Pagina 1 van 1

Sony boven de wet??

Geplaatst: 12 sep 2008, 13:32
door brooklyn
Ik zit met een vervelend probleem, de PSP van mijn zoon heeft het net begeven. Ik bel naar sony voor eventuele reparatie, wat zeggen zij je hebt maar 1 jaar garantie en bel maar naar test aankoop enzo je kunt er niks aandoen? Das wel heel straf ik heb me laten wijsmaken dat er een
wettelijke garantie is van 2 jaar.

Geplaatst: 12 sep 2008, 13:36
door Goztow
Enkel op fabricagefouten 2 jaar (zie website van FOD economie).

Geplaatst: 12 sep 2008, 13:37
door Mr.T
Je hebt inderdaad 2 jaar garantie, maar na 6 maand of 1 jaar moet je als consument bewijzen dat de fout bestond ten tijde van de aankoop.

Zie ook http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm

Geplaatst: 12 sep 2008, 13:42
door brooklyn
Als hij na 1 jaar en 3 maand stuk gaat zit er een fabricage fout in volgens mij. Toestel is perfect onderhouden geen krassen of schrammen.
1 ding weet ik zeker nooit meer een sony dan.

Geplaatst: 12 sep 2008, 18:18
door airzimmy
brooklyn schreef:Als hij na 1 jaar en 3 maand stuk gaat zit er een fabricage fout in volgens mij. Toestel is perfect onderhouden geen krassen of schrammen.
1 ding weet ik zeker nooit meer een sony dan.
Kan je niet sowieso een toestel binnenbrengen ter reparatie? Als het een fabricagefout is betalen zij, zoniet, jij, ...?

Geplaatst: 12 sep 2008, 19:00
door Ken
In Europa 2 jaar garantie op alle elektronische apparaten van toepassing indien het apparaat defect is door een mankement bij de fabricatie en/of software.

Voor alle non-elektronische apparaten is er minimum 1 jaar garantie van toepassing op mankementen en/of fabricatie fouten.

Deze garantie is enkel geldig in het land waar je het apparaat aangekocht hebt en bij de retailer waar je het gekocht hebt en niet rechtstreeks via de fabrikant.

Geplaatst: 12 sep 2008, 19:14
door verdickt
Best altijd een carepack nemen, zeker bij een laptop. Bij sony zijn die echter wel heel duur :(

Geplaatst: 12 sep 2008, 19:26
door fluppie
waar heeft u dit toestel gekocht??
Messchien is het beter om naar de winkel te gaan waar u het toestel gekocht heeft.
Ik meen,dat u als consument,in de EU 2 jaar garantie krijgt,op alle consumentengoederen.

Geplaatst: 12 sep 2008, 19:33
door Ken
fluppie schreef:waar heeft u dit toestel gekocht??
Messchien is het beter om naar de winkel te gaan waar u het toestel gekocht heeft.
Ik meen,dat u als consument,in de EU 2 jaar garantie krijgt,op alle consumentengoederen.
Alle elektronika. Gewone non-food artikelen 1 jaar.

Geplaatst: 12 sep 2008, 19:58
door The_Borg
Best altijd een carepack nemen, zeker bij een laptop. Bij sony zijn die echter wel heel duur
Carepacks nemen zou niet nodig mogen zijn ... . Grote retailers en fabrikanten proberen altijd van onder de garantie uit te komen. Zolang ze daar met weg komen, zal het blijven gebeuren. Een apparaat dat geen uiterlijke kenmerken van misbruik vertoont, en toch kapot is, is naar mijn normen gewoon slecht gemaakt.

Geplaatst: 12 sep 2008, 21:27
door lithion
Ken schreef:Deze garantie is enkel geldig in het land waar je het apparaat aangekocht hebt en bij de retailer waar je het gekocht hebt en niet rechtstreeks via de fabrikant.
Gelukkig past niet iedere fabrikant dit zo strikt toe. Ervaring met bvb Philips leert dat zij garantie bieden in alle landen waar het product verkocht wordt. Dus als je dingen koop in Duitsland en het gaat stuk kan je je rechtstreeks richten tot Philips Belgiƫ voor herstelling en garantie.

Geplaatst: 12 sep 2008, 22:10
door Mr. Demmel
6 maand geleden bracht ik mijn HP laptop binnen waar ik hem had gekocht (Makro).
Na 2 weken had ik een nieuw toestel(beter model).

2 weken geleden was mijn batterij defect van dit toestel
Ik heb dat via de chat van HP gemeld en zonder iets te bewijzen hebben ze een nieuwe verstuurd. En moest dit niet helpen kwamen ze het toestel gewoon aan huis halen.

Conclusie: Service is er toch nog bij sommige fabrikanten.

Mr. Demmel

Geplaatst: 13 sep 2008, 14:40
door brooklyn
Gekocht bij barsmit in Belgie , wij kunnen je niet helpen was het antwoord. Deze week eens een mailtje sturen naar test aankoop , ben daar toch abonnee. sony vraagt een basisbedrag van 89 euro en dan is de kans nog groot dat je extra mag betalen.

Geplaatst: 13 sep 2008, 15:29
door Ken
Ze zijn verplicht je te helpen bij bartsmit. Ga gewoon terug en meld dat je garantie hebt van 2 jaar gelijk waar in Belgiƫ waar je een electronisch apparaat aankoopt.

