Pagina 1 van 1

IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 11:20
door ubremoved_539
Naar aanleiding van een uitspraak van Astralon in een andere thread...
Astralon schreef:Waarom gebruiken jullie geen IP telefoons? Iedereen heeft het over VoIP en gaan dan het belangrijkste gedeelte analoog uitvoeren?
... en de bedoeling deze niet te vervuilen toch enkele vraagjes hierover in een nieuwe thread;

- Als je zo'n IP telefoon gebruikt, doet die dan meteen SIP verkeer naar je VoIP provider (en heb je dus geen ATA meer nodig) ?
- Moet je dan ook in iedere IP telefoon je dialing rules gaan configureren ?
- Moet je dan ook in iedere IP telefoon je telefoonboek gaan configureren ?
- Hoe bel je dan intern naar elkaar indien je meerdere toestellen hebt ?
- Kan/moet je alle bovenstaande vragen oplossen met een IP centrale zoals Asterisk ?

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 11:32
door Ofloo
nee de telefoon is een client de dial rules staan op de sip server sommige telefoons kunnen meerdere servers aan en dan kan het zijn dat je moet instellen welke je het liefst gebruikt maar dat zijn niet echt dial rules..

Ik heb momenteel een siemens voip telefoon die zowel voip als gewoon analoog ondersteund, .. dus ik heb gewoon login password server .. moeten ingeven en klaar was kees nu kan ik bellen als volgt, bij mij is vast default en de rest voip:

wil ik bellen naar iemand over default druk ik het nummer wil ik een specifieke lijn dan voeg ik #1 toe als ik lijn 1 wil gebruiken enz.. maar het client gebeuren staan niet echt rules in dat is serverside, wil je meerderre providers is het misschien verstandig van een asterisk server te draaien met dial rules, ..

alles behalve het telefoonboek dat weet ik niet, kan met asterisk dacht ik, en het hangt natuurlijk van je telefoon af, maar een telefoonboek kan normaal gezien ook via ldap, mijn telefoon heeft mogelijkheid van telefoonboek toe te voegen, maar hoe het precies werkt heb ik nog niet opgezocht.

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 12:42
door Astralon
r2504 schreef:- Als je zo'n IP telefoon gebruikt, doet die dan meteen SIP verkeer naar je VoIP provider (en heb je dus geen ATA meer nodig) ?
Je hebt nog steeds een ATA nodig.
r2504 schreef:Moet je dan ook in iedere IP telefoon je dialing rules gaan configureren
Neen, gebeurt op de ATA.
r2504 schreef:Moet je dan ook in iedere IP telefoon je telefoonboek gaan configureren
Afhankelijk van je ATA en telefoon kan je een centraal, een persoonlijk of combinatie van beide hebben.
r2504 schreef:Hoe bel je dan intern naar elkaar indien je meerdere toestellen hebt ?
Met je ATA.
r2504 schreef:Kan/moet je alle bovenstaande vragen oplossen met een IP centrale zoals Asterisk ?
Geen idee, ik gebruik een Cisco.

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 12:49
door philippe_d
r2504 schreef:Als je zo'n IP telefoon gebruikt, doet die dan meteen SIP verkeer naar je VoIP provider (en heb je dus geen ATA meer nodig) ?
- Moet je dan ook in iedere IP telefoon je dialing rules gaan configureren ?
- Moet je dan ook in iedere IP telefoon je telefoonboek gaan configureren ?
- Hoe bel je dan intern naar elkaar indien je meerdere toestellen hebt ?
- Kan/moet je alle bovenstaande vragen oplossen met een IP centrale zoals Asterisk ?
Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
Je hebt één of meerdere SIP telefoons, die direkt bij een (of meerdere) SIP providers zijn geregisteerd, ofwel heb je zelf een SIP server, waarop je je (interne) SIP telefoons registreert. De antwoorden op jouw vragen hangen dan af van de situatie.

