangen en ik heb statische ip dan is het wel handig dat je nog steeds op het discovery nummer bereikbaar bent via vastelijn.

Wat je ook nog kan is bel regels opzetten en nood nummers laten verlopen via discovery, want vanaf een voip lijn kan je geen noodnummers gebruiken.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 10:03
door philippe_d
Ik zou ervoor pleiten dat je met raw copper ook nooddiensten kan bellen. Net zoals je met een SIM-loze GSM - of zonder belkrediet - toch nog 112 kan bellen. Misschien ver gezocht, maar technisch perfect haalbaar.
Op een raw copper zit namelijk een telefoonsignaal (en spanning): eerst krijg je een bezettoon (om de klant erop te wijzen dat dit geen werkende telefoonlijn is), maar na een tijdje krijg je een alternatieve kiestoon, waarmee Belgacom techniekers bepaalde dienstnummers kunnen bellen om de lijn te identificeren. Er kan dus wel (beperkt) gebeld worden met een raw copper, dus is het ook technisch mogelijk om noodnummers (100, 101, 112) bereikbaar te maken.

Philippe.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 12:31
door genksta
Een raw copper heeft geen spanning op de lijn. De jumper in de centrale wordt enkel getrokken vanaf de DSLAM naar de uitgaande stijl. Dus er komt geen VN nummer aan te pas. Daarmee dat wij als technieker altijd een testlijn vanuit de centrale op de DSLAM moeten prikken zodat we weten of de lijn zuiver is tot aan de klant.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 12:44
door Ofloo
philippe_d schreef:Ik zou ervoor pleiten dat je met raw copper ook nooddiensten kan bellen. Net zoals je met een SIM-loze GSM - of zonder belkrediet - toch nog 112 kan bellen. Misschien ver gezocht, maar technisch perfect haalbaar.
Op een raw copper zit namelijk een telefoonsignaal (en spanning): eerst krijg je een bezettoon (om de klant erop te wijzen dat dit geen werkende telefoonlijn is), maar na een tijdje krijg je een alternatieve kiestoon, waarmee Belgacom techniekers bepaalde dienstnummers kunnen bellen om de lijn te identificeren. Er kan dus wel (beperkt) gebeld worden met een raw copper, dus is het ook technisch mogelijk om noodnummers (100, 101, 112) bereikbaar te maken.

Philippe.
het probleem is dat je dan een nummer moet toegewezen krijgen zodat nooddiensten kunnen zien van waar het gesprek komt, .. daar gaat het hele voip noodnummer probleem over, .. het heeft geen locatie, als je over raw copper zou bellen zou je ook in princiepe geen nummer hebben en vervolgens geen locatie.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 14:14
door philippe_d
genksta schreef:Een raw copper heeft geen spanning op de lijn. De jumper in de centrale wordt enkel getrokken vanaf de DSLAM naar de uitgaande stijl. Dus er komt geen VN nummer aan te pas.
O neen? Bij mij staat er nochtans 53V gelijkspanning op mijn lijn. Ik heb "Internet without fixed line" (dat is toch raw copper of niet ??)
Ofloo schreef:het probleem is dat je dan een nummer moet toegewezen krijgen zodat nooddiensten kunnen zien van waar het gesprek komt, .. daar gaat het hele voip noodnummer probleem over, .. het heeft geen locatie, als je over raw copper zou bellen zou je ook in principe geen nummer hebben en vervolgens geen locatie.
Voor zover ik weet, heeft iedere raw copper lijn een identificatienummer, dat er precies uit ziet als een telefoonnummer (je kan er alleen niet mee bellen). Aan dat nummer is één unieke locatie gekoppeld. Dus volgens mij technisch geen enkel probleem.