Geplaatst: 13 sep 2008, 16:04
door brooklyn
Ik heb proberen uit te leggen op handen en voeten dat ze verplicht zijn om 2 jaar garantie te geven. Volgens de verkoper is er maar 1 jaar garantie bij bartsmit (het staat zo in hun kaft die in de winkel ligt) en dan moet je bij sony zijn , maar sony zegt de pot op er is maar 1 jaar garantie en bel maar naar test aankoop of gelijk wat.

Geplaatst: 13 sep 2008, 16:24
door brooklyn
mailtje is al verzonden naar test aankoop , ff wachten op hun reactie

Geplaatst: 15 sep 2008, 21:04
door Draco888
brooklyn schreef:Ik heb proberen uit te leggen op handen en voeten dat ze verplicht zijn om 2 jaar garantie te geven. Volgens de verkoper is er maar 1 jaar garantie bij bartsmit (het staat zo in hun kaft die in de winkel ligt) en dan moet je bij sony zijn , maar sony zegt de pot op er is maar 1 jaar garantie en bel maar naar test aankoop of gelijk wat.
Totale BS om u trachten af te schepen. Die 2 jaar garantie is trouwens een EU-richtlijn die alle lidstaten verplicht hebben moeten omzetten. Het geld dus voor alle elektronica producten verkocht in de EU. Ze moeten dus maar al te goed weten dat ze die 2 jaar garantie moeten geven.

PS: betreffende richtlijn is
EU richtlijn 1999/44/EG

Geplaatst: 15 sep 2008, 22:15
door lithion
Eventueel kan je een klacht indien bij de FOD Economie? Een brief schrijven naar Sony kan soms ook geen kwaad. Bart Smit gaat hier ook wel in de fout aangezien zij de verkoper zijn. Ev eens een contact opnemen met de hoofdzetel van Bart Smit?

Geplaatst: 16 sep 2008, 18:03
door Ken
Bart Smit is de verkoper en dient dus de garantie te geven. Sony heeft niks te maken met de consument, enkel met de retailer in dit geval.

Bart Smit is in de fout. Punt.

Geplaatst: 16 sep 2008, 19:20
door brooklyn
Ik heb al meerdere malen het hoofdkantoor proberen te bereiken maar je geraakt er gewoon niet binnen.

Geplaatst: 16 sep 2008, 21:38
door AnD
2 jaar garantie is het, ik heb een paar maanden nog zoiets gehoord van iemand die ik ken, die had een mp3 speler van Creative en die was ook kapot gegaan binnen de 2 jaar, die man naar exell omdat hij die daar gekocht had en ze zeiden net hetzelfde.

Geplaatst: 17 sep 2008, 10:24
door mm2
Hetgeen ik altijd doe in zo'n geval: een brief schrijven ter attentie van de directie naar de hoofdzetel van de betrokken firma (hier Bart Smit).
Daarin leg je het geval chronologisch uit. Wat heb je gedaan op welke datum en in welke winkel ? Voeg ook fotokopies van bewijsstukken bij (bvb aankoopfactuur, herstelbons,...).
Schrijf als slot de kern van het probleem op en wat jij als oplossing voorstelt. En vraag of ze de opvolging van dit slepende probleem willen op zich nemen en je feedback willen geven over een oplossing.

Schrijf vooral alles op een neutrale toon, zonder te dreigen of te schelden.

Ik heb hiermee al meermaals succes geboekt in slepende problemen die ik via de gewone wegen niet opgelost kreeg.

Geplaatst: 17 sep 2008, 10:37
door Draco888
Veel bedrijven, in casu de verkopers, trachten zich idd van hun verplichtingen te onttrekken. Nochtans is die wetgeving al een paar jaar in praktijk.

Hier het voorbeeld van iemand op het forum van Kassa (Nl consumentenprogramma) die de problematiek tracht aan te kaarten.

Geplaatst: 17 sep 2008, 12:06
door brooklyn
Weet er iemand waar ik moet zijn (correct email adres) bij de FOD Economie.

Geplaatst: 22 sep 2008, 14:52
door brooklyn
Ok slecht nieuws dus, test-aankoop heeft net gemeld dat er maar 6 maand garantie is ?? idd ik kon het ook niet geloven , die 2 jaar dat je overal is ziet is puur bedrog, en als klant juridisch niet te bewijzen.
bye bye sony bye bye bartsmit dat was mijn laatste koop bij jullie.

Geplaatst: 22 sep 2008, 19:05
door AnD
Inderdaad slecht nieuws. Maar dan kan je kopen wat je wil, je hebt dan toch maar een half jaar garantie ?

Geplaatst: 22 sep 2008, 20:31
door duizend
brooklyn schreef:Ok slecht nieuws dus, test-aankoop heeft net gemeld dat er maar 6 maand garantie is ?? idd ik kon het ook niet geloven , die 2 jaar dat je overal is ziet is puur bedrog, en als klant juridisch niet te bewijzen.
bye bye sony bye bye bartsmit dat was mijn laatste koop bij jullie.
post eens letterlijk wat testaankoop geantwoord heeft, want in hun boekske schrijven ze het toch anders ...

Geplaatst: 23 sep 2008, 09:01
door brooklyn
Ze hebben mij opgebeld, ik kan helaas geen mail posten van hun.
Het komt er op neer dat je maar 6 maand garantie hebt in geval van een defect, vanaf 6 maand moet je als klant kunnen aantonen dat er al een defect inzat van in het begin , wat juridisch niet haalbaar is voor de gewone mens. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dit allemaal toepassen maar in het geval sony wel.