Pagina 1 van 1
Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 11 jul 2010, 19:08
door Astralon
Ik overweeg over te stappen van Telenet naar Belgacom maar ik vraag me af of de 36 uur disconnects geen problemen geven voor VoIP?
Daarnet even geprobeerd en Telenet disconnect geven dit probleem niet.
Iemand die hier meer van af weet?
Re: Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 11 jul 2010, 19:41
door on4bam
Astralon schreef:Ik overweeg over te stappen van Telenet naar Belgacom maar ik vraag me af of de 36 uur disconnects geen problemen geven voor VoIP?
Daarnet even geprobeerd en Telenet disconnect geven dit probleem niet.
Iemand die hier meer van af weet?
Als je VOIP bij BC hebt zal dat wel voorzien zijn zeker?
Hier is het zo dat mijn Fritzbox een disconnect forceert tijdens de nacht (ik wacht niet op de 36u. VOIP is bij voipcheap.
Re: Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 11 jul 2010, 19:49
door Astralon
Hm, misschien toch een beetje te weinig info gegeven...
VoIP operator is 3Starsnet en router en telefooncentrale zijn 2 verschillende toestellen !
Re: Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 11 jul 2010, 19:55
door philippe_d
Astralon schreef:Ik overweeg over te stappen van Telenet naar Belgacom maar ik vraag me af of de 36 uur disconnects geen problemen geven voor VoIP?
Daarnet even geprobeerd en Telenet disconnect geven dit probleem niet.?
Een korte Telenet disconnect zal geen probleem geven, gezien je IP niet wijzigt. Indien je een IP release / renew zou doen op je Telenet modem om een nieuw IP te forceren, zou je misschien wel problemen zien ?
Zoals ik in een
andere topic al aangaf, kan zo'n disconnect wel een tijdelijk probleem geven bij
incoming calls.
Zolang je VOIP provider niet weet dat jouw IP adres gewijzigd werd, zullen binnenkomende oproepen naar je oud IP adres gestuurd worden - en dit zolang er geen nieuwe SIP registratie plaatsvond met je nieuw IP.
Wat kan je doen om problemen te beperken ?
a) de registratie-interval verkorten: dan verkort de tijd gedurende de welke je niet bereikbaar bent.
b) de disconnect forceren om de 24 uur - en op een tijdstip dat je de telefoon nooit gebruikt (3-4 uur 's morgens). Dit vermijdt de 36u disconnect van Belgacom.
c) Indien je VOIP router de (PPPoE) connectie zelf verzorgt is er natuurlijk géén probleem: deze weet vanzelfsprekend je nieuw IP adres, en zal onmiddellijk alle VOIP registraties vernieuwen.
PS - Voor uitgaande oproepen is er natuurlijk geen enkel probleem....
Philippe.
Re: Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 11 jul 2010, 20:11
door Astralon
@Philippe: bedankt !
philippe.deleye schreef:Een korte Telenet disconnect zal geen probleem geven, gezien je IP niet wijzigt.
Zoals ik al vermoedde is er dus alleen een probleem als het IP adres wijzigt.
a) Graag bevestigen.
b) Hoe zit dat tegenwoordig? Hoe groot/klein is de kans dat je een nieuw IP adres krijgt bij Belgacom?
Telenet heeft ook een dynamisch IP adres maar dat is in mijn geval nog nooit gewijzigd.
philippe.deleye schreef:a) de registratie-interval verkorten: dan verkort de tijd gedurende de welke je niet bereikbaar bent.
Staat nu op 5 minuten.
philippe.deleye schreef:
b) de disconnect forceren om de 24 uur - en op een tijdstip dat je de telefoon nooit gebruikt (3-4 uur 's morgens). Dit vermijdt de 36u disconnect van Belgacom.
Hm, ik weet nog niet welke router ik ga gebruiken maar ik zou initieel eens met mijn Cisco willen testen. Moet eens bekijken of dit kan.
Re: Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 11 jul 2010, 21:54
door philippe_d
Astralon schreef:Zoals ik al vermoedde is er dus alleen een probleem als het IP adres wijzigt.
a) Graag bevestigen.
b) Hoe zit dat tegenwoordig? Hoe groot/klein is de kans dat je een nieuw IP adres krijgt bij Belgacom?
Telenet heeft ook een dynamisch IP adres maar dat is in mijn geval nog nooit gewijzigd..
a) Inderdaad
b) Bij een 36u disconnect krijg je in principe altijd een nieuw IP adres. Uitzonderlijk hetzelfde.
Astralon schreef:philippe.deleye schreef:de registratie-interval verkorten: dan verkort de tijd gedurende de welke je niet bereikbaar bent.
Staat nu op 5 minuten.
Dan ben je toch
maximaal 5 minuten onbereikbaar voor binnenkomende gesprekken (dus gemiddeld 2.5 minuten). Als je daarmee kan leven is er toch geen probleem
Philippe.
Re: Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 13 jul 2010, 13:25
door rpr
Kan je gewoon niet instellen om automatisch om 4 uur 's nachts te disconnecten en dat uw voip een signaal naar de server zend om 4:01 door bevoorbeeld de service te herstarten?
Re: Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 13 jul 2010, 13:29
door Astralon
rpr schreef:Kan je gewoon niet instellen om automatisch om 4 uur 's nachts te disconnecten
Ik heb e.e.a. al bekeken en waarschijnlijk kan ik mijn router programmeren om dit te doen.
rpr schreef:
en dat uw voip een signaal naar de server zend om 4:01 door bevoorbeeld de service te herstarten?
Dit kan niet maar doordat ik om de 5 minuten registreer zou ik na het disconnecten maximaal 5 minuten niet telefonisch bereikbaar zijn.
Hier kan ik mee leven.
Re: Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 13 jul 2010, 13:51
door Goztow
Kijk
hier voor dat automatisch reconnecten.
Re: Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 13 jul 2010, 13:53
door honda4life
Heeft er nog nooit iemand geprobeerd om VOIP over de VOIP-PPPoE-sessie van belgacom te routeren?
Dan heb je geen disconnects, en met een beetje geluk moet dit werken.
Re: Disconnects and VoIP...
Geplaatst: 13 jul 2010, 13:54
door Astralon
Goztow schreef:Kijk
hier voor dat automatisch reconnecten.
In mijn geval moet de BBOX in bridge mode staan en staat de router in voor de PPPoE sessie en dus ook voor het reconnecten.