Door de aankondiging van de nieuwe abonnementen wil ik gaan overstappen.
Ik hecht belang aan een ruime datalimiet, snelheid en een goede prijs/kwaliteitverhouding.
Zoals het er nu naar uitziet kan Telenet me dit niet geven dus moet ik naar een ADSL/VDSL2 provider.
Generation Internet Favorite van Belgacom spreekt me wel aan:
-20mbit download
-1,5mbit upload
-175GB volume
-30,15€ per maand
Zit hier de telefoonlijn al bij inbegrepen? Of is er nog een dure discoverylijn nodig?
Dan is er ook nog het aanbod van EDPnet:
Als ik het goed begrijp zouden dit de specificaties worden
-20mbit download
-2mbit upload
-100GB volume(?)
-34,95€ per maand
-nachtsurfen
-newsserver
-5€ voor een optie "ongelimiteerd trafiek"
Hier zit zeker geen telefoonlijn bij inbgrepen? Komt er een promo aan raw copper voor 5€ per maand zoals bij Dommel of blijft die Discovery weer nodig?
Na recente veranderingen aan het twijfelen
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
- Recent bedankt: 1 keer
bij belgacom geen enkele vorm van vaste lijn nodig.
Bij de andere providers wel.
Bij de andere providers wel.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
EDPNet kan inderdaad niet op tegen Belgacom met de producten vermeld in de startpost. Enkel de kleine hogere upload snelheid stelt EDPNet in het voordeel.
Ik zie/voorspel heel wat kleine providers verdwijnen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 16 keer
Tot zolang de grote providers poorten blijven blokkeren zien ze mij daar absoluut niet...TomG schreef:EDPNet kan inderdaad niet op tegen Belgacom met de producten vermeld in de startpost. Enkel de kleine hogere upload snelheid stelt EDPNet in het voordeel.
-
- Elite Poster
Bij Belgacom kan je de belangrijkste zelf terug open zetten. SMTP e.d. staat wel dicht maar dat is voor evidente redenen (spam).khsw schreef:Tot zolang de grote providers poorten blijven blokkeren zien ze mij daar absoluut niet...TomG schreef:EDPNet kan inderdaad niet op tegen Belgacom met de producten vermeld in de startpost. Enkel de kleine hogere upload snelheid stelt EDPNet in het voordeel.
En daarbij, als die kleine providers enkel moeten overleven met consumers die internet abonnementen met KMO specs willen, zullen hun inkomsten ook niet super zijn.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Voorlopig nog wel... BGC heeft aangegeven dat dit binnen afzienbare tijd ook onmogelijk zou worden.TomG schreef:Bij Belgacom kan je de belangrijkste zelf terug open zetten. SMTP e.d. staat wel dicht maar dat is voor evidente redenen (spam).
Wat heeft open poorten te maken met KMO specs ? Ik wil op verplaatsing gewoon aan m'n eigen PC kunnen thuis (of is dat nog steeds te hip anno 2010 ?)... en dat op een standaard poort, niet een exotische die vaak geblokkeerd wordt wanneer je op verplaatsing bent.TomG schreef:En daarbij, als die kleine providers enkel moeten overleven met consumers die internet abonnementen met KMO specs willen, zullen hun inkomsten ook niet super zijn.
-
- Elite Poster
Dan zullen we hun in gebreke moeten stellen. Hiervan is namelijk geen sprake op de officiële brief die we in de bus kregen.r2504 schreef:Voorlopig nog wel... BGC heeft aangegeven dat dit binnen afzienbare tijd ook onmogelijk zou worden.TomG schreef:Bij Belgacom kan je de belangrijkste zelf terug open zetten. SMTP e.d. staat wel dicht maar dat is voor evidente redenen (spam).
