Pagina 1 van 1

Telefooncentrale dood na electriciteitspanne

Geplaatst: 26 sep 2009, 11:10
door philippe_d
Na een algemene stroomonderbreking gisteren in Waregem, heeft mij ISDN telefooncentrale de geest gegeven, snik ... snik ... :cry:

Mijn centrale (Ackermann EURACOM 181, 2*So, 8*analoog) was wel niet meer zo nieuw (bouwjaar 1996), maar was wel een juweeltje van (toenmalige) moderne technologie ... en je kon er ongeloofelijk veel mee doen ... telefoonboek voor 200 verkorte nummers, individuele wekoproepen per binnentoestel, nummerweergave analoog, LCR (least cost routing), algemene oproep, babyfoon (bellen naar een afgehaakt toestel in de baykamer) enz ...
Ben nog bezig met het verlies te verwerken :cry:

Ik had al lang geen ISDN meer (mijn ISDN lijnen geporteerd naar WeePee), maar de centrale was aangesloten op de So uitgang van de FritzBox .... dus ook zonder een ISDN lijn bleef ik verder genieten van alle voordelen van zo'n ISDN centrale.

Nu mijn vraag ...
Waarschijnlijk zijn er nu op de markt wel betere, modernere en/of goedkopere toestellen met gelijkaardige specificaties:
min. 1 externe ISDN aansluiting + 1 interne (So), min. 6 binnenposten (vroeger had ik er 8, maar Faxen en modems zijn intussen verleden tijd).
Iemand ervaring ? Tips ?

Bijkomende vraag: ik kan natuurlijk niet bewijzen dat de electricitietsmaatschappij tijdens het opstarten van de kabine een korte verkeerde spanning op het net stak, maar het kan toch geen toeval zijn dat dit apparaat nu de geest gaf. Kan ik hiervoor een schadeclaim indienen ?

Intussen mijn lesje geleerd:
Als de electriciteit uitvalt, denk ik dat het beter is dat je gevoelige apparaten zoals telefooncentrales, routers, etc ... gewoon uitschakelt, en pas weer inschakelt enkele minuten nadat de stroom terugkomt. Dan is de spanning weer stabiel en vermijd je schade ...

Philippe.

Re: Telefooncentrale dood na electriciteitspanne

Geplaatst: 26 sep 2009, 11:40
door FlashBlue
philippe.deleye schreef: Nu mijn vraag ...
Waarschijnlijk zijn er nu op de markt wel betere, modernere en/of goedkopere toestellen met gelijkaardige specificaties:
min. 1 externe ISDN aansluiting + 1 interne (So), min. 6 binnenposten (vroeger had ik er 8, maar Faxen en modems zijn intussen verleden tijd).
Iemand ervaring ? Tips ?
Isdn centrales zijn nog altijd serieus aan de prijs tegenwoordig, zelfs de entry modellen, vooral omdat isdn een uitstervende technologie is in belgie bij particulieren. Je kan altijd eens binnenspringen bij een telecom expert in de buurt (geen telefoonwinkel... :P )
philippe.deleye schreef: Bijkomende vraag: ik kan natuurlijk niet bewijzen dat de electricitietsmaatschappij tijdens het opstarten van de kabine een korte verkeerde spanning op het net stak, maar het kan toch geen toeval zijn dat dit apparaat nu de geest gaf. Kan ik hiervoor een schadeclaim indienen ?
.
Heeft wellicht niets te maken met een verkeerde spanning of eender wat, oude(re) apparaten geven gewoon vaak de geest als ze worden uitgeschakeld en terug ingeschakeld. bij een van mijn vorige werkgevers was het zelfs zo (wij hadden redelijk oude compaq en hp servers) dat als we een hele powerdown van de computerzaal deden (bvb voor HS maintenance), dat wij preventief onze hardware contractor verwittigden, en die ter plaatse was met spare psu's en disks ...

poweron na "cool down" periode is gewoon een killer voor oudere apparatuur...

