Pagina 1 van 1

Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Geplaatst: 09 okt 2010, 15:31
door ubremoved_15739
Telenet lapt wet aan zijn laars met nieuwe voorwaarden.

Klanten van Telenet vonden op hun afrekening van juli en augustus de mededeling terug dat de provider zijn algemene voorwaarden zou aanpassen. Alhoewel, "vonden"? De mededeling was netjes weggestopt. En Telenet lapt met deze aanpassing een heel aantal regels aan zijn laars. Wij trekken aan de alarmbel en brengen het BIPT, het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, op de hoogte.

"Als u betaalt, bent u akkoord"
"Vanaf 1 oktober 2010 zijn er vernieuwde algemene voorwaarden van toepassing voor de Telenet-diensten. Zij gelden voor alle overeenkomsten tussen de klant en Telenet, en zijn op eenvoudige aanvraag te bekomen of te raadplegen op http://www.telenet.be/go/algelmenevoorwaarden. Door betaling van deze aanrekening erkent de klant kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden en ze eveneens te hebben aanvaard."

Dat stond te lezen op de achterzijde van de Telenet-rekening van juli en augustus, onder "Geïnteresseerd in domiciliëring". Niet echt prominent dus, en dan hield Telenet nog geen rekening met een aantal bepalingen uit de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie, hierna Telecomwet genoemd.

Niet "naar behoren"
Artikel 108 § 2 van de Telecomwet zegt onder meer dat de klant "naar behoren individueel" moet worden ingelicht als de contractuele voorwaarden worden aangepast. Dat is alleszins niet gebeurd door de mededeling ergens weg te moffelen.
De wet zegt ook dat de klant "tegelijkertijd op de hoogte gesteld moet worden van het recht om zonder boete het contract op te zeggen". Dit vinden wij niet terug in de boodschap van Telenet.

Link is extra barrière
Voor wie de nieuwe algemene voorwaarden wilt raadplegen, geeft Telenet een link. Dit gaat in tegen de bepalingen van de Telecomwet, en wel om twee redenen: ten eerste is daarmee niet voldaan aan de verplichting die zegt dat het recht op opzegging "tegelijkertijd" moet worden vermeld met de wijziging van de algemene voorwaarden.

Ten tweede vereist deze link een bijkomende actie, een initiatief van de klant zelf, wat ook in strijd is met art. 108 § 2 van de Telecomwet. Bovendien is het zo dat Telenet niet alleen de algemene voorwaarden van de internetdiensten wijzigt. Hoe moet iemand zonder internet de bijkomende informatie dan krijgen?

Te korte opzegtermijn
Op de vermelde link zegt Telenet dat de klant het recht heeft om de overeenkomst kosteloos op te zeggen via de klantendienst, mits men er expliciet bij zegt dat het is vanwege de nieuwe voorwaarden. Dit kan tot en met 31 oktober.

Ook dit is in strijd met art. 108 § 2 van de Telecomwet, die zegt dat de consument het recht heeft de overeenkomst kosteloos op te zeggen "uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de inwerkingtreding van de wijzigingen". In dit geval dus 30 november, aangezien de nieuwe algemene voorwaarden ingaan op 1 oktober 2010.

Gsm van € 1 toch betalen?
Dan is er nog die andere bijkomende voorwaarde waarvan sprake op de vermelde webpagina. Met name de volgende: "Bij opzegging van een Mobile-abonnement met een gsm of netbook voor 1 euro, moet je de volledige verkoopsprijs van het toestel terugbetalen." Ook dit is in strijd met de wet.

Bovendien is er, als de gsm moet worden terugbetaald, helemaal geen sprake meer van een kosteloze opzegging.

Oproep tot actie aan BIPT

Test-Aankoop heeft al deze argumenten ook opgelijst in een brief aan het BIPT en vraagt aan deze instantie om haar bevoegdheden uit te oefenen. Telenet is geen alleenstaand geval. In de zomer veroordeelde het BIPT Belgacom tot een monsterboete van € 800 000, eveneens wegens schending van art. 108 § 2 van de Telecomwet.
Bron: Test Aankoop

Toch nog iemand die reageert. Pffff. EINDELIJK.
Zal de rest nu ook eens wakker schieten: BIPT, Ministerie van Economisch zaken, De Ombudsman, .....