Idem, maar...r2504 schreef:Wat heeft open poorten te maken met KMO specs ? Ik wil op verplaatsing gewoon aan m'n eigen PC kunnen thuis (of is dat nog steeds te hip anno 2010 ?)... en dat op een standaard poort, niet een exotische die vaak geblokkeerd wordt wanneer je op verplaatsing bent.TomG schreef:En daarbij, als die kleine providers enkel moeten overleven met consumers die internet abonnementen met KMO specs willen, zullen hun inkomsten ook niet super zijn.
blijkbaar veel, aangezien je Office/Pro Compact abonnementen moet aangaan voor dergelijke mogelijkheden.
Je kan de rollen ook omdraaien: waarom zou een bedrijf nog dure enterprise abonnementen kiezen als ze het met een consumer abonnement kunnen (los van statisch ip adres)?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Als het gewoon voor je eigen is om aan dingen thuis te kunnen, lijkt een VPN me toch wel een beter idee... Als het voor jezelf is, zie ik toch echt wel weinig nut in een HTTP of FTP server bvb. En met een VPN heb je dat gewoon niet nodig, of draai je ze op je intern netwerk. Is nog veiliger ook.r2504 schreef:Ik wil op verplaatsing gewoon aan m'n eigen PC kunnen thuis (of is dat nog steeds te hip anno 2010 ?).
-
- Deel van't meubilair
- Niet dat ik WHS gebruik... maar zit daar een VPN server in ?Tomby schreef:Als het gewoon voor je eigen is om aan dingen thuis te kunnen, lijkt een VPN me toch wel een beter idee... Als het voor jezelf is, zie ik toch echt wel weinig nut in een HTTP of FTP server bvb. En met een VPN heb je dat gewoon niet nodig, of draai je ze op je intern netwerk. Is nog veiliger ook.
- Laten providers toe VPN servers te draaien (ligt nog iets complexer dan gewoon een poort openzetten)
- VPN connecties leggen op verplaatsing is vaak nog moeilijker (wordt heel vaak geblocked)
- Ik wil niet altijd een PC meesleuren, of elders een VPN client gaan installeren
- ...
Ik zie trouwens niet in wat een VPN veiliger zou zijn dan een HTTP-SSL connectie naar m'n server (en ja ik zal wel een VPN client gebruiken die ik dan tunnel over HTTPS). Trouwens dat jij het nut er niet van inziet is mijn probleem niet... ik zie het nut van "unlimited" of zelfs 100 GB ook niet in, maar is dat een reden ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Ok, daar heb je inderdaad wel een valabel punt... Van de andere kant zou ik het toch nooit betrouwen om van op iemand anders zijn PC naar mijn eigen servers te connecteren, of het zou moeten zijn dat ik zeker ben dat die persoon ook genoeg van PCs afweet dat ik erop vertrouw dat zijn PC veilig is en niet infected met een of andere trojan of key logger. Want dan mag je nog zoveel SSL'en (of VPN'en for that matter) als je wil, als iemand je credentials vastkrijgt ben je gezien.r2504 schreef:- Ik wil niet altijd een PC meesleuren, of elders een VPN client gaan installeren
En qua VPN gebruik ik gewoon OpenVPN die je gewoon op eender welke Windows kunt draaien. Die laat je gewoon op eender welke UDP of TCP poort luisteren en je provider heeft totaal geen benul van het feit dat je een VPN draait.
-
- Deel van't meubilair
Maar dat is net het probleem... als ik bij klanten zit (of oa. op verlof in een internet café) is meestal enkel poort 80 en 443 beschikbaar naar buiten... een VPN lost dat probleem dus niet op (maakt het vaak alléén nog maar erger). Eén van de zaken die ik eigenlijk meest gebruik is access naar m'n mail (webmail dus), en dan is VPN trouwens overkill.Tomby schreef:Die laat je gewoon op eender welke UDP of TCP poort luisteren en je provider heeft totaal geen benul van het feit dat je een VPN draait.
-
- Elite Poster
Inderdaad, heb ook een hekel aan zo'n niet standaard poorten. En die zijn zoals gezegd meestal niet toegankelijk achter corporate firewalls.