Re: Telefooncentrale dood na electriciteitspanne

Geplaatst: 26 sep 2009, 13:01
door vasonline
philippe.deleye schreef:Na een algemene stroomonderbreking gisteren in Waregem, heeft mij ISDN telefooncentrale de geest gegeven, snik ... snik ... :cry:

Mijn centrale (Ackermann EURACOM 181, 2*So, 8*analoog) was wel niet meer zo nieuw (bouwjaar 1996), maar was wel een juweeltje van (toenmalige) moderne technologie ... en je kon er ongeloofelijk veel mee doen ... telefoonboek voor 200 verkorte nummers, individuele wekoproepen per binnentoestel, nummerweergave analoog, LCR (least cost routing), algemene oproep, babyfoon (bellen naar een afgehaakt toestel in de baykamer) enz ...
Ben nog bezig met het verlies te verwerken :cry:

Ik had al lang geen ISDN meer (mijn ISDN lijnen geporteerd naar WeePee), maar de centrale was aangesloten op de So uitgang van de FritzBox .... dus ook zonder een ISDN lijn bleef ik verder genieten van alle voordelen van zo'n ISDN centrale.

Nu mijn vraag ...
Waarschijnlijk zijn er nu op de markt wel betere, modernere en/of goedkopere toestellen met gelijkaardige specificaties:
min. 1 externe ISDN aansluiting + 1 interne (So), min. 6 binnenposten (vroeger had ik er 8, maar Faxen en modems zijn intussen verleden tijd).
Iemand ervaring ? Tips ?

Bijkomende vraag: ik kan natuurlijk niet bewijzen dat de electricitietsmaatschappij tijdens het opstarten van de kabine een korte verkeerde spanning op het net stak, maar het kan toch geen toeval zijn dat dit apparaat nu de geest gaf. Kan ik hiervoor een schadeclaim indienen ?

Intussen mijn lesje geleerd:
Als de electriciteit uitvalt, denk ik dat het beter is dat je gevoelige apparaten zoals telefooncentrales, routers, etc ... gewoon uitschakelt, en pas weer inschakelt enkele minuten nadat de stroom terugkomt. Dan is de spanning weer stabiel en vermijd je schade ...

Philippe.
Ik heb het met andere apparatuur ook al voorgehad (routers, modems, oudere videorecorders)
Vaak is er een probleem bij de voeding, en kom je dat maar pas te weten nadat de apparatuur uit staat.
bvb uitgedroogde elko's is een heel vaak voorkomend probleem in voedingen, en vaak gaan die niet van de éne dag op de andere kapot.
Maar onder stressomstandigheden (zoals het starten vanuit koude toestand) gaat het dan vaak verkeerd.

Greetz

Re: Telefooncentrale dood na electriciteitspanne

Geplaatst: 26 sep 2009, 14:55
door Goztow
kan je brandverzekering er niet voor tussenkomen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Telefooncentrale dood na electriciteitspanne

Geplaatst: 26 sep 2009, 22:20
door philippe_d
FlashBlue schreef: Isdn centrales zijn nog altijd serieus aan de prijs tegenwoordig, zelfs de entry modellen, vooral omdat isdn een uitstervende technologie is in Belgie bij particulieren. Je kan altijd eens binnenspringen bij een telecom expert in de buurt (geen telefoonwinkel... :P )
....
poweron na "cool down" periode is gewoon een killer voor oudere apparatuur...
Intussen kontakt gehad met iemand in Duitsland die heel veel verstand heeft van deze Euracom centrales, en deze voor een vaste prijs herstelt (69,00 EUR) http://www.hufenbecher.de/euracom.htm
Nieuw kosten die dingen nog altijd rond de 350 EUR of meer :-(
Problemen met de voeding blijken inderdaad een vaak voorkomend verschijnsel bij deze apparaten.
Afwachten dus of ik ze gezond terugkrijg ;)
Philippe.