Pagina 1 van 1

Hoe telefoon hoogste prioriteit geven? (up/down storing)

Geplaatst: 21 aug 2008, 17:45
door FredWP
Als er zware netwerk activiteit is (downloaden/uploaden) dan geeft de telefoon storing als er gebeld wordt.

Weet iemand hoe ik telefoon hoogste prioriteit kan geven? Heb de router opties bekeken maar kan niet echt direct een optie of oplossing vinden.

Geplaatst: 21 aug 2008, 17:52
door t-town

Geplaatst: 21 aug 2008, 17:55
door FredWP
Weet ik, waar is de oplossing naar dit probleem in die thread?

De titel van die thread was ook niet duidelijk, vandaar dat ik mijn eigen thread er rond gemaakt had (search leverde ook niet veel op toen ik "telefoon prioriteit" ingaf).

Geplaatst: 21 aug 2008, 20:33
door Goztow
Er zit waarschijnlijk geen QOS (quality of service) op die router, dus kan je geen hoge prioriteit geven.

Geplaatst: 22 aug 2008, 09:11
door barbapapa5800
wow, als dat waar is voel ik me redelijk bedrogen.
waarom gaan voor een modem die dit niet kan, en dat combineren met een unlimited account?
ze moeten toch weten dat de mensen redelijk veel zullen up - en downloaden.
als we dan gelijk even willen telefoneren, moeten we eerst uit de zetel komen om alles te gaan stilleggen zodat we gemakkelijk kunnen bellen.

als dit waar is, ben ik plots geen voorstander van dommel meer! :twisted:

idem dito Tele2

Geplaatst: 22 aug 2008, 09:17
door staartmees
zelfde problemen deden zich indertijd ook voor met Tele2 All-In. Kan men zich toch wel de vraag stellen of heel die VOIP eigenlijk wel een werkbaar en betrouwbaar systeem is?!

Geplaatst: 22 aug 2008, 09:22
door barbapapa5800
het zou toch moeten gaan denk ik.
je vind er wel weinig over, maar dit ben ik dan toch tegengekomen:

Alle abonnementen maken gebruik van de zo genoemde “quality of service” instellingen. Het maakt niet uit hoe intensief u uw internet verbinding gebruikt, uw telefonie zal te allen tijde van uitstekende kwaliteit zijn. We kunnen enkel garantie geven op totaalpakketten. Dat is dus het abonnement in combinatie met een Siemens Gigaset IP telefoon of in combinatie met de Siemens Gigaset SX762 router. Beide kunnen op deze site besteld worden.


http://www.astra2se.com/nl/pandp.html


oke, het is wel van een andere telefoonaanbieder, maar als die het kunnen, moet dommel het ook kunnen denk ik.

Geplaatst: 22 aug 2008, 09:42
door barbapapa5800
na een half uur wachtmuziek heb ik het maar opgegeven om binnen te geraken bij dommel

Geplaatst: 22 aug 2008, 10:01
door Goztow
In de BGC modems zit ook QOS voor voip (iTalk), denk ik. Ik begrijp ook niet dat dit er voor Dommel niet in zou zitten.

Als je veel upload via torrents of ftp, dan kan je normaal gezien wel je uploadsnelheid beperken! Houd genoeg over voor je voip en opgelost ;).

Geplaatst: 22 aug 2008, 10:09
door alfadude
5 jaar geleden in mijn fritzbox zat Qos erin en dat werkte perfekt.
Na het overlijden ten gevolge van een bliksem heb ik een speedtouch 716 gekocht. Op papier had die het ook maar de implementatie ervan was veel slechter dan in de fritzbox.
De speedtouch gaf gewoon de VOIP pakketjes een hogere prioriteit.
De fritz kneep effectief al de rest af totdat VOIP alleen een 20KB up en down ter beschikking had.

Geplaatst: 22 aug 2008, 10:10
door barbapapa5800
maar dan zal ik wel eerst mijn snelheidsverhoging nodig hebben.
met het voluit downloaden heb ik slecht geluid.
mss een trial and error om te zien hoeveel ik moet knijpen om degelijk geluid te hebben.
iig is dit mijn eerste ergernis aan dommel, en een grote!

zou dit ooit kunnen opgelost worden met een software update?
jammer dat dommel de instellingen niet vrijgeeft, dan hadden we de kans om deze modem van de hand te doen en een degelijke te kopen...

Geplaatst: 22 aug 2008, 12:44
door Zuttasoxx
alfadude schreef:5 jaar geleden in mijn fritzbox zat Qos erin en dat werkte perfekt.
Na het overlijden ten gevolge van een bliksem heb ik een speedtouch 716 gekocht. Op papier had die het ook maar de implementatie ervan was veel slechter dan in de fritzbox.
De speedtouch gaf gewoon de VOIP pakketjes een hogere prioriteit.
De fritz kneep effectief al de rest af totdat VOIP alleen een 20KB up en down ter beschikking had.
Heeft waarschijnlijk met de qos optie..

Je hebt vbr en je hebt cbr..

En me dunkt stond het bij de fritzbox op cbr en bij de speedtouch op vbr.. Nu ik wil eigenlijk die voip instellinge n wel kunnen veranderen

Het enigste dat nog nodig is, is het voiceip paswoord dat aan uw account gelinkt is. Als we dat hebben kunnen we gewoon de isntellingen zelf bepalen zonder dat dommel dingen moet pushen

Geplaatst: 22 aug 2008, 14:54
door barbapapa5800
er is een QoS functie, onder de tab internet staat ergens QoS class: UBR

Geplaatst: 22 aug 2008, 15:03
door FredWP
Blijkbaar stelt deze dan geen prioriteit in.

Als ik upload zonder limit op de upload te zetten is bellen praktisch onmogelijk (de andere kant hoort je onduidelijk tot helemaal niet).

En die QoS class, op wat moet ik dat instellen om telefoon hoogste prioriteit te geven?

Geplaatst: 22 aug 2008, 22:49
door Zuttasoxx
barbapapa5800 schreef:er is een QoS functie, onder de tab internet staat ergens QoS class: UBR
dat is dan ook voor uw internet

In voip instlelingen kan je dat ook instellen alleen nu nie tomdat dommel alles heeft afgesloten

Geplaatst: 25 aug 2008, 16:34
door FredWP
Ik ben niet zeker maar ik denk dat de storingen die ik ondervond niet door het downloaden of uploaden kwam, maar omdat de telefoon geen goed bereik had vanaf het telefoon docking station.

Geplaatst: 25 aug 2008, 16:50
door barbapapa5800
dat zou kunnen, maar wanneer je aan het uploaden bent is de kwaliteit knudde van het gesprek :wink: