Hier recent nu toch eens verbonden mee geraakt. Bucket list item afgekruist.
Lessons learned:
1 - Kaartje op hun website met antennelocaties is compleet verouderd en kan je niet op voortgaan, vermoedelijk al een hele tijd niet meer geupdated, net zoals de rest van de website. De zogezegd dichtste antenne bij mijn locatie staat volgens het kaartje nog steeds op een gebouw dat al enkele jaren afgebroken is. Je moet echt zelf met een antenne zoeken naar een locatie. Degene die ik gevonden heb staat niet eens op hun kaartje (wellicht nieuwere locatie dus).
2 - Op hun website staat dat je een NSM5 kan gebruiken om te verbinden. Volgens mij klopt dit niet, en kan het enkel met een NSM2 (of andere antenne in die band). Dat daar al jaren een verkeerde aankoopsuggestie (ook niet zo goedkoop) op die site staat, roept toch wel vraaagtekens op bij mij. Nu soit, misschien kan het wel met een NSM5, in welk geval I stand corrected. Maar ik heb iig verbonden met een NSM2 (een NSM5 heb ik ook liggen, zou ik nog eens moeten proberen).
3 - Mijn eerste configuratie, waarbij ik de NSM2 als transparent bridge ingesteld had (enkel voor de associatie), en mijn laptop de rest deed zoals DHCP, vinden ze blijkbaar niet leuk. Ttz, het lukt wel, maar na 10 seconden werd ik ofwel op een blackhole VLAN gezet voor wat voor reden dan ook, OF moet het zijn dat de NSM2 toch iets van eigen pakketten gegenereerd heeft of de laptop iets gestuurd heeft waarvoor ik telkens in het strafhoekje gezet werd. Als ik manueel een nieuwe DHCP lease vroeg dan werkte het weer voor 10 seconden, dan weer hetzelfde.
4 - Mijn tweede configuratie, waarbij ik de NSM2 als router instelde, werkte probleemloos.
4b - Ben niet 100% zeker, maar regdomain moet op BE staan denk ik, anders willen ze niet verbinden. Heb wel niet volledig getest.
5 - Snelheden waren onverwacht goed, 6 Mbps down, 7 Mbps up
en dat met slechts rudimentaire uitrichting van de antenne, want again, exacte locatie hun antenne is onbekend
6 - Exit IP is ene van OVH in Frankrijk, dus je wordt als datacenter aangemerkt, boeee
vergeet dus alle diensten waar locatie van tel is of van premium streaming. Wel de grootste tegenvaller vind ik.
7 - Heb een tijdje zitten monitoren op de SSID wat er zoal gebeurt nog, en op die node heb ik eigenlijk nog maar trafiek gezien van 1 andere client. Nu, is op zich niet zo betrouwbaar, maar ik had wel op meerdere vlakken de indruk dat er niet veel volk op zat.
Conclusie:
Wireless Belgie is echt, en werkt, met goede snelheden in mijn geval toch, en het is inderdaad volledig gratis (aankoopkosten niet meegerekend). Het is leuk, leerrijk en niet zo moeilijk om het eens te configureren, mits je je wat uit de slag kan trekken. Maar het is en blijft een raar geval. Compleet verouderde informatie waarbij je zelf maar je weg moet zoeken, verkeerd aankoopadvies, exit-IP op een Frans datacenter, ik heb echt het gevoel dat ze geen gebruikers
willen. Beter: geen particuliere gebruikers, betalende bedrijven zullen wel welkom zijn. De mensen die het uitbaten genieten wellicht wel van "gratis" internet (gesubsidieerd door de betalende gebruikers) en ik heb zo'n vermoeden dat zowel de bedrijven als de mensen die het uitbaten obv hun MAC-adres op een "beter" VLAN gezet worden waar ze wel een residentiële (of corporate voor de bedrijven) Belgische exit krijgen. Maar dat kan ik niet bewijzen, want ik baat het niet uit, ik weet enkel dat het enorme zelfpijniging zou zijn om de IP's van OVH/FR met hun lage reputatie te gebruiken voor alles, want dan is het Captcha na Captcha dat je tegenkomt.
Addendum:
Ik was toch nieuwsgierig naar waar de antenne stond. Ik had een vermoeden dat het dichtbij was gezien het sterke signaal en de goede snelheden. Er was ook nog wat andere informatie te vinden waaruit ik wel een hint kon afleiden van de locatie. Ben naar daar geweest, zag antennes staan die van WB
konden zijn, maar het enige dat dat ik daar kon oppikken waren enkele 5 GHz links tussen WB sites. Het publieke netwerk zelf kon ik nergens, maar dan ook nergens oppikken. Misschien dat ik niet dicht genoeg bij die antenne raakte (want staat uiteraard op een dak), of dat de locatie toch verkeerd was? Geen idee.