a) Je SIP telefoon(s) is/zijn geregisteerd bij een externe SIP provider
- Moet je dan ook in iedere IP telefoon je dialing rules gaan configureren ? JA
- Moet je dan ook in iedere IP telefoon je telefoonboek gaan configureren ? JA
- Hoe bel je dan intern naar elkaar indien je meerdere toestellen hebt ?
Via je externe Provider. In de meeste gevallen zijn dit gratis gesprekken: bijvoorbeeld van WeePee naar Weepee (via je account nummer)
- Kan/moet je alle bovenstaande vragen oplossen met een IP centrale zoals Asterisk ? - zie hieronder

a) Je SIP telefoon(s) is/zijn geregisteerd bij je eigen SIP server
- Moet je dan ook in iedere IP telefoon je dialing rules gaan configureren ? NEEN
- Moet je dan ook in iedere IP telefoon je telefoonboek gaan configureren ? NEEN
- Hoe bel je dan intern naar elkaar indien je meerdere toestellen hebt ? INTERN NUMMER
- Kan/moet je alle bovenstaande vragen oplossen met een IP centrale zoals Asterisk ?
Dit is één mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is een toestel zoals de FritzBox (vb 7170, 7270) [waarop hoogst waarschjijnlijk een soort Asterisk draait]

Op deze FritzBox zijn er 3 mogelijkheden om interne toestellen aan te sluiten:
- analoge toestellen, fax (3 interne analoge aansluitingen)
- ISDN toestellen (ISDN centrale en/of 8 ISDN toestellen)
- SIP telefoons
Als je met één van die toestellen uitbelt (analoog, ISDN of SIP), dan:
- gebruik je alle instelleingen van je FrtzBox (dialing rules, uitgaande CLIP, telefoonboek ...)
- kan je intern bellen naar gelijk welk ander toestel (analoog, ISDN of SIP)

PS - ben geen specialist hoor, hierboven gewoon mijn eigen (bescheiden) visie ...
Philippe.

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 12:53
door philippe_d
Astralon schreef:
r2504 schreef:- Als je zo'n IP telefoon gebruikt, doet die dan meteen SIP verkeer naar je VoIP provider (en heb je dus geen ATA meer nodig) ?
Je hebt nog steeds een ATA nodig.
Astralon
Ik ben het niet 100% eens met je antwoord. De meeste mensen die een SIP telefoon gebruiken, gebruiken dit niet achter een ATA. De SIP telefoon wordt direkt ingeplugd op een LAN poort achter je breedbandrouter (of gebruikt je interne WIFI netwerk). Een SIP telefoon vervangt dus meestal een ATA (tenzij je ATA ook een SIP server draait - zie mij antwoord heirboven)
Philippe.

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 12:54
door VOiD
Astralon,

Je hebt geen ATA nodig voor een SIP telefoon. De telefoon spreekt rechstreeks met andere SIP endpoints. Een ATA is enkel nodig om een analoog signaal om te zetten naar IP en omgekeerd.

r2504,

Sommige SIP telefoons hebben een dialplan dat je afhankelijk van het model op de telefoon zelf via webinterface of centraal kan provisionen (via TFTP, http, ...). In de meeste gevallen laat je de telefoons echter registreren op een registrar (bv. Asterisk) en configureer je een centraal dialplan.
Persoonlijk vind ik dat er tekortkoming van de huidige SIP telefoons. Er is niet echt een standaard om telefooninstellingen te configureren met als gevolg dat ieder merk zijn eigen ding doet en een systeem met meerdere merken telefoons onbeheerbaar wordt.

Intern naar elkaar bellen doe je door het nummer van het andere toestel te vormen indien je gebruikt maakt van een registrar. Indien je stand alone toestellen hebt kan je ook bellen op bv. IP adres (niet echt praktisch).

Mvg,
VOiD

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 13:00
door philippe_d
Astralon schreef:Waarom gebruiken jullie geen IP telefoons? Iedereen heeft het over VoIP en gaan dan het belangrijkste gedeelte analoog uitvoeren?
Maakt volgens mij niks uit ...
Een SIP telefoon zet ook de VOIP signalen terug om naar analoog (luidspreker en microfoon van je SIP telefoon zijn toch analoog of niet ?)
Of deze Codec conversie nu in je telefoon gebeurt, of in je ATA, maakt toch niks uit.
Trouwens, het is nog altijd goedkoper om bijvoorbeeld 8 (goedkope) analoge toestellen op een kleine SIP centrale aan te sluiten, dan 8 VOIP telefoons te gaan gebruiken. En in vele gevallen kan je een bestaande installatie gemakkelijk en goedkoop naar VOIP converteren, dan een nieuwe full-VOIP installatie.
Philippe.

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 13:34
door johcla
Als je draadloze toestellen gebruikt, lijkt me DECT ook een betere technologie dan WIFI om een goed bereik en kwaliteit te garanderen.