Re: Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Geplaatst: 09 okt 2010, 17:58
door Rikkyrocker
eternum schreef:
Telenet lapt wet aan zijn laars met nieuwe voorwaarden.



Toch nog iemand die reageert. Pffff. EINDELIJK.
Zal de rest nu ook eens wakker schieten: BIPT, Ministerie van Economisch zaken, De Ombudsman, .....
Over nieuwe algemene voorwaarden,weten we al 3 maand,ook al via de krant,dat je gratis weg kan bij Telenet.Waar komt Test aankoop nog me af.

Over die limieten en vrij downloaden,smalband na onduidelijke verbruikte volumes enz ,dat daar Test aankoop Bipt - Ombudsman enz over inlicht.Of iets probeert aan te doen.
Daar hebben de telenetters wat aan,Van Test aankoop krijg je ook geen antwoord,of wel eerst lid worden.Zijn ook niet goedkoop.
Of willen ze op deze manier weer klanten ronselen?

Re: Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Geplaatst: 09 okt 2010, 18:11
door fiestaboyke
Hmmm, begrijp het niet goed .... Wij hebben al jaren telenet via domiciliering en wordt dus elke maand op tijd betaald. Maar overweeg nu weg te gaan, omdat het nu nog gratis kan .... Dit gaat dus niet meer ofzo, als je pas een betaling hebt gedaan of begrijp ik het verkeerd???

Re: Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Geplaatst: 09 okt 2010, 18:17
door proximusboyke
je kan opzeggen tot 30/11/2010
domiciliering heeft daar niks mee te maken :beerchug:

Re: Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Geplaatst: 09 okt 2010, 18:19
door Rikkyrocker
proximusboyke schreef:je kan opzeggen tot 30/11/2010
domiciliering heeft daar niks mee te maken :beerchug:

En gratis kijk onder algemene voorwaarden

Re: Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Geplaatst: 09 okt 2010, 18:45
door Patje
Zit er daar dan niemand die de telecomwet kent ? ze lappen zo op een paar manieren de wet aan hun laarzen ... en dan volgt er meestal wel een boete zoals belgacom onlangs moest betalen.
Het is best dat ze nu meer gevolgd worden en desnoods op de vingers worden getikt, anders komen ze met alles/overal mee weg
Als ze een beetje de regels volgden konden ze dat geld (voor een eventuele boete) gebruiken voor hun netwerk enzo te verbeteren, mja blijkbaar hebben ze geld genoeg, dacht dat telenet onlangs al een boete heeft moeten betalen van iets rond de 12.000€ maar weet niet meer precies waarom dat was.

Re: Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Geplaatst: 09 okt 2010, 18:58
door iceke
Tja 12000€... Hoeveel Internet/TV/Tel/GSM betaalt de gemiddelde gebruiker per jaar ? 1200€ ? das dus een boete van 100 man, borrelnootjes dus...

Re: Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Geplaatst: 09 okt 2010, 19:43
door mailracer
Het gaat erom dat telenet fouttief communiceerd met de klanten. Je moet er zelf achter komen, en dit niet alleen met de voorwaarden.
Ook de specs van fibernet 100 word zomaar aangepast zonder hierover de klant in te lichten. Meerbepaald de webspace.
Iets wat niet kan, en waarvoor de klant vergoed moet worden. Zeker bij de nieuwe fibernet abonementen zijn veel kinderziektes geweest die nu niet opgelost zijn. Als klant moet je dan een compensatie krijgen.

Telenet beweert dat ze de voorwaarden eenvoudiger hebben gemaakt, kan best, maar als klant weet je wel beter en is dit gewoon om hun gedrag van de afgelopen maanden te verantwoorden en je de kans te geven op te stappen. Volgens Testaankoop is de opzeg ook te kort.

Re: Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Geplaatst: 09 okt 2010, 23:48
door krisken
Patje schreef:mja blijkbaar hebben ze geld genoeg, dacht dat telenet onlangs al een boete heeft moeten betalen van iets rond de 12.000€ maar weet niet meer precies waarom dat was.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=27263

Re: Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Geplaatst: 10 okt 2010, 13:52
door localhost
Zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=27106
Vanaf de 3de pagina gaat het ook over Test-Aankoop.