Werknemer verspilt dagelijks één uur met mailen en surfen
Geplaatst: 25 nov 2008, 21:57
Bron, HLN 25/11/08
«De gemiddelde werknemer verprutst dagelijks één werkuur met privémails en het surfen naar sites die niets met het werk te maken hebben.» Dat zegt Marcel Kooring van 'Websense', een bedrijf dat gespecialiseerd is in het blokkeren en controleren van internetverkeer bij bedrijven.
Op jaarbasis zijn dat ongeveer 28 volledige werkdagen die verloren gaan.
Sociale netwerksites als Facebook en LinkedIn vormen voor bedrijven de nieuwe uitdaging. «Het probleem is echter dat je die sites niet zomaar kan afsluiten. Voor veel bedrijven zijn ze namelijk ook professioneel interessant. Zo kun je er bijvoorbeeld in contact blijven met je doelgroep. Daarom zijn wij nu vooral bezig met het gedeeltelijk afsluiten van die sites. We kunnen alle spelletjes blokkeren of bepaalde profielen uitschakelen. Zo creëren we een Facebook die enkel om professionele redenen kan gebruikt worden.»
Websense
heeft zo'n 500 klanten in ons land. «Van kleine bedrijven tot multinationals. Zij doen niet enkel een beroep op ons om de productiviteit van hun bedrijf, maar ook de veiligheid van hun netwerk te verhogen. Omdat zeer veel werknemers surfen naar allerhande netwerksites, waar ze vaak programma's of spelletjes opladen. Die kunnen virussen bevatten en schade aanrichten. Daarom willen bedrijven het surfgedrag van hun personeel inperken.»
(CSG)
«De gemiddelde werknemer verprutst dagelijks één werkuur met privémails en het surfen naar sites die niets met het werk te maken hebben.» Dat zegt Marcel Kooring van 'Websense', een bedrijf dat gespecialiseerd is in het blokkeren en controleren van internetverkeer bij bedrijven.
Op jaarbasis zijn dat ongeveer 28 volledige werkdagen die verloren gaan.
Sociale netwerksites als Facebook en LinkedIn vormen voor bedrijven de nieuwe uitdaging. «Het probleem is echter dat je die sites niet zomaar kan afsluiten. Voor veel bedrijven zijn ze namelijk ook professioneel interessant. Zo kun je er bijvoorbeeld in contact blijven met je doelgroep. Daarom zijn wij nu vooral bezig met het gedeeltelijk afsluiten van die sites. We kunnen alle spelletjes blokkeren of bepaalde profielen uitschakelen. Zo creëren we een Facebook die enkel om professionele redenen kan gebruikt worden.»
Websense
heeft zo'n 500 klanten in ons land. «Van kleine bedrijven tot multinationals. Zij doen niet enkel een beroep op ons om de productiviteit van hun bedrijf, maar ook de veiligheid van hun netwerk te verhogen. Omdat zeer veel werknemers surfen naar allerhande netwerksites, waar ze vaak programma's of spelletjes opladen. Die kunnen virussen bevatten en schade aanrichten. Daarom willen bedrijven het surfgedrag van hun personeel inperken.»
(CSG)