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 14:11
door Astralon
@philippe.deleye en @VOiD
Jullie hebben uiteraard gelijk, blijkbaar nog niet goed wakker :oops:.

Je hebt uiteraard geen ATA nodig en ik ga mijn oorspronkelijke tekst niet aanpassen maar vervang ATA door IP centrale en mijn antwoorden zullen al beter klinken (bij mij zitten er ATA's in mijn IP centrale ingebakken, vandaar de verwarring).

Ook mijn oorspronkelijk vraag "Waarom gebruiken jullie geen IP telefoons?" was nogal kort door de bocht.
De klankkwaliteit van een IP telefoon is inderdaad maar een beetje beter dan die van analoge toestellen maar vaak bieden ze extra eigenschappen die zeker voor een (semi-) professionele omgeving interessant kunnen zijn. Daarnaast zie ik zelden iets over QoS.

Ik heb hier zelf een volledige Cisco implementatie (IP phones, IP centrale, switches en router) en de totale kostprijs heb ik op ongeveer 6 maanden terugverdiend. Dus imho moet je het voor de prijs ook al niet laten.

Hm, ik ben ook geen expert en probeer bovenstaande a.u.b. te plaatsen in een (semi-) professionele omgeving waar er nood is aan zaken, zoals conference calls, doorschakelen, wacht, enz...

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 14:24
door ubremoved_539
Astralon schreef:probeer bovenstaande a.u.b. te plaatsen in een (semi-) professionele omgeving
Op zich was dat niet echt de bedoeling van m'n vraag, maar iedereen heeft vandaag wel twee toestellen, en vaak ook twee SIP providers (meestal een "kwalitietsvolle" en een "betamax" clone). M'n vragen zijn dus snel voor iedereen van toepassing denk ik, zonder meteen naar professionele dingen te kijken (zeker omdat het de bedoeling is goedkopere oplossingen te hebben dan een BGC/TN).

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 17:36
door philippe_d
Astralon schreef:@philippe.deleye en @VOiD
Jullie hebben uiteraard gelijk, blijkbaar nog niet goed wakker :oops:.
./.
Hm, ik ben ook geen expert en probeer bovenstaande a.u.b. te plaatsen in een (semi-) professionele omgeving waar er nood is aan zaken, zoals conference calls, doorschakelen, wacht, enz...
Geen probleem, ik begrijp de achtergrond van jouw opmerkingen ...

De verwarring komt een beetje omdat we 2 verschillende dingen verstaan onder het woord "VOIP"
- In de ene context wordt met "VOIP" bedoeld: telefoneren over internet.
- In jouw context is "VOIP" de technologie die jij gebruikt voor je intern telefonie netwerk.

Beide zijn natuurlijk volledig onafhankelijke gegevens, en hoeven niet noodzakelijk gecombineerd te worden.
- Je kan perfect een klassieke binnencentrale hebben (ISDN of analoog) en uitbellen via VOIP.
- Of omgekeerd, je kan perfect een volledig intern IP netwerk hebben (incl. telefonie), en dat koppelen aan een klassieke telefoonlijn (analoog of ISDN).
- en alle mogelijke combinaties...

Wat betreft jouw semi-professionele binnen installatie:
Er zijn natuurlijk wel voordelen aan een volledig IP intern netwerk, bijvoorbeeld het verkabelen: je hebt geen apart telefonie en internet verkabeling meer nodig: al jouw toestellen, PC's, printers, telefoons hangen allemaal aan hetzelfde netwerk, dus 100% flexibel enz ...
Maar een aantal voordelen die je opnoemt (conference, wacht, doorschakelen), hebben m.i. niets te maken met de IP telefoons die je gebruikt, maar met de centrale. Ook QOS (waarbij telefonie voorrang krijgt op dataverkeer) kan toch perfect op het niveau van je VOIP centrale / ATA - zonder dat je hiervoor IP telefoons gebruikt ?

Philippe.

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 18:09
door Astralon
@Philippe, bedankt voor de samenvatting want dit is inderdaad wat ik wil zeggen maar om één of andere reden krijg ik vandaag de dingen niet verwoord zoals ik het zou willen.

Ik weet niet hoe het zit bij andere centrales maar bij de Cisco heb je de mogelijkheid om 16 IP telefoons aan te sluiten en maar 2 analoge toestellen, dus ik vroeg mij gewoon af of iemand die 3 telefoons en een fax wil ondersteunen of hij dan niet beter af is met IP telefoons - remember, mijn oorspronkelijke opmerking komt uit een topic waar iemand 3 aansluitingen heeft?

Dus bij Cisco moet je bij meer dan 2 toestellen wel gebruik maken van IP telefoons daar waar je bij de Fritzbox tot 3 en met ISDN zelfs tot 8 toestellen kan aansluiten. Dus weer iets bijgeleerd :wink:.
philippe.deleye schreef:Maar een aantal voordelen die je opnoemt (conference, wacht, doorschakelen), hebben m.i. niets te maken met de IP telefoons die je gebruikt, maar met de centrale.
Klopt, maar ze zijn zoveel gemakkelijker te gebruiken met een fatsoenlijk scherm.
Ik had vroeger een ISDN centrale en analoge toestellen met een beperkt display (1 lijn van ongeveer 20 karakters) en naast elke telefoon lag een korte handleiding met de toetscombinaties die je nodig had. Ik merk nu dat ik veel van de functie gewoon meer gebruik.
philippe.deleye schreef:Ook QOS (waarbij telefonie voorrang krijgt op dataverkeer) kan toch perfect op het niveau van je VOIP centrale / ATA - zonder dat je hiervoor IP telefoons gebruikt ?
Klopt ook, maar niet als je IP telefoons gebruikt want dan moet je ook op switch niveau zorgen voor QoS. En als je wilt gebruik je een switch waarbij je de IP phone kan voeden over de netwerk kabel en dan heb je nog een kabel minder.

Re: IP telefoons

Geplaatst: 23 nov 2009, 19:29
door VOiD
Astralon,

Het is een feit dat er weining over Qos gesproken word en ik denk dat de reden hiervoor is dat het voor een thuisgebruiker en kleine KMO niet van toepassing is.

Begrijp me niet verkeerd is zeg niet dat Qos overbodig is, integendeel maar voor de gemiddelde thuisgebruiker en kleine KMO heeft dit meestal weining zin. Zeker als ve via een ISP belt ala voipbuster, 3stars, Weepee en alle anderen heeft je Qos geen zin omdat als de providers je DSCP settings al niet wissen ze er zeker ook geen voorrang aan geven. Ook op kleine LANs Qos implementeren is meestal weinig zinvol.
Als je daarentegen beperkte bandbreedte ter berschikking hebt of je begint met voip tussen verschillende continenten te sturen dan kan je maar beter end to end Qos hebben maar dit is peperduur. Uit ervaring kan ik zeggen dat als je voip wil sturen naar Mexico city, Australie (satteliet...), China enz. het onontbeerlijk is. Iedere milliseconde vertraging is er eentje te veel...

Wel volledige akoord dat een IP toestel qua bediening een pak makkelijker is dan een analoog toestel met feature codes.

VOIP = Voice over IP en slaat eigenlijk op alle voice gesprekken over IP (dus om volledig correct tez zijn niet enkel over internet). Als we echt gaan gebruik maken van IP eindpunten dan spreken we over IP Telephony.

Re: IP telefoons

Geplaatst: 24 nov 2009, 16:39
door MarkDM
Astralon schreef:Waarom gebruiken jullie geen IP telefoons?
Onze situatie:
Wij hebben momenteel 6 telefoons in huis en op de achtergevel, in de tuin, een mechanische bel.
(keuken, living, buro, garage, kelder, slk, tuin)
Dat aantal toestellen is jaar na jaar gegroeid tot wat het nu is. Er is dikwijls iemand alleen thuis en we willen bereikbaar zijn , zonder te moeten denken aan een draagbaar (dect) toestel. Trouwens , dat bestond destijds nog niet.
Alle toestellen staan parallel. Ze bellen samen bij een oproep.

Die telefoons zijn merendeel afgedankte of goedkope exemplaren.

Ik heb vorig jaar een eenvoudige Fritzbox gekocht voor minder dan 100 Euro. Dat is het.
Geen andere kosten. Centrale configuratie in 1 ATA voor alle telefoons.

Hoeveel zou het niet kosten om dat allemaal te vervangen door IP-toestellen ? En overal nieuwe kablage.
En een switch of hub om ze aan te sluiten. Alles samen laten bellen kost in IP ook meer moeite dan in het analoge systeem.