Philippe.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 17:29
door genksta
Nee, de naam raw copper wordt alleen gebruikt bij BROBA's. Ik geloof dat dit veel bij Mobistar klanten voorkomt. Deze klanten gebruiken een witte Live Box die dan internet en VOIP geeft. Wat jij hebt is een dummy lijn via Belgacom zelf. Daar kun je inderdaad nie mee bellen. Als je er een telefoon ophangt en 10 seconden wacht en je geeft dan 1924 in hoor je je identificatienummer die je van Belgacom gekregen hebt.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 17:39
door duizend
Het wordt echt hoog tijd het beheer van het netwerk en de raw copper toeslag aan een ander bedrijf dan Belgacom wordt toegewezen.
Nu is het gewoon een verdoken vorm van oplichting en concurrentievervalsing
Eens zien of dat Belgacom en Scarlet hun raw copper dan nog "gratis" aanbieden ...

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 18:20
door redman
Je krijgt een bezettoon die daarna van snelheid veranderd zodat de technieker de lijn kan identificeren.
Maar dit is alleen bij een internet zonder vaste lijn, wholesale zonder vaste lijn of broba without voice.

Bij een raw copper is er absolut geen telefoonsignaal en is dit niet mogelijk

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 18:23
door redman
genksta schreef:Nee, de naam raw copper wordt alleen gebruikt bij BROBA's.
Broba is zeker niet hetzelfde als raw copper!

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 20:07
door MarkDM
Bij mij Mobistar ADSL, geen telefonie.
Ik heb ook een bezet-toon op de ADSL-lijn.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 22:55
door splinterbyte
Ik heb BASE adsl en dacht dat dit raw copper was, zit wel op BROBA dus en heb inderdaad bezettoon...
Dan zijn er niet veel (buiten dommel ?) die echte raw copper aanbieden...

Re: Discovery Line

Geplaatst: 10 dec 2010, 23:04
door redman
Dommel biedt via cityconnect nog raw copper aan.
Mobistar/base gebruiken raw copper waar mogelijk en anders broba.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 15 dec 2010, 09:33
door Ofloo
philippe_d schreef: .....
Voor zover ik weet, heeft iedere raw copper lijn een identificatienummer, dat er precies uit ziet als een telefoonnummer (je kan er alleen niet mee bellen). Aan dat nummer is één unieke locatie gekoppeld. Dus volgens mij technisch geen enkel probleem.

Philippe.
De vraag is of nooddiensten wel uitgerust zijn om op deze manier telefoongesprekken op te zoeken, het kan best zijn dat het kan maar daarom wil het nog niet zeggen dat nooddiensten dit, aan kunnen, maar ik ben zeker voorstander van een dergelijk systeem, alhoewel de optie om het eraf te laten moet blijven bestaan, sommige mensen nemen optie raw copper om betere lijn waarden te bekomen, .. herinner ik me. En ik geloof zelfs in geval van dommel wordt de frequentie gebruikt voor hogere upload waardes, ..dus ik zou er zeker geen regel van willen maken maar wel een optie, .. nu langs de andere kant zie ik het probleem niet, .. waarom zou voip geen 112 mogen bellen, .. ik zie het probleem niet, .. tenslotte is 1 nummer beter dan 100 verschillende, .. we waren in EU naar 1 nummer aan het gaan nu voip er is gaan ze het wat ingewikkeld maken. Maar da's misschien beetje teveel offtopic :p

Re: Discovery Line

Geplaatst: 15 dec 2010, 19:24
door philippe_d
Ik heb de hele (off-topic) discussie over beschikbaarheid I-Talk afgesplitst in een aparte topic in het VoIP Forum.
Laat ons de discussie in deze topic beperken tot (de afschaffing van-) de Discovery Line.
Philippe.

Re: Stopzetting Discovery Line

Geplaatst: 24 dec 2010, 15:30
door koekie
Nu ook een artikel op de website van Test-Aankoop over de stopzetting van de discovery line.

http://www.test-aankoop.be/telefonie/be ... 699303.htm

Re: Discovery Line

Geplaatst: 24 dec 2010, 15:31
door Lord Utopia
Userbase already did it.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 06 jul 2011, 19:05
door Aquino
Zamba schreef:bestaande klanten met dit produkt blijven natuurlijk deze lijn behouden.

er kan niet meer ingetekend worden op dit produkt, vandaar melding stopzetting.
Dus dat het nog staat bij de tarieven is enkel voor bestaande klanten?

Jammer, want ik heb een goedkope telefoonlijn nodig voor mijn alarm en om telefoons op te ontvangen...

Re: Discovery Line

Geplaatst: 06 jul 2011, 19:24
door honda4life
philippe_d schreef:O neen? Bij mij staat er nochtans 53V gelijkspanning op mijn lijn. Ik heb "Internet without fixed line" (dat is toch raw copper of niet ??)
Kan zijn dat die spanning geïnduceerd wordt, over zo'n lange afstand lijkt me dit toch wel realistisch.
Je hebt als het ware een "zwevende spanning".
Daarom meet je misschien beter met een analoog meettoestel, deze heeft een lagere inwendige weerstand.
Vragen? > PM want dit zou te veel offtopic worden :wink:

Re: Discovery Line

Geplaatst: 06 jul 2011, 23:52
door Ken
Aquino schreef:Dus dat het nog staat bij de tarieven is enkel voor bestaande klanten?
Jammer, want ik heb een goedkope telefoonlijn nodig voor mijn alarm en om telefoons op te ontvangen...
Ja, anders kan je voor je alarm een GSM module kopen en bij bijvoorbeeld Base een postpaid ALL 0 nemen, zo betaal je enkel het effectief gebruik van je alarm en de connecties door je installateur...

Re: Discovery Line

Geplaatst: 14 jul 2011, 22:50
door splinterbyte
Inderdaad, zo heb ik het ook gedaan (niet voor alarm, maar als backup-pstn lijn als de voip/internet het niet doet).
De GSM gateway die ik heb (GBT-7317BC) kost wel ~150 euro maar het werkt wel goed. Deze heeft een externe antenne en een inwendige backup batterij.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 26 jul 2011, 22:42
door EVC
Ik zou wensen over te stappen naar Belgacom Internet + TV, maar dacht dat tegenwoordig geen actieve telefoonlijn meer vereist was hiervoor. Ik heb de indruk dat dat verkeerd gedacht is? :-(

Re: Discovery Line

Geplaatst: 26 jul 2011, 23:39
door Abusimbal
Je hebt geen vaste lijn nodig bij Belgacom.
http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... ack_int_tv

Re: Discovery Line

Geplaatst: 26 jul 2011, 23:56
door Heronic
Scheelt maar 8,05€ de vraag is dan of je dat er met voip uithaalt (wanneer je nu al maximaal van happytime gebruik maakt)

Re: Discovery Line

Geplaatst: 18 aug 2011, 12:21
door Aquino
Ken schreef:
Aquino schreef:Dus dat het nog staat bij de tarieven is enkel voor bestaande klanten?
Jammer, want ik heb een goedkope telefoonlijn nodig voor mijn alarm en om telefoons op te ontvangen...
Ja, anders kan je voor je alarm een GSM module kopen en bij bijvoorbeeld Base een postpaid ALL 0 nemen, zo betaal je enkel het effectief gebruik van je alarm en de connecties door je installateur...
Bedankt voor de tip, maar mijn alarminstallateur raadt dit af. Ten eerste kost die module €570 plus werk, ten tweede wordt bij het in- en uitschakelen van het alarm gebeld met de meldkamer alsook een test 's nachts. Dat wil zeggen, gezien de meeste keren dat ingeschakeld wordt tijdens de Happy Time uren valt, dit duurder zou uitvallen.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 18 aug 2011, 13:23
door philippe_d
In een pack internet + telefonie kost de telefoon maar ca 11€ pm extra.
Niet veel meer dan de vroegere Discovery line!