Met VPN kan je wel nog geluk hebben indien je je op één of andere hotspot bevind, maar dan zal die ook op z'n default poort moeten luisteren (1723 voor PPTP, maar je hebt daar ook een vaag GRE protocol van doen).
Beste is dus waneer je toegang hebt via/tot
Met VPN kan je wel nog geluk hebben indien je je op één of andere hotspot bevind, maar dan zal die ook op z'n default poort moeten luisteren (1723 voor PPTP, maar je hebt daar ook een vaag GRE protocol van doen).
Beste is dus waneer je toegang hebt via/tot
- SSH (console) en SFTP (data) via poort 22. Voordeel is trouwens dat je ook vanalles kan tunnelen over SSH, bvb VNC.
- FTPS en FTPES (implicit en explicit SSL). Ene draait op poorten 20 en 21, andere ergens andere hogere
- HTTPS (443)
- ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
- Bedankt: 29 keer
Bedankt voor de reacties maar kan de discussie over het al dan niet sluiten van poorten ergens anders ajb?
Hieraan had ik nog niet gedacht, bedankt voor dit op te merken.
Als ik voor mezelf dus een overzicht moet maken:
Generation Internet Favorite:
+het goedkoopste (geen aankoop modem @ 100€+, activatiekosten)
+geen telefoonlijn meer nodig (-13€ per maand voor discovery)
-kunnen poorten sluiten <1024
-lagere upload
-mogelijk lager volume, al valt af te wachten wat EDPnet gaat doen
Mocht iemand nog invallen krijgen post ze gerust!
Hieraan had ik nog niet gedacht, bedankt voor dit op te merken.
Als ik voor mezelf dus een overzicht moet maken:
Generation Internet Favorite:
+het goedkoopste (geen aankoop modem @ 100€+, activatiekosten)
+geen telefoonlijn meer nodig (-13€ per maand voor discovery)
-kunnen poorten sluiten <1024
-lagere upload
-mogelijk lager volume, al valt af te wachten wat EDPnet gaat doen
Mocht iemand nog invallen krijgen post ze gerust!
- camarilo
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Mocht je hieraan iets hebben...ik maakte me dezelfde bedenkingen als jij. Het verschil in data limits tussen de nieuwe Belgacom plannen en Telenet heeft me doen overschakelen naar Generation Internet dat je hierboven vernoemt. Heb momenteel ExpressNet XL maar heb het net opgezegd. In snelheid zal ik waarschijnlijk inboeten, maar de download limiet PLUS de véél lagere kosten (voor mij een besparing van 14,00 Euro/maand - gratis modem (B-Box2) en gratis activatie) deed me overstappen. . Data limit is een groot probleem en als TN mij verliest als klant, dan vrees ik voor hun dat er nog meer gaan volgen. Jammer.jorgo schreef:Door de aankondiging van de nieuwe abonnementen wil ik gaan overstappen.
Ik hecht belang aan een ruime datalimiet, snelheid en een goede prijs/kwaliteitverhouding.
Zoals het er nu naar uitziet kan Telenet me dit niet geven dus moet ik naar een ADSL/VDSL2 provider.
Generation Internet Favorite van Belgacom spreekt me wel aan:
-20mbit download
-1,5mbit upload
-175GB volume
-30,15€ per maand
Zit hier de telefoonlijn al bij inbegrepen? Of is er nog een dure discoverylijn nodig?
Dan is er ook nog het aanbod van EDPnet:
Als ik het goed begrijp zouden dit de specificaties worden
-20mbit download
-2mbit upload
-100GB volume(?)
-34,95€ per maand
-nachtsurfen
-newsserver
-5€ voor een optie "ongelimiteerd trafiek"
Hier zit zeker geen telefoonlijn bij inbgrepen? Komt er een promo aan raw copper voor 5€ per maand zoals bij Dommel of blijft die Discovery weer